Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Brushless marómotor

Indította gaben, 2024 április 09, 16:45

Előző téma - Következő téma

bmejdz9nu

A veszteségekkel számolni kell... :)
1. 0.05Kw/óra veszteség (disszipáció) a motornál... (télen jó fűtésnek) = 2,5Ft/óra
2. A motor kb. 1000órát fog bírni aztán szénkeféket kell(ene) cserélni... Új motor: 3000Ft = 3Ft/óra
 
Tehát 5,5Ft "veszteség" eddig óránként... Ha valaki egy napon 10 órát mar...
Nyáron ugyebár 55Ft veszteséggel számolhat...
Télen fűtés szezonban csak 30Ft... (jó tudom gázzal olcsóbb :)
 
De ennyi erővel egy léptető motoros rendszernél a tartóáramot is meg kellene szüntetni :)
 
[#hehe]

besirkyjh

Jó reggelt mindenkinek
 
Ugy gondolom hogy az 1/8-os patron a legkisseb gondunk .Aki akarja használni az használni is fogja .
 
Pár dolog : Azt ugye tudja mindenki hogy ( maradjunk a föorsonál de bármire igaz )minden föorsonak van elönye és van hátránya .Pl : az adott munkához ugymond "tul jo"( ezért esetleg drága ) tehát ágyuval verébre .Másik : az élet tartalma tul rövid ( olcso esetleg Kinai ) ez sok bosszusággal jár .A mérete a sulya , STB .
A jo tulajdonságokat meglehet probálni összegyurni egy minden szempontbol használhato föorsoba ? Jelenleg egy kb 30 000 fordulat és mondjuk relief készités lenne a lényeg .
Az a párszázad mm nem igazád a maronál érdekes hanem az orsonál ( jobban igénybe veszi a csapágy garniturát ) .  
Már kitalálták akkor minek ? Miért van az hogy az emberek használt autot , TV-t ,más dogokat megvásárolnak ? Itt az a sok ember aki szeretne használni CNC gépet miért nem megy a boltba és vesz eggyet ( ugysem tud jobbat csinálni ) sött aki épit gépet magának mert otthon érzi magát a technikában miért vásárol használt lineálcsapágyakat vagy ha ujjakat vásárol miért vesz HI WIN-t mikor az SKF nagyságrendekkel jobb ? Szerintem ezek olyan dolgok amiket az embereknek maguknak kell eldönteni .Itt van egy lehetöség ami kézzelfoghato eredményeket fog produkálni ( proba után ) . " tegye a szivére mindenki a kezét " mindenki kisérletezett már olyan dolgokkal ami a CNC-vel összefüg , esetleg nem publikálta (vagy a fiokban hever vagy máig is használja ) .  
Az feltünt már hogy minden uj termék vásárlása kompromisszum-al jár  ? 100%ban megfelet minden , a szolgáltatásai az élettartam a design az ár a fogyasztás a minden ? Nem hiszem .
 
Maradjunk a föorsonál !
 
Az lenne a javaslatom hogy használjunk egy viszonylag hosszabb tengelyt aminek a csapágyrésze kb 60mm körül lenne + a kuplung .
Igy viszont 3 db csapágyra lessz szükség .Ha hosszabb maroval dolgozunk ( méllyebben ) akkor az a két kis 608-as nem fogja megtartani a tengelyt , a kuplungra kerül át a hangsuly ami viszont terheli a motorcsapágyat ( ha a kuplung dolgozik ott már vannak radiax erök ) .A 3 csapágyas verzionál ennek a jelentösége elhanyagolhato .A hötágulás sem hiszem hogy fö szempont azért vannak a csapágyak erre a fordulatra méretezve ( a gyárto tudja hogy mennyi lessz a hötágulása a csapágyának ) és mi a csapágyak max paramétereinek csak egy részét használnánk .
 
 
Üdv

MoparMan

Dremel, chipbreaker...
használjuk már helyesen a szavakat.
bocs, hogy beleugatok, de engem nagyon zavar...sokadszor

Szalai György

Ha igaz, hogy a futópályák között repkedő csapágygolyók esetében nagyobb a golyócsúszás, akkor nagyobb a csapágyveszteség is. A motor áramfelvételének ekkor nagyobbnak kéne lenni. (Már ha ez mérhető középszerű négy helyértékes digitális műszerrel, stabilizálatlan tápról.) Aztán ha rendesen be van állítva a csapágy, és szépen futnak a golyók, lehet az áramfelvétel görbén egy hirtelen esés. Majd ahogy feszülnek a csapágyak, lassan emelkedik az áramfelvétel.
 
Talán célszerűbb volna a golyórepkedés megfigyelését rezonanciafigyelés alapokra helyezni.
A csapágyhoz támasztott elektret vagy kondenzátor mikrofon, számítógépes sávszűrő és spektrum analizátor használatával. Esetleg pusztán hardware-esen, a csapágynak nyomott hosszú-vékony csavarhúzó, a nyele fülre szorítva.
Muzsikus családból származó, genetikailag hiperpigmentáltak előnyben!
 
