Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

ecp4rs0md

Alapjába véve ezekkel a gépekkel az a baj,hogy az ötvenes évek után nem igazán fejlesztettek(pl.E400), hiszen csak a hasonló Tos(SV18RA) gépeket nézzük ég és föld a technikai színvonal.

hostya

Én így oldottam meg anno, az ME-1000-nél ezt a problémát...

1. Keress egy kisméretű fogaskerék szivattyút.
2. Keress egy kisméretű 'peremes' 3f-u villanymotort (n=1000-1400 1/min) (150-250W)
3. Aplikáld össze a kettőt, úgy hogy a motor, és a szivattyú között legyen egy megfelelő "fedél", amit a géptesthez, + a motorhoz kell méretezni.
- A fedélben szükség lehet egy csapágy/szimering házra is..

Így néz ki a szivattyú "belűről"...




És így néz ki "kívülről"..


Úgy tudom Neked van esztergád is.. ha meg van a megfelelő szivattyú(ami elfér az olajtérben) meg a motor is, akkor egy félnapos meló az egész.

Csuhás

A mai diesel autók AC pumpája általában egy tankban elhelyezett valamilyen fogaskerék szivattyú. A gépvilágítás miatt általában van 24V-os trafó abból lehet tápot készíteni a szivattyúhoz. Nekem ez egyszerűbb megoldásnak tűnik mint 3f hidraulika szivattyú használata.

7cim5mm0

Nekem teszik ez a megoldás.
Ami számomra az i-re a pont, hogy nincs semmi összebarmolva a gépen, nem a gombhoz varrtad a kabátot.
Adná a jóisten, hogy mindenki hasonlóan gondolkodjon...

7cim5mm0

Tévedés, az E400-asnak volt pár kivitele, 1-2 gyári CNC változat is készült belőle.
Azt egyébként tudod pontosan, hogy az SV 18-as mennyivel tud többet?

ywathzay

Az ötlet zseniális!! Lemásolom, igaz se kis motor se kis szivattyú, de ha mindent megveszek is, akkor sem lesz 100e-be. A gép egyik oldalfedelét tudom is erre használni, csak ki kell fúrni, egy alu közdarab... fogok fotózni, ha kész lesz felteszem. Amit kigondoltam, még szimmering sem kell a rendszerbe.

7cim5mm0

Kenési problémákról pár sor.
 
Nem tudom megállni, hogy ne írjam le, mert ez tipikusan az eset a cigány lovával. Mire megtanult volna böjtölni, éhen döglött.

Nem bosszantásképpen írom, nem szeretnék vitázni senkivel, mindenki úgy csinálja ahogy akarja, és az úgy jó is lesz. :)
Igyekszek ehhez mérten szórakoztatóan leírni.

Hogy miért?

Bár az tény, hogy sajnos a hazai gépeknek a kenési rendszere hagy pár kívánni valót maga után, de azért a legtöbb kenési rendellenesség még mindig a felhasználók hibája.

Lássuk csak a miérteket:

- A begyantásodott olaj eltömi a furatot:

A legolcsóbb trutyi van a gépben, és még azt se cserélik idejében. Hány havonta is írja a gépkönyv a cserét? Ezt gondolom mindenki betartja, az olajterek kimosásával együtt...

- Kicsit nincs vízszintben, és nem folyik oda, a hülye mérnök így tervezte:
Olyan nincs, hogy kicsit nincs vízszintben, a gépeket használat előtt szintezni kell. Aki leteszi a fűre, és várja a csodát, magára vessen. De az is lehet, hogy az összeszerelést, vagy javítást végző szakmunkás görbítette el a csövet. Ilyenkor mi van? A fagyi visszanyal néha. Mire észreveszik általában 10 év eltelik. :)

- Nem viszi a lapátos/dugattyús szivattyú az olajat:

Nem megfelelő viszkozitású az olaj, vagy 50 évet ment már a gép moslékkal, fűre téve, és elkopott.
Tervezett avulás mi? Az üzemi körülmények meg patikaiak voltak. Ja és hozzáteszem, hogy sose választottak le a megengedettnél nagyobb forgácskeresztmetszetet a géppel... Hát persze. :)

Száz szónak is egy a vége, talán ha a gépkönyv előírásait betartották volna, sok gépen még most is menne az olajzás, és nem kopott volna szét.
De persze a 30-50 év alatt a használat megteszi a hatását, hát még a szakszerűtlen üzemeltetés, és javítás.

Van persze jópár anyagminőségbeli és konstrukciós probléma ezekkel a gépekkel, de alapvetően ettől még katasztrofális hibák nem jelentkeznek.

De ugye van a másik szemlélet is, hogy: "Százezeré vettem, ötezret kőtöttem má olajra, oszt nem megy ez az 50 éves rossz úgy mint a Doxa, pedig ezredre dógoznánk."

