Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

Csuhás

A köszörülést egy szupportköszörűvel magán a gépen meg tudod oldani. Csúcsok között pedig így is lehet esztergálni, tokmányba, patronba fogott anyagra kell egy ideiglenes csúcsot esztergálni. Vízszintezni a keresztszán hátsó részén levő felületen mérve lehet. A rugalmas talp ezt nem befolyásolja mert megállapodik. Beállítod azután egy két napig mindig után igazítod, azután már elég félévente ellenőrizni. Nekem földre lerakott tégla a műhelypadló ( nem jó, de ez van ) és ezen is megállapodik a gép. Persze a két százados vízmérték túl érzékeny erre a feladatra.

mdani2

Szia!

 Köszi. Majd megnézem a méreteket és egyeztetjük. :) A rajzát megtaláltam a gépkönyvben, de méretek nem nagyon vannak.

Üdv Dani

mdani2

A szupport köszörűre nem is gondoltam. Nem tudom, hogy lehet e azzal ilyen pontos munkát végezni. Igazából ahhoz előbb meg kellene bizonyosodni arról, hogy a szán és keresztszán elég merev és pontos. Szóval el tudom képzelni, hogy meg lehet azzal is csinálni, de egyrészt nincs még szupport köszörűm, másrészt nem mernék nekiállni.
 Ugyan gépészmérnök a végzettségem, de kalorikus gépek szakirányon végeztem. Szóval nekem ez a forgácsolás, mint hobbi csak néhány éve jött. A műhelyem is csak idén készült el és csak pár hónapja került az eszterga a végleges helyére. Nálam beton alap van. 4 gumitalpat kaptam a géphez, abból csak 3 egyforma, de ez már csak ilyen. Azért elég rugalmasak, mert egyik másik sebességben tud remegni a gép. Ezt főleg a géplámpa imbolygásán látom. Még nem jöttem rá, hogy mi okozhatja, mert úgy kimondottan nincs semmi, ami nagyon kiegyensúlyozatlan lenne. Talán a szíj?
 A gépbeállítás, nem egyszerű dolog. Kb 2 órát tekergettem az állítócsavarokat, mire sikerült a buborékot nagyjából "képben" tartani, de közel nem az, mint a gyári tűrés. A gépkönyv elég nagy pontosságot ír elő. Boldog lennék, ha oda eljutnék, hogy legalább kétszer ugyan azt kapnám, amikor mérem. :)
 Egyébként hova kellene rakni a vízmértéket az ágy vízszintezéséhez? A gépkönyv az a késtartó helyét adja meg, de mi van akkor, ha a keresztszán és a szán már meg van kopva? Akkor emiatt eleve lejteni fog a gép. Vagy ez nem számít, amíg a gépágy egy síkban van?

Üdv Dani

      

Csuhás

Az ágyazat nagyon gondos vízszintezésének elsősorban a lábas gépeknél van szerepe, hiszen azok a saját súlyuknál fogva meg tudnak csavarodni. Szerintem az öntött szekrényes lábazatú gépek nem csavarodnak így el. Ezeknél a szóró olajozás miatt lényeges a vízszint, hiszen pár fokos lejtés esetén már nem jut el mindenhova a kenőanyag. De ez pár fokos hiba és nem az előírt két három másodperces tűrés. Összegezve egy eXn típusú gép esetén elég mondjuk a késtartó helyén mérve úgy beállítani hogy a két százados vízmértéknél ne legyen oldalra kiütközve a buborék.

4g68ngash

Sziasztok!

Lenne egy elméleti kérdésem.

A tokmányfelfogató tárcsának fel kell-e feküdnie a főorsó homloklapjára, vagy csak a kúpon nyugszik? (bajonett zár + rövid kúpról beszélünk).

Üdv.

Csuhás

Igen. Ez azon kevés gépészeti megoldások egyike ahol a kúp és a sík homloklap egyszerre pozicionál.

sufnituning

A megtámasztási felület megnövelésével nagyobb merevség érhető el. Mint a csak kúp, vagy csak homlok -illesztésűnél.

sufnituning

Helyesen:  Mint a csak kúp, vagy csak homlok -illesztésűvel szemben.

kart emg

Szia!

Szerintem ez a newton-i hatás-ellenhatásból következik, hogy a gép induláskor rándul egyet. Gondoj a helikopterre, ha nem lenne a függőleges légcsavar, akkor géptest a rotorral ellentétesen pörögne.

