Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Napelem, napkollektor és szélgenerátor. Technika és készítés

Indította rty42, 2025 szeptember 20, 12:58

Előző téma - Következő téma

keri

Ja és ez 30ezer km "üzemanyag" költsége, a mostani vacak áramárakkal számolva.

keri

A dolog roppant egyszerű. Ha neked ennyire nem éri meg semmiképen ne csináld [#integet2]

remrendes

Pedig a valodi kornyezetvedelem valahol ott kezdodik.

ywathzay


ywathzay

Azt mondjuk meghallgatnám, hogy egy ilyen beruházás, ha nincs szaldó, hogy tud megtérülni.

2vkx6unz

Ha összehasonlítasz két kb azonos méretű autót egyik elektromos a másik benzines évjáratban futásteljesítményben sem térnek el akkor lesz az elektromos 3-4 millióval drágább lesz. Éves szinten 20000km futás mellett az üzemanyag költség 900000 vs 225000 azaz kb. a negyede az elektormosnak az üzemanyag költsége egy benzineshez képest. Vagyis csak üzemanyagban 4-5 év alatt ledolgozza a hátrányát.
Persze itt is vannak ismeretlenek bőven... mennyi lesz az üzemanyag ára a jövőben (az infláció mértékében legalább nőni fog), mennyi lesz egy benzines karbantartására fordított összeg és mennyi lesz egy elektromosnak, mennyi és milyen súlyos meghibásodás lesz bármelyikben? Mennyi lesz a villany ára? Hogy alakulnak a hitelkamatok ha valaki hitelre  venne egy autót.
Bárki felállíthat egy modellt a világ legerősebb anyagával - excel tábla mert az mindent elbír - figyelembe véve a beruházásokat, ismert és becsült költségeket, bevételeket és  számolhat magának egy megtérülést, a paraméterek hangolásával megnézhetni adott feltételek mellett mire számíthat.

Szóval vannak ismeretlenek, de ha éves szaldó helyett - amit én sem tartok fenntarthatónak - havi szaldó lesz jelentősen rontja a megtérülést míg az állam durván belenyúl az villamos energia árazásába. Ha azonban nem lenne átlagfogyasztásig 40 forint egy kWh hanem egységesen 70 forint lenne 1kWh megint más lenne a matek.
A rezsicsökkentés nagyon elkényelmesítette a népet azzal, hogy a mesterségesen alacsonyan tartott energia nem ösztönözte takarékosságra, befektetésekre a lakosságot és még mindig ennek a bűvöletében élnek sokan.

Szóval én havi szaldó esetén arra próbáltam rávilágítani, hogy többlet termelésért kapott pénz nem lesz elegendő a téli fogyasztás fedezésére, de ez nyilván triviális dolog, egy házi napelemes rendszer megtérülését az élettartam közelébe tolja. Ha ezt az energiát valamilyen módon el lehet használni akkor a megtérülés sokkal jobb lesz. Ennek van több lehetséges módja pl. házi akkumulátor amiben a napi többletet el lehet tárolni, de egyrészt mindet nem lehet mert nagyon nagy akku kellene 40-50kWh a nyári hónapokban, másrészt ezt el is kellene használni a következő betárolásig. Ilyen akku jelenleg csak autókban van, vagyis oda lehet betárolni és onnan lesz leginkább elhasználva.
Ha el lehetne adni a piacon akkor az is jó lehetne, de ezt nem lehet most.

morvfer7

szerintem a jövő megoldja, hogy megtérüljön..

1; a villany ára nem lesz mindig ennyi mint most, így a megtérülést nem a mostani árakkal kell számolni, mivel egy napelemes rendszert nem 1-2 évre veszünk meg, 10 év múlva pedig egész biztos, hogy a jelenlegi áram ár többszöröse lesz.

2; szaldó egy jó darabig egész biztos, hogy lesz, mivel szerencsére a zöld energiák vannak preferálva az unióban, ezért ennek a következő pár évtizedben biztosan lesz támogatása, még akkor is, ha a kormányunk most kissé megingatta ebben a bizalmat.

3; még ha most talán még nincs is olyan fázisban az elaktromos autózás, de a jövő mindenképp azzal van elképzelve, így mikor egy családban lesz 2-3 autó, az alapból lehet egy akkupakk a garázsban, szóval nem csak szaldó, hanem saját tárolás is meg lesz oldva.


nem kell megijedni, hogy nem fog menni, mindig figyelni kell a piacvezető cégeket, érdemes őket másolni, mert valamit tudhatnak, ha már komoly eredményeik vannak.

