Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Napelem, napkollektor és szélgenerátor. Technika és készítés

Indította rty42, 2025 szeptember 20, 12:58

Előző téma - Következő téma

remrendes

1, pontja: ..."két mérőállás közötti villamosenergia-mennyiség"...
Ez a mult havi elfogyasztott mennyiseg es az ehavi elfogyasztott mennyiseg kulonbsege. Szo sincs fogyasztott es visszatermelt adatokrol. Az az 1b-ben van, ahol ki is emelkik, hogy "együttesen eljáró termelő-fogyasztók esetén".
1b, Itt viszont negyed oras intervallumokat irnak, ami gyakorlatilag a "brutto elszamolas".
2a, Itt irjak, hogy legalabb 10 evig maradhatsz szaldoban, de azt nem, hogy milyenben.

2f428kduf

A kis Dacia 186KWh-t fogyasztott 100KM-en, külön mérővel: 186/1000 az 0.186KW/KM.
Cáfolatul mindenki 200-300Km-ről beszél. Ez számomra helyi közlekedés, Budapesten nem művészet 100 Km-t utazni.
Fiatalabb koromban, amikor még nem féltem a magyar utcai matadoroktól, úgy 1600 Km volt a napi akció rádiuszom (lehet mondani NEM igaz). Ez Dijo- Achen távolság. Ehez négyszer kellett volna tölteni, NEM ment volna. No ehez mértem az akkus autót.
Az előbbi ellenérveitek csak erősítik: a tisztán akkus autó városi-helyi közlekedésre való, a hibrid meg fából vaskarika, különösen ha olyan ami önmagát tölti a benzínmotorral.
Úgy érzem ez is hit kérdése, hitről politikáról vitatkozni értelmetled dolog.

gaspa

Szerintem olyan szabályokról folyik a vita,amit holnap is megváltoztathatnak,akár visszamenőlegesen is,várjuk ki a végét.Nekem kb 5 éve megtérült és évi 8-9 MWh-t ingyen használtam el,ha semmit nem csinálok a meglévő rendszer még sokáig csökkenteni fogja a költséget.Kizárólag a fűtés okoz gondot,bár a tavalyi évben elég sok nap volt,amikor a fűtés egy részét ellátta.A ház alapvető elektromos ellátását nagyrészt lehet biztosítani akkuval,van egy 10 m3-es esővíz tartályom amit már hűtésre amúgy is használok.Nyár végén kipróbálom felfűteni,a számítások sok jót nem igérnek,de egy próbát megér,ha alkalmas kiszigetelem.

OlyFlyer

Nekem ez se nem hit, se pedig politika. A feleségem pedig nem csak városi autóra használja, főleg távolságira. Hiszed vagy nem, az mindegy nekem. [#nyes]

Most cseréljük ki az autóinkat, az ujjakkal 500km+ lehet menni egy "tankolással". Azért vettük mert (1) nekem is kell elektromos, (2) neki pedig nem elég a 40kW mert sokszor 150-200km-re megy és nem akar nyilvános helyen "tankolni", tehát 400km+ rádiusz kell neki is. Azt meg télen is el tudja intézni azzal az új autóval 77,4kWh-os (nettó) akkuval. Én pedig hosszabb utakat is tervezek, nekem meg 81,1kWh (nettó) akku lesz.

Dehát nekem mindegy hogy szerinted csak városi utakra való az elektromos autó, ezen nem vitatkozok. Viszont van többfajta, nem csak "városi". Látom miért hangzol csalódottnak, mert gondolom Dacia Spring van neked, aminek igen kicsi az akkuja (25kWh nettó) és lassan tölt. Az igen csak városi utakra jó, otthoni töltésekkel.

