Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Napelem, napkollektor és szélgenerátor. Technika és készítés

Indította rty42, 2025 szeptember 20, 12:58

Előző téma - Következő téma

simarex

3,6kw alatt a kivitelezők szóba se állnak velem, meg mással se biztos.Ezelőtt 10 évvel mennyi volt az áram ára? Most az éjszakai áramot 24ft körül adják havi 200kw-ig aztán tán a duplája lesz ha jól tudom ez a jövőben sem igen fog változni mivel az erőművek nem ki be kapcsolhatók.Nem vagyok napelem ellen de a megtérülés az egy másik dolog.Kinek a pap kinek a papné,akinek van befektetésre pénze az megcsinálja akinek nincs az meg nem .

2f428kduf

Én úgy vélem, az elektromos autó csak városi közlekedésre alkalmas. Én már taposom a 80.-at, tehát vettem egy kicsi, tisztán elektromoa Daciát. Most 1000 Km. után, úgy 180 W.-ot fogyaszt kilóméterenként. Ez nem sok.
DE. Vegyünk egy közepes, 50 KW-os autót, ami versenyezhet egy belső égésüvel, meg tud tenni egy tankkal 100 Km-t (nem tud, de tegyük fel), ez alatt elfogyaszt 500 KW.órát. Be állok tankolni, hisz továbbszeretnék menni, egy óra tankolási idő, még éppen elviselhető. Ez alatt az 1 óra alatt 500KW-al kell tölteni a kocsit. Ez nem kevés, még nem is számoltam a hatásfokkal. Képzeljük el, be áll még 9 ugyanilyen tankolni, az 5000 Kww!! Honnan lesz ennyi áram??? Ez csak egy tankstelle!!

OlyFlyer

IdézNem vagyok napelem ellen de a megtérülés az egy másik dolog.Kinek a pap kinek a papné,akinek van befektetésre pénze az megcsinálja akinek nincs az meg nem.

Hogy a befektetést megéri vagy nem azt ki lehet számolni, de ha valaki nem hisz a számokba azt nem lehet meggyőzni.

Igen, pénz kell befektetésre, de ha tudod mit csinálsz akkor visszajön az, persze nem egy hónap, sem egy év után, mert türelem kell. Nekem így néz ki, és már majdnem a befektetés fele visszajött 3,5 év után. Szerintem a számok tisztán mutatják hogy megérte.

  

remrendes

Ez azert igy nem igaz. Boven alkalmasak agglomeracios kozlekedesre, sot, nagyreszuknel mar megyen (esetleg szomszedos megyen) belul sem kell kompromisszum.

simarex


2vkx6unz

Szia, bocs, de nem jön ki a matek. 180W/km akkor 100km az 18kW. Ennyit kell visszatölteni + némi veszteség az akkuba 100km-hez. Egy villanyautó 13-22kWh-t fogyaszt 100km-re ha betartjuk a sebességkorlátozásokat. Nyilván ez típusfüggő is.


Mondjuk egy 40 kWh kapacitású akkuval szerelt autó elmegy 200km felett, ilyenből már van bőven. Ezekben van 3,6 - 7 - 11kW teljesítményű töltő AC töltéshez. Egy ilyen töltővel is értelmes idő alatt fel lehet tölteni, de egy 35kW-os töltővel kicsivel több mint 1 óra. 10 ilyen töltő viszonylag ritkán van egy helyen azok 350kW teljesítményt igényelnek és nem többet.
DC gyorstöltők tudnak 150-250kW teljesítménnyel tölteni. Mondjuk Tesla Supercharger, vagy Ionity töltők, de a Tesla mellé lehet tenni egy akkut is amiből tölt, hogy a hálózat felé ne legyen hirtelen nagy áramigény.

OlyFlyer

Ezt nem jól számoltad ki...

