Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Napelem, napkollektor és szélgenerátor. Technika és készítés

Indította rty42, 2025 szeptember 20, 12:58

Előző téma - Következő téma

RJancsi

Volt szerencsém Norvégiában tölteni pár hetet. Némi túlzással bárhol az országban több az elektromos töltőoszlopos parkolóhely mint a "sima". Ott nem gond a töltés, nem kell sorban állni a szabad helyért. A másik, hogy napi használatban nem ingáznak települések között az autósok (szerintem itthon sem), településen belül pedig nem kell nagy hatótáv.

keri

Nekem 77kWh az akkum. 190Wh/km autópályán 140km/h-val van.
Voltam vele 1200km-es úton.
Nagyságrendekkel kényelmesebb vele utazni mint egy 1000km-es dízellel.
Persze, gyakrabban töltök, de a hiedelmekkel ellentétben ez túlzottan nem nagy kompromisszum.
250kW-os töltők vannak. Ebből a legnagyobb 50 állásos. Csak megoldották valahogy annak ellenére hogy nem lehetséges.
De nálunk is a legkisebb Tesla töltő is 8 állással rendelkezik.
Ezeket amúgy oda teszik és annyit amennyire igény van.

Gondolom, amikor a lovakat leváltották a benzines autók, akkor is voltak hasonló aggodalmak [#vigyor]

keri

A sok töltőoszlop előnye az egyenletes terhelés. Az emberek azt hiszek a 250kW nagy teljesítmény, de ez csak lakossági szinten az.

keri

Ja, ha hit, akkor hit. A saját tapasztalatom azzal szemben úgy sem ér semmit [#eplus2]

OlyFlyer

Elsö hosszabb utam terezve van innen Zürichbe. Fiam ott tanul és ígértem hazahozom augusztus végén ha megjön az új kocsi. Az oda - vissza 2600 km lesz. Úgy számoltam hogy nem fog tovább tartani mint ha jelenlegi autómmal mennék érte, mert sok a Tesla és Ionity töltök és minden második órában úgy is meg szoktam állni pihenni, akkor is ha nem tankolnák. Megállok, bedugom (ha kell), elmegyek kávézni, WC-re és mire visszamegyek fel van töltve ha szükség van rá.

A Tesla töltőknek csak a rövid kábelei a probléma... Itt már cserélgetik hosszabbra, de ha sok az üres hely akkor lehet "rossz" oldalról használni.

remrendes

Nagyságrendekkel kényelmesebb vele utazni mint egy 1000km-es dízellel.
Ezt meg is tudod indokolni? Nekem utazas alatt a kenyelem szempontjabol a legfontosabb az ules es a zaj. Egy komfort ules az elsot megoldja. A masodiknal a visszapillanto a legnagyobb problema, de arra pedig ott a dupla uvegezes. Mitol lesz kenyelmesebb autopalyan egy elektromos auto?

keri

Nem fáradok el úgy mint dízellel. Céges autó az. Egy V6 VW Amarok, DCT váltóval, de ha tehetem inkább megyek a sajátommal, saját zsebből vidéki munkára. Az Amarok meg jó akkor ha kell a nagy hasmagasság, és a plató.

keri

Az jó kaland lesz.

Én mondjuk repülővel mennék, de gondolom itt az autózás a lényeg.[#vigyor]

remrendes

[#zavart2]
Ebben az esetben igaz, de ez igy egy eleg felrevezeto (ertelmetlen) osszehasonlitas. Korrekt akkor lenne, ha osszehasonlitanad oket pl a Bakonyban is, vagy mondjuk ugy 8 mazsa cementtel a csomagtartoban.
Mert ha azt a szemelyautot (a masik ugye egy alvazas, merevhidas, laprugos gyakorlatilag terepjaro) egy vele hasonlo kategoriaju diesel mered ossze, akkor mas lenne a "leanyzo fekvese".

ywathzay

A minap láttam egy Tesla-t, egy kéttengelyes nehéz futót húzott, tele pakolva DOKA zsaluzóelemmel. Érdekes látvány, meg kell hagyni.

keri

A rugózása, meg a pickup kialakítás hátrányai kevésbé zavarnának, engem kifejezetten a belsőégésű motor rezonanciái, hangja, reakciói, váltó okozta nyomaték késlekedés és lustaság, durván pontatlanabb nyomaték reakciók zavarnak, annak ellenére hogy a paraméterei és felszereltsége alapján nem rossz autó.

A villanyhajtás egyszerűen jobb mindenben.Egyszerűbb, olcsóbb, kisebb, erősebb, megbízhatóbb, gyorsabb a reakció, precízebben vezérelhető. Ezek olyan alapvető tények amit a legelvakultabb benzinvérűek sem tudnak vitatni.

