Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Frekvenciaváltó

Indította gaben, 2024 április 09, 16:06

Előző téma - Következő téma

svejk

"...de nagyon jó szórakozás."
 
Hidd el barátom ez a lényeg, vannak itt többdiplomások, segédmunkások, még agysebész fórumtársunk is van és mind-mind az általad leírt dolog miatt csinálja.  
(tisztelet a kivételnek, mert azért vannak akik másért vannak itt)

s7manbs8

Az a jó, ha közben a hobbi még a munkád is, na attól nincs jobb. :)

000000000

Szia woodoopilot!
A V1000-es frekiváltód  4,2 Kw-ra széles bemeneti dc feszültség tartományban szabályoz le ? Tehát nem kimeneti áramra, hanem teljesítményre szabályoz ?
Amikor a 22 A-es kimeneti áramot láttad, akkor meg lehetett a kimeneten a 230 V, tehát megvolt a 320 V-os DC táp ?
És szerintetek a frekiváltók a motorok meddőáramát le tudják kezelni ? Tehát a bemeneti dc körben újrahasznosul ?

000000000

Sajnos egyszerre nem tudom figyelni a kimenő feszültséget és a kimenő áramot, ezért szoktam a kimenő teljesítményre állítani a kijelzőt. Szerintem amikor 22A-t írt ki a kijelző, a kimenő feszültség nem volt a maximumon, mert 50 Hz alatt volt a motor fordulatszáma, és az U/F felfutás miatt 50 Hz alatt kisebb a feszültség, hiába van meg a 300V DC betáp.
A felüljárón sosem látok 14A-nál nagyobb kimenő áramot, mert arra 80 Hz körüli fordulatszámon szoktam felmenni...
A DC betáp nálam 310V körül van fullra feltöltött aksiknál, és 270V körül van a pakk feszültsége terhelés alatt, amikor már kimerültek az aksik. 270V alá nem szoktam menni, csak 1 év múlva tudok venni ilyen aksikat, addig vigyáznom kell rájuk...
Azt azért továbbra sem értem, miért látok a kijelzőn 260V kimenő feszültséget, amikor a DC betáp csak 300V. A kimenő feszültség nem AC? Azt meg elvileg nem úgy kell számolni, hogy a DC betápot osztom 1,41-el?

000000000

Kaptan egy magyar nyelvű V1000 paraméterező listát, sok fordítást megspóroltam volna vele fél éve. Nem túl nagy, "csak" 500 sor egy excel táblázatban, de nekem sajnos még ez is sok helyen "kínai". Egy "szakértőnek" esetleg nincs kedve belenézni? Lehet van még néhány lehetőség, amivel optimalizálhatnám a hajtást. A frekiváltó elvileg a névleges áramának a 250%-át is bírja, de a sok védelem miatt ezt én nem tudom kihozni belőle. De biztos van még bőven tuning lehetőség a V1000-ben, mert amikor OL2 hibát ír ki, a hűtőborda még csak nem is langyos...

000000000

Tehát akkor 14 A-el 5,5 kVA a kimenő teljesítmény 230 V-on. Elvileg 300 V-ból már csak 312 V megy ki szinuszban, maximum akkor mehet több, ha lecsapja kicsit négyszögesre.

000000000

Megnéztem a hibanaplót a V1000-ben, a legutóbbi OL2 hibánál a max. kimenó áram 27A volt. A max. kimenő feszültségnél pedig 290V AC van a hibanaplóban, ez is nagyon soknak tűnik, a 300 V DC betáphoz képest...

000000000

212 V akart lenni a 312.
Nem visszatöltésnél történhetett valami ? pl. egy pillanatnyi kontakthiba, és a dc fesz megugrott ?

000000000

Nem, 300V körül van a DC betáp, visszatöltésnél sem nagyon megy feljebb, max. 10V-ot szokott emelkedni a DC busz feszültsége ahhoz képest amit terhelés nélkül mérek. A hibanaplóban viszont 290V AC a max. kimenő feszültség...

