Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Napelem, napkollektor és szélgenerátor. Technika és készítés

Indította rty42, 2025 szeptember 20, 12:58

Előző téma - Következő téma

fofesz

Üdv a barkácskedvűeknek :)

Eddig csak 6 db napelem panelem volt, kipróbálni mit hogy lehet arra elég, most viszon bővül a rendszer és jó lenne ügyesebben összerakni. Csak szigetüzem, nincs eon, nincs visszatöltés.
Sőt, inverter is csak egy 1600 W-os van az alap kacatoknak, mert egyenáramot szeretnék használni, fűtőszálak tökéletesen mennek vele. Nem látom éretelmét többszáz ezerért 5-8 kW invertert venni mikor mennek egyenáramról is, annak az árát kábelre költöm [#vigyor]

100 méterre vannak a panelek a felhasználási helytől, most 8 kW lesz, 2x25 alu földkábelt vettem abból van dupla kábel (4x25) - ezek csavart érrel rendelkeznek, hogyan jobb duplázni? Az egyik kábel legyen egybekötve +nak, a másik a -, vagy mindkét kábel pozitívját (egyik ér a párból) kössem össze / vagy teljesen mindegy?

Valamint, mivel lehet üzembiztosan 200-240 V DC , 20-30 Ampert kapcsolni, vezérelve. IGBT? A szoleneoid reléket próbáltam, nem az igazi vagy legalábbis a kínai nem volt az, behúzva melegszik és vagy 30 wattot fogyaszt (csak 50 voltot kapcsoltam vele, most van 100 voltos de az ide kevés)

Legfőbb feladata víz melegítés lesz, üresjáratban faszén gyártás, vízbontás, BLDC motorok hajtása stb.

köszönök minden tapasztalati tanácsot :)

TBS-TEAM

Pontosan egyforma hosszúnak kell lenni a paralalbe kötött
kábelnek mert az áram mindig a kisebb éllenálláson folyik.
Mivel paralell kötésbe akarod használni a kábeleket akkor
az egyik kábel a + a másik a -.
50mm2 elég nagy veszteség lesz.
József

Vetesi75

Vízmelegítésre miért nem napkollektort telepítesz? Nagy lenne a távolság?

uferi

A napelemekből azért illene a maximum teljesítmény kinyerni ( optimalizáló, stb.), ha megnézed egy akármilyen panel adatlapját, látni lehet rajta, hogy egy bizonyos karakterisztikája van a kapocsfeszültségnek illetve az áramnak különböző megvilágitási feltételek mellet. Ha nem számít az akár 20-30 % eldobott energia akkor viszont nem kell foglakozni ezzel az aspektussal....

Kapcsolgatni mágneskapcsolóval, megszakítóval, relével egyenáramot nem túl egézséges mert megszakításkor ívet fog húzni ami a kontaktfelület leépülését fogja eredményezni (rövid-közép-vagy hosszútávon). Léteznek ilyen kapcsolók de szekérderéknyi pénzbe kerülnek (elektromos autó akksileválasztója például) Mosfetes kapcsolást meg lehet oldani csak arra kell ügyelni, hogy minnél nagyobb a Drain-Source feszültség, annál nagyobb lesz az indukált csatorna ellenállása, vagyis nem fogsz 1 ezredohmos mosfetet találni 1000 Voltos feszültségre...
Üdv.,
Feri

keri

A két polaritást minél jobban különítsed el.
Én a napelemhez tenném az invertert, és AC-val fűteném a bojlert, mert azt sokkal egyszerűbb kapcsolni, és elvezetni is biztonságosabb, nem annyira tűzveszélyes.
IGBT jó, de az is melegszik, de legalább nem ég be az érintkező.
Az AC bojler fűtés előnye ezen felül, hogy az inverter jó eséllyel MPPT munkapont követővel rendelkezik, ezért sokkal hatékonyabb mintha direktben fűtöd a bojlert, mert kisebb teljesítménynél a fix terhelés illesztése nem lesz jó, hiába számoltad ki a maximálishoz, vagyis csak délben lesz hatékony soha máskor.

keri

200 méteren 0.108Ohm a vezeték ellenállása.
30Amperen úgy 100W lesz a veszteség.
Az sok 8kW-on?

