Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

mdani2

A gyorsacél esztergakés/maró onnan jön, hogy az a legkevésbé ellenállóbb a keletkező hővel szemben. Ott kell a legjobban észnél lenni. Én esztergára a legtöbbet betétlapkás kést használok, mert még nem sikerült elsajátítanom a kés köszörülés művészetét, viszont egyre jobban látom, hogy nem úszom meg a dolgot, mert sokszor jól jönne valami pici vagy egyedi. Marásra kizárólag gyorsacél szerszámokat használok, már az összes keményfém marómat eltörtem és nem vagyok hajlandó venni, mert elég drága ahhoz, hogy csak szórjam őket a kukába. A gyorsacél kések szívósabbak, azokkal még nem volt gondom.
 Emlékeim szerint a keletkező hő legnagyobb része a forgácsban távozik. Ezért is javasolták nekem, hogy a forgács színét nézzem az acélnál. A hőkezelésnél is ezt használják, ha lánggal melegítik az anyagot. Van is valahol egy színskálám ehhez.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tempering_(metallurgy)#/media/File:Tempering_standards_used_in_blacksmithing.JPG
 A gyorsacél olyan 200-250 fokig használható, mert afölött hamar kimegy az éle. Úgymond kilágyul. Ezért mondták, hogy ha elkezd barnulni akkor ne terheljem tovább se a marót se az eszterga kést.
 A keményfém sokkal jobban bírja ezért ott akár kékülhet is a forgács, de az se mindenható.
 A CBN lapkánál, meg a netes videókat elnézve az sem gond, ha szikrázik vagy izzik a forgács, ami teljesen elképesztő számomra.

 A problémám az, hogy értem én, hogy vegyem vissza, de mit? Mert azt sem szeretném, hogy egész nap ott álljak a gép mellett és csak simogatom az acélt, de nem halad a munka.

 Én nem használok hűtést, mert ritkán használom a gépet és nem szeretnék mindent összefröcskölni, meg berohadt emulziót pucolgatni. Ez csak hobbi. Nem követelmény a maximum termelékenység.

Varga László

Ha haladni akarsz , vagy hűtesz vagy keményfémet használsz.
Forgácsolás a köszörülésnél kezdődik -"még kő az tanúni"

Varga László

Képek a köpenyről és a átmérő 4mm késről

          

mdani2

A raklap nagyon ott van. Hirtelen azt hittem, hogy valami kolosszális szerszámot látok. [#szeret]

000000000

Mielőtt írsz, gondolkozz, értelmezz de ne előítéletesen, és próbálj meg tudásod, képességed szintjén objektív maradni.

5 pontban kőkeményen a szakmai témánál maradtam, nagy valószínűséggel egyet se tudsz megcáfolni belőle!

000000000

A színes forgács önmagában nem mond sokat, 100W körül is már lehet színes, illetve a szímesedés be se következik, holott több kW-os a P adott esetben.
De ha majd továbbra is ennyire érdekel a téma, írjál magánban, és válszolok neked egy paraméter listával, amin belül tuti hogy 1 kW alatt marad a forgácsolási P.

Melleslleg ha jól értem kezdő esztergályos vagy, nem értem, miért ennyire a forgácsolás P-je izgat mindig, és miért nem pl. a szerszám élszögei, és annak helyes kialakítása. Javaslom neked azt, hogy egy kezdetben egy 10*10 mm körüli gyorsacélból próbálj meg tanulás képpen az elméletnek megfelelően az adott anyaghoz legjobban illő kést köszörülni, és ki is próbálni aluban vagy műanyagban. Így érdemes szerintem kezdeni és lehetőleg kicsi technológia adatok mellett (f<=2mm, e<=0.1 mm/ford, n<=600 rpm, d<=30 mm) szerezd meg a tapasztalatokat.

ywathzay

A műanyag és alu forgácsolást kezdésnek azért nem javasolnám mert teljesen másképp kell mint az acélt. Ha véletlenül egy kevésbé ötvözött alumíniummal kezd,(ráadásul kenés/ hűtés nélkül) még a gépet is kidobja. A műanyag meg igencsak félrevezető, mert ott a forgácsleválasztás igencsak eltérő a fémekétől. Attól hogy 1000 alatt marad a P még lehet színes a forgács és eléghet a kés hegye. Ha mindenáron szárazon akar esztergálni, akkor forrasztott lapkás kés "normálisan" köszörülve valamelyest tovább fogja bírni a munkát.

Varga László

" Használunk teljesen keményfém kivitelű szárakat is,"
Ezekről fotózhatnál ide egy pár képet!

Kérdés hogy a lapkafészek is keményfém és a menet is?
Beleszikrázzák a menetet és a lapkafészket?

