Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Napelem, napkollektor és szélgenerátor. Technika és készítés

Indította rty42, 2025 szeptember 20, 12:58

Előző téma - Következő téma

keri

Amúgy jó lenne reprodukálni egy ilyet. Nem hiszem hogy túl komplikált.

airfoil6205


re8jzm80a

Technikai kérdésben kérnék szépen egy kis segítséget.
Napelemes szigetüzem 48v. Adott három darab akkupakk párhuzamosan kötve. Ebből kettő 10kw li-ion és egy 15kw lifepo4. Mindhárom saját BMS-el. Terhelésnél azt figyeltem meg hogy a két li-ion pakkból mindig jóval nagyobb áram jön ki mint a lifepóból.
pl 50 amperes terhelésnél 20-20-10 az arány.
Ez a belső ellenállás különbség miatt lehet?

keri

Teljesen más a két akku jelleggörbéje.
Mivel a lifepo a nagyobb kapacitású biztos hogy lesz olyan feszültség tartomány, ahogy merülnek a li-ion akkuk, amikor az LFP-ből fog nagyobb áram kijönni.

De amúgy igen. Abban a pillanatban a belső ellenállás és az üresjárati feszültségek úgy alakulnak, hogy ezt az áramviszonyt adja ki.

re8jzm80a


re8jzm80a

Nem egyszerre fognak merülni? Mert hogy a nagyobb kapacitású Lifepo mindig "visszatölti" a li-iont? Vagy nem jól gondolom?

TBS-TEAM

Milyen ötlettől vezérelve kötöttél párhuzamosan össze két külömböző technológiát?
József

re8jzm80a

Kapacitás növelés céljából.
Ha mindkettő külön van vezérelve úgy hogy a végfeszültség szintek megfelelőek azon kívül hogy néha ide oda töltik egymást(mivel a jelleggörbék nem fedik egymást) és ezzel gyakorlatilag csökken az élettartam nem tudom hogy mi történhet még.
Egyébként nem  célom hogy hosszútávon így használjam.

keri

Aztán látod hogy mégis [#vigyor]
Az LFP-nek sokkal laposabb, szűkebb feszültség tartományban mozog 20-80% között.

És persze nagyobb a belső ellenállása jellemzően, de ez sem feltétlen van így. Lényeg hogy ha nagyobb, akkor fog egyforma áram folyni merítés közben adott áramon, amikor az üresjárati feszültségből levonva a belső ellenálláson eső feszültségek megegyeznek....áh ez így bonyolultan hangzik, de nem az valójában.

Úgy képzeld el amikor van egy egyforma magasságú vödröd, de az egyik kétszer olyan széles.
A kisebbik térfogatú alján nagyobb lyuk van, a nagyobbiknak kisebb lyuk van. Amíg teli van a kisebbik vödörből jobban folyik a víz, de ahogy csökken a vízszint azaz a nyomás, lesz egy pont amikor eltérő szintkülönbség mellett, a különböző lyuk átmérőkön egyformán fog folyni a víz.

keri

Így van. Jól gondolod, de ez nem olyan tragikus probléma mint elsőre tűnik. Arra kell vigyázni, hogy az egyes akkupakkok üzemi feszültségeinek a határértékei megegyezzenek Azaz pl. 16cella LFP akku max 57-58V-ot kér. (60V az abszolút maximum, de az csökkenti az élettartamot)
A 16db LiPo cella 67V-ot bír. De ha csak 14 cellát kötsz sorba, akkor az 56-57V-ig hajtható kímélve, tehát az az 57V egy közös felső feszültség limit tud lenni, ahol még viszonylag kímélve van a LiPo cella is, az LFP meg nagyon.

Alsó határfeszültségnél meg 46V tud egy közös alsó pont lenni, bár ilyenkor az LFP megint kevésbé van kihasználva.

Másik hogy az eltérő akkuk miatti eltérő áramok ne lépjék túl az adott akku limitációit, de 0.5C-t mindegyik tud az meg külön külön is elegendő, nemhogy így együtt.

keri

A kiegyenlítő áramok nem fogják csökkenteni az élettartamot érzékelhetően.
A gyári élettartam adatok a teljes töltés-kisütés ciklusra vonatkoznak. Ha kisebb a töltési ciklus mélysége, akkor exponenciálisan növekszik a ciklus szám.
Ellenben azzal, hogy nagyobb kapacitás áll rendelkezésre, csökkented az akkuk kihasználtságát, ami önmagában jelentősen növeli az élettartamot.

Máskülönben nekem a 11kWh akku bőségesen elegendő a házam ellátására, ilyen 5-6kWh a napi fogyasztásom.
Igaz, ebben nincs benne a klíma fűtés, és a melegviz bojler (még) de benne van a villanyautóm napi használatából eredő visszatöltése...ráadásul ez utóbbi nekem napelem vezérelt, azaz az akkuba nem kerül bele az a villany amit az autóba töltök.

keri

De persze én is inkább azt támogatom hogy egyforma akkukat használjon az ember.

re8jzm80a

A kíméletesebb üzemmód miatt is gondoltam a nagyobb kapacitást.
Nálunk a 20kw elfogy egy nap alatt ha nincs napsütés.
Villany autót nem használunk még. Az 5-6 Kw nekem biztosan nem lesz elég.
Hogyan oldottad meg a vezérelt töltést?

keri

Jó nagy a fogyasztás, de persze a 100%-ot akarom fedezni akkor nekem is lenne ennyi. Én úgy tippelem a 10kWh kb. elég, de 20-ra akarok majd bővíteni, szintén a kímélő használat és a nagyobb tartalék miatt.
Bojlert nem akkuból akarom fűteni, hanem akkor és annyival amennyit a napelem termel. Ha nem termel annyit akkor a 10kWh kevés, ezért ilyenkor a vezérelt áramra kapcsolnám vissza, hogy legyen melegvíz. Ugye az autótöltést már megoldottam hogy ne vegye igénybe a házi akkut, de még a klímát is meg akarom oldani hogy főleg akkor dolgozzon amikor van termelés, így kevésbé venné igénybe az akkut, meg elég lenne kevesebb akku is.

A vezérlést Raspberry PI és HomeAssistant rendszerrel oldottam meg végül. Ez egy okos otthonra optimalizált PLC szerű rendszer.(annál azért jobb) De majd szeretném sima arduinóval is megoldom, mert ez egy kicsit túlbonyolított dolog.

Küzdöttem vele pár hetet mire sikerült rájönnöm az apró hülyeségekre és működött de most már kb. tudok mindent IS [#vigyor]

Ja persze Teslám van, annak meg lehet mondani hálózaton keresztül, hogy mekkora árammal töltsön.

Ha más fajta autó van, akkor olyan töltő kell ami kompatibilis a HomeAssistant-al, és akkor ugyan úgy szabályozható a töltőáram hálózaton keresztül.

https://www.home-assistant.io/

dtb

Ez a Home Assistant nem is rossz! ...viszont, ahogy ránéztem, ez futtatható linuxon is, én inkább abba az irányba indulnék! Saccolom csak, de egy kifutott dual core pc bőven elég lenne hozzá. A virtualbox csomagot meg bármire ráteheted, még egy Windows XP-re is...