Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Napelem, napkollektor és szélgenerátor. Technika és készítés

Indította rty42, 2025 szeptember 20, 12:58

Előző téma - Következő téma

Robsy1

Akkor "hadd szóljon" az a 150 Amper is akár. Ilyen kis akku Rb-k mellett valóban érdemes minden összekötő elemet rézből kivitelezni.
Aztán persze valami rövidzár elleni biztosíték féle is kellene majd, nehogy "felrobbanjon" valamelyik cellád.

Gondolom nem olcsó egy ilyen akku cella, amit használsz. Mibe fáj ez kb.?

vjanos

Most 106USD darabja, EU raktárból https://www.alibaba.com/product-detail/Free-Shipping-EU-Stock-CATL-302Ah_1600296307077.html?spm=a2700.shop_plgr.41413.109.74c4787fuYYfkC

Szerencsére ezek a LiFePo cellák nem olyan robbanékonyak meg gyúlékonyak mint az elterjedt lítiumok. Van hozzá BMS ami elvileg monitorozza meg balanszolja mindet.

Épp a kicsi Rb-k miatt tűnik nagynak nekem minden másnak az ellenállása, bár lehet a tudatlanságomból kifolyólag túlaggódom.
A sima réz oxidálódik, ráadásul az akkuk aluminium csatlakozójával kerülne érintkezésbe...
Az eddigi olvasataim szerint a bevonatos réz összekötő a praktikus, ez a busbar szerencsére ilyen.

Robsy1

Köszi. Szépek ezek az akku adatok.
Azért én a helyedben fognék egy 2m hosszú 1mm2 keresztmetszetű tömör vörösréz vezetéket (ennek 0.035 Ohm az ellenállása), és ezzel csak egy-két másodpercre (vigyázz, nehogy "odaragadjon" a rézdrót!) megterhelnék egy akkucellát, közben mérném a kapocsfeszültség esését.
Kiderülne a valóság, hogy ~85.7A terhelésre hogyan viselkedik, és tényleg csak 0.3mOhm körüli-e a belső ellenállása. Mert ha ez igaz, akkor csak ~25.7 mV lesz a feszültség változás.

re8jzm80a

És milyen töltöttségi állapotnál és milyen töltési feszültségnél gondoltad ezt a réz drótos terhelést? Mert ennek így nem sok értelme van. Ha megnézed a lifepo merítési görbéjét akkor láthatod hogy miért. Ha tudod hogy melyik szakaszban "kell" terhelni az akkut akkor is inkább műszerrel mint réz dróttal. Az konstans terhelést jelent. Ott lehet mérni.

Robsy1

Egyértelmű, hogy a feltöltött (U névleges 3.2-3.4V) akku cellát érdemes így tesztelni.
A rézdrót pedig egy olcsó, házilag is egyszerűen kivitelezhető műterhelést jelent, ami 1-2 másodpercig kibírja a 86-90A-t. Egy ilyen "bika" akksinak ha minden igaz, ez meg se kottyan, hiszen az inverter csúcsban majdnem a duplájával fogja megterhelni. Az egész tesztenek az a lényege, hogy kimérjük a feszültség esését, és így meghatározzuk a valós Rb-jét. Mert ugye egy adatlapra bármit rá lehet írni, de bizzunk benne, a valóságnak is megfelel.

re8jzm80a

Csak a tapasztalatom mondom: az adatlap ha hiteles helyről vásárolsz fedi a valóságot. Egyébként az elején én is méregettem minden félét de rájöttem hogy felesleges. A 280-310-es cellák simán tudják a 100 amper környéki folyamatos terhelést. 150-nél már jelentősen beesik a feszültség. Többször próbáltam. Ilyen terhelésnél már célszerű két pakkot használni. Főleg ha az élettartam is szempont. Márpedig az szokott lenni.

J-Steel

Tiszteletem Robsy!

"Azért én a helyedben fognék egy 2m hosszú 1mm2 keresztmetszetű tömör vörösréz vezetéket ... és ezzel csak egy-két másodpercre ... megterhelnék egy akkucellát"

Ez azért nem jó ötlet, mert a néhány másodperces hozzáérintés és a nagy áram miatt azon a ponton ahol hozzáér a vezeték egy darabja az akku pólusához, ott megnő a hőmérséklet ezzel pedig egy nagyobb ellenállás alakul ki, ami nagyobb mint a vezetéké.

 Van ennek a 150A-nek egy keresztmetszet igénye, ahol biztosítani kell a teljes felületen oxidáció mentesen való találkozását. Ezt pedig egy pillanat alatt senki nem tudja megcsinálni.

 Véleményem szerint ehhez a gyors teszthez valamilyen alacsony belső ellenállású tranzisztoros blokk kellene (manapság CoolFET-eknek nevezi a legújabb sajtóanyag), amit egy elektronika bekapcsol, gyorsan megmér, majd pedig lekapcsolja. A lekapcsoláskor egyenáram és a vezeték induktivitása miatt keletkező ívet majd a tranzisztorokban lévő inverz védődióda szépen lekezeli.

airfoil6205


Robsy1

Meg lehet azt úgy csinálni, hogy az akkunál fixen rákötöd, és a rézdrótoknál alakítasz ki egy kapcsoló pontot pl. két nyomó rúdon keresztül.

Persze, egyébként meg mindenféle kellően nagy Ids adatú FET-tel is lehet kivitelezni, csak az drágább mint egy rézdrót darab.

Vetesi75

Üdv! Propilénglikol alapú szolár fagyállóra nem tud véletlenül valaki ajánlani emberi léptékben árazott kereskedelmi forrást?

remrendes


TBS-TEAM

Az autokba Etilénglikol alapu a napkollektorokba propilénglikol alapu használatos.
József

Vetesi75

Ugye nem tetszik összekeverni az etilénglikol alapú járművekbe is használatossal?
Nekem csak NEM MÉRGEZŐ tulajdonságú jöhet számításba, mert az ivóvíz hálózattal (is) áll kapcsolatban a szolár-kütyü.

remrendes


kijy8hc3f

Tisztelt Hozzáértők.

Segitséget szeretnék kérni napelem témában:  van két 4 kW os Frónius Primó és egxy Fronius galvó inverterem A primókon 15 - 15 db 280 as panel a galvó 8 db 280 as panel van de a primók csak 2800-3000 a galvó pedig 1200-1300 wattot ad csak le. Leakarom cserélni a táblákat Trina Vertex S+ N-Type Dual Glass 440W - Triple-Cut 1500V  táblákra az lenne a tiszteletteljes kérdésem, mennyivel lehet tülterhelni az invertereket?
A táblák lapos tetőn vannak, dőlésszögük 20-22 fok, a tájolása
délnyugat 220 fok.
Köszönök minden információt.

Jenő