Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

6rk75uezn

István,az e400 at hogy tetted üresbe?Igaz neked kuplungos e400 ad volt.
Nem értek az E2n hez de szerintem a váltókart amivel az alacsonyabb és magasabb fordulatszámokat választod azt kell a két állás közé állitanod.
Várj mindjárt jön Csuhás fórumtársunk.

Csuhás

Legyen kívánságod szerint. Gyárilag nincs igazi üres állás, de a 1:1 és az 1:7 állító karnak van egy szűk üres tartománya. Célszerű ezt megjelölni egy arretáló furattal ahogy a képen is látszik. ( A kart is meghosszabbítottam a kényelmes kezelés érdekében )

  

Csuhás

És ha már e2n akkor még egy módosítást javasolnék: az alig működő hossz szán rögzítést érdemes átalakítani, így:

        

6rk75uezn

Na ezt a két jó ötletet köszönöm,illetve a kar hosszabbitása már volt eszembe,de az arettálás nem.Olyan szűk nálam is az a ürestartomány hogy elég kényelmetlen üresbe varázsolni.

Istvan0728

Köszönöm a válaszokat!

Istvan0728

E400-M volt. Ha a kapcsolókar közép állásban volt, akkor szabadon forgatható volt kézzel a főorsó, a kuplung elengedett.

KoLa

"a kuplung elengedett"

A kuplungos E-400 a kapcsolókar közép állásánál nem forgatható mert, olyankor fogja a fék! hacsak! egy ki gombbal manuálisan meg nem szakítod a féket, hogy kézzel el tudd forgatni.
Van olyan kuplungos E-400 is amin gyárilag ki van építve két 'pöckölő' nyomógomb, hogy álló helyzetben arra tudd forgatni a tokmányt amerre akarod, jól lehet vele csúsztatni!
Itt ugye kapcsoláskor a kuplung behúz a fék elenged.

Istvan0728

Igaz! De mégis csak van rajta olyan állás amikor kézzel könnyedén minden ellenállás nélkül körbe forgatható a tokmány.

Nem emlékeztem jól, a sebességváltókart kellett középállásba tenni ehhez.

xb423syzt

Ha már E2N téma.
Leszereltem az orsóház fedelét a nemrég beszerzett gépemen.
Meglepetésként ért, hogy ez bizony elől siklócsapágyas. Komolyabb próbáknak még nem volt alávetve, a műhely felújítása miatt. Illetve még lógást mérni se volt lehetőségem mágnestalpas óra állvány hiányában. Úgy tudom hogy addig nagyon jók ezek, amig el nem kopnak.
Abban az esetben ha már nem lehet normálisan beállítani mi a járható út? Olvastam én mindenféle hántolásról, illetve orsó köszörülésről. Mennyiben tér el a szerkezet a görgős csapágyazottól? Sajnos nem találtam róla gyári metszeti rajzokat.
Lehet nem kéne ezt túl aggódnom, megy amig megy. De mégis érdekel :)

Illetve tokmány téma.
Milyen minőséget képviselnek a különböző német hangzású kínai tokmányok? Nyilván a TOS lenne a jó választás, csak kíváncsi vagyok az olcsóbbak minőségére. 160/3. Otthoni hobbi felhasználásra

heq5

E2N-re 160-as tokmány?

125-ös bőven jó rá.

Csuhás

Tokmány: Nekem a kedvencem a lengyel tokmány, erős, széles pofás, szóval jó. Egy 125-ös hárompofás van fenn szinte mindig a gépen. Van még egy emco független négypofás, és egy mávag 160-as forkhardt, illetve van egy új 125-ös lengyel ha sorozat meló van ahol nem érek rá órázgatni.
Lényeg hogy legalább az első kettő legyen meg ( 3 és független 4 pofás) hátlapra szerelve hogy gyorsan cserélni tudd őket. Egyébként szerintem nagy a 160-as tokmány egy e2n gépre, csak elvétve van rá szükség.

xb423syzt

A gépen 160-as volt. Látszólag is kopott pofákkal, gondolkoztam a felszabályozáson, de érzésre is szét van kopva. Eléggé viharvert. tizdeket üt.
Felraktam rá a hozzá kapott 125-öst. Ami ránézésre jobb állapotúnak tűnik. De kb. ugyanakkora ütést tapasztaltam.
Azzal még teszek egy próbát hogy mindkettőröl leszerelem a felfogó tárcsát hogy néz ki , hátha az illesztésével van a gond.

Ilyen lengyel tokmányt újonnan hol lehet találni? Vagy esetleg valamilyen néven fut? Googleba nem igazán találtam.
Köszi!

ysc3kmx9v

A gyorsabb fordulatok indításánál lényeges lehet a kisebb tokmány használata, de általános munkánál hasznosabb  a 160- as tokmány, bár az én gépemen nem használok 160-ast, mert van nagyobb gép is. A TOS tokmány megfelelő. Mielőtt új tokmányt vásárolsz , megér annyit,hogy a régieket, megvizsgálod, felszabályozod.

xb423syzt

Csak lapkás késsel tudnám megoldani a szabályzást. Elolvastam róla a leírásokat. Mennyire számottevő az ütés, a szabályozotttól eltérő átmérőkön?

Csuhás

Először is írd be a google-nek hogy "lengyel tokmány eladó" azután böngéssz a találatok között. Általában rozsdás vasakat kínálnak de akad néha új is gyári zsírpapírban. Ki kell fogni. Esetleg gépkereskedőknél lehet polcról kapni de az drágább lehet ( Sasgép-nél szinte biztos hogy van )


Szabályozni lehet késsel is de szerintem nagyon gyötri a gépet. Jobb egy egyenescsiszolót felfogni akár asztalos szorítóval a késtartó oldalához és azzal dolgozni. Fontos hogy a pofák megfelelő irányba elő legyenek feszítve a köszörüléskor. ( Esetleg egy orosz videó szerint is eljárhatsz ahol csiszoló pasztázott hengerrel munkálja meg a pofát egy esztergályos szakoktató: Виктор Леонтьев )

Az hogy máshol mennyire lesz jó azt leginkább kipucoláskor szétszedve a spirálmenet szemrevételezésével tudod megsaccolni. Azon nem lehet felverődés, egyenetlen kopás esetleg kitöredezés. A diók fogazása is mutatja mennyire kopott a tokmány, ha már élesre koptak a fogak akkor az egész tokmány nagyon elgyötört lehet.

Ha hozzájutsz egy jó példányhoz akkor nagyon vigyázz rá.
Nyers revés felületen ne tépd meg a tokmányt inkább tegyél fel másikat. Ne használj gyárinál hosszabb karú tokmánykulcsot. Időnként pucold meg. Az se baj ha rongyot dugsz a résekbe ha rozsdás öntöttvasat nagyolsz stb.