Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Frekvenciaváltó

Indította gaben, 2024 április 09, 16:06

Előző téma - Következő téma

xg2w6ib9x

Sziasztok !
 
Semmi tapasztalatom frekvencia váltókkal kapcsolatban ezért kérdezném a hozzáértőket.
Lonewolf hirdet 17 kVA-os frekvencia váltókat elfogadható áron. Alkalmas lehet-e ez egy 6kVA-es motor működtetéséhez. Valahonnan hallottam olyat, hogy nem szerencsés ha a motor teljesítménye lényegesen kisebb, mint a frekiváltó maximális teljesítménye.
Igaz-e ez, vagy a fenti esetben ez még nem olyan nagy különbség ?
Előre is köszi a segítséget.

svejk

A motort nem kVA-el hanem kW-al szokták jellemezni.
Ha a frekiváltó 17kVA-es akkor ahhoz kb. max. 10kW-os motort lehet csatlakoztatni, de a legfontosabb a frekiváltó kimenő árama, a többi csak megtévesztés.
 
A frekiváltók elég komoly szerkezetek, kisebb motor határadataihoz is lehet őket programozni.
 
Ugye most nem mégy el "valahova", hogy a HobbyCNC-n ezt hallottad, igaz-e?!
 

jani300

Amit írtál azt már ellestem itt . Az ominózus frekiváltónak hiányzik a kezelő egysége . Anélkül is lehet paraméterezni ? Persze már elkelt .

svejk


jani300

A 17 KWA ES frekvencia váltónak hiányzik a kommunikációs  panelje , nem itt írja hanem az oldalán . Az lenne a kérdés enélkül lehet -e praméterezni .

svejk

Linkeld be, de gondolom van neki kommunikációs portja.

svejk

Ami az adok-veszekben van?
Ne sajnáld... nem egy felhasználóbarát, német technika.

jani300

Köszi . Lone Wolfot írhattam volna :(

xg2w6ib9x

Köszi a választ Svejk !
 
Bocs, de az utolsó mondatodat nem teljesen értem.
"Ugye most nem mégy el "valahova", hogy a HobbyCNC-n ezt hallottad, igaz-e?!"  
Hova kéne elmennem ?
 
Akkor még egyszer neki futok.
Van egy TOS eszterga gépem amiben egy 6kW-os EVIG gyártmányú motor dolgozik. A kérdésem az lett volna, hogy az adok veszekben Lonewolf által hirdetett 17 KW-os (Vagy kVA-es) frekvenciaváltó alkalmas lenne-e arra, hogy a fenti motort erről üzemeltessem.
Egy személyes találkozásunk alapján pont Lonewolf mondott nekem valami ilyesmit, hogy pl. egy 2 kW-os frekiváltó nem igazán jó választás pl. 350W-os motorra szerelt kis kínai (Ferm MD500) eszterga hajtásához, hiába fér bele a tartományba.
Lehet, hogy kissé nehéz a felfogásom, de ezt szerettem volna választ kapni.
 
Ha az segít a kérdés eldöntésében szívesen megbontom a burkolatot és lefotózom a motor adatlapját.

xg2w6ib9x

Javítás:
erre szerettem volna választ kapni.

000000000

NSK csapágykatalógus 123. oldal: "a növelt csapágyhézag nagyobb axiális erők átvitelét teszi lehetővé". Ha e=0,25-ös axiális terheléssel számolunk, (Fa/Co) akkor a C3-as csapágy 30%-al bír nagyobb axiális terhelést, mint a normál hézagú. Mivel az axiálisan terhelt csapágy pontosan a tekercselés közepén van, jobbnak láttam a C3-as csapágy beépítését. Persze egy ferde hatásvonalú csapágy lenne a korrekt megoldás, de nagyon drága tömített kivitelben. A 6304-es csapágy teherbírása 16 kN, 4 kN-nál csak nem nagyobb a mágnesek húzó ereje. Két 8-as menetes szárral könnyedén ki tudom sajtolni a rotort a házból.
 
