Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

KoLa

A hátsó burkolat levétele után előtűnik az a fogaskerék váltási lehetőség amit a táblázat mutat.

  

svejk

Elkészíthető csak nem pontosan.
Pepe le is írta [#t133p45419#]

No de ezek a közelítések már sokszor voltak kérdések, akár a norton akár a hossznóniusz kapcsán itt a fórumon.
Mindig arra jutott a nagyérdemű, hogy egy ilyen egyetemes gépnek elég ez a pontosság.

KoLa

"Elkészíthető csak nem pontosan"
Basszus! pedig mindíg arra törekszünk!
Ezekkel a 70-es évekbeli gépekkel jól átbactak minket az akkoriak!:)))
De! köszönjük Nekik!
Van ez az arány hogy egy anya milyen hosszú általában és akkor a hiba mennyi ezen a 5-10 meneten?

49db863y8

És hanem lettek volna azok a békebeli "pontatlan "gépek és szakik ,most nem lenne CNC." 20 év múlva már ezek a mai csodamasinák sem lesznek elég pontosak.Talán!Az első menetet meg kézzel faragták fából.És az akkor az csoda volt.
Szép napot Mindenkinek.

KoLa

Kellenek még ezek a régi gépek!egy szerszámkészítő műhelyben,pl kiegészítve a cnc megmunkálás adta lehetőségekkel párhuzamban, életképesek maradtak!-tunk!

TBS-TEAM

József

7cim5mm0

Mester Úr!
Önnek igaza van a kerékcsere ügyben.

Ugyanis:
- A kiindulási táblázat valóban nem gyári, a fotózott igen.
- A gépkönyv szerint 24/48 cserekerék áttételt kell használni, a metrikus menetekhez. (Valamiért a "hülye" géptervező ezt írta elő, és a fotózott kerekek is ezek.)
Működik cserekerék csere nélkül, nem is nagy hibával.

De lássuk miért:

- A Norton belső áttétele B1-ben: 0,314963, a cserekerék áttétel 0,5.
A vágott emelkedés: 0,314963*0,5*6,35=1,0000087

Talán elég pontos ez mégis, ha egy szoros illesztésű 1-es metrikus menetre 0,012 emelkedési hibát enged a szabvány.
(Mégiscsak tudja a dolgát a vén kva E400? :))

A kételkedők meg számoljanak még egy kicsit...

svejk

"A kételkedők meg számoljanak még egy kicsit..."

Ki is volt az?
(én visszaolvastam az előbb de nem látok olyan fórumtársat)

Viszont Te lehet Peppe51 második kérdését [#t133p45420#] is meg tudnád válaszolni.
Kíváncsi vagyok én is a miértre.

KoLa

Köszi! én sohase számoltam ezeket, megbíztam a gyári adatokban, amit be tudok állítani azt vágja a gép.
Egy hosszú orsónál lehet eltérés, de az kit érdekel, ha az anya meg csak kb 10 menetnyi.
Az ezredmillimétereknél' számít még a kés elhelyezési szög is,és ha köszörült késről van szó, akkor annak a szöge mennyire pontos.
Na! és hogy mire való az adott menet?mikrométerhez, vagy vízvezeték csőhöz!
A szaki! olyat csinál amilyet tud.

7cim5mm0

Nem volt kételkedő, a következő hozzászólókra gondoltam, ha lesz ilyen.

A válasz pedig egyszerű: Nem az.

Mindig konstrukció függvénye a belső áttétel.(A gép kívánt lehetőségei a cserekerék csere mértéke és a vezérorsó menete szerint.)
A gépkönyv szerinti cserekerekekkel kell számolni, és ki fog jönni a kívánt emelkedés.

svejk

Értem.

Áááá... azt hittem lesz valami jó kis magyarázat, pl. xy gyár ezt és ezt a vezérorsót tudta megmunkálni pontosan, vagy tudta megszerezni a KGST-ből.

Nekem volt egy EMU160-om, ott 4 mm volt a vezérorsó és nem volt 127-es kerék tehát az egyik menet "csalt".
Annál a gépnél tűnt fel nekem is először az eset, mert előtte használt az EAN-nál ugye volt 127-es kerék.

Volt egy MVE még a látókörömben de akkor még nem foglalkoztam a kérdéssel, azt nem tudom hogy van megoldva.

Mostanában egy kínai gépen barkácsolok ott van 127-es kerék és ott úgy oldották meg a böszme nagy kerék problémáját, hogy kisebb mudulos az a sor.

Virbo

Ha már szóba kerültek a régi magyar gépek, lenne pár gyakorlati kérdésem E2N-el kapcsolatban.
Főképp előtolás ügyben.

- Előtolás irányváltás lehetséges-e forgó főorsónál (pl homlokfelületnél jól jönne ha visszafelé is lehetne menni úgy hogy nem kell leállítsam a főorsót)? Próbáltam de valahogy nem mondja azt a műszaki érzékem hogy üzemszerűen működne ez... [#rolleyes]
- Előtolás ABC sebességi fokozatok válthatóek-e forgó főorsónál? Kisebb fordulatszámokon működik viszonylag jól, de nagyobbon már nem annyira szereti.

A gépkönyvben erre vonatkozó részt nem találtam, kíváncsi lennék másnál hogy vannak ezek.

Miki2

A szinkronizálatlan fogaskerekes váltó műveket TILOS menet közben váltani.
Már pedig a szerszámgépek váltóművei ilyenek.

7cim5mm0

Váltás kizárólag leállítás után, kifutás végén, terhelésmentes állapotban, irányváltás még így sem.

Virbo

Köszönöm, reménykedtem hogy legalább az ABC karnál megoldották valahogy a dolgot, de akkor ezután is leállítom majd ha kapcsolni kell....