000000000

Ma kicsit rámijesztett a V1000, indulás után pár perccel fura, égett bakelit szagot éreztem az utastérben. Megálltam, végignéztem a vezetékeket, de nem volt sehol  zárlat. Megszagoltam a frekiváltót, abból jött a fura szag. A hűtőborda hőmérséklete csak 19 fok volt a frekiváltó pedig normálisan működött, ezért tovább mentem a járgánnyal, még kb. 30 km-t. Nem volt semmi gond az úton, a kijelzőn a szokásos értékeket láttam. Este felé már nem éreztem az égett szagot sem. Mi a csoda éghetett le a frekiváltóban???

svejk

Mértél-e már tényleges km költséget?
Azaz egy teljes töltés pontosan hány kWh villamos energiába kerül és ezzel hány km-t bírsz elmenni átlagosan?

000000000

Ha a villanyórával mért kWh-val számolok, akkor 8 kWh a fogyasztás 100 km-en. Ez kb. 4 Ft/km, de sajnos az akkuamortizáció miatt inkább 10 Ft/km a reális érték. Most orvosi műszerekből kibontott 2 éves aksikat használok, 100e Ft egy akkupakk, de állítólag a horgászoknak el lehet adni a villanyautó hajtásban "megfáradt" aksikat, így a tényleges akkuamortizációs költség majd csak jövőre derül ki. Feltéve ha kibírnak még 1 évet a Panasonic aksik.
A barátom vett 450e Ft-ért lítium cellákat a mopedautójába, neki csak 2 naponta kell töltenie, így a 2000 ciklus neki elég lesz 10 évig (elvileg). Nála az akkuamortizáció 45000 Ft/év, ha 10e km-t megy évente, akkor az 4,5 Ft/km. 2000 töltéssel, és 50 km-es hatótávval számolva 100e km-t ki kell bírni a lítium aksiknak, így is 4,5 Ft/km akkuamortizáció jön ki. Az AC motoros Aixammal kb. 4-5e km-t mentünk október óta. Sajnos a km óra elromlott a télen, csak most javítottam meg, ezért nem tudjuk pontosan mennyit mentünk a járgánnyal.
 
Ami még érdekes, ha a frekiváltó hibanaplójában tárolt kWh értékből számolom a fogyasztást, akkor csak kb. 5 kWh/100 km érték jön ki. Elég sok a töltés vesztesége, kb. 40 %...

000000000

 
Akku töltésnél fellépő veszteség mindig is volt, van lesz!
Ezért is számolnak legalább a kapacitás 140%-val töltésnél.
Sőt kisütésnél is minél nagyobb árammal meríted az kinyerhető energia úgy csökken.
Pl egy ólom akkut 0.1/C sütöd ki akkor a kapacitása 95-100% kinyerhető.
Viszont ha 1/C-vel meríted akkor már  60-80%-a is lehet a névleges kapacitásának.
Már nem kell sokat várni a lítium levegő akkukra amiknek az energiasűrűségük elérik a 13,500 Wh/kg is.
Nem beszélve arról hogy 10 szer több töltés kisütési ciklust bírnak ki.
Ezután lesz igazán nagy ugrás az elektromos autók piacán.      
 

s7manbs8

Nemsoká itt van a nagy találmány, meg más téren is minden megoldódni látszik, energia ellátás, egyebek ... most olvastam. Akksi tárolás energia stb. számgépek iszonyú intelligenciája stb...

000000000

Az ólom aksik töltés/kisütés vesztesége 70-90% között van, de a litium aksiknál ugyan ez 99,9%, azaz gyakorlatilag ugyan annyi energiát tudunk kivenni, mint amennyit beletöltünk. Az évi kb. 40e Ft-os villanyszámlán kb 8e Ft-ot spórolnék, ha lítium aksikra váltanék, ez sajnos nem olyan nagy összeg. Bár a fogyasztás is csökkenne, mert a lítium akkupakk 100 kg-al könnyebb lenne.