Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

Istvan0728

Keresek Dávid KES100 CNC esztergához gépkönyvet.

Köszönöm előre is a segítséget.

GG


Istvan0728

Köszönöm, de sajnos ezekben nincs benne a CNC változat.

sastas

Sziasztok!
Eszterga vásárlás előtt vagyok és azon töprengek már egy ideje, hogy hogyan tudnék arról meggyőződni, hogy nem egy marèk használhatatlan vasat veszek.
Ami eszembe jutott: nagyobb hosszon felnagyolni, megmérni majd felsimítani és megmérni egy darabot, esetleg egy menetet vágni. De kb idáig sikerült eljutnom. Mve 280 vagy 340 a kiszemelt tipus, ha ez számít bármit.

borvendeg

Szia!

A teszt jó, en amit nézni szoktam:
-lehetoleg legyen eredeti a festés, ha nem az akkor is latszik az igenyesseg. Sokan hivjak felujitasnak hogy osszekenik festekkel.
-a szanok kopasa látszik szemmel. Ossze se legyenek verve.
-korulnezel a gép körül az sokat elmond a gazdajarol egy ilyen oreg vasnal sokat számít milyen ember hasznalta.

Ez az én strategiam.
Üdv

Robsy1

- Befogsz egy etalon átmérő 15-20 mm-es rudat, kézzel forgatva a tokmányt mérőórával megnézed a maximális ütést 100 mm-es kinyúlásnál. Eltérés max. 0.08 mm legyen.

- Mérőórával megnézed a tokmány "lógását" le-fel, előre-hátra kézi óvatos de erős rángatásokkal. Eltérés max. 0.02 mm legyen.

Csuhás

Ritka az olyan tokmány amibe simán befogva egy rudat ilyen kis ütést mutat.

Esztergánál én megnézem a kezelő elemeket, sokat elmond a gazdájáról a hiányzó gomb, a lenyalódott, trombita alakú késtartó csavar, a ráakasztott rugóval helyén tartott váltókar stb.

sarktibsi

Spajszer plusz mérőóra. Ha lehetőség van rá be kell indítani a gépet , a hangja sokat elárul minden sebességfokozatban meghallgatni , majd próbaesztergálást végezni, átmérőzés , menetvágás , leszúrás.

Vetesi75

A hántolási nyom elkopása még nem jelent rossz geometriát - a tokmány előtti leggyakrabb használati pozícióban a hosszán mellső prizmájának belső oldalán zseblámpa-élvonalzó kombóval vizsgálva, kb 250-300mm hosszon szabad szemmel jól érzékelhető hosszirányú homorú kopás nem megengedett.
Szánszerkezetet az előbbi pozíciótól kb. 3...5cm-rel jobbra állítva, indikátor órát az ágyazatra tapasztva, hátsó késtartó helyén (bal szélén) tapintva, a kéziszánt jobbrol-balról megragadva, vízszintes tengelyirányú és ágyazatra merőleges csavaró igénybevételt eszközölve semmilyen billegés nem megengedett. Leggyakrabban ez a hiba a hatékony forgácsolást ellehetetlenítő rezgések oka. Minden más (nem fatális jellegű) hiba aránylag könnyen javítható, beállítható, de egy szakszerű szánrendszer felújítás horribilis összeget, időt, munkát képes felemészteni.

TROMF22

Szervusz Attila!

IdézMve 280 vagy 340
[/b] ...

Tisztelem a magyar szerszámgépgyártás múltját, produktumait,
de hobbi szinten tényleg ekkora vasra van szükséged?

Én előbb ezen kezdenék el töprengeni.

mex

Az MVE 280 kapcsán:

Anno a céghez került a fenti eszterga eléggé lehasznált állapotba, felhegesztett 180-250  mm csapszegek forgácsolására. Első időkben komoly zajforrás volt, mígnem elkezdett csúszni a tengelykapcsoló üzem közben egyre jobban. Belenézve szemre is kevés volt a lamella szám, nem is egyforma darabszámot tartalmazott az előre és a hátrameneti egység. Ezek elektromágneses rendszerűek voltak már. Letöltve a gépkönyvet (köszönet érte Csuhásnak!)a tengelykapcsolók beálítási leírásának olvasásakor derült ki, hogy vamelyik előző javításkor felcserélték az előre-hátra kapcsoló mágnesek vezetékelését, így megfordult a két kuplung működése is... Mivel a kapcsolókart lefelé tolva indul el normál forgásirányba a gép, így a motor bekötését is ennek megfelelően végezték el az üzembehelyezésekor. Ez eredményezte a fogaskerékzajt, mivel eredetileg nem így volt összekopva.
A két tengelykapcsoló bekötését, és a motorét is megfordítva helyreállt az eredeti üzemállapot, elcsendesedett a gép. A hiányzó lamellák pótlása után napi üzemben van azóta is.

Utólag azt gondolom, hogy nem volt lamella cseredarabjuk, így gyors megoldásként átkötötték a két kuplungfelet, mivel a fordított forgásirány lamellái sokkal jobb állapotban voltak, és a motor bekötés megfordítása után tudták még egy darabig használni a gépet, a nagy hang ellenére is.

jani300

Hupsz !

Nekem van MVE 340/ 1500 HIBÁTLAN ÁGYSZERKEZETTEL !
Motorja nincsen meg , mert esélytelen lett volna itt beüzemelni .
Ha érdekel írj .
Próbálkoztam itt eladni , de csak annyi volt a reakció hogy drága a fuvar ... :(

jani300

Másik nagygépem egy sn 63 as tos .
Agyonkopott hossz szánnal ,keresztszánnal .
Az kis motoros , 7,5 Kw .
Főorsó olaj nélkül ment ,szerintem új vezetőcsapágyam is lenne ,de a görcs aki kicseréli !
Lazított kuplunggal sokat járattam ,ugye már olajjal , meggyógyult a kuplung is , csendesedett a főorsó is .
Azon a gépen a legjobb dolgozni ,nincsen remegés álom vele forgácsolni .
a PONTOSSÁG AZ HÁT OLYAN AMI ELVÁRHATÓ AZ ÁLLAPOTÁTÓL . azt nem is akarom hirdetni se , mert nem fogja azt fikázni nekem ott senki az is biztos .
No nagyolni teljesen tőkéletes ,kárt abban nagyon nehéz lenne tenni . A kezelőt viszont könnyedén ledarálná ... :(
Sebességek is csak kisebbek működnek ,egy rossz fogaskerék okán ,de az sem gond ,mert ugye nagy darabot nem is kell agyonpörgetni .
Hát izé ,régen ment ,de indulna még ,ha kell .

jani300

Egy indok ...
A ceruzahegyező keresztben elfordul benne ,simán :)
Ezt szoktam hasonló meggondolásra érvként felhozni :)  Bocsi .

PSoft

IdézA ceruzahegyező keresztben elfordul benne ,simán
:)

 [#eljen] :)