Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

ecp4rs0md

Aki a tokmányokban jártas segíthetne nekem. Van tokmánypofám ami puha pofa a Tos tokmányba belemegy de a megvezető ami az oldalába van a tosnak 8mm a pofának viszont 10mm széles akkor ez milyen tokmányhoz való? A 250-es tosba beraktam, szépen végig megy de lötyög tehát a többi mérete passzol. Lengyel(ha jól tudom, mert már elég kopott) tokmányom is van de annak meg 12mm ez a megvezetője.

jani300

Úgy jártál mint én a hegesztésemről felrakott képemmel :)
A 2000 fordulaton átmérő 30 nál csodálkoznék ha nem remegne . Próbálgatni kell , anélkül nem megy .
Lehet széles késsel is simítani , kis fordulaton .
Ékszíjtárcsa oldalát pl. ,telibe a legkisebb fordulaton (csak láttam) . Kis proletáron , szép lett a felület .
[#integet2]

J-Steel

Teszteltem. Nem úgy alakult ahogyan szerettem volna.


 Először is: kis fordulaton mindegy milyen késsel esztergálok, mindig érdes lesz a felület. Sajnos megjelennek a körkörös mélyedések, amiket csiszolópapírral sem tudok eltűntetni.

 A felületi simításkor nem használok hűtést. Látva, hogy a tegnap készített kés sem segít...
 .... megemeltem a fordulatszámot és azt tapasztaltam, hogy az érdesség mérséklődik. Akkor átkapcsoltam maximumra ami nálam 2000RPM. Szép lett a felület, még nem 100%os, csak szebb mint eddig bármikor a frekvenciaváltó viszont leállt, mert nem bírta a terhelést max fordulaton. Ekkor visszaváltottam a hegyes késre

 Azzal még szebb lett. Így végül ennél a késnél maradtam.
Közben tönkrement az álló csúcsom a nagy fordulaton (a hőtől kitágult a munkadarab és benyomta). Akkor azt javítanom kellett, mert nem volt a munkadarab centrikus többé.

 Végül a csatolmányban lévő eredményt sikerült elérnem. Mindegyik a hegyes képen lévő késsel készült. A fordulat 2000 RPM körül volt.
A képen a jelek:

A - Ezt még tegnap esztergáltam alacsony forulaton, itt fogtam be a tokmányba az anyagot.

B - Ide nem fértem hozzá a csúcs miatt ez is alacsony fordulatos (próbáltam csúcs nélkül simítani, de ugyanolyan maradt)

D - A csúcsjavítás után az első simításom. A forgács égett, amikor a forrasztott lapka leválaszotta. A kés éle szinte merőleges volt az anyag felületére. Ez lett a leggyönyörűbb.

C - Itt a palást kezdete nem egy mélyedésből indult, ezért valahogy nem lett olyan szép mint 'D'. Amiután lakatot kapcsoltam, a keresztszánt picit tekertem, hogy legyen fogás.

E és F - Egyszerűen nem értem miért nem sikerült D minőséget elérni. Lehet, hogy D tompította a késemet?


D- nél az a gyanúm egyébként, hogy egy erős nyomást is kifejtett a kés, mert amikor a lakatot kikapcsoltam süvített.

 2000 RPM-nél egyébként eltűnik az a rezgés (búgás), ami 1500-nál még érezhető.

  

fy9k4amuy

Kedves J-Steel!
Bár én ezen a konkrét fórumon új tag vagyok, azért megjártam már egymást. Végigolvastam az elmúlt pár napos okfejtésedet, amikben lényegben segítséget kértél, majd megmagyaráztad hogy de az nem úgy van, ahogy mások mondták, mert jó lesz ez, és jé... nem lett jó.
Nagyjából végigolvastam az elmúlt 600 oldalt, és azért észrevettem, hogy több hozzászóló is eljátszotta ezt, hogy lényegében mások bevonásával, de önmagával vitatkozik, a helyeslő válaszon kívül mást nem hagy annyiban.

Persze kérdezni szabad és kell, azért van a fórum, én is fogok még kérdezni, valószínűleg butaságokat is, amiket már rengetegen tettek fel, de ha már esetleg többen is egybehangzó választ adnak,  akkor tudomásul illik venni, hogy valószínűleg úgy van, esetleg tanácsot kérni, és lezárni az adott eszmefuttatást, nem magyarázni hogy de könyv, meg videó, stb alapján mégse úgy.

Nem mintha emiatt bárki megsértődne itt, ne vedd nagyon személyesnek, csak én eddigi fórumos tapasztalataim alapján ezt gondolom építő jellegű tanácsnak.