De mindegy, hagyjuk abba, mert ez a fórum témájától elterül és off topik, hacsak nincs napelem vagy szélgenerátor a tetején... [#nevetes1]

OlyFlyer

Ez van, én is így gondolom, bár nekem 6-7 évet kell várni mire minden befektetés visszajön, de utána pluszba megy. Én évi fogyasztás felét fedezem, de ez van, fűtésre télen nem elég.

ywathzay

Jó, hát Svédben, meg Norvégban ez minimum sikk, (és azt is tudjuk, hogy az általános -országos- magas életszínvonal a "zöld" szénhidrogén exportból származik) de itt jellemzően csak egy vékony "réteg" engedheti meg magának, hogy 10M nagyságrendű napelem beruházás után akár kettő 15/20-40M (jellemzően ez a kategória ami eljut papíron 4-500KM-re) forint értékű környezetbarát elektromos autót használjon. De ez már tényleg, témán kívüli.

OlyFlyer

Sajnos Svédországban nincs olaj... [#kacsint] de Magyarországon is van más is, nemcsak Dacia.

ywathzay

Való igaz. Svédországot illetően tévedtem. A többit tartom.

remrendes

A 400km+ radiuszt telen toltes nelkul akkor hiszem el, ha egyszer en is benne ulok :) Mert egy viszonylag jo kepessegu autora 320km-t, vagy egy masikra 350-et irnak telen, autopalyan. Ez nem annyira 400+, mint amennyire 160-170.

remrendes

Ez pedig meg nem is az en autopalya tempomban van merve. [#vigyor]

OlyFlyer

Idézakkor hiszem el, ha egyszer en is benne ulok

Én is...[#kacsint] mert hogy ki mit beszél az nem számít, csak a saját tapasztalat a fontos. Saját tapasztalat meg nekem van, bár kisebb akkus autóval, tehát tudom mit várhatok ha az akku kétszeres és az autó technikája minden színen jobb.

morvfer7

jajjj... hát nem tudtad, hogy valamikor akinek zsiguli volt a garázsában, mindenkinek elment 6 literrel?  [#nyes][#nyes][#nyes]

vadember

Két hete láttam egy autótipusokra lebontott 2023 márciusi autóeladási táblázatot Norvégiából. Sajnos most nem találom.
 Az össz. eladás az adott hónapban kb. 14000 db.
 3 % robbanómotoros
 10 % hibrid.
 87 % elektromos
 
Érdekes, hogy ők elegendőnek tartják a napi megtehető távot. Vagy ilyen sokan tévednek?

remrendes

Szerintem csak "matek". Ott pl az e-Golf olcsobb volt, mint a belso egesu verzioja.
Itthon 2017-ben az e-Golf-ot 11M Ft korul lehetett megvenni, a Golf VII-et 6-7M Ft korul.
A fenntartasa pedig szinten olcsobb.

keri

Mindig az aktuális töltési árakkal számolt.
A munkahelyi, otthoni, és idegen töltőket én állítom be, oda is a magasabb tarifákat írtam.

Az szép. Nekem is valami ilyesmi lenne a cél, csak az én malmaim lassabban őrölnek.
Én kis napelem túlméretezésben gondolkodok. Akkor a havi szaldó is jó.

Illetve (látom nagy flame lett, amit nem fogok elolvasni) jobb helyen úgy megy, hogy amikor igény van az áramra több pénzért veszik át, amikor nincs igény akkor olcsón adják. Így tisztán piaci úton van ösztönözve mindenki, hogy kiegyenlítse a hálózat ingadozásait. Hogy ezt miként teszi, az magánügy.
Ennek köszönhetően simán lehet pénzt is keresni egy kis méretű 2-5kWh akkuval is, így sokkal jobban is járhat mint mi az éves szaldóval. Csak ugye az nem buli a kurmányunknak ha mi jól járunk. Ezért mesterséges energia árakkal ő maga csinál üzletet a napelemparkokkal és az akkumulátor telepítésekkel, kizárva a lakosságot.

Alapvetően amúgy ha önállóságra törekszel, akkor sem  kell 50kWh akku. Persze a nagyobb jobb, de 10-20kWh akku és túlméretezett napelem rendszerrel egész jó eredményeket értek el téli üzemben is. Persze nyáron kihasználatlan lesz az energia, de úgy vagyok vele, hogy ha nem fizetnek akkor inkább klímával hűtöm az olaj radiátort [#eplus2]