Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Frekvenciaváltó

Indította gaben, 2024 április 09, 16:06

Előző téma - Következő téma

Virbo

Volt rajta egy 1,1kWos motorom, rajta egy 3 lépcsős ékszíjtárcsa, továbbá egy 110-120 körüli átmérővel a főorsó végén. A motor egy az asztalhoz "gányolt" tartón van (így vettem,).
Mivel szerettem volna problémamentes forgásirányváltást, lágyindítást és fordulatszámváltoztatási lehetőséget kapott egy háromfázisú frekiváltót. Ez mér
(kijelez) motoráramot.
Az ékszíj mindig a legnagyobb motoroldali tárcsán volt, mivel még azt a pár lépcsőt átrakni is macerás, de a frekiváltóval használva jó volt, menetet sose vágtam (nincsenek fent az előtolás fogasai), metszővel is kézzel forgattam amit kellett.

Egyszercsak hozzájutottam egy sokkal jobb állapotú 0,75kW-os motorhoz, gondoltam átrakom mert felesleges a nagyobb. Erre tettem egy 90 körüli ékszíjtárcsát (már nem emlékszem miért pont ekkorát, talán hogy legyen nagy fordulatszámom is). Na és itt már problémám van, ugyanis ezt a motort simán lefullasztom ott ahol az előzővel vígan esztergáltam. Tudom hogy kisebb a teljesítménye meg az áttétel se jó, de ez van.

A közeljövőben szándékozom visszatenni a régi motort és valószínűleg egy fázisról kellene majd mennie.

Virbo

Köszönöm, lehet hogy akkor kipróbálom.

svejk

"...ezt a motort simán lefullasztom ott ahol az előzővel vígan esztergáltam"

A két esemény a két motornál mekkora frekvencián történt?
Az írásodból nekem az tűnik ki valami barkácsáruházas kisgép lehet a tiéd.

A frekvenciaváltó nem csodaszer, de óriási könnyebbség!

Hobby-ban az esztergálási feladatok döntő többsége bőven a gép határadatai alatt történnek.
Egy mezei frekiváltóval úgy 1:2 átfogást lehet úgy elérni, hogy nem nagyon kell a mechanikus áttételhez nyúlni.
Ha a frekiváltó vectoros, netán visszacsatolt akkor ez a tartomány még bővülhet 1:3-1:4-ig.
És ha a frekiváltós megoldás meg van fejelve egy kicsit nagyobb motorral, mint az eredeti akkor főleg nem nagyon lesz nyomatékhiányod. (ezért lenne jobb azt az 1,1-es motort visszatenni)

Nekem az E2N gépemen minden maradt az eredeti csak frekiváltót kapott.
A potival és az 1:8-as átváltóval még mindent meg tudtam oldani, a lenti váltó állítókereke le is van szerelve, azon egyszerű oknál fogva, hogy ne akadjon el a sárvédőm ha beállok a garázsba az autóval. [#circling]
Persze én is itthon csak kapirgálok, a gép még sosem volt igazán kiterhelve.

Virbo

A fő ok, hogy a motor teljesítménye csökkent, ugyanakkor az áttételi viszony is közelít az 1:1-hez. A nagyobb motoron kisebb átmérőjű ékszíjtárcsa is volt, sajnos a tengelyméretek nem stimmelnek, hogy át tudjam tenni.

svejk

No de mégis, hány Hz lehetett a lefulladásos eset?

svejk

Azért ahogy Robsy is írta a 750 W nem olyan kevés esztergáláskor, főleg hogy csak 1 lépcsős az áttétel, tehát elég jó a hatásfok.

Bencze András

Ismerős kisesztergáján 0,75 kw (230/400) motor van deltában frekiváltóval 1 fázisról táplálva. A tulaj díjbirkózó alkat 3 Hz-en nem tudta lefogni. A motor a max 100Hz-en 1500-at pörög. Szóval szerintem a frekiváltód nincs jól beállítva.

Virbo

Lehetséges, de visszakérdezek: milyen áttétel van a motor és a főorsó között?

Virbo

Ne haragudj frekit nem tudok mondani, de a kisebb motor jóval nagyobb frekvencián is fulladósabb. De mint írtam az áttétel is változott.

Bencze András

1/2, 4 p motor 50hz kb 1500, 100 Hz kb. 3000 és ebből orsó 1500.

Nagy Zoli

Próbálkoztam a béna vagyok csoportban, de hátha itt nagyobb szerencsém lesz :) végre elkészült a nagyobbik cnc gépem, marómotor egy 2.2kW-os kínai csoda és egy yaskawa V1000 frekiváltóval szeretném meghajtani. Az alap dolgokat indítás, potméter kezelés betudtam állítani jól, de ha elindítom alig forog de mégis 12A-t vesz fel 33V mellett. Valamiért 0-ás tehát alap forgó autotuningot nemis tudok rajta csinálni, csak 2-est ami a tekercsáram mérés itt ugye csak sípol nem forog, vagy 3-as energiatakarékos forgó autotuningot itt elég szépen felpörög a motor, jónak tűnik de aztán normál üzemben mégsem jó. Biztosan valami beállítás probléma lesz a frekiváltón.

    

Nagy Zoli

Azt kifelejtettem, hogy oL-2 hibával áll meg pár másodperc lassú forgás után. Üresjáratban ugy olvastam 1-1,5A max lenne a normális áramfelvétele.

svejk

Először is a motor fő paramétereit beállítottad?
(Bázisfeszültség, bázisfrekvencia)

Én először kipróbálnám U/f módban, az a biztos.

Egyébként is ezek az autotuningos csicsák nem biztos hogy minden esetben hasznosak, ezek inkább a motor tekerecseit mérik csak meg. (ellenállás, induktivitás ami majd kell neki a vektorvezérléshez)

Nagy Zoli

Beállítottam amennyire tudtam.
Imax = 8.5A
U = 200V
Fmax = 400Hz
RPM = 24000
A pwm frekijét először swingen hagytam, aztán átállítottam 8kHz-re.
Fékezés stb-n is állítgattam, de ennek a felpörgés alatt nem kellene hatással legyenek semmire úgy gondolom. Arra kellene rájönnöm melyik beállítás képes ilyen nagy áramfelvételt okozni ilyen kis sebesség és gyakorlatilag 0 terhelés mellett. Az alap üzemmód U/f jelenleg is azt nem állítottam át.

Révész Richárd

A frekiváltón csináltál gyári beállítás visszaállítást?