Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Napelem, napkollektor és szélgenerátor. Technika és készítés

Indította rty42, 2025 szeptember 20, 12:58

Előző téma - Következő téma

rotaryfun


kijy8hc3f

Tisztelt fórum.
Tanácsot szeretnék kérni, 3 rendszer napelem van a házamon, 3 villanyóra 3 különböző családtag nevén. 1 Fronius Galvó 2,2  kW os rendszer 8 db 280 as táblával, félnyeregtetőn déli fekvés dőlésszögee kb 35-40 fok.
Két darab Fronius Primó 4 kW ios inverter  hozá 2 * 15 db 280 as panel. Ezek lapostetőn vannak  dőlésszögük 25 fok körül.. Szeretném az egyébként viszonylag uj táblákat  nagyobb teljesitményű ezéltal kevesebb táblára cserélni. Vennék a jelenlegi 38 tábla helyett 22 db 550 es táblát. Simán felrakhatom a táblákat vagy  van még valami amivel számolnom kell? A lapostető is déli fekvéls.
Ezen kivül szeretném megtudni, mennyire terhelhető tul az inverter, mert a jelenlegi állapotban a 2.2 es rendszer nagyjábol 75% ot ér el, a 4 es rendszerek  legjobb hozama is csak  55-60%.

Üdvözlettel

Jenő

TBS-TEAM

A Froniusnak van solár konfigurátora amiben meghatározod az invertert és a napelemeket és megmondja mennyivel lehet túlméretezni a rendszert.

Solar konfigurátor letöltése
József

vjanos

Sziasztok, van aki jártas akku pakk összerakásban, nagyobb DC áramok szerelésében?

Készül egy félsziget üzemű napelemes rendszer.
16 db sorba kötött LiFePo akku adja a 48V-os akku pakkot.
Egy 7.2kW inverterrel fog menni. Elvileg akkor 150A áram is folyhat az akkupakkon.
A cellák egymáshoz lesznek húzatva puffadás ellen menetes szárakkal, köztük FR4 lemez szeparátor.

Elbizonytalanodtam a cellák összekötését illetően, hogy milyen sorrendben kellene a szerelékeket összerakni.
A képen a cellák alu pogácsa érintkezője, M6-os menettel és a hozzá kapott alkatrészek:
- Nikkelezett(?) réz busbar összekötő, kb 2x20mm keresztmetszet
- Valamilyen rozsdamentes anyagú talpas anya, alátét, imbusz hernyó csavar. Ezeket a mágnes gyengén fogja
- Normál rugós alátét, amit a mágnes erősen fog.

Ami zavar:
- A busbarok ovális kivágása miatt csökken az akku érintkezőjén felfekvő felület
- Ha a busbar alá teszem a rozsdamentes alátétet, hogy nagyobb felületek találkozzanak ezzel vajon mennyit rontok az elektromos kontaktuson? Vagy épp két alátét kellene, a busbar alá és fölé is?
- Az alu pogácsa miatt kell-e valamilyen paszta, vazelin, spéci alátét? Vagy mivel a busbar is bevonatos, meg a többi is rozsdamentes így nem?
- Kell-e a rugós alátét az összefogatásba?
Egyik tanács szerint nem, mert ennek a felülete jóval kisebb mint pl a talpas anya felülete.
Valaki szerint kell, mert azért ovális a busbarok kivágása, hogy a cellák el tudjanak mozdulni egymáshoz képest - bár össze lesznek húzatva...
- A képen a piros vezetékes szemes sarú a BMS vezetéke.
Ezt vajon így kössem be, ahogy a képen van?
Vagy az összeköttetéseket fogassam le egy anyával, majd erre a saru és még egy anya?
- Azt tudom, hogy a hernyócsavar nem koppanhat le a menet aljára, mert feltépi az érintkező pogácsát. Illetve hogy az aluban a menetre is vigyázni kell.


A válaszokat előre is köszi!

    

TBS-TEAM

Én használnám a Wago Alu-Plus-t a hernyo betekerésekor,
utánna széles alátét-(busbar)-széles alátét-talpas anya.

A talpas anya alá nem kell rugós alátét.
Ha rugós alátétet raksz akkor normál anya.
Meghuzási nyomaték 6Nm.
József

KoLa

Én csak mint mechanikus mondom hogy az ovál-lyukas összekötő alá is tennék egy fakötésű' alátétet, a rugós alátéteket alapban nem tartom jó megoldásnak inkább a feszítő alátétnek nevezett tányérrugóst tartanám megfelelőnek.

re8jzm80a

Az EVE forgalmazója(akivel én beszéltem)  szerint nem kell alátét a busbar alá. Én így szereltem össze. Nem tapasztaltam extra melegedést,
igaz nálam 3db pakk van párhuzamosan így lényegesen kisebb az áram. 11kw az iverter. Kb 2 éve használom.

vadember

A 20/0.4 kV-os háziüzemet ellátó trafóknál ezt a sorrendet használjuk.
 Anya-lapos alátét-gyűjtősín-lapos alátét-rugós alátét(opciós mert nem mindig fér még ez is rá)-anya.
Ezek mind rézből vannak, bevonat nélkül.

