Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Esztergálás

Indította gaben, 2024 április 09, 16:02

Előző téma - Következő téma

000000000

"Nagyon jó az a siklócsapágy amíg nincs megkopva."
 
Melyik az, az alkatrész, amelyik miután tönkrement, utána is jól működik?  [#rinya]
 
Amennyire én tudom, egy idő után nem elég csak "meghúzni".
Hántolni is szokták, ha még lehet.

595852ar

Már komolyan azon töprengek, hogy eladom ezt a gépet és veszek valami normálisabbat.
Amikor megvettem, fogalmaam sem volt arról, hogy kik készítették ezeket.
Úgy tudtam, hogy az oktatásban használták mert könnyen kezelhető gépek és így az inasok könnyebben hozzászoktak a fogásokhoz.
De már mástól is hallottam, hogy inasok gyártották ezeket.
Igazából egy E3n-t vennék szívem szerint, de azok ára elég borsos Most van egy a neten egy szép gép, állítólag jó is de 790+áfa. Mi a vélaményed reális lehet ez az ár?

svejk

"Amennyire én tudom, egy idő után nem elég csak "meghúzni".
Hántolni is szokták, ha még lehet."
 
Ergo, utána csak a nyűg van vele. :)

svejk

Akörül vannak árban.
Ha nem értesz hozzá ne indulj neki vásárlásnak.
legyünk őszinték nagy szerencse kell hogy 40-50 éves gépek közül kifogástalant kapjunk.

595852ar

Most már azért kezdek képben lenni, hála többek között ennek a fórumnak, meg azóta sok esztergát adtam-vettem, olvasgattam a pontossági vizsgálatokról, kipróbáltam néhányat, igaz kisebbeket. Persze ezt azért nagyon szerényen írom, mert nyilván a töredékét sem tudom annak amit  te valószínüleg igen.

000000000

Mert a másikkal nincsen?
Csere oszt kész. Nem?
Előbb-utóbb minden kopott alkatrésznek az lesz a sorsa. Mi akkor a különbség?
Nem tudom persze, hogy árban mit jelent az egyik lehetőség, meg a másik. De gyanítom, hogy végül az átalakítás sem lesz olcsó.
Tekintve, hogy a régi főorsó a gördülőcsapágy adta méretek miatt biztosan nem lesz jó.
Csak arra akartam felhívni a figyelmet, hogy a gördülőcsapágy, nem biztos, hogy "modernebb" lesz.
Biztos hogy kell mérlegelni az anyagiakat is.
Sőt...

595852ar

"Ergo, utána csak a nyűg van vele. :)"
Igen ez igaz lehet. Mert tapasztalatból tudom, hogy Pl. az autók főtengelyei oválisra kopnak, azokra sem lehet csapágyat hántolni, mert igen rövid idő allat, újra kiverődnek.
Egy újra köszörült felületre lehet hántolni, régen alkalmazták is az eljárást fehérfém bélésű csapágyakkal.

svejk

Szerintem kevesebb, de azt is lehet utánállítani egy darabig.
Én csak abból gondolnám hogy kevesebb a gond a gördülővel, mert ezt látom az iparban.  
Nem a maiban, mert az már nem példa értékű, hanem a 70 években.

svejk

Esztergánál a talán csak a csapágy kopik ki oválisra.

595852ar

Ezt nem tudom, ezért is nem esztergával példázódtam.

000000000

Biztosan az egyszerűbb megoldás miatt tértek át a gördülőcsapágyakra.
Akkor én meg biztosan maradi vagyok.

000000000

Ha jól tudom a szakkönyvek szerint azért lesz ovális az esztergán a csapágy, mert induláskor nincsen olajfilm és ekkor odaver a főorsó a csapágynak.
De ha külön szivattyú viszi az olajat a helyzet sokkal kedvezőbb.
Csak tippelem, de így valahogy lehet az E 400 -nál is.
Fogadni azért nem mernék rá, mert annyira nem ismerem.

595852ar

Az a helyzet, hogy hiába viszed szivattyúval az olajat, mert ha egyszer leállítod a gépet akkor a tengelyed máris hozzá fog érni a csapágyhoz, a szivattyútól függetlenül.
Mert a tengelyt a forgás emeli központba és nem az olajnyomás. Az  olajnyomás csak az ehhez szükséges lehetőségeket teremti meg.

svejk

Biztosan.. én csak az EAN 340-est ismertem úgy-ahogy. ott csak szóróolajozás van.

jani300

Annyit írtok róla ,most megmértem egy bajonett záras (eurofejes)EAN főorsót . A kúp külső széle kb 40,4 mm ter . Az 5-ös Morse vége megy csak bele  de úgynézki nem stimmel a kúpszög .