Üdv.

kart emg

Előző bejegyzésemet törlésre jelöltem, mert nem magyarázza meg a folyamatos rázkódást, csak egy kezdeti himbálózást. A moderátort kérem törölni, akár ezzel együtt is.

Üdv.

mdani2

Rendben. Majd kipróbálom. Ez már azt is mutatni fogja, hogy mekkora lehet a kopás az ágyon a két vége között. Még abban se vagyok biztos, hogy a késtartó alatti felület mennyire ép. Majd kiderül.
 Egyébként legutóbb főorsó csapágyat húztam a gépen. Akitől vettem, azt mondta, hogy ki lett benne cserélve a csapágy és nem kell vele semmit csinálni. Kérdeztem, hogy mikor kell húzni rajta, azt mondta, hogy nem kell, be van állítva. Mondom OK. Már az első pár használat után feltűnt, hogy közel nem olyan az esztergált felület, mint a youtubeos videókon. Először azt hittem, hogy valamit én csinálok rosszul. Lapkás szerszámokat használok, mert még nem tudok kést köszörülni. Az eszközeim sincsenek még meg hozzá. Szóval mindennel próbálkoztam, de csak nem jó a felület. A neten találtam egy videót, amin a faszi hasonló problémával küszködik. Ő végül kicserélte a főorsó csapágyat, aztán mutatta, hogyan húzza meg. Gondoltam megmérem én is. Megdöbbenéssel láttam, hogy majdnem 6 századot tudok emelni a főorsón. A gyári könyv 5 ezredet ír elő. Na azért annyira nem mertem meghúzni. 1.5 századon áll és már ettől sokat javult a felületi minőség. Kicsit félek tovább húzni, mert valaki azt mondta, hogy ha túlhúzom, akkor csak úgy lehet lelazítani, ha teljesen szétszedem. Ettől függetlenül a gyári gépkönyv elég határozottan azt írja, hogy 5 ezrednél már utána kell húzni. Tényleg elég az 5 ezred? Ha melegszik a főorsó, akkor nem feszül be? Mondjuk én még egyszer se éreztem melegedni a hajtóműházat. Az is igaz, hogy nem 24/7-ben megy a gép nagyolásra.

  

mdani2

A rövid kúp a központosításra szolgál, de túl kicsi, hogy a nyomatékot átvigye. Ezért a homlok felület is teljes egészében felfekszik és még egy csak is van, amit sokszor kiszednek, hogy ne kelljen vele bajlódni, csak a három csapot átfűzni.
 Ez kicsit hasonló, mint az ISO40 es kúp a marógépnél. A kúp központosít, de a nagy nyomatékot a retesz viszi át a galléron.

Ezért van az, hogy viszonylag drága egy felfogató tárcsa. Nem lehet csak úgy megesztergálni, hanem köszörülni kell és szigorú tűrésekkel dolgozni, különben sérülni fog a csatlakozó rész a főorsón.

Dani

dig2r7b0g

Megfelelő gyakorlattal az esztergályos maga is el tudja készíteni a tokmánytárcsát, még köszörülni sem kell, csak kifúrni.A főorsó kúpja nem sérülhet, hiszen a tárcsa anyaga relatív 'puhább'.A leírtak saját tapasztalaton alapulnak.

Csuhás

Így van. Befogod a leendő tárcsát megesztergálod a kúpot, majd a tokmánnyal együtt levéve lehet próbálni a főorsóra. Ha túlméretes lett, akkor lehet a tárcsa lapjából levenni ha kellő ráhagyással készült. Akkor jó ha a kúpra illesztve pár tized van a két síkfelület között.

7cim5mm0

Azt azért megjegyzem, hogy a rövid kúpnál rendes megoldás a köszörülés.
Attól, hogy barkács körülmények között megoldható esztergálással is, még nem ez a jó megoldás.
Ha az esztergált tárcsa egyszer a helyére kerül, és utána nem cserélgetik, valószínűleg nem lesz gond.
Ellenben ha sűrűn van cserélve, akkor a főorsó kúpja előbb-utóbb kopik vagy sérül, emiatt ezt nem javaslom.
Persze mindenki maga döntheti el, hogy hogy nyírja ki a saját gépét. :)