Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Brushless marómotor

Indította gaben, 2024 április 09, 16:45

Előző téma - Következő téma

s7manbs8

Én kipróbáltam egy csavarbehajtó kis motorját, ami pörög olyan 12 ezer fordulat/perc értékkel, a képen látható hasonló módon egy "kuplung" szerkezettel hozzácsatlakozva egy hasonló fortunához, ami 2 db 608-csapágyban fut, valami gagyi kis köszörűből kimentve ezt a tengelyét, a patronos befogó résszel egyetemben.
 
 Kissé langyosodik, de elviselhető , főleg ha rálehelek néha, mikor kiugrok a hűtő mélyfagyasztó részéből. Mindemellett felvesz ténylegesen vagy 15A-t 12 voltról táplálva szegény PC tápom alig bírja, de nem rossz ahhoz képest, nyákot fúrni pont megfelelő lenne.
 
 A motorja ránézésre hasonló méretű és teljesítményű lehet, mint a lentebb képen látható példány, kb. 60-70W teljesítményű, de jobban produkál, mint a 120W-osnak kikiáltott kis gagyi köszörűk, amik 230V-ról mennek, ezek a gyors fordulatú kis olcsó gépek.

ukcge40u

Akkor ugyanott vagyunk, a direkthajtásnál.
A motor csapágya nem arra van tervezve, hogy felvegye a maró felől támadó plusz erőket.
Tehát elkukásodik hamar a motor.

ukcge40u

De itt nem nyákot akarnak vele fúrni, hanem 3D-t gravírozni.
A fúrásnál jobbára tengelyirányú erők vannak,a mértéke szűkebb határok között dinamikus, mivel a fúrónak fúrás közben nem változik az átmérője (normál esetben)
A marásnál elég erős radiális igénybevétel van, aminek a dinamikája is tág határok között mozog fogásmélységtől függően.
Nem beszélve arról, hogy a szerszám tömegéből adódó saját csillapítás még 10-es marónál is egyenlő a nullával a gyakorlatban, nemhogy egy 3-asnál.

s7manbs8

Hát igen, ebből is következik, hogy a marást nem óvodásoknak találták ki, az már kemény feladat.

ukcge40u

Ebből is következik, hogy egész jól eladom magam a szakmában, az utóbbi 6 évben CNC marósként... :)

s7manbs8

További sok sikert. (:-)

Szalai György

Igen. Mert a direkt hajtás a legcélszerűbb hajtás. Megfelelő motorral persze.
A motor elülső csapágya eredetileg nem arra van tervezve, ezért kell a szerszám felől megerősített, kottyanásmentes és futáspontos csapágyazás bele. Ha szükséges, új első pajzsban. Akkor tán tovább bírja.
Tehát én itt azt vau-vau, hogy inkább jó marómotort kell készíteni, jó anyagokból, még ha nem is annyira olcsó, mert az nem kidobott pénz, idő, energia.
 
Csak megint mondom, pedig egyszer már kaptam érte!
A soros univerzális motort, szétkötve és egyenáramról párhuzamosan járatva:
Lehet kis állórész gerjesztéssel nagy fordulaton kis nyomatékkal, vékony maróhoz.
Meg lehet nagy állórész gerjesztéssel alacsony fordulaton, nagy nyomatékkal, vastagabb maróhoz hajtani.
Aki (nem ok nélkül) fél, hogy az állórész gerjesztés hiba miatti megszűnésekor veszélyesen megszalad a fordulatszám, az tehet az állórészbe permanens mágnest is a tekercselés mellé.
 
Vagy, alacsony fordulatú, nagy nyomatékú PM DC motor fordulatát is meg lehet emelni külső erős mágnessel, akkor gyengül a nyomaték, de vékonyabb maróhoz az is elég.

ukcge40u

Akkor nekem van egy nagyon fain motorom a célra, legalábbis úgy gondolom, mivel nem értek a delejhez annyira.
Van nékem egy 6V-os gerjesztett állórészű mocogányom, valamikor a Trabimnak volt a utastérszellőzés levegőszállítási főfelelőse.
Ez a mocogány 1,5V-al táplálva is eléggé nehezen lefogható kézzel, nagyobb feszültségen meg mással sem.
12V-ról indítva ránt olyat, mint egy önindító, ha a méretéhez viszonyítjuk.
 
Tehát tökéletes is lehetne akár több marási funkcióra is.
Hazamegyek, forgácsolási szempontok alapján fogom tesztelni. Legrosszabb esetben kap egy jeladót, és kész. :)

ukcge40u

Rajta vagyunk... [#wink]

ukcge40u

Egyébként lényegilaeg ugyanzt írod, mint én, csak kevesebbet ittál nálam, és nem vagy annyira dagályos fogalmazású, mint énbarom...[#pias]

bmejdz9nu

Ez az Precise patron előfúrás (3-ról 1/8"-ra)...  
Ha sikerült neked (pontosan) írd meg... Már én is gondoltam rá....
 
