Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

000000000

Azt én sem vitattam, hogy amikor egy csap forog egy perselyben (silócsapágy) ás olaj is jelen van, akkor a forgáskor olajfilm keletkezik a csap és a csapágy között.
Azt hangsúlyoztam, ha egy szivattyúval juttatunk olajat az adott helyre, ezzel javítjuk a kezdeti feltételeket.
Az összefüggés szerintem a következő.
forgás hatására olajfilm.
És az olajfilm miatt kerül középre a csap. Nem pedig maga a forgás kényszeríti középhelyzetbe.
Értelemszerűen, minden folyadékra igaz lehet. (ebben ugyan nem vagyok biztos)
A folyadék viszkozitásának a függvénye, hogy mekkora "csapágyhézag" engedhető meg.
Víznél, például elképzelhető, hogy hamar gőzzé válik és nincs folyadék a csap és a csapágy között. Persze, ilyen tényleg csak szélsőséges esetben képzelhető el.
Visszatérve a csapágyhézagra.
tételezzük fel, hogy a csap és a csapágy közti átmérőkülönbség 1 mm.
Nem vagyok biztos abban, hogy ebben az esetben is "középre" fog állni a tengely.
Feltételezve persze, hogy a tengely átmérője 10 mm.
1 "méter" átmérő esetén persze, már elképzelhető.
 
Sajnos a számolás tőlem nagyon távol áll, ezért csak tippelem. Csak amolyan "megérzés" a részemről.
 
A búgócsiga szerintem egy egészen más tészta.
Több köze lehet egy pörgettyűs tájolóhoz, mint a mi esetünkhöz.

7cim5mm0

Szervusztok!
A hagyományos kialakítású siklócsapágyaknál álló helyzetben nem alakulhat ki olajfilm, az a forgó mozgás miatt alakul ki, egy adott kerületi sebesség felett!
Ha nyomással vezetjük be az olajat, akkor kialakítható olajfilm álló csap körül is, de ahhoz olyan kialakítású oljbevezető hornyok kellenek, hogy körbe tudja áramlani az olaj a tengelycsapot. Ilyenkor az olajnyomás tartja a csapot középpontban.
A búgócsigának ehhez pedig semmi köze nincs. :)

000000000

Igen.
Én ezért vettem fel a "titkos" Lada nyugvócsapágyak használatát.
Persze, komolyabb főorsóhoz, nagyobb motor csapágyai.

595852ar

Egy hsz. alattad  az rferi ír egy olyat, hogy "felúszott" Szóval szerintem ez lehet a titok nyitja. Meg jelen van valami középre ható erő is, de arról nem szeretnék beszélni, mert megint le leszek oltva. :)
A korábban említett keringető szivattyúban nagyobbak a hézagok 1mm-nél és mégis működik a jelenség. Majd jönnek a mérnökök és talán megint picit okosabbak leszünk akár már ma estére. ;)

595852ar

Nem baj, de a búgócsiga az én szintemen nagyon fontos még. ;)

595852ar

Jó, persze a nyomás segítségével meg lehet emelni a csapot, akár egy autót is, ez igaz mert most próbáltam. De azért ahhoz hogy az középre  beálljon, tényleg nagyon jól kell tervezni, méretezni a be-kiömlő csatornákat!
Ez egy házilag épített esztegánál, nekem olyan ágyúval, verébre érzést okoz.

7cim5mm0

A házilagos építésnél valóban kétséges, hogy megfelelően legyen megtervezve a csapágy, csak példaképpen írtam, hogy létezik ilyen. A sikló csapágyak többségében azonban a forgó mozgás hozza létre az olajfilmet. Ahol a terhelés miatt nagyobb nyomás lenne, mint amit a kialakuló olajfilm elbír, vagy nehezen jutna be az olaj a csapágyba, ott nyomásos kenést alkalmaznak (pl.: motorok forgattyús tengelyei) Ez ammennyiben a nyomás a csap forgásának kezdete előtt megjelenik, megoldja az olajfilm kérdését, de a csap központosítását nem! Ehhez kellenek a speciális olajhornyok. Mindenesetre a kenés kérdése volt a fő probléma, amit ezzel meg is oldottunk. :)

595852ar

 
Motorokban elég sokat bújkálok szóval nagyjából ismerem a kényszerkenés mikéntjét, a csevegőben írtam ilyesmikről is.  
Viszont köszönöm, hogy ezeket leírtad, mert nem biztos, hogy minden idelátogató vágja ezt. :)

svejk

No akkor biztos azt is tudod, hogy komolyabb, nagy motoroknál előkenést is használnak indítás előtt.

595852ar

Írtam én valamit is a mozdonyokról?
Az autókban még nem találkoztam az említett megoldással. Persze attól még létezhet. Mert sok tipust javítottam már, de nem mindet.

000000000

Tudom nem ide kellene írnom de nézzétek el Nekem még új vagyok itt. De azért megkérdem hátha tudtok segíteni. Van valamelyikőtöknek 750W-1000W közötti teljesítményű frekvenciaváltója ? Olyanra lenne szükségem ami nem digitális és nem programozható hanem az a konyhanyelven fogalmazva egyszerű hagyományos potméteres. 1fázisú aszinkron motorhoz kellene. Előre is köszönöm a segítséget.

r2u4n063m

Az E2N-nél a patronbefogó közel teljesen becsúszik. Ha már tokmányt cseréltem, megnéztem [#vigyor0]
https://lh3.googleusercontent.com/-9Cm_VXcOMbg/ULzr3f31ZYI/AAAAAAAADXA/qax_lnTUz18/s640/P1010009.JPG" border=0>

pistikeid

Sziasztok ean 1000-es géppel kapcsolatban kérdeznék olyat hogy valaki cserélte e már ki a főorsó csapágyait mármint a bronz csapágyakat valami korszerűbbre?

595852ar

Köszi a képet!
Igen, Kb. egy ilyen méreten lévő nyomot látok az én befogómon is, sajna az orsóm nem az igazi. azt hiszem, hogy felköszörülöm, csak előbb  egy darab vason kitapasztalom, hogy merre hány méter. Ha sikerül teszek fel képeket, ha nem, akkor is.  
Hogy tudsz ide, ilyen szép képeket betenni?

595852ar

http://sgforum.hu/listazas.php3?azonosito=hobbycnc&id=1150406594" TARGET=_fnew>Frekis topic
 
Van adok, veszek, cserélek is, ott nézzél szét!
Legyen szerencséd. :)