Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

jani300

Felismeri ezt valaki ?
Egy E1N főorsóházzal szerelt gépen volt de nem annak a gépnek lehet ez a lakatszekrénye , már kérdeztem itt de nem derült ki az igazság .

      

rezsici

Köszönöm szépen a segítséget!
Rezsici

rezsici

Köszi az ötleteket, de végül nem lett kivéve az orsó csak a csapágy, mert az orsó hosszirányú beállítása volt a cél, de nem igazán jött össze. Viszont később hasznos lesz amit írtál, mert lehet mégiscsak szét kell majd szedni.

Hostyának is ugyan ilyen gépe van, leírom neki mi a gond hátha ő poénra tudja a megoldást. Egyébként letöltöttem egy eredeti retró szkennelt gépkönyvet, igaz E1N-é, de ez is majdnem ugyan olyan.
Rezsici

rezsici

Sokat segítettek a képek köszönöm, de ahogy írtam csuhásnak is, végül nem lett kivéve az orsó.
Eredetileg az orsó hosszirányú kotyogását akartuk megszüntetni, de nemigen sikerült, ezért gondoltuk, hogy kivesszük az orsót hátha azzal van valami.
A csapágyig jutottunk, de nem látszott rajta semmi így összeraktuk.

Az állító anyákkal nem jött össze a beállítás, mert ha kézzel könnyen forgott akkor hosszirányba kotyogott, ha finoman rá lett állítva, hogy ne mozogjon, akkor egy bizonyos ponton picit megszorult forgatás közben.
Kompromisszumot kötve be lett állítva középúton (picit lóg és picit szorul) és így terhelés nélkül rendesen könnyen elindul (50-60Hz), viszont előtolással indítva már egy pillanatra gondolkodik elindulás előtt.
Ha úgy akarjuk indítani, hogy a vonó és vezérorsó is menjen, akkor el sem indul még rásegítéssel sem.
Érdekes az is, hogy az első csapágynál a ház és az orsó is langyos, hátul meg forró, még az orsó végén a fogaskerék is meleg.

Arra is gondoltunk, hogy a motor teljesítményével lehet gond, de az most lett áttekercseltetve Dahlanderről, hogy menjen frekiváltóról, elméletileg ugyan olyanra mint eredetileg volt. 3 fázis, 1,1kW, 1400ford. Lehet nem 1,1kW-os lett? Ezt hogyan lehet megállapítani.

Tudom, hogy sok a kérdés, de előre is köszi.
Rezsici

jani300

Azzal hogy forró a hátsó csapágy mindenképpen kellene valamit kezdeni . Annak keressétek meg az okát . (OLAJZÁS HIÁNYA A KÉZENFEKVŐ OK , ELŐSZÖR )
Ez dahlander áttekercselés meg hát [#csodalk] ...
Tudom nem az én dolgom , de a tekercselés árban kaptál volna jobb motort .
De ne vedd komolyan ,én még nem azon nőttem fel hogy ki kell tenni a mosógépet ...

rezsici

Értem, hogy kezdeni kellene valamit, de mit??? Olajzás természetesen megvolt, de ha ez lenne a gond, akkor az első csapágy is meleg lenne gondolom. Egyébként ez a melegedés már 1-2 perc forgás után megvan.

Az árban igazad lehet, de a gond az, hogy a motor egyedi felfogatása, (az állórész egyben a külső borítás is, amin a feszítő van) a forgórész tengelyének hossza és vastagsága miatt csak a tekercselés jöhetett szóba.
Rezsici

happisusu

igen ez E1N lakatszekrénynek néz ki, de hiányzik belőle a a lakatanya,és a kapcsoló karja, szerintem ez az E1N- nél korábbi tipus,

jani300

Köszi , régóta megvan ,nem tudom lesz e valami belőle .

hostya

Én szeretnék neked segíteni, de nem igazán értem hogy mit is csináltatok valójában..

Azt írod hogy ...

1.  "..[végül nem lett kivéve az orsó.]"

2. "Eredetileg az orsó hosszirányú kotyogását akartuk megszüntetni, de nemigen sikerült, ezért gondoltuk, hogy kivesszük az orsót hátha azzal van valami. "
======
-A hosszirányú/axiális "kotyogás" megszüntetéséhez nem kell kiszerelni a főorsót, a főorsó hátsó végén levő anyákkal beállítható a főorsó-fej mögötti talpcsapágy hézaga.
==========


3. "A csapágyig jutottunk, de nem látszott rajta semmi így összeraktuk."
====
- Ha nem szereltétek ki a főorsót, akkor hogyan derült ki hogy a csapágyon nem látszott semmi..?
- Melyik csapágyat néztétek..? (a két, első/hátsó siklót, vagy a főorsó-fej mögötti talpcsapágyat is..)