1/8" Nézd meg a "mini szerszágyártók" honlapjait... nincs (már) a kínálatukban 3mm-es...
Igazából ezt én sem értem ... miért ..de ez van!.
Tehát lehet, hogy pl. 2 élűből be lehet szerezni 1-2 méretet... de többről nem tudok 3mm-esből...
pl. Gravírtű van a piacon 3mm-es? vagy ChipBraker, Diamond szerszám?
Tehát ha már egy szerszám féle nem érhető el 3mm-esben... és minden szerszám elérhető 1/8"-osban...
Akkor mindenképp "rá kell szokni" az 1/8"-os rendszerre...

bmejdz9nu

Jól írod! Varsányiviasz :)
Az az érdekes itt, hogy semmi de semmi nem lett felfedezve!
Csak a BL "mellékvágánynak" (kellene) visszakerülnie valami használható pályára...
Ez a "kefés motor" megoldást naponta látjuk hasonló eszközök meghajtásában... Ami az érdekes, hogy a fától nem láttük az erdőt :)

bmejdz9nu

A "remény" a körfutás pontosságára nem is azért van szükség, merthogy olyan precízen akarunk (tudunk) dolgozni...
Én azért tartom fontosnak mert az 1mm alatti szerszámok törésének az oka...
Aki Proxxon, Dreamel vagy Kress-be használt már ilyen szerszámokat (én Kresst használtam) az ismeri a "megmagyarázhatatlan" töréseket...
... és ugyebár 1-1 szerszám többe kerül min pl. ez a DC motor :)
 
https://cnctar.hobbycnc.hu/VarsanyiPeter/Maromotor%20megoldasok/Olcso%20maromatorok_belso_kepei/maromotorok_17.JPG" TARGET=_fnew>Egy kis ízelítő... Dreamel "fejcsapágyozás" képe.... Abszurd nem?

bmejdz9nu

12.000rpm-nél ha melegszenek a 608-asok... akkor két baj lehet...
 
1. Rossz minőségű a csapágy.
2. túlságosan nagy az előfeszítés!
 
Fontos a pontos de minimális előfeszítés... hogy a golyók pont és éppen elérjék a csapágyban kialakított pályát...
 
Az csapágy előfeszítést iparban, nagyban...egy SKF leírásból tudom kb. hogy csinálják...
 
Megpróbálom leírni "hobby szinten" hogy csinálják...azaz a nyomatékra beállítást...
 
A). Forgatod egy DC motorral a furtunát ill a csapágyakat...  
Ekkor még a csapágyakban a golyók szabadon "repkednek" belül... Ezt hívják golyó csúszásnak...mertugye...
A DC motor áramfelvétele mondjuk 100mA... (legyen egy érték)
 
B). Elkezded előfeszíteni finoman a csapágyakat ... ha az árammérő megmozdul felfelé azaz "nyomatékigény" keletkezett a golyók a pályára kerültek = ok.  
 
C). Csapágy fixálás.  
Erre három módszert találtam.
 
1. Drága és tuti = Párosított csapágyak alkalmazása itt nem is kell az egész beállítási procedúra... hiszen gyárilag garantált...összenyom és kész:)
 
2. Un. csapágy hézagoló lemezgyűrűk alkalmazása (több darab) azaz addig kell válogatni egy készletből míg ok. nem lesz...
Szükséges egy "kollekció" vásárlása. 0.01-0.02-... 0.1mm..0.5mm nem kell minden méret mert több méretből rakják össze a kívánt "távolságot"
Ezt a megoldást golyósorsó hajtott oldali csapágyházakban lehet megtalálni...(elég babrás meló:)  
Lehet ezeket a hézagoló gyűrűket a szabványos csapágy méretekhez kapni. Vannak külső és belső gyűrűk is... (Tehát O vagy X elrendezés is megvalósítható)
 
3. Feszíted a csapágyat, hogy a hajtómotort egy kis nyomatékra késztesd = a golyók éppen a "pályára álltak" ...  
De a második csapágyat előtte megkented Locitite 638-al... tehát csak vársz mig "megköt" (fémházba 1-2 óra alu csapágy házba 1 nap) Gyakorlat és gyorsaság :)
 
Persze... sajnos... ez a 770-es motor nem igazán jó nyomatékfigyelő, csapágybeállító motornak...
Ehhez egy nagyon spéci azaz egy kisebb szervómotor kell... hogy a árammérőn minden "rezzenést" lehessen mérni...

bmejdz9nu

A motor csapágyait nem szabad terhelni... azaz csak van és a saját forgórészt "futtatja" ... semmi több!