A fém porvédős csapágyakat nagyon utálom, ha vizet kapnak, elég hamar tönkremennek. A kocsiban sajnos a kerekek felcsapják a vizet a motorra, azért választottam inkább a műanyag tömítőtárcsás csapágyakat. Ellenőriztem a határfordulatszámokat, a fém porvédős csapágyra 14e-t írnak, a műanyag tömítőtárcsásra meg 10e-t, gondoltam akkor jó lesz az a kb. 5000 rpm-es motorhoz. De végül is nem nagy összeg a csapágyak kicserélése, ha mégsem bírják a fordulatot...
 
Nagyon soknak tűnik a 12A, amit 72V-nál terhelés nélkül felvesz az 5 kW-os BLDC motor, 900W-ot kell elpocsékolni a semmire. A 2 kW-os sepex motornak ugyan erre elég 250W-is. Kíváncsi vagyok a 2,2 kW-os AC motornál mennyi lehet a kimenő teljesítmény ha terhelés nélkül forog...

000000000

Valószínűleg nincs igazán szinkronban az elektronikus kommutációd a motornál, azért is vesz fel 12 A-t, ami nagyon sok! Hall jeladókat használsz, vagy szenzornélküli a hajtásod?

000000000

Pénteken teszteltem az Aixamot egy hosszabb, meredek emekedőn. Lendületből simán felment a járgány, de amikor álló helyzetből indultam, az emelkedő legtetején elkezdett rángatózni a motor, és nem erőltettem tovább, inkább visszagurultam. A kimenő áramot néztem, a névleges 11A-nek pont a dupláját, 22A-t mutatott a kijelző. Kár hogy csak rövid ideig lehet ennyire terhelni a frekiváltót...
 
Amióta kikapcsoltam a motor túlterhelés védelmet, nem volt semmilyen hibajelzésünk. Tegnap a zöldhullám miatt 100 Hz-es frekvenciával mentem kb. 2 km-en keresztül, amikor elértem a felüljáróhoz. Már majdnem felértem a tetejére, amikor a kidobott a frekiváltó egy OL2-es hibát. Töröltem a hibát, és simán ment tovább a járgány. A hűtőbordák még langyosak sem voltak a V1000 hátulján, és a motor sem volt meleg. Nagyon komoly tartalékok vannak ezekben az ipari hajtásokban. A kefés targonca motorom a múlt télen néhány perc alatt 100 fokos volt, amikor a friss hóban próbáltam vele menni, az AC motorral meg simán tudtam most menni a friss hóban is...
 
Nagyon megkedveltem a frekiváltó+AC motoros hajtást, 5 hónapja használjuk, nincs vele az égvilágon semmi probléma. Bár a 2,2 kW-os motor miatt a gyorsulás nem igazán jó, de egy korszerű IE2-es 4 kW-os motorral már tudnám tartani a lépést a személygépkocsikkal is...
Ha nem költöttem volna már közel 200e Ft-ot a BLDC motorra és a vezérlőre, nem is kínlódnék vele. De most már dacból is kipróbálom mit tud az axiális fluxusú motor. a 11 kg-os tömeg nagyon csábító..:)

000000000

Sensorless módban ment a vezérlő, még nem kaptam meg a 24 pólusú vízhatlan Harting csatlakozót, és nem akartam ideiglenesen összegányolni a vezetékeket. Elég macerás az SS41-es szenzorokat cserélni...
 
Az áramfelvételre azért voltam kíváncsi, mert a vasmag síkba reszelésével rövidre zártam a lemezelést, és féltem, hogy nagy lesz a veszteség. De a gyári adatlap szerint 14A az áramfelvétel "no load"-nál, attól azért kevesebbet mértünk. Egy másik ugyan ilyen motornál 48V-nál 10A-es áramfelvételt mért egy ismerősöm, ahhoz képest nem tűnik soknak a 12A, mert fél "gáznál" én is jóval kevesebb áramfelvételt mértem. 4-5A-rel már egész szépen forgott a motor.

000000000

"Sensorless módban ment a vezérlő". Így már értem a nagy áramfelvételt. Ha majd bekötöd a szenzorokat, lesz ez még sokkal jobb is, tapasztalatom szerint le lehet szorítani a névlges motor teljesítmény 5%-a alá is az üresjárati veszteséget. Neked minden W számít, hiszen aksiról dolgozik a motor.