Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Frekvenciaváltó

Indította gaben, 2024 április 09, 16:06

Előző téma - Következő téma

000000000

Lehet a németeknek több eszük van ? [#papakacsint]
Igaz eddigi tapasztalataim szerint 99%-ban a német frekvenciaváltók csapkodták le a FI reléket. (nem számít nekik, hogy kimondottan nagy tranziens zavarokra tervezett)  
Ahhoz képest a Yaskawa még az általános felhasználású 30mA-est se veri le.

svejk

Azt azért tegyük hozzá, hogy általában a német cuccokban jumperrel kiiktathatóak a bonyodalmakat okozó C tagok.
Adott esetben ez is megoldás lehet.

000000000

Ez csak részben igaz ! (PL a Lenze nem tud ilyet)
És ennek ellenére is képes a FI-t leverni.
Van egy teóriám miért is lehet ez az anomália.

J-Steel

Német fórumon azt írják hogy frekiváltó elé, hogy RCD Typ B-t kell betenni ami 500mA-re van méretezve.
 Itt megint megjegyzem, hogy ez nem érintésvédelem céljára van. Tehát ha ráz, akkor a felhasználó meghalt.

J-Steel

Inkább arról lehet szó, hogy ha ráz, akkor lekapcsol maga. Remélhetőleg pont nem akkor nyúl hozzá a felhasználó, amikor pont megindult a föld felé az áram.

000000000

Miért is "ráz"-na ?
Akkor mégis minek a védőföldelés ?

J-Steel

Ha minden oké, akkor természetesen a védőfödelés jelenléte miatt nincs potenciálkülönbség. Nem is rázhat.

Abból indultam ki, hogy védőföldelés hibás: Megszakadt, vagy be sem volt kötve, vagy azon a ponton nincsen védőföldelés.

Bencze András

Nem bírom megállni és előre elnézést kérek a vill. biztonságtechnika iránt elkötelezettektől, de tegyük már helyére a dolgot. Most az alap érintésvédelemről nem szólnék azt itt sokan nálam sokkal jobban tudják. A frekvenciaváltó(modell) áll egyenirányítóból, közbenső körből és váltóirányítóból. Ezek közül a váltóirányító aminek visszahatását a hálózat felé, mint zavart érzékeljük. A  gyors, nagyáramú (PWM) kapcsolóimpulzusok a nem ideális közbenső kört "megrángatják" és ez az egyenirányítón átsétálva kijut a hálózatba. Az EMC szűrő feladata ennek a nagyfrekvenciás komponens kijutásának megakadályozása. Ha ez LC tagot jelent akkor kisebb a föld felé menő áram. Ha csak C, akkor jóval nagyobb. Minél nagyobb a PWM frekvencia annál könnyebben jut át. Nyilván a vezetékek is sugároznak, de az ellen sikeresebben lehet védekezni. Más kérdés, hogy az egyenirányító C osztályban működik és puha hálózatnál meglapítja a szinuszkukac tetejét/alját.
A motor oldalon kialakul kapacitív áram a föld felé. Ez szintén frekvenciafüggő.
Kérdés mit (kit) védenénk a fi relével és mi ellen?

000000000

A PWM nem fog átsétálni a hálózatra hanem a motor mint kondenzátor kialakít egy hibaáramot a védőföldelés felé. (minél nagyobb a kapcsolójel frekvenciája annál nagyobb ez a hibaáram )
Ezért veri le a FI-t ha van szűrő a frekvenciaváltó előtt ha nincs.
Egy kis motort mértem kapacitásmérővel és 5.2nF volt a burkolat és a tekercsek között ( delta kötésben )
Nagyobb motoroknál ez jóval több a méreteiből adódóan.
De aki mért már szigetelési ellenállásmérővel jó vagy frissen tekert motort majd a mérés végeztével véletlen hozzáért a tekercskivezetéshez miközben fogta a fém részét az tapasztalhatta ennek a parazita kapacitásnak a hatását !
Olyat tud csapni ami után bárki az összes szentről leátkozza még a szenteltvizet is ! [#hehe]

Bencze András

"A PWM nem fog átsétálni a hálózatra"  bocs nem ezt írtam, hanem az a nagyfrekvenciás jel ami rászupeponálódik a DC jelre. "hanem a motor mint kondenzátor kialakít egy hibaáramot a védőföldelés felé. (minél nagyobb a kapcsolójel frekvenciája annál nagyobb ez a hibaáram )" Ez nagyjából így van, de akkor csak a motor és a kábelkapacitás az oka a fi leverésnek? Magyarul csak motorfüggő a jelenség? Egyébként több frekvenciaváltó típus is rendelkezik un. EMC csavarral, amit ha ha kitekerünk megszűnik a szűrő földelése. Gondolom a fi barátok számára.

000000000

Attól, hogy kihagyod a frekvenciaváltó szűrőjét védőföldelésből a hibaáram megmarad a motortesten keresztül mint kapacitiv kapcsolat.
A FI ha figyelmen kívül hagyná a 400-500 Hz feletti zavarokat nem is lenne probléma.

simarex

bekapcsoláskor motor nélkül is veri az FI-t. Négyszer ötször visszakapcsolom az FI-t és többet nem veri le a váltó..Vettem egy ujjat ebből a sorozatból és motorral sem veri.[#falbav]

000000000


Bencze András

Ufó van a dologban....

J-Steel

Nálam is akkor kapcsolt le az FI amikor bekapcsoltam, vagy amikor az egyik be volt kapcsolva és a másikat kapcsoltam éppen. Motor forgásról ekkor még is gondolkodtam.
 Mivel a teljesítményrész nem volt aktív, így arra gyanakszom, hogy az üres kondenzátor - ami a háromfázisú egyenirányító után van - miatt lehetett, hosszú állás után ez ugyanis teljesen töltetlen. A bakapcsolás feltölti a kondit.
 Háztartási eszközöknél ilyenkor egy ntc ellenálláson keresztül töltődik, ami a hirtelen áramlökés miatt felmelegszik, ekkor megnő az ellenálása és megakadályozza, hogy a kondenzátor hirtelen töltődjön.
 Iparban - az az érzésem - hogy ez nem így van, ennek az alkatrésznek a befolyása kisebb, így az áramlökés nagyobb méreteket ölthet, amit az elektromágneses szűrőn keresztül juthat el a föld felé.