Itt most abbahagyom, mert nagyon este van..

Délutános vagyok a héten, délelőtt meg itt a rengeteg ház körüli munka. Fűnyírás..stb.

Még egy kép a kiszerelt főorsóról.

  

rezsici

Már megoldottuk a dolgot köszönöm, részben a válaszod alapján, részben az E1N gépkönyve alapján.

Mivel csapágyakról és anyákról írtál, megnéztük a gépkönyvet és kiderült, hogy több állító anya van, így sikerült kitökölni a beállítást. Egyébként a hátsó kúpos bronz csapágyat vettük ki.

De most, hogy ez megoldódott, lett másik probléma.
A tokmány és a nyereg nem központos, a nyereg lejjebb van. Oldalirányban lehet állítani azt tudom, de, hogy magasságban hogyan lehet állítani arról sem a gépkönyvben, sem az interneten nem találtam semmit.

Illetve lenne még valami.
Megnézegettem a képeid az FTP-n és láttam az egyiken, hogy egy  ugyan olyan késtartó van a gépeden amilyen nekünk is van.
Nem az E1-hez kaptuk, hanem egy régi kis műszerész esztergán volt amit a fiam eladott, de a késtartót megtartottuk. Viszont ez az E1-re nem jó, mert annak a furata 40mm (kép1), ennek meg 19,5mm (kép2).
Te hogy raktad fel a gépedre, felfúrtad? Vagy a mienk valamilyen házi gyártmány?

Bocs ha sokat kérdezek, de nálunk nincs se gépészmérnök, se esztergályos a családban, de még az ismeretségi körben se.
viszont láttam a képeket a gépedről amit felújítottál, hát gratula. Ahogy kinézett....

    
Rezsici

jani300

A késszán felső részében az átmérő 40 es henger külön darabnak néz ki a kép alapján .
Alulról szokás a késtartó csavart feldugni , és egy váll tartja kihúzás ellen .
Elfordulás ellen egy alulról az  illesztőperem résznél befúrt  menettel szokták biztosítani abban a korban .
Tehát a szán felsőrészét lehúzva a csavart kicsavarva ,valószínűleg készíthető bele másik késtartó rögzítő csavar .
Esetleg a negyvenes henger egy sima távtartó gyűrű is lehet .
Ez a késszán széthúzása és a mozgórész alulról történő szemrevételezése után derülhet ki .
A szegnyereg magassági állítása alátétlemezzel is megoldható , az oldalsó állítási lehetőségnél .
Éppenséggel ez a nem profi megoldás ,de alkalmazni szokták .

hostya

" a nyereg lejjebb van. Oldalirányban lehet állítani azt tudom, de, hogy magasságban hogyan lehet állítani arról sem a gépkönyvben, sem az interneten nem találtam semmit. "
========
Magasságban  nem lehet állítani.. (csak hézagolni, -megfelelő  hézagoló lemezzel)
=======
Az én gépemen, -amikor megvettem akkor szembesültem vele- hogy az előző felújítás során nálam is "rendesen" kihézagolták.. (szerencsémre PONTOSAN..) :)


=====
Nekem rendesen illeszkedett a késtartó az "eredeti" E1 kézi szán késtartó "csavarjára/oszlopára"..

Javaslom hogy, szereld le a kézi szánt, és alulról -talán kideríthető-  hogy eredeti-e az a késtartó tartó (csavar/oszlop)..

rezsici

Minden úgy van ahogy írtad, köszi. A késtartó csavart 2 süllyesztett csavar fogta ami bele is tört. Valószínűleg már többször berhelgették, mert tele van fúrva a perem alatt, alig találtunk helyet új menetnek.

A nyereg hézagolását kipróbáltuk nagyon durva, így biztos nem maradhat mert nagyon gányul néz ki. Más megoldás nincs?
Rezsici

rezsici

Lemaradt a kép.

    
Rezsici

svager

Ez így biztosan nem jó, mivel nem is passzol össze a két rész..
Ahová a lemezeket tetted annak síkban kell lennie.

Szerencsésebb lenne,ha síkba hoznád azt a részt, és  inkább a csúszó felületre ragasztani/csavarozni valamit.