Varga László

Magamnak sem használok már forrasztott lapkás késeket!
Egy vízpumpa javító szakinak viszont muszályból kell köszörülnöm ,hogy el ne felejtsem a vele járó szenvedést,mert esztergálni azt szeret ,de köszörülni azt nem tud

Macerás a köszörülése ,csak egy tizednyi kopás végett mid a három oldal és a holkert is át kel köszörülni és alátétezni,
 mert elmegy a központ (vagy utánállítani ha betétes késtartó van)
Én előretolható köszörülhető betétfémlapkás kést használok .
Max 30 másodperc a köszörülés nekem -nopersze van hozzá megfelelő gyémántkorongom.

ywathzay

Én meg visszaszoktam rá pár éve, főleg mióta a nagy gépem megvan. Annak idején hoztak olcsón váltólapkát marékszámra, ez a lehetőség már rég megszűnt. A forrasztottat egyszerű köszörülni, olcsó (1200-1300FT, egy kés nagyon sokáig elég), szürke kő/ gyémánt kombó. Aki ennyit nem tud megtenni/ rászánni kis időt elsajátítani az nem esztergályos.

s7manbs8

Tegnap azt a mutatott hengeres darab rudat megpróbáltam kicsit esztergálni, de nagyon nem akarta.

Aztán eszembe jutott, hogy a kés köbösen lengedezik ki, így gondoltam rövidebbre veszem a kilógását.

De még egy dolgot megnéztem, a szánok lötyögése is, mint kiderült, hossz szán, keresztszán , késszán is eléggé kottyanós volt így azokat meghúzva szorosabbra, már talán el fog boldogulni az anyaggal, mivel e kicsi esztergánál, meg ezeknek a tömege oylan kicsi, hogy elég kis erőtől is ha nincsenek fixen lerögzítve elmozdulnak, aztán emiatt eltörik a kés, vagy megakad a hajtómotor, törik a műanyag fogasrkerék.

Csak gondoltam ez más kicsi gépesenk is hazsnos, hogy oda kell figyelni mindenre, főleg ha valami keményebb anyagot próbálk megmunkálni.

svejk

Csak én vagyok olyan elvetemült, hogy a kopott lapkákat átköszörülöm magamnak otthon hobbira?[#nemtudom]
Sokszor élesre mint a gyorsacél késeket.

000000000

Gondolom fog majd műanyaggal, rézzel, aluval is találkozni, nem csak acéllal. Az acél minimum 3-szor nagyobb fajlagos forgácsolási ellenállást jelent, így minden forgácsolási erő, P is ennyivel nagyobb.
Így illogikus acélban kezdeni, ráadásul ott is van kenődő biliacél.
A beírásomnak egyébként is a lényege a "késélezés" megtanulása volt, mi mit befolyásol, milyen anyagahoz mi passzol. Nulladik lépésként pedig elindulni meg akár egy bükkfa seprű vagy ásónyélen is lehet. Ha nagyon hitvány a kés, ezeken is fogja érezni, valami nem stimmel.
Ráadásul sok kezdő emberke csak kis mini ceruza hegyezővel rendelkezik. Fölösleges elsőként acéllal kínozni, ezen tanulni.

Ja és még egy szempont: Adtam egy kezdő paraméter határ listát is. Ezek óvatos betartása és fokozatos növelése kapcsán nem létezik olyan sz@r alu kenődő anyag, ami ezeken a paramétereken belül "kidobna egy gépet". Azt bztos nem, aminek legalább minimum 300W kivehető hasznos P van a főorsójában.

VIGYÁZAT![#felkialtas][#conf] A divatba jött frekiváltós meg egyéb elektronikus fordulatszám hajtások kapcsán a főorsóra adott esetben CSAK a töredék névleges motor P jut  a jó öreg mechanikus sebváltóval szemben, ezt állandóan észben kell tartani!

ywathzay

Én is szoktam, de azért általában azt már nem tudja mint a gyári kialakítás. Meg ugye a késszár kialakítása miatt minimális a leköszörülhető anyagmennyiség.
Én is használom ezeket, csak lényegesen kisebb időtartamban mint amikor még filléres tétel volt számomra. Az esztergálás 95%-ban nagyolás, vagyis közelítés a névleges mérethez. Na erre kár a váltólapkát pazarolni, aztán kérdés hogy milyen célra és mit kell esztergálni, mert hiába lesz valami salamontöke felület, ha mondjuk utána kemencébe kell tenni, és még revés is lesz. Amikor pl. tudom, hogy nagy keresztirányú terhelésnek kitett tengelyt készítek, 1-1.2mm differenciával nagyolok forrasztott lapkással, aztán a rádiuszos élkialakítású váltólapkással 2 menetben besimítom.

D.Laci

Én a forgácstörőtis átszoktam köszörülni.