J-Steel

Szerintem az tiszteletreméltó, aki bevallja a negatív eredményt is. Nekem most ez született. A próba beigazolta.
Feldobott viszont más érdekességet. Ezt kell értékelni és nem  az embert magát.

svager

Ahol te szép fényes felületet látsz,ott valójában a kés nem forgácsolt inkább rákente a felületre az anyagot,ez abból is látszik,hogy ahol megállítottad csak túrta az anyagot.
Egyébként nem csak a késen múlik hanem az anyagon is,hogy milyen lesz a felület.

svager

Most jobban megnézve látszik a sorminta a D felületen ami akkor keletkezik amikor a kés rezonál.

J-Steel

Készítettem mikroszkópos képeket.
Képek sorrendben:
A, D, F

      

J-Steel

Találtam egy fejezetet a könyvemben. A képen lévő lenti késsel jobb eredményt értem el. Tehát ez az egész dolog (ahogy írtátok) a rezgés miatt van. (Bár nálam inkább a gép felépítése miatt, szemben az mellékletben írt hosszú tengelyekkel)

  

Csuhás

Felraknál egy fotót a gépedről? Többször hivatkozol a gép tulajdonságaira, és hatékonyabb volna a párbeszéd ha tudnánk miről beszélünk.

J-Steel

Ezen az oldalon:
http://www.dolphincadcam.hu/HBM_Eszterga.php
a HBM 250 Profi Eszterga (visszafelé 3.)

 800 Wattos motorral szállították, segédfázissal működött 230V-ról. Ezt tekercseltettem át 3 fázisra, és kapott egy frekvenciaváltót.

jani300

Picit nagyobbnak gondoltam , a típusra emlékeztem .
A C45 2000 fordulat átmérő 30 on , erre néztél már kés élettartam számítást ?
Amikor olyan vékony szálú tök egyenes lilás forgács jön le e gépről ,akkor elég gyakran kell élezni .
Próbáltam ,én is :) Nagy átmérőn .
Egy komoly nagy gépen ,más ám dolgozni .

hostya

Ha már ilyen kitartó vagy, akkor ismételd meg az egész procedúrát még egyszer(kétszer) -az előzőekben használt késekkel-  úgy hogy NE csak a felületminőség, hanem a MÉRET is fontos legyen.

1. Mérd meg a kiinduló átmérőket mikrométerrel,(pl.27,24mm) majd   próbáld meg az adott átmérőt leesztergálni névleges 27mm átmérőre..

2. Vagy a példánál maradva,próbáld ki így is.. 27,24mm >> 26mm.
Természetesen mindkét esetben 1 fogással próbáld meg elérni a névleges méretet.
Hogy ne érjen meglepetés, használj forgócsúcsot. :)

Meg fogsz lepődni.. a FELÜLET, és a MÉRET különbségeken, főleg ha az egyik esetben "szárazon" a másik esetben hűtő-kenő emulziót használsz. (akár spriccelve egy flakonból..)

grekon

Jót mosolyogtam az iràsodon a tanàcsok ellenère szinte az összes bakit elkövetted . De igyekszel javitani s ez becsülendő .
Megmutatom mièrt nem a jùtyùbrol kell tanulni esztergànyolni (hanem egy Csuhás konyvtàràban levo szakkönyvből) : a pasi a kèpen :

a homlokfelület ès a mellèkèl közti ràdiuszrol magyaràz (amiben igaza van hogy nagyobb ràdiuszabb szebb a felület) de a valòsàgban az àltala hasznàlt kèsen a mellèkèlen van egy kb 0.6 X 45 letörés negativà tève a szoget ; aminek csak nagyon kemèny anyagon lenne èrtelme (megsúgom nem egyszerű azt sem jol megèlezni ès beàllitani).  
Azt írod : "Amikor leesztergálok egy fél tized mm-t egy C45-ös rúdról a kék késsel, akkor is durva marad a felülete, és arra gondoltam, hogy ezzel a technikával szebb eredményt érhetek el." Igen mert az eszterga nem köszörű !!  A hagyomànyos esztergát nem arra terveztèk hogy màsfèl pinahajszàlnyit levigyen . Hiàba tekersz te 5 szàzadot a szànnak van tapadàsa orsonak rugalmassàga ès lehet nem megy semmit vagy levesz 12-15 szàzadot .

Ha akarsz esztàrgàlni  kezd el a Motoros àltal linkelt kèst :
http://turning.fw.hu/s004.html
köszörülni rapidbol . Ez a kès az alap . Ha kezd hasonlitani tehetsz fel kèpet . Szerez be jo rapidkövet (fehèr vagy rozsaszin) durvàt (60-80) s finomat (150-180) , megèri .
Csinàlj addig egy vidiakèst egyenes felületekkel (jo vidiakő szèp zöld , amivel a ràdiuszos kèst csinàltad az  durva s a kès egyik felülete nagyon nem jó ; szted melyik ? :) ) .

grekon

A kèp a letörésről :