keri

Elmondása alapján lelkes buherátornak tippelem [#nyes] had játszon. Tuti nem így csinálnám, nem bontanék vele vizet (hidrogén tárolása nagyon veszélyes házilag) meg a BLDC motor is irreleváns. 230AC kell aztán azzal azt csinál már az ember amit akar, probléma nélkül.
8kW napelemhez már tekintélyes méretű akku is kellene, akkor meg már nem az inverter ára a döntő. Szóval célszerűbb visszatermelősre, bár az is igaz, hogy egyes esetekben a legális bekötés kötlségei vetekszenek az akku árával, de már egy havi szaldóval is jobb a hálózat mint egy kis méretű akku.

keri

Én egyébként azt találtam ki, hogy olcsó FET-el kapcsolom a mechanikus érintkezővel párhuzamosan. Ezzel az érintkezőket terhelő megszakítási feszültség csak pár volt lenne.

Persze csak elméletben, mert győzött a lustaságom, és AC-t használok mindenhol[#vigyor]

2vkx6unz

Rengeteg dolog nem ismert, de ha 8kW a teljesítmény és a napelemek egy azt sztringben vannak 400Wp napelemek akkor 800V felett lesz a kapocsfeszültség, ami nem vicces...  Ez amúgy jobb lenne a kisebb veszteségek miatt, de ugye olyan kábel is kellene ami erre minősítve van...
Ha két részre van bontva akkor még mindig 400V... ami akár jó is lehet egy cekasznak,  de ez sem lesz optimális. Szállítani magasabb feszültségen kellene és a végeken dc/dc konverterekkel átalakítani, de akkor már értelmesebb egy invertert telepíteni és 230VAC-t használni.

Azt korábban kitárgyaltuk, hogy miért nem éri meg napelemre közvetlenül rákötni egy vagy több cekaszt.

Persze ha valaki játszani akar akkor hagyni kell úgy tanul... esetleg drága lesz...

fofesz

Végre egy kis nosztalgia fórumhangulat, köszönök minden reakciót akkor jöjjön egy kis összegzés:

100 W veszteség 8kW-on nekem belefér!

+ és - egyenlő hossz, nem egymásra tekerve, ez adott és teljesült, talán itt ki is fut a tankönyvi tudástár, bár a vezeték terhelhetőségi táblázatban ezt 20 kW-ra méretezve is elégségesnek írják, persze arról nincs szó hogy DC. És kérlek benneteket, ne kezdjük a Tesla-Edison vitát, mert mindegyiknek megvan az előnye és hátránya is.[#nyes]

Nem lesz 800 és 1000 Volt sem, mint írtam 200-240 lesz, de akkor most eldöntöttem 5 panel lesz sorban és azokat párhuzamosítom, Üresjárati feszültség 49*5, munkaponti 205V. Ezt IGBT-nek könnyedén kell tudnia, köszi hogy megerősíted. Már ez sem játék, nem is mondtam hogy annak tekintem. Soha nem féltem a villanytól de tisztelem :)

A telepítés földre kerül, cserébe a dölésszöget könnyen tudom állítani. Majd valamikor forgatós lesz, az kb 30%-al többet szedne össze tapasztalataim szerint, ez nem mért csak annyi helyre raktam már ezeket a paneleket hogy láttam mennyit változik havonta. Szóval akinek fixen van a tetőn egész évben, neki az optimalizáló sem fog annyit segíteni mintha állítható dőlésszögű lenne.
Mint mondtam, nincs elektromos hálózat, a szaldó-köldökzsinór itt már eleve elvágott és az egyik legolcsóbb legjobb tárolása az energiának a melegvíz. Mert azzal tudok fűteni meg fürödni is, és minnél kevesebb áttéttel csinálom meg, annál jobb. Miért vegyek 800e-ért fronius invertert 7 évre? Majd lesz napkollektor is következő évben, előmelegítőnek jó, meg ha kész az 50 m3 tároló a föld alá.

Sajnos akkor nem olvastam eléggé vissza, miért nem jó direktben fűtőszálat napelemre kötni, pedig nálam már 2 éve DC 70 volton egy ventis kis hőlégfúvó üzemel meglepően jól. Úgy csináltattam hozzá a cekaszt, 350W-osra 40 volton, ezek vannak sorban hogy a felesleges napáram is hasznosításra kerüljön.