A te esetedben a hernyócsavart egy anyával le kell húzatnod. Kezdj egy talpas anyával peremmel felfelé,ezzel rögzíted a csavart. Erre rakd a gyűjtősínt majd a peremes anyával rögzítsd. Mivel itt semmiféle rezgés nem lesz, nem szükséges rugós alátétet raknod. 26 év alatt egyetlen egy lelazult anyával nem találkoztam a trafókon. Az ovális lyuk csak a mérethibák kompenzálása miatt van. Meghúzott csavarnál természetesen meg sem fog mozdulni.
 Valamilyen kontakt zsír jót tesz a szerkezetnek, az oxidáció elkerülése miatt.

 Az érintkező felület miatt ne aggódj, bőven elegendő lesz!
Csak viszonyítás képpen. Egy 400 kV-os pantográf szakaszoló két egymásra merőlegesen érinkező 80 mm átmérőjú csővel visz át 2500 Ampert. Ezt négy ponton teszi. Szerintem összesen lehet annyi az érintkezési felület mint nálad egy kivezetésnél.

vjanos

Köszi a megosztott tapasztalatot!

Elsőre nagyon megörültem a fordított anyás ötletnek.
De azután belegondolva, a rozsdamentes anyag rosszabb vezető, azaz nagyobb az ellenállása.
Ha két anya közé tenném az összekötőt, akkor mindenképp azokon keresztül folyna az áram.
Most arra hajlok, hogy az összekötőt közvetlenül az akku csatlakozójához fogatom. Abban bízom, hogy ott jobb az elektromos kapcsolat, azaz kevésbé melegszik [#nemtudom]

Te AC hálózatról írtál ugye?
Én csak fotelszakértő vagyok a témában, de ott nem kisebb gond az oxidáció, bevonat hiánya, mint az egyenfesznél?


A többieknek is köszi, szerzek olyan wago pasztát.

svejk

" Kezdj egy talpas anyával peremmel felfelé,ezzel rögzíted a csavart"

Szerintem ez nagyon rossz megoldás.

Tipikus eset a villanymotorok sorkapocsbekötése, ahol a tekercskivezetést lehúzzák egy anyával majd egy másik anyával kötik be a betáp vezetéket.

Mindig az alsó anya alatt a tekrecskivezetés melegedik ki.

vadember

Úgy is jó, hogy közvetlenül leszorítod a kivezetésre a sínt.
Kb, ugyan annyi lesz az ellenállása mint amit én javasoltam. Vedd figyelembe hogy a menetek összefeszülnek és ez megnöveli az áramátadó felületet.
 Az ellenállás függ a vezető hosszától is ami jelen estben milliméterekben mérhető. Ekkora távolságon 2-3 mikroohm körüli értékre tippelnék. P=IxIxR Ennyi fog hővé alakulni.
 A héten a pécsi MAVIR alállomáson fogunk 400 kV-os készülékeket illetve sodronyt nagyobb teljesítményűre cserélni. Ha van kint nálunk átmeneti ellenállásmérő műszer, akkor megmérek neked egy csavarkötést.

PSoft

IdézMindig az alsó anya alatt a tekrecskivezetés melegedik ki.

Hát persze...
Mert a motorbekötő villanyász lusta rászánni +5 percet, meghúzkodni az alsó anyákat!

Robsy1

"16 db sorba kötött LiFePo akku adja a 48V-os akku pakkot."

Mennyi ennek a pakknak az eredő belső ellenállása és Amperóra kapacitás adata?
Ugyanis azt gyanítom, hogy folyamatosan nem vehetsz ki ebből a pakkból 150A-t de lehet, hogy a felét, harmadát se.
Így egy ilyen pakkal nem tudsz 7.2kW-ot kivenni folyamatosan, kellene ebből több.

És ha majd meglesz az eredő belső ellenállás az adatlapból, akkor kiderülhet, túlragoztátok ezeket a csavaros összekötéseket, mert nem ez lesz gyenge láncszem.

svejk

Persze ott az is benne van. [#eljen]

De az adott esetben a két anya közt valószínűleg sosem fog meglazulni a sín, míg az alu tuskó.-tőcsavar-alsó anya kapcsolata kétséges.
Ráadásul ezen kétanyás módszer esetén nem tudod az időszakos karbantartáskor egyszerűen ellenőrizni, utánhúzni a kötést.

vjanos

Egy cella 310 Ah és 0.3 milliOhm az ellenállása. Ebből lesz ugye 16 db sorba.
Ezt meg is mértem régebben egy kölcsön műszerrel, a 16-os pakk össze van válogatva, hogy minél egyformábbak legyenek.

Nem akarok én folyamatosan ennyit kivenni, csak gondoltam ha a szélső értékkel számolok, abból baj nem lehet... [#nemtudom]