Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

nvnshmpmn

A gépemben-E2N-nemrég cseréltem le az olajat a főorsóházban. MOL TCL 100-ast vettem bele. Meglepő volt, hogy szobahőmérsékleten olyan az állaga, mint a gázolajnak. Annak idején volt róla szó itt a fórumon, hogy a régi orsóolajnak kb ez a jelekori megfelelője. Persze azt nem tudom, az E400-asba mi az előírás.

svejk

Esztergagépekben általában 10-40 közötti viszkozítású olajat használnak.
Ez egy komprpmisszum, mert ugye vannak benne böszme nagy fogaskerekek amikhez jó lenne a sűrű hajtóműolaj, de a siklócsapágyakhoz meg minél finomabb.

Én TCL46-ot használok mindenhova, mert azt tudtam olcsón szerezni.

Valamelyik Spinolt vegyél, ha már MOL.
15-20 körüli viszkozitással.


Persze ez a kenésedet nem biztos, hogy megoldja, mert a sűrűt nem akarja felszívni a híg meg elmegy résolajként. :)

A szivattyúban golyók, üllékek jól zárnak? Lábszelep van?

Már sokszor volt róla szó, hogy elég bénára sikerült az E400 olajzása, érdemes lehet átalakítani.

bundyland

Ezt a leírást olvastam el.
LINK

A vizkozitást leszámítva jó lenne ide.(Szerintem).
Ettől az olajtól biztosan nem károsodna vagy kopna jobban, főleg ahogy én használom, de a szivattyúhoz már lehet hogy nem jó ez akkor eszembe sem jutott. :-(

bundyland

Igen ezt is néztem, lehet jobban jártam volna , de ezt már megvettem.

bundyland

Igen lehet hogy ez lesz, már útban van egy hidraulika szivattyú (kis méretű) viszont azt nem tudom hogy felszívni tud e.(ez lehet probléma!)
Viszont mindenképpen előnyösebb lenne, szabályozható teljesítmény, gép indítása előtt már olajos lenne minden,
eredetileg ez nem megoldott sajnos.
Viszont ezt kibányászni a gépből, ahogy olvastam elég durva lesz.
Pont ezért nem is tudom megnézni hogy az általad említett
"golyók, ülékek" hogy néznek ki.
Lábszelep szerintem nincs.

ysc3kmx9v

Volt egy emlékezetes esetem, sárga rézben kellett átmérő 7 mm furatot fúrni. A furat tűrése 7 plusz 0,01, és 0,04 közé kellett esni. Nem kézből, de beköszörülték a hetes fúrót, hogy tartósan vitte a leírt méretet.

ANTAL GÁBOR

A te olajad az adatlap szerint 150 cSt   viszkozitású . Extrém nagy . Emlékszem olyan leírásra ( de meg is kereshetem ) amikor az E400 asoknál  petróleummal keverték az orsóolajat hogy tovább csökkentsék a viszkozitást . Többen 20 körüli értékűt javasoltak . A szívóvezetékben biztos lamináris az áramlás . Nálad 7.5 ször nagyobb a vezeték ellenállása ilyen olajjal .

Svejk írja az ülékeket golyókat . A dugattyús szivattyúban van egy szívó és egy nyomó szelep . Ezeket golyós ( általában rugós előfeszítésű ) szelepekkel oldják meg  Ha beverődött az ülék akkor elereszt a szelep . Úgy szoktuk javítani hogy egy kicsit megsüllyesztjük az üléket majd egy új golyót egy dornival beleütünk ( én speciel hidraulika préssel nyomom meg )   Fontos hogy keskeny de abs sima fényes felület alakuljon ki .
 Ha áttérsz egy kis fogaskerékszivattyúra akkor ezektől mentesülsz.  Kola feltette a szivattyút az orsóház tetejére  ( egyébként valóban kriminális  helyen van az E 400 as szivattyúja )

bundyland

Köszönöm! Azt hiszem most nem veszek új olajat főleg hogy a megoldás nem előremutató lenne.
Szinte biztosan igazad van, volt itthon egy 11KW-s frekiváltó, rákötöttem és ha a sebességet levettem több olajat vitt, majd kézzel tekergetve egy átlátszó csövet téve a nyomó oldalra egész komoly mennyiséget tolt egy körbefordulásra (1 löket), ergo lassan tekerve fel tudta szívni az olajat.
Szóval valahogy kibányászom onnan ezt a kis szivattyút és megy rá egy hajtásfüggetlen fogaskerék szivattyú, csak a kiszerelés ne lenne. :-(

bundyland

Ja a petróleumos hígitást ne keresd én is olvastam és más szakitól is hallottam.

iv43r83d



Mi lenne ha a kopott dugattyú elejére fel lenne rakva egy nagy nyomású karmantyú mert hogy a házat esztergába maceráns megfogni hogy egy O-gyűrű beszúrást csinálni bele.

bundyland

Köszi a képet, de már ezt nem szeretném használni mert valóban nem sok jót hallottam ezekről a szivattyúcskákról, ráadásul az enyém nem is valószínű hogy kopott.
Meg igazából én mindig úgy képzeltem el hogy előbb indítom el az olajozást és ha mindenhol van olaj akkor a főorsót.
Nálam simán előfordul hogy fél évig be sem indítom. :-)
és elfolyik onnan minden olaj. Arról nem is beszélve hogy éreztem hogy ez nem lesz kerek és kb. 2 hete már rendeltem egy hidraulika szivattyút így legalább értelmet nyer.

Dakota25

Rém gyanús, hogy a legegyszerűbb megoldást utasítod el a leghatározottabban. "Nem cserélem le az olajat!"
Tippem szerint a nyomóoldal bármilyen formában történő varázslása hiábavaló. Alighanem a szívóütem során van a gond, jó eséllyel kavitál az olaj, illetve hatalmas a réslevegő-szívás.
Az alkalmazott olaj viszkozitása 20 Celsiuson 500 Engler körül van.
Ha sikerül fogaskerékszivattyúval megerőszakolni a rendszert, akkor pedig villanyszámlában fogod kifizetni az olajcsere költségének többszörösét a megnövekedett hajtásigény miatt.

bundyland

Pedig nincs benne semmi gyanús. :-)
Egyszerűen sokkal több előnnyel jár számomra egy modernebb szivattyú mint a régihez passzintani az olajat.
2 esetben voltam vásárlás előtt megnézni E400-at és mindig a
szivattyút kezdték el hirtelen buherálni és magyarázkodni.
Ráadásul olyan helyen van hogy én ott max 1-szer szeretnék életemben turkálni többször nem!
Arról nem beszélve hogy a szivattyú bent van, ki kell hoznom az olajat, átmegy a szűrőn, majd visszavinni.
Így meg maradhat az eredeti bemenő nyílás a főorsóházba.

Dakota25

Félreértesz, bizonyára rosszul fogalmaztam.
A fogaskerékszivattyúval semmi gondom, de az olajozás fő célja nem a megfelelő szivattyúzás, hanem a megfelelő kenés.[#vigyor3]
Azt pedig nem fogod elérni a kelleténél 50-100-szor viszkózusabb olajjal. 5-15 Engler kellene.
(MOL SPINOL-5, vagy 15)

jani300

Az olaj nem a szivattyúhoz van "passzítva" ,hanem a gép szerkezetéhez . Nem fog ez az olaj eljutni megfelelően a kenési helyekre .Ezek után nem is van nagyon mit írni már .