Feleségemnek már több mint négy éve van egy Nissan Leaf 40kW-os, semmi problémája nincs 250 km-t menni egy "tankkal", kivéve a leghidegebb 2-3 hónapban amikor kb. 200 km-t megy. Fűteni szokta télen, hűteni pedig nyáron, tehát nem spórol, ugyan úgy vezet mint as előző benzines autóját. Ha meg kell állnia "tankolni" akkor nem tart egy órába teljesen tölteni sem, csak ha hazajön, mert itthon lassabban megy, de itthon nem számít, tud várni.

Én nem ismerem a Dacia elektromos autót, de 180W/km nekem somnak tűnik, legalább is ha nyugodtan vezetsz. De attól is függ hogy milyen technika van benne, lehet hogy annak ez normális fogyasztás.

gaspa

Nem gondoltam volna,hogy a pl. németeknél nincs szaldó,takarékos embereknek ismertem őket,csak azt tudom elképzelni,hogy ingyen kapták a napelemes rendszereket.Elővettem a 2011-es szerződésemet,szó sem esik benne a 2024-es megszűnésről,a felhasználó 30 nap után felmondhatja,a szolgáltató ha vissza vonják az engedélyét,vagy jogutód nélkül megszünik.
Azt mondod "Nem is kellene a szaldó ha piaci alapú lenne az árazás...",piaci alapú is lesz,csakhogy ők nem úgy képzelik mint mi.A 2015-ös elszámolásomban az áram 14.3 Ft/kWh volt(többlet esetén levonták a rendszer használatot is),a rendszerhasználat 15.2 Ft,úgy emlékszem 2011-ben 20 Ft körül volt a visszatérítés.
2022-ben az áramért 5-6 Ft/kWh fizettek (volna).Már olyat is halottam, a betáplálásért is akarnak rendszer használati díjat.
Szerintük ez a tisztességes piaci elszámolás.

2vkx6unz

szerintem utána kellene járnod... Amennyire én tudom 2023 dec.31 után megszűnik az éves szaldó csak azok maradnak szaldóban akik 2014 után telepítettek rendszert vagy bővítették a meglevőt. Jelenleg az a szabály, hogy a elepítéstől 10 évig lehet valaki szaldóban.

a neten sok cikk van ez az idézet is onnan van.

"A 10 éves időszak azokra vonatkozik, akik 2024. január elseje előtt üzembe helyezik, vagy bővítik a napelemes rendszerüket. Számukra a szaldó elszámolás 2033. december 31-ig él. A feltétel a 10 éves időtartamra az, hogy ez alatt az időszak alatt nem végeznek bővítést a meglévő rendszerükön. A szaldóra való jogosultság legkorábbi "vesztesei" azok, akik 2014 előtt telepítettek és azóta sem bővítettek. Ezeknél a fogyasztóknál a 2024-es éves elszámolást követően bruttó elszámolás veszi kezdetét.

A szaldó elszámolásból bármikor, bárki kiléphet, de elnézve a bruttó elszámolást, erre aligha kerül sor nagyobb számban"

Szóval lehet, hogy érdemes valamilyen bővítést csináltatni, hogy szaldóban maradhass...

De mindenképp járj utána, hogy mi várható ne legyen januárban meglepetés...

A Magyar Közlöny 22 189-ben a A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal elnökének 13/2022. (XI. 18.) MEKH rendelete... 2. paragrafusában van elrejtve lényeg feketén fehéren... persze az nincs benne, hogy mennyit is fognak fizetni a 3 időszakra csak a módszer van leírva...

remrendes

Jo lenne, ha valaki utanajarna, de egyelore a napelem telepito cegek sem tudjak, hogy mi lesz az elszamolasi forma.

2vkx6unz

Ott van a rendeletben... Az éves szaldó meg fog szűnni 2024.01.01 után legkésőbb az éves elszámolás után.
Utána havi szaldó lesz a 3 időszakban a felhasznált és visszatáplált energiát fogják szembe állítani és az alapján kiszámolni, hogy kinek kell fizetni és mennyit...
Ezen felül mind a vételezett mind pedig a visszatáplált energia alapján számolhatnak rendeszerhasználati díjat is.

