Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

fy9k4amuy

Sziasztok!

Egy olyan érdekes kérdésem lenne, hogy van egy (elvileg) újszerű TOS 160-as tokmányom, a kék matricás, ha jól tudom, ez az emelt pontosságú. Még meg van valahol a cimke is hozzá, amire fel volt írva, hol mennyi a megengedett ütés, abszolút jól néz ki külsőre. A fordított pofája még sose volt belefogva. Csak sárgarezet munkáltak meg vele korábban.


Az lenne a jelenség, hogy ha odaállok a gép mellé, hogy na akkor esztergálok, belefogok a tokmányba egy 16-os marószárat, és 2-3 századon belül szalad. 0-s diónál szorítva.

Viszont ha kiengedem, akár hogy próbálom mozgatni, visszaszorítani, sokszor tizeden belül fut csak ugyanaz a tengely.  Kell  a tokmánynak pár más anyag befogása, mozgatás különböző diókon, majd egyszer újra befog 0.03-ra, aztán megint nem.


Létezik ez? Mit érdemes csinálni ilyenkor?
 Nyilván nem új a tokmány, hisz azért vették hogy dolgozzanak, de a gyakran hirdetett "használt" (ipari hulladék) tokmányokhoz képest ez egy kivételes állapotúnak mondható.

zozo

Lehet, hogy belefröcsögött némi sárgaréz, érdemes lenne egy alapos belső takarítás neki.

szucst

Szevasz,

Ez ilyen.
160 as tokmányra:
Az 1. Osztály radiális ütésre 4 század,
superior( nem valószínű hogy az az) 2,5 század. Tehát még ennek is megfelelne...

Vagy:
Köszörült rúdra fogva át lehet esetleg esztergálni és/vagy amit a régi jó de esetleg kopott és az ilyen tokmányoknál lehet csinálni: alá kell venni az illesztővállat, a tokmányba pedig a peremhez közel sugárirányba 3 vagy 4 darab hernyócsavart szerkeszteni egyenlően kiosztva. Így majd ki lehet centrírozni a darabot tokmányostól.

Ne legyen sok elvárásod ebben a világban...
Vagy vegyél egy ragadós indikátort és nyugodt leszel:)!

mex

IdézVagy vegyél egy ragadós indikátort és nyugodt leszel:)!

Szándékom ellenére ilyet vettem itt a fórumon, de pont ellenkezőleg fejtette ki hatását.[#falbav]

ywathzay

"Ne legyen sok elvárásod ebben a világban..."
Ez nem a világ hibája... ez általánosságban egy tokmány tűrésében maximálisan benne van. Az esztergálás jellemzően nagyoló megmunkálás.... lenne, de a hobbista mindent is mikronra akar elkészíteni, aztán meg örül ha tizeden beül tudott maradni.

jani300

Na ............ :)
Legyen inkább ötszázad , azzal még simán el lehet cseszni egy csapágyillesztést .
De hát egy tokmányba befogott anyagot mindig kell kicsit birizgálni ide oda ,és végül jó lesz .

ywathzay

OK, de amit a hobbista nem tud, és nem érzékel, hogy az esztergálást nem a jutubon tanítják. Azt, hogy ott mindenkinek mikronra fut a tokmány, és azt videózza le, majd tölti fel és tádáááámmmm, milyen ügyes vagyok, nézzetek meg jó sokan, utánozzátok ha tudjátok..... na ez az amiről le kellene szokni. Egy jó szabályozás után elérheti a befogás pontossága akár az 1- 2 századot, de elég egy ütés, egy rossz befogásból következő anyag kifordulás, forgács a tokmánypofa alatt, stb, azonnal ugrik a pontosság.

KoLa

Könnyen előfordulhat főleg a Magyar Danuvia tokmányoknál ugyanis a belső homlok felületén üregeket képeztek spórolásból, ez a síkmenetes tárcsával szemben lévő felület, ide tud gyüledezni' a forgács, szörnyű!
Néha segít ha kicsit megütögetjük a beszorulni készülő pofát, kézzel ellenőrizve, 180 fokkal átfordítva, ütögetve már sikerült kijáccani nagyobb probléma nélkül, félóra szerelést megspórolva.

KoLa

Mit vársz egy tokmánytól, aminek a nútjaiba kézzel bele tudod dugni a pofákat?
Minden lötyög pár századot.
A spirálmenet sem pontos a tárcsán, hát még milyen lehet a pofán! átmérőnként változik a pontosság és diónként, hogy melyikben húzod meg...

jani300

Hasonlít az autóvezetéshez ..
Aki talicskán tanul az az új autóval is könnyebben boldogul .
De én már belefáradtam abba hogy hangoztassam egy esztergán dolgozni szokás , nem nekimenni "felújítani" .
Van négypofás tokmányom ,nem is belevaló mindegyik pofakészlet .
De egész jól belehet játszani .
De az egyik nagy titok ,egy befogásból amit lehet ...
Egyébként hobbista vagyok ,és nem volt ytu mikor én erről tanultam is valamit .
De (mégegyszer) amit látok az nem szentírás ,csak ötlet , kell tudni alkalmazni , a meglévő adottságokhoz .
Másolni szinte semmit nem szoktam ,kivétel ha pótolni kell egy alkatrészt , de akkor kiderül hogy nem biztos hogy sikerül :)

Kidwick

Fél óra szét-összeszerelni?
Személyes átvétel Óbudán, Százhalombattán ill postázásuk előreutalás után megoldható. Vételi szándékot kérem privát üzenetben is jelezni!

KoLa

Túloztam persze!
Először leülsz rágyújtasz, elszívol egy cigit, megnyugodsz,majd kezded.
Így már félóra [#nyes]

fy9k4amuy

Már takarítottam korábban, de megcsinálom akkor újra.
Vagy esetleg megnézem a fordított pofáival, azzal mit mutat.

Úgy sejtem, annak nemigazán szokták felköszörülni a  legbelső részeit, az a tokmány "eredeti" állapotát kéne mutassa.

Vetesi75

Nagy széria, mindig ugyan azon az átmérőn fog, elfárad - a fogak tőben berepednek és az első nagyobb húzás/terhelés alkalmával le is szakadnak. Nem feltétlen kell hozzá karambol - egy tízéves tokmánynál, amiben napjában 500x megfogják a 16-os köracélt természetes jelenség. Semmi nem tart örökké...

KoLa

"Az ilyen töréseket én el sem tudom képzelni hogy , hogy lehet!?"
No itt lemaradt egy szmájli a 47123 hozzászólásban[#nyes]
Belegondolva... ha mindig 16-os köracélt fogsz be akkor összekopnak az esetleges pontatlanságok és egyre több ponton érintkeznek a menetek, ezáltal eloszlik az erő több fogra, viszont ha beszedi a forgácsot, az erő egy fogra kerül és törhet, a nagy meghúzási áttétel miatt!
Nekem nincsenek törött pofáim, ha észreveszem hogy beszedte kifelé csavarom mielőtt késő lenne!
Biztos Te is így csinálod!