Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

s7manbs8

Kimenne az ember pár hónapra portásnak ott vlaahova azt fizetségnek jó lenne egy ilyen olcsó gép is. :)

ANTAL GÁBOR

A nullás diónál meghúzva a tokmányt kapod a legkisebb ütést ..

s7manbs8

Ezeknek az ágy anyaga is, meg a többi része ami lényeges a pontosság szempontjából erősebb, kopásállóbb, vagy mitől tud jobb lenni ?

Most azonkívül, hogy a márkanevet persze meg kell fizetni.

jani300

Nincsenek megszámozva . Az 1es és a 3as pofa közti dió furat van megjelölve egy nullával .(talán)
A többi pedig már le vagyon írva :)

n9ugdfyrv

Köszönöm mindenkinek a tanácsokat a kis szegnyereg nullás morse kúp kialakításhoz,úgy tűnik sikerült ma megcsinálni (végre volt pár órám)... :)

A kúposságot a kiszámolt távolságokhoz tartozó elmozdulásokkal állítottam be (de a gyorsaság kedvéért nem kiórázott tengelyhez képest, hanem az ágyazatra rögzített órával, a hosszszánnal haladva mértem az elmozdulását a szögbe állított kéziszánnak), amennyire meg tudom állapítani az egyetlen gyári nullás csúccsal, nagyon jó lett az illeszkedés (filccel hosszanti szinezés, és egy irányba eltekerés). Végül futter nélkül sikerült megoldani, mivel egy vékony papírral hézagolva el tudtam érni azt a futáspontosságot, amire szükség volt, így a csúccsal megtámasztást követően vissza tudtam fogni a tokmányba, és úgy "belevágni" a hüvelyt... ami még hátravan, hogy mozogjon is a hüvely a szegnyeregben, ha megint lesz némi időm rá... :)

  

kart emg

Részletesebb leírás itt:

Lathes CO UK

Részben a sok tartozék miatt (voltak) olyan kiemelkedőek ezek a gépek.

J-Steel

Ha van egy négypofás függetlenül állítható tokmányom, amibe négyzetanyagot teszek. Hogyan lehet megállapítani, hogy középen van-e? Mert ugye forgatás közben folyton változik a középtől való távolság.

ekpyb096i

Én az élét óráznám.


fy9k4amuy

Nekem van egy Svájci egyetemes esztergapad a családi műhelyben, igaz az nem Schaublin, hanem Reiden gyártmány, de a Lathes.co.uk szerint nagyjából hasonló minőségi kategória volt anno.
Reiden T185 a neve, 1965 körüli. Az enyém épp elég kopott szánilag(ágy nem!), illetve sok helyen a fogaskerék fogak hegye le van pattanva, és más helyeken is kopottas, de működik.
Mindazonáltal hogy egy kis mesélést is belevigyek, valóban látszik rajta a "svájci precizitás". Nem kell itt semmi lehetetlenre gondolni, csak a  korabeli magyar gépeknél jóval gazdagabb funkció terén, az olajozása korazerűbb, satöbbi.   Elnézést ha hosszú lesz, csak rám jött a regélhetnék.

A gép 24 sebességes, mind az orsóházon belül kapcsolva, talán 35-1500 között.  Legtöbb helyen anyagában négybordás tengelyeken tologatnak a fogaskerekek, nincsenek kieső, kikopó alkatrészek benne. A főorsó ház fedél alu öntvény, hogy le lehessen könnyen szedni. Fogaskerekes olajszívattyús keringetés a főorsó csúszócsapágyban.  
A csúszócsapágyát nem direktben, hanem áttétellel lehet szorítani, így elég precízen, ellenanya nélkül meg lehet szorítani és rögzül. A főorsó házban és a nortonban is külön-külön kapcsolható a jobb-bal menet és előtolás(ennek mondjuk nemtudom mi értelme).  

Egyszerre tud 0.5-7mm-es metrikus , és ide eső mindenfajta modul és tpi menetet vágni.
Előtolás 0.05-től 14mm-ig, szintén cserekerekezés nélkül. A Nortonban külön olajszívattyús kenés. Külön beállítható racsnis nyomatékhatárolás a Nortonban, illetve plusz ütközésvédelem is.

A lakatszekrényben szintén olajszívattyús kenés minden csapágyhoz elvezetve, plusz a vonóorsó hajtás levételi külső bronz csúszócsapágyhoz is kivezetve, visszavezetve.
A Tos-hoz hasonló, főorsó megállítása nélküli menetvágás visszafordító kar is van benne, a kar perselye is központilag olajozott. Előtolás duplázó kar, menet közben is kapcsolható, nekem nagyon-nagyon tetszik ez speciel.

A kúpvonalzója kinullázható, elég masszív, bár skála nincs rajta, beállítható hántolt vezetékekkel készült. Az egész mozog a szánnal, szóval nem kell leszerelni, vagy odébbrakosgatni, ha nem használod.    Szegnyereg az állíthatóság mellett kúpos szeggel is beállítható, így nem kell méregetni elállítás után.

Szerintem ezeket biztos tudja más gép is, de elég jó funkcionalitást tettek be egy strapabíró gépbe, ami még mindig működik, és egy kiadós felújítás után még mindig termelhetne nagyon pontosan. Sok alkatrésze például a nortonban még kopásmentesnek látszik.  A tokmánytól 15cm-re századon belül van, csak szegényke a levert kerekek miatt magas fordulaton nagyon hangos. Méh telepi árért nem adnám.

n9ugdfyrv

Ha kérdezhetek, ez mi csoda pontosan:

"Szegnyereg az állíthatóság mellett kúpos szeggel is beállítható, így nem kell méregetni elállítás után."

fy9k4amuy

Igazából csak annyi, hogy a szegnyereg talpon, és az eltolható felső részen keresztül van egy kúpos furat, amibe egy kúpos szeg illik.

Ha elállítottad a szegnyerget kúp esztergálásához, utána ezt  a kúpos szeget vissza tudod tenni a helyére, és nem kell méregetni a szegnyerget, hogy pont középre álljon vissza, így ne kúpoljon a gép emiatt. Nem nagy dolog, de mégis ötletes kis megoldás.

n9ugdfyrv

Értem, köszi!!!

Motoros

Nekünk magyaroknak is volt egy hasonló gépünk, csak picit talán picibb...nem sokkal. Az egriek készítették, nem hobbi hanem termelő eszköznek.
 ---finom kis munkáknál ezeket érezni lehet, egészen más világ, és az igazi előnyük a rávaló kis és közepes szériánál jön elő.

svejk

J-Steel, hozd ide az elrettentő videódat az M.M. topicból!