Ezek alapján tisztán látszik, hogy a hálózati engedélyes nem bukhat a dolgon elvégre azok NER közeli vállalkozások. Az egyszerű felhasználó meg csak akkor profitálhat ha erősen optimalizálja a fogyasztást a termeléshez...

A napelem telepítő cégek tudják szerintem, de nem érdekük ezt mutogatni mert egy rendszer átlagos megtérülése 7, de inkább 8 év utána még 2 év szaldóban aztán nagyon lecsökken az haszna az egészenek, persze ki tudja addig mi lesz az energia árával... Vagyis úgy kellene valamit eladniuk ami 10 éva alatt hoz egy kicsi nyereséget utána meg nem. Ekkor valóban érdemesebb valamilyen más befektetést keresni vagy kitalálni mivel lehet javítani a nyereséget. pl. Akkut is kell telepíteni ami az átlagos használat mellett 1-5 napnyi igényt tud fedezni.

remrendes

Akkor nagyon el van dugva, mert eddig ott csak a rendszerhasznalati dijakrol volt szo.

2vkx6unz

elő kell venni a régit és mellé az újat és érteni fogod...
10/2016. (XI. 14.) MEKH rendelet 9 paragrafus 2a pont.

"Háztartási méretű kiserőművek esetében a mérési intervallumokban mért, irányonként elkülönített és összegzett mennyiségek különbsége alapján kell a forgalomarányos rendszerhasználati díjakat megfizetni."

az új szabály ez:
"A 2024. január 1. előtt létesített (az elosztói szabályzatban meghatározottak szerint üzembe helyezett)
háztartási méretű kiserőmű esetében az üzembe helyezését követő 10. év végéig, de legalább a 2024. január 1. utáni
első elszámoló számla által érintett időszak végéig a mérési intervallumokban mért, irányonként elkülönített és
összegzett mennyiségek különbsége alapján kell a forgalomarányos rendszerhasználati díjakat megfizetni."

Vagyis 2023.12.31 előtt létesített de 10 évnél kevesebbet üzemelt rendszerek esetében az elszámolási időszakban (1 év) kell a fogyasztás termelés alapján a rendszerhasználati díjat megfizetni... amik ezen feltételeken kívül esenek ott meg a nem ez lesz.

remrendes

Velem van a gond. A "havi szaldo"-val kapcsolatban en itt egy betut sem latok.

2vkx6unz

Havi szaldót ahogy éves szaldó kifejezést nem fogd megtalálni mert nem szerepel a szövegben és azt sem hiszem, hogy korábban ez szerepelt...

9. § 1 pont vége ...meghatározott havi mennyisége után kell megfizetni.
9. § 2.a, A 2024. január 1. előtt létesített (az elosztói szabályzatban meghatározottak szerint üzembe helyezett) háztartási méretű kiserőmű esetében az üzembe helyezését követő 10. év végéig, de legalább a 2024. január 1. utáni első elszámoló számla által érintett időszak végéig a mérési intervallumokban mért, irányonként elkülönített és összegzett mennyiségek különbsége alapján kell a forgalomarányos rendszerhasználati díjakat megfizetni. =szaldó fogyasztott-termelt / elszámolási időszak

minden egyébre a 2.b vonatkozik

9. § 2.b ...adott elszámolási időszakban az irányonként elkülönített és összegzett villamosenergia-mennyiségek alapján, irányonként kell elszámolni és megfizetni. Tehát megnézik mennyit fogyasztottál melyik időszakban (nappali, csúcs, völgy) és ennek mennyi a díja majd Termelésre ugyanezt utána lehet a kasszához járulni. Ez is egyfajta szaldó, de itt a díjak az elszámolás alapjai míg a 2.a esetben a termelt és fogyasztott energia alapján lesz elszámolva.