Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Brushless marómotor

Indította gaben, 2024 április 09, 16:45

Előző téma - Következő téma

zozo

nem pörög= nem gyorsul tovább.
A szabályzó méri a 3-dik vezetéken a gerjesztett feszültséget is, ebből tudja.

000000000

Mit szeretnék tudni? Hát pl. a bekötését, milyen határok közt lehet a pwm - szóval mindent :))

000000000

Mesélj nekünk arról, hogy szerinted a hallsensoros (Speedpassion típusok) jobbak mint a sensorless típosok?

zozo

A linkelt szabi modellekhez használatos elsősorban.
A fekete-piros vezetéken kapja a tápfeszt, amire 5-10 cellát ír, sajnos nem egyértelmű milyen celláról van szó. (doksija talán részletesebb)
Ha NiMh akku, akkor 12V a bemenet, ha LiPo akkor 37V is lehet. (sztem a típust nézve 12V a reális)
A fekete csatiba 3 vezeték megy, a barna-piros 5V-ot ad ki, 1,5A terhelhetőséggel.
A harmadik (sárga) vezeték amin a PWM-et kapja, természetesen a (-) barnához képest.
Ennek 1 és 2 ms közötti szélességű jelet adhatsz, és mint írtam, a motor KV értékétől függ,hogy milyen fordulatra képes. Max. 30A fogyasztású motort tehetsz rá.  

zozo

Ezt nekem szántad?
Szerintem attól függ mire akarod használni.
Hall szenzor nélkül a szabályzó nem tudja, merre indul a motor, ezért random indítást csinál, majd ellenőrzi, honnan kapta a gerjesztett jelet, és ennek megfelelően módosít.
Tehát a motor indulás előtt max. egy másodperces remegésbe kezd és úgy indul.  
 
A szenzor által viszont tudja, hogy áll a forgórész, így azonnal indít a jó irányba.
 

000000000

Ja igen, bocsi Tőled kérdeztem volna.
Modell boltokban azt mondták, profi modellekben ilyeneket használnak, mivel jobbak mint a sensorless társai, dinamikusabbak, jobban szabályozhatók minden fordulatszám tartományban. Csak sajnos drágább a motor is, meg a hozzá tartozó vezérlő elektronika is.
Így aztán talán CNC maró motornak is komolyabbak.

zozo

Még annyi, hogy ezek a szabályzók programozhatók,
általában fék funkció kapcsolható ki-be, gyorsítás mértéke, lekapcsolási mód és feszültség, a hozzávaló motor polusszáma, frekvencia tartomány stb.

svejk

Én kb. úgy hasonlítanám össze, mint a vectoros frekiváltóval  szenzor bekötése nélkül hajtott szinkron motor illetve ugyanezen motor a gyári visszacsatolt szervo vezérlőjével.
 
 

zozo

Így van, de a modellezők abból indulnak ki, hogy mit nyújt versenyzés szinten. Egy autó, ha egy másodperccel később indul, az máris vesztes, tehát kell a szenzoros motor.
Az hogy pl, a helikopteremben, vagy repülőmben lassabban pörög fel a motor, irreleváns.
2-3 KW-os motorokat hajtanak szenzor nélkül, teljes biztonsággal. Ha marógép főorsót akarsz hajtani, akkor felesleges a szenzor.

svejk

Szerintem a hatásfokuk is jobb a szenzorosoknak.

000000000

Na jóóó, csak az egy örök vita, hogy a mai szuper gyors DSP, meg mindenféle "csoda" tudja-e igazán 100%-ban pótolni az odatett igazi, fizikai független szenzort. És én sajnos hajlok arra, hogy még nem, bármennyire is jók már ezek a technikák.

svejk

A frekiváltóknál még biztos nem.
 
A yaskawa V1000-est még mai napig is gyártják, de igen körülményes a használata szinkronmotorral.
 
Az viszont tény, hogy a modellezés rögtön felhasználja az új eredményeket minden téren, talán az ipar kiváróbb az eredményekre.

zozo

úgy emléxem, 92%-ot olvastam egyszer az egyik szenzoros motorra, míg a másikak 80-86 körül vannak.

svejk

Az AC szervosban volt egy kis Panasonic őrület Destroyer jóvoltából.
Az kis 200W-os motor a a saját szenzoros vezérlőjével üresben 16W-ot vett fel a hálózatból.
Próbáltam egy V1000-est ráhangolni, 1 nap küszködés után is becsippantotta a 22 W-ot ugyanazon fordulaton szintén üresjárásban.
A visszacsatolás hiánya miatt ugye egyéb paraméterek is elmaradtak.  
Egyedüli előny volt hogy a V1000-el fel tudtam menni a fordulattal 6000-ig.

svejk

Persze lehet már vannak az iparban is okosabbak mint a V1000-es.