És nekem olyan gondolataim vannak, hogy bizony a napsütéshez igazítom a tevékenységeket. Ha teljes kapacitás van, menjen minden: az inverter, mosógép, sütő, hőszivattyú stb. Az előrejelzés egész pontos, egy-egy felhőt 5kW akkupakk tud kompenzálni, annyi van lifepo4-ből. És akkor megy a gép mikor süt a nap, ilyen egyszerű [#taps]
BLDC 3kw-os motorom van ami a szivattyúmat viszi, most szalagfűrészt csinálok a motorjával szóval nagyon is használom a 48 voltot.
Akkutöltésre is kell a villany, hidrogént nem akarom tárolni, azt hiszem válaszoltam minden kérdésre.

keri

Tesla-Edison vitához.
DC kezelése simán nehézkesebb és drágább ilyen teljesítményeknél, legalább is ha korrekten akarod megoldani.
Inverter meg amúgy is kell az AC fogyasztók miatt.

keri

Vezeték méretezésnél két dolgot kell számításba venni.
Egyszer a vezeték melegedését. Ezt táblázatból tudod kinézni.
Ez szerint az 50mm^2 Alu kábel valóban alkalmas 110Amperig, ami 230V AC-n 25kW.
DE a másik tényező a feszültség esés.
Ilyen vezetékekre 1% feszültségesést illik kalkulálni, minden gondolkodás nélkül. Ez a te esetedben 1.04% tehát határeset, én elfogadnám, leginkább az ügyfél pénztárcája határozza meg hogy ilyenkor kéri e az egyel nagyobb keresztmetszetet.
Ha pedig nagyon számolgatni akarunk akkor maximum 3% feszültség esésre lehet méretezni a teljes áramkört a bejövőtől a fogyasztóig energetikai hálózat esetén. Világítási hálózatokra 1% de ez főleg a LED lámpák miatt is kényelmesen teljesül már.

És ez persze AC-ra igaz. DC-t senki nem használ, csak az inverterig ami a napelemek szélétől azt hiszem 10méter szabad hossz lehet maximum, legtöbb esetben ennél még rövidebb is az engedett, az után már túlfeszültség levezetők, tűzvédelmi megszakító és beiktatásával lehet vezetni a DC-t. Pont ezt a szabványt meg is vettem, ha nagyon fontos megnézem neked, de szerintem nem fontos [#vigyor]

keri

Nem az optimalizáló a lényeg, a napelemnél hanem a munkapont követés. (amit egy optimalizáló is megcsinál)
Azért amikor nekem a hajnali első napsugár ami hátulról világítja meg a napelemeimet, már indítja az akku töltést, hasznosabb mint amikor neked csak közvetlen napsütésben kezd dolgozni a bojler.

keri

Ordasi Gábor elég jól elmagyarázza mi a gond a napelem DC közvetlen használatával

Ajánlom figyelmedbe a többi kapcsolódó videóját is, mert munkapont követéssel kapcsolatban több videója is van különböző szempontokból. Kicsit hosszan magyaráz, de részletekbe menő, szóval érdemes odafigyelni rá.

Mikroszilver tudom mást mond, és ügyes és kitartó buherátor, de ettől még csak egy nagy magabiztosságú dilettáns, és a maximális tisztelettel adott szakmai kritikákat sem fogadja el, a veszélyes részletek kiküszöbölésére. Csak a szerencséjén múlt eddig szerintem hogy nem égett le a háza. Tisztelem a munkásságát, de nem biztos hogy mindenben követni kell. [#vigyor]

keri

Célszerűbb lenne egy nagyobb 48V-os akkut kezelni képes hibrid invertert venni. Én 300ezer forintért vettem az én 5600W-osomat. Ez kényelmesen elvisz mindent, tölti az akkut, kezeli a napelem munkapontkövetését, meg a hálózatra is vissza tud automatikusan kapcsolni ha kell.

Ettől még lehet és érdemes a fogyasztókat napsütéssel együtt használni, meg lesz 48V DC-d is, illetve a napelem követés is csak pluszt ad ehhez, de MPPT (munkapont követés) nélkül használni ohmos terhelést nem okos.
Akku töltés még mehetne, mert az akku viszonylag stabil feszültséget tart, ezért illeszthető a napelem munkapontjának értelmes tartományába.