Persze nem lehetetlen egy villanyautó szintjét hozni. Sokkal drágább luxus autók kb. azért tudják.

Akkumulátorok képességei, ára és a töltőhálózat hiánya korlátozták a villanyautókat. Ez okozott hátrányt, de mostanra már elérte azt a szintet, hogy nem okoz számottevő valós, gyakorlati problémát egy személyautónál. És biztosan lehet találni szélsőséges példát, de összességében akkor is jobb.

Olcsó egyszerű kisautóknál van még árbeli hátránya, mert vagy túl drága, vagy túl kicsi a hatótáv. Itt még teljességgel észszerű egy benzines. De ennek is piaci okai vannak elsősorban. Dacia Spring pl. szerintem 3-4 milliót ér reálisan nézve. 15-20milliós kategóriában viszont már csak bőven a villanyos a racionális. Csak a félelmek, szokások, tartják életben a régi technológiát. Ez persze nem baj. Egy csapásra úgy sem lehetne lecserélni mindent, de az látszik hogy míg a BÉM-es autók eladása esik, a villanyosoké növekszik, tehát a folyamat megindult, és jóval gyorsabban fog lezajlani mint amire bárki számítana. És ugye a félelmek  ellenérzések csökkenni fognak ahogy egyre általánosabbá válik, és egyre több az emberek tapasztalata.

Őszintén szólva én is féltem a hosszú utaktól, a hetes nyaralástól a Bakonyban (nincs egy darab töltő sem a hegyekben) hiába volt már jó tapasztalatom kis akkus autóval, mégis meglepődtem mennyire probléma mentesen tudtam használni ilyen körülmények között is, mert azért csak elmászkált az ember pl. Badacsonyba, ott meg jé a parkolóban van egy töltő, hát dugjuk fel. Aztán amíg kirándultunk fel is töltődött 100%-ra, és így nem kellett külön elmenni tölteni. De a szálláson is lehetett volna konnektorról tölteni a szállásadóval megbeszélve. 1 fázis 5Amper mindenhol van. Lassan tölt, de az is elég lett volna, csakhogy nem volt rá szükség.

És igen, nyilván van olyan aki 1000km-enként 5percre áll csak meg, de ha ez a szolgáltatás többe kerül (márpedig a fordított méretgazdaságosság miatt csak drágulni fognak) mint 2-300kilómétereknként megállni tölteni, akkor hány ember lesz hajlandó megfizetni?

Őszintén én elég kényelmes vagyok. Jól esik hogy a villany autó probléma mentes üzemeltetésű. Az emberek többsége ilyen. Egy két fanatikust leszámítva senki nem akar bajlódni a belsőégés problémáival, főleg ha már nem is jelentősen olcsóbb.

remrendes

A rezonanciat erosen befolyasolja a felepitese. A tobbi indok hosszu uton szinten nem relevans, legalabbis en egyenletes tempot probalok tartani. Bar szoktam latni, hogy sokan 70-140 kozott is kepesek haladni mindenfele logika nelkul, naluk mondjuk ez lehet indok. Eszerint pedig boven nem kiemelkedoek a zajszintek egy elektromos autoban, konkretan 2 jobb, mint az en 120-nal mert ertekem.
152.000-et mentem az emlult cirka 2.5 evben, ez alatt osszesen hatszor voltam szervizben. Azert ezt boven nem mondanam problemasnak. Utalok varni, ha ezt villanyautoval tettem volna meg, lehet, hogy tobb idot toltottem volna toltok mellet, mint ezzel a szervizben.

OlyFlyer

Sokkal csendesebb. Én szeretem a csendet és zenét vagy rádiót hallgatni, vagy ha utas van akkor beszelgetni, függetlenül attól hogy mellettem vagy hátul ül, nem kell kiabálni.

remrendes


RJancsi

Szerintem a pickup-ok 90%-a péniszhosszabbító céllal üzemel. Nagyon szűk az a használat amire kitalálták. Lássuk be, viszonylag kevés ember használja terepen, kihasználva terepjáró képességét. A platója alapvetően kicsi de legalább baromi magas, nehéz pakolni, az elejét el sem éri az ember csak ha felmászik rá vagy oldalról próbálkozik. Cserébe dög nehezek, így magas a fogyasztásuk is. Városban parkolni sem ideális. És ahogy a mondás tartja: az összkerékhajtás előnye, hogy az ember sokkal elhagyatottabb helyen fog elakadni vele. [#nyes]