A párosítható ferde hatásvonalú csapágyak Tandem elrendezésbe valók. Ha nincs két csapágyra való nyomatékigény, a használatuk indokolatlan.
Helyenként keverjük a párosítható és a nagy futáspontosságú csapágyak funkcióját.

bmejdz9nu

2 jól belőtt 2db 608-as csapágy több mint elég egy 6mm-es maróhoz is...
Csapágy adatok... képzeld el, hogy a marómotort egy bóvden húzza  a gépen... az oldalán egy csigakerék és te ráakasztasz 2db 50Kg-os cementes zsákot :)
Mi fog történni? jobbik esetben eltörik a 6-os maró... vagy szétmegy a mechanika... :)

bmejdz9nu

Ok. rosszul tudtam a nevét :) Csak egyszer volt... gyorsan elment a háztól... Dremel... ok.

Szalai György

Képzeld el, hogy a marószerszám végére ami a nyakcsapágytól több cm messzire van, (A csapágyak meg egymáshoz közel) egy bowdennel ráakasztasz két zsák cementet, és ezeket egy rázóasztallal rázatod, percenként 30 000-rel azaz 500Hz-el. Kétélű maró esetén 1kHz-el.
Hogyan alakul az erőkar és teherkar aránya? Mekkora erők éberdnek?

bmejdz9nu

1. A csapágygolyók összelapulnak :) mint egy gumilabda :)
2. A csapágyházban megmozdulnak a csapágyak;  vagy?
 
Egyébként szerintem ezeket az erőket szépen eltúlozzuk... Talán Tibornak van igaza...  
 
Talán elég lenne egy ER11-es fortunához egy valós 50W kimeneti teljesítmény is... de ezt még alá kellene támasztani egy teszttel vagy számítással(?)...
 
Talán túl nagy motort szerezem be :)  
De a fordulat visszavételi lehetőségével is számoltam... azaz kisebb fordulatnál is legyen nyomatéka...

Szalai György

Eltúlozzuk, szerintem is, és Tibor45-nek van igaza.
Én azt próbálom mondani, hogy magas fordulaton, nem a forgácsolás csapágy igénybevétele lesz a meghatározó. Hanem a pontatlan csapágy pontatlan beállitása miatti, a csapágyon belül képződő rezonanciából származó plusz igénybevétel. Az rárakódik a forgácsolás keltette igénybevételekre. A pontatlan csapágyazás magas fordulaton megmunkálás nélkül is,  önmagát teszi tönkre, a saját maga keltette rezonanciák álltal.

bmejdz9nu

Csapágy futási pontosság biztosítása:
Van egy 8mm-es köszörült tengely amire pont éppen rámegy a csapágy...(egytengelyűség adott)
... tehát marad hibalehetőségnek a két csapágy közötti szöghiba lehetősége!
Mint már írtam... Én a ragasztásos módszer híve vagyok (Locite 638-al)...
Tehát mivel a "ragasztóban" (ilyenkor pár századra gondolok) a két csapágyat egymásnak "nyomom" van egy kis lehetőségük a "(be)billenésre"...egymáshoz a 100%-os felfekvésére...
Azaz a csapágyban az összes golyó pályára kerül... "automatikusan"...
A ragasztás pedig még erősebb kötést biztosít... szinte eggyé válik a csapágyházzal...

besirkyjh

György bátya 100% ban megfogalmaztad az aggodalmamat  .Föleg a 1108 ban.
 
Igen Péter ezeket a talánokat kellene megszüntetni és biztos tuti lessz .
 
A motorral semmi gond , nagyobb fordulatokat tud átfogni ( nekem még igy is kevés lessz de majd cserélek ha kell ).
 
Halgassunk a Tiborra és ne bonyolitsuk tul a dolgot ez nem az a kategoria .De semmikép ne méretezzük alul a komplett hajtást .Probáljunk a motor valos teljesitményéhez igazodni .
 

besirkyjh

Petibácsi ha ennyire megbizunk két egymáshoz " ragasztott " csapágy együtt futásában ( terhelés közben ) akkor minek a kuplung ?
Csinálni kell egy fix furatu tengelykapcsolot és ...Kész ?

Szalai György

Tibor45 lentebb bemutatott megoldása nem visz hatos marót, tehát neki vékonyabb marók esetén van feltétlen és teljes igaza.
Lentebb azt írtad, hogy ezt az orsót egészen hatos maróig szeretnéd használni. Ott már nagyobb erők vannak, kellhet a 608-as csapágy teljes teherbírása.
 
 
„azaz kisebb fordulatnál is legyen nyomatéka...”
Kisebb fordulaton nagyobb erőt, erősebb állórész mágnessel éretsz el.
A PM DC motorok azért nem szabályozhatóak elég tág határok között, mert csak a forgórész áramát szabályozhatod. Tekercselt állórészű motor esetén képes vagy befolyásolni az állórész mágneses erejét is. Bonyolultabb, de rugalmasabb a rendszer.

bmejdz9nu

Két különálló alkatelemet nem lehet "fémesen" összekötni... mert lehetségesen sőt biztosan vannak közöttük "helyzethibák" ...
Persze talán lehetne flex. kuplung nélkül is... de akkor a motort "gumibakra" kell(ene) szerelni...
Így is nagy valószínűséggel gumibakon, azaz valamennyire "lágy" felfüggesztést kap... hogy a rezonációs, forgási hangok ne terjedjenek feleslegesen a mechanikára ami mint egy "hangszóró" erősítene... de gondolom ezt mindenki ismeri...

4um5b65d

Elképzelhetőnek tartod, hogy egy ilyen lemez-pajzsos motort pontosan tengelyvonalba tudsz állítani ? Még a forgácsolt illesztőfelületű léptető motoroknál is problémás lehet egy hobbi gépesnek.