Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

sarktibsi

Kezdem a legelsővel kb:1995-96. Ennek azért kellett elkészülnie mert a gyári lehúzók nem fértek oda. A légyeg egy szivattyú lapátait kellet leszednem, de sehogysem fértem hozzá, csinálni kellet egy lehúzót amit lényegében rászereltem a lapátra.
Mind a három körmöt egyesével kellet behelyzni, aztán a menetes agyat, majd végül a menetes orsót.
Na de akkor még nem volt marógépen, csak esztergám. Ez a lehúzó még most is megvan mai is használtam. Most kapott új menetes orsókat, az egyikben életem legkisebb golyólya van 3 mm-es.

    

sarktibsi

Ja és itt minden alapanyag a méhtelepről van , régen sokat jártam én is.

jani300

Majd a gépkocsik turbójának levegő oldali turbinájához való lehúzót ,azt megnézem :)
Elárulom , különleges :)

sarktibsi

Itt a második. Kb:2000-2001 ben járunk. Ekkor vettem a marógépet. Ennek a csapágy lehúzónak azért kellet elkészülnie, hogy legyen a mühelybe egy erős strabíró lehúzó is. (A képen pont egy karcsú köröm lárható) Ehez a szerszámhoz van többféle menetes orsó is, lehúzó köröm is van több garnitúra. Ezek mind cserélhetők.

Ha valaki szeretne ilyet készíteni itt egy kis útmutató.

Lehúzó körmök: CRV3
Menetes orsó: 51CRV4 M22x1.5
Menetes agy: 52C (a beső része Crv3 nemesített)

Természetesen más anyagminőségekböl is össze lehet rakni.

Ezt is használom a mai napig is.

    

sarktibsi

2001-óta csináltam pá lehúzót,ezek közzűl teszek fel néhányat (de ahogy látom nincs túl nagy érdeklödés) nekem ma is hoztak 2db gyári úszó-toló kapú görgő szettet, szét kellet szednem. Szerencsére megoldódott.

        

D.Laci

Az állítható menetmetsző témához:
https://shop.precitool.hu/jbo-140580-m2-menetgorgozo-allithato-12789

Menetgörgőző, menetmángorló.

svejk

Egy gyári, kész csőtengelyre kellene M55x1,5 menetet vágni.
CNC eszterga adott, de a keménységmérő 54 HRC-t mutat a felületen.
Létezik olyan menetlapka ami kibírná?

Vetesi75

Szinte bármelyikkel nekiállnék.

sarktibsi

Én eddig még csak 30-35 HRC-és acélra vágtam menetet hagyományos  géppel , de gondolom az 54-et is elbírja. A vágósebesség ne legyen túl magas , a menetlapka lehet el fog kopni , ezért valószínű fordítani kell rajta majd megismételni a menetvágást. Véleményem szerint.

Miki2

Szervusz!
Én M24-es menetet vágtam betonacélra.
A lapkát a Grantool-tól vettem, több mint száz darabot kibírt.
Szerintem kérdezzél rá, komoly szakértelemmel tudnak szerszámot ajánlani.
Nem volt olcsó a lapka darabja.

Vetesi75

Ez a fajta volt? Jók. Tízezrével vágjuk vele a csőmenetet mindenre is. (A rozsdát, revét, hegesztést jól tolerálja.)

  

svejk

Köszönöm mindenkinek!

Bíztam benne, hogy konkrét tapsztalatot is tudtok mondani.
Próbálkozni nem nagyon lehet, mert akkor kuka az egész.

Egy gyári 40-es, behúzós maró főorsótengelynél kellene a zsugorkötéseket kiváltani, hogy otthoni körülmények között is szerelhető legyen a csapágyazás.
(nem fog nyolcezerrel forogni mint eredetileg)

ywathzay

A betonacél a betonon kívül mire jó még? Ok, láttam már belőle hidegvágót, de nem igazán jó arra sem. Az egyszeri ember olyan nagyon jónak tartja, de az adatlapját megnézve semmi extra, sőt, ötvöző sem igazán van benne, csekély széntartalma miatt hőkezelésre sem alkalmas.
Szóval, hogy erre az acélra sikerült sok menetet vágni egy lapkával, nem sok mindent jelent. Bocs.

hostya

" Ok, láttam már belőle hidegvágót, de nem igazán jó arra sem. "
Azért azt tedd hozzá hogy "szerintem".. :)  [#integet2]
============

A régi 40-50 éve... magyar honban gyártott betonacélokból sokféle jól használható kéziszerszámot lehetett készíteni, pl hidegvágó, lyukasztó(dorni),csapszeg kiütő, szegecshúzó, szegecsfejező.. stb.
A mai lakatosok már szegecselni sem tudnak, mert ki ment a divatból.. -a popszegecset még ismerik/használják- :)
 Pedig ha megnézed a Szabadság-hidat, azon csak szegecskötést alkalmaztak,annak ellenére hogy már akkor is ismert volt a hegesztés...

Anno amikor elsőéves inas voltam Miskolcon a MÜM 100-ban,esztergályos tanulóként, a lakatos tanulóknak, (meg talán még eladásra is..) betonvasból készítettük a lyukasztót, szegecshúzót, szegecsfejezőt.
Ezen a mdb.-on gyakoroltuk a recézés/rovátkolás, kúpesztergálás..stb. műveleteket.
A kovács tanulók, -mert azok is voltak a lakatososok mellett  még akkoriban-  megedzették, barnították..

Nem ismerem a mai betonacél összetételét, de gondolom változott azóta..
-Gondolom mindenféle újrahasznosított alapanyagból készítik..-

KoLa

K10-el már szúrtam be csapágy külsőbe seeger gyűrűnek 1,6 széles hornyot, az 60 hrc felett van, de jól bírta még megvan a k10-ek között.
Úgyis egyedi lesz a menet, csaljál a hegyénél, tompítsd le trapézosra és akkor biztos kibírja! 0.5 már szerintem elég lenne 2-es menethez.