Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Napelem, napkollektor és szélgenerátor. Technika és készítés

Indította rty42, 2025 szeptember 20, 12:58

Előző téma - Következő téma

RJancsi

Akkor egy kérdés a napelem hozzáértőknek. Régóta gondolkodom, hogy a hajóm tetejére fel kéne rakni egy flexibilis napelem táblát 80-120W-ot, ami a "segédüzemeket" (világítás, hűtőtáska, HiFi rádió, telefontöltő stb.) látná el árammal. Nem tervezem inverter beépítését, a 230V  eléggé tájidegen egy motorcsónakon. A kérdésem: van-e olyan gyári "kapcsoló", vagy hogyan kellene összekötni a motor üzemi akkuját a napelem munka akkujával, hogy ha jár a motor akkor töltse a munka akkut is (borult időben vagy este/reggel amikor még hajózom), de ha áll, akkor a segédüzemek ne tudják lemeríteni a motor akkuját. Ha a munkaakku lemerül legfeljebb világítás nélkül maradok, de a motort be tudjam indítani. Tehát a két párhuzamosan kötött akku közé kellene valami kütyü ami automatikusan megoldja a töltés/leválasztás dolgát. A nepelemnek nem kellene tölteni a motor akkuját, ha csak önindításra használom mitől merülne le?

2vkx6unz

A keresett tárgy egy dióda. Ezen felül kell egy napelemes töltésvezérlő. Rengeteg van az alin és más kínai honlapon.

RJancsi

És hogyan kéne az "okosdiódát" bekötni? Mert ha a vezető irány a munkaakku felé irányul, akkor semmi sem gátolja a motor akkuját, hogy akkor is "töltse" a munkaakkut, ha nem megy a motor -> le fog merülni. Ha meg záróirányban van a munkaakku felé a dióda akkor nem fog töltődni akkor sem ha jár a motor. Vagy rosszul gondolom? [#nemtudom]

ANTAL GÁBOR

Egy FET,egy optocsatoló,amit a generátor fázistekercsére kötött3 db kis dióda müködtet.Kis integrálás.GATE lezáró ellenállás.     Kórházban vagyok  ha felhívsz részletesen elmondom    G

ANTAL GÁBOR

Magánban akartam .biztos van  egyszerübb megoldás (kapcsolo)

Rabb Ferenc

Egy dióda kevés lesz, de három pont elég.

Kettő anódját kössed a generátor/dinamó pozitív kimenetére. Az egyik katódját az indító akku, a másik katódot a munka akku pozitív érintkezőjére. A harmadik anódját a napelem/optimalizáló pozitív kimenetére, a katódját pedig a munkaakku pozitívjára.

Így a két akku el van választva a egymástól, de a generátor mindkettőt tudja tölteni, a napelem pedig csak a munkaakkut.

Célszerű Schottky diódákat használni (pl PC tápból bontva) mert azoknak kisebb a nyitófeszültségük. Elég nagy áramúak, és az akkuk sem fognak sírni a párszáz millivolttal kisebb töltőfeszültség miatt.

Rabb Ferenc

Pontosítok: a két elsőnek említett dióda anódját nem a generátor pozitív kimenetére, hanem a feszültségszabályozó pozitív kimenetére kell kötni.

2vkx6unz

Én a harmadik diódát a munkaakku és az indító akku közé kötném. A munkaakkut közvetlenül tölti a napelem töltésvezérlő, az indító alkut a  diódán keresztül. A fogyasztókat a napelemes töltő kimenetére kötném így nem lehet mélykisülésbe vinni a munkaakut. Célszerű szétválasztani a fogyasztókat, hogy a munkaakkun csak az legyen amit a gép nélkül kell üzemeltetni.

Rabb Ferenc

Nem tartom szerencsésnek két kis belső ellenállású akkut párhuzamosítani egy diódával. Félő, hogy a motor indításakor a nagy áramfelvétel miatt az erősen lecsökkent feszültségű indító akku eldurrantaná szegény harmadik diódát a munkaakkuból jövő nagy áram miatt.

A fogyasztók szétválasztását természetesen meg kell oldani.

2vkx6unz

Igen ezt kezelni kell, de ha elvárás, hogy a napelem töltse az indító alkut akkor valami kell ide. Ha napelemek csak a munkakkut kell tölteni akkor ez elhagyható. A napelemes töltőkben a beépített mélykisütés védelmet használni akarjuk akkor a munkaakku felé nem lehet dióda.

Indításkor vagy gép üzem esetén szét kell választani a két alkut.

Rabb Ferenc


RJancsi

Azt hittem egyszerűbb megoldás is létezik. A generátor/feszültség szabályzó környékére nem szívesen kotorásznék, mert egy soros 4 hengeres injektoros 1600 cm3-es Suzuki külmotorról van szó, aminek legalább annyira bonyolult elektronikája van mint egy személyautónak. Akkor inkább beépítek egy kapcsolót a két akku pozitív pólusát összekötő vezetékbe és megpróbálom nem elfelejteni a kikapcsolást amikor leállítom a motort. Már csak az a kérdés, mennyire egészséges kétféle akkut ("üzemi", nagy indítóáramú) és egy munkaakkut párhuzamosan kötni a töltés idejére. Szerintem nem igazán, valami csak kéne ami kontrollálja a két akku közti töltésvándorlást.  Vagy túlgondolom? Még az is szóba jöhet, hogy munkaakku helyett egy ugyanolyat használok mint az üzemi. Az talán kevésbé aggályos.

Vetesi75

Jó volna valami polarizált áramrelé (hall érzékelővel?), ami ha a motortól az indítóakku felé folyó áramot lát meghúz és egy áramkorlátozó ellenálláson keresztül párhuzamosan kapcsolja a két akkut, valamint leválasztja munkaakkumulátorról napelemet; ha nem folyik vagy ellentétes irányú az áram (indítás), akkor meg ejtve marad...

TBS-TEAM

József

RJancsi

Köszi! Épp ilyen kellene, de az ára kicsit húzós (kb. 150-200 ezer HUF.)[#wilting]