Hát persze kérem, lehet választani ekkorát újat, jobbat, termeléákenyebbet csak nagyra kellene hozzá nyitni a pénztárcát. Ja hogy az ezekhez a követelményekhez szükéges 1 db maróra sincs meg a pénz, akkor ne akarjunk ilyen munkákat végezni. Lehet zsebórát gyártani baltával is, csak sok lesz a selejt. :)
Vagy éppen hobbizunk, ez se gond, marad a szerelés, meg a begyantásodott olaj kitakarítása... :)

Én mindig azt szoktam mondani, ha valamit elrontok:
Ha a kiskacsa nem tud úszni, attól még nem a víz a hülye... :)

7cim5mm0

Ez eleve egy külső szivattyús gépváltozat volt, ahol a kenés külön motoros. Ilyen is volt, csak nem ebben a formában.

A későbbi ME, MF 1000 nem ilyen, de a szerelhető oldalfedél helyére kis gondolkodással ugyanezt kösnnyűszerrel be lehet építeni.

7cim5mm0

A vastag olajelosztócső alján vannak kicsi furatok. (Kellene, hogy legyenek.)
A nyomócsövet (a problémásat) nagyon körülményes volna beszerelni, ha be lenne forrasztva, ezért nincs.
Sok baj nem lehetett ezzel, mert nem úgy néz ki mint ami nem kapot olajat.
A szivattyú üzemben sokkal többet nyom, mint ami a cső mellett kifolyik.

ywathzay

Nagy igazság van abban amit írsz, de azért egy lapátos pumpa helyett ha egy fogaskerekes szivattyút épít be a gyár.... talán kevésbé lenne érzékeny az olajminőségre, ezáltal tovább élne a gép is. Arról nem beszélve, hogy egy 40- 50 éves gépkönyvben feltüntetett olajminőség már réges- rég nem fellelhető. Vagy inkább mondhatom azt, hogy sokkal jobbak lettek? De lehet épp a sokféle adaléknak köszönhetően sűrűbbek. Tapasztalatom szerint ha odajutnak a megfelelő helyre sokkal jobban kennek. Ezután jön a találgatás.... mint az eszterga amit vettem, az előző tulaj úgy ítélte meg, hogy a gyárilag ajánlott olaj minősége egyezik a 2T olajjal. Sűrű volt, habzott, de a fogaskerék szivattyú feltolta ahová kellett (TOS). Az mondjuk igaz lehet itt is mint az MTZ gyárban, valószínűleg nem gondoltak arra a tervezéskor hogy a magyar egyszeri ember ezeket az eszközöket még 50 -60 év után is (felújítja, és) használja.

ecp4rs0md

Igen, de én az alapgépre gondoltam az,hogy CNC gép is lett belőle az egy következő lap. Az SV-vel kapcsolatban a főorsó stabil nyugodt futására gondoltam,a menetvágás sokkal egyszerűbb nem kell az egész gépet egy irányváltásnak kitenni ami valljuk be megpróbálja a reteszkötéseket és egyéb alkatrészeket a gépben. A Tos sokkal stabilabb ágyazattal rendelkezik ez ránézésre is megállapítható, de ez az én véleményem és nem releváns, hiszen nem vagyok esztergályos, vannak itt nálam sokkal profibb kollégák.De "kinek a pap, kinek a papné"...

bundyland

Szia !

        Megnéztem, de sajnos csak egy lyuk van az alján, az is pont ott ahol a csöből amúgy is mellé folyik az olaj. Ettől persze még lehet jó ha pont jó helyre folyik és szétcsapja a többi kerék közt. Ezt nem is piszkálom tovább
kimostam, leengedtem több mint 10L olajat belőle kap újat.

Viszont ami problémásabb hogy a szánszekrénynek nincs kenése.
Tettek bele szivattyút de az csak egyetlen egy tengelyvégre
nyomja az olajat. Emiatt rozsdásak is lettek a fogaskerekek.
Amikor szétszedtem a fogaskerekek zsírozva voltak. Létezne hogy gyárilag így van, mármint hogy a fogaskerekek zsírozva és egy tengelyvég meg olajozva ? (és ez gyári gép, semmi gány)

  

bundyland

még egy kép.

  

7cim5mm0

Sajnos a szivattyú ügyében ebből a szempontból igazad van, sok stzempontból jobb választás lett volna egy fogaskerékszivattyú.
Persze itt is ott vannak a miértek, ahol a szivattyú nem külön motoros, az irányváltás miatt a fogaskerekes ugye visszafelé nem szállítana, mint a dugattyús, vagy a lapátos.
Az más kérdés, hogy meg lehetett volna ezt oldani, csak akkor meg a visszacsapó szelepeket kellene pucolgatni. :)

7cim5mm0

A CNC-t a fejlesztésekre írtam, idáig eljutott.
Az E 400 az 50-es években az E 320-al kezdődött, ha innen nézzük, akkor a CNC-vel együtt nagyon szűken véve is 6 féle gépváltozat van belőle.
Az orsófutással nem szokott gond lenni az E400-nál sem, a menetvágásban jobb a TOS, ha megszokja az ember.
 
Vannak a TOS-nak előnyösebb tulajdonságai, de a kettő az én véleményem szerint azért nem ég és föld.