2vkx6unz

Egyetértek.

Az áram árát most egy politikai termék a rezsicsökkentés határozza meg, ebből a jelenlegi vezetés nem enged a különbözetet a piaci árhoz képest máshol szedik be, ennek ellenére én sem hiszem, hogy ez hosszú távon fenntartható lesz. Vagyis a villamosenergia ára nőni fog. Az ipar most is minimum négyszeres árat fizet.

Az unió miatt kell a szaldóval valamit kezdeni. Amikor kitalálták akkor pont egy támogatási forma volt a napelemes rendszerekre és 2024-ben meg kellene szűnnie... Ha megszűnik akkor a megtérülésnek a rezsicsökkentett áramár vág oda, de mivel az politikai termék abból nem nagyon engednek, inkább vesszenek a napelemesek azok kevesebben vannak és nem biztos, hogy rájuk szavaznak...
A probléma feloldására jött a havi szaldó ötlete, mert azt talán lehet védeni az unióval szemben mégis lesz bevétel a téli hónapokra a szolgáltatóknak, talán kevésbé lesznek túlméretezettek a rendszerek, a napelem tulajdonosokat egyéb beruházásokra fogja ösztönözni, hogy maximalizálják a nyereségüket (akku, elektromos autó, energia közösségek).

2-3 elektromos autó töltéséhez jelentős méretű napelemes rendszer kellene... itt jöhet be egy energia közösség ahol több termelő és felhasználó összeáll és közösen termelnek és használják fel az energiát. Itt már bejönnek a házi napelem mellett a közösségi napelem és szélerőművek, a kisméretű nem akkumulátoros energiatároló megoldások, biomassza erőművek, és persze az egyén érdekelt lesz a takarékos felhasználásban is.

remrendes

A 2-es tevedes. Ilyen, hogy szaldo, nincs is mashol, csak nalunk. Ezt az EU sem tamogatja.

simarex

Németországban nincs null szaldó ez magyar sajátosság, Szlovákia középső részén még vissza sem lehet táplálni!!!
Mi lesz ha az áramszolgáltató nálunk is azt mondja nem veszem át csak ingyen?
Megtérülés? Ha marad a null szaldó akkor ha fűtésre tudod használni akkor van rá esély, de ha bekerülési kültséget most állampapírba fektetem akkor vígan kifizetem az áramszámlámat évente.

2vkx6unz

A superchargert milyen tarifával számoltad? A mostani 161HUF/kWh vagy az ingyenes töltéssel?

A házamon már sokat nem tudok javítani, 3 rétegű passzívház minősítésű nyílászárók, grafitos 12 centis hőszigetelés, 30-as hőszigetelő tégla falazat, hőszivattyús fűtés, gépi szellőztetés.
Még a téli fűtési energia termelésen lehetne optimalizálni, hogy akkor fűtsön mikor kint is melegebb van, egy nagyobb puffer tartályba, hogy tovább kitartson...
33000 forint a havi átalány a villanyra. Ez most szaldóval 0 lesz, szóval ez nem fáj. Viszont a havi szaldóra váltva más lesz a matek és erre készülnék... Persze, egy villanyautó akkor is jó ha szaldó van mert elhasználom a felesleg egy részét közlekedésre, egy másik része a szaldóban elszámolódik a télen és rezsicsökkentetten vételezem a különbözetet.

2vkx6unz

Nem voltam egyértelmű. Szaldó valóban csak nálunk van és azt vállalta a kormány mikor bevezették, hogy 2024-ig lesz ilyen aztán nem. A 100%-os támogatású pályázatos napelemes rendszerek esetében a kiírásban benne is volt, hogy nem lesz szaldós elszámolás.
Nem is kellene a szaldó ha piaci alapú lenne az árazás...

2vkx6unz

Nézzünk erre egy példát. Egy 7,2kWp teljesítményű optimalizált rendszer olyan 4,5MHUF. Ezt beteszed államkötvénybe akkor első évben lesz 650000 forint kamat, aztán eze évről évre csökkenni fog az inflációnak megfelelően, vagyis az első két esetleg három évben pozitív lesz aztán már nem lesz annyi a kamat, a 4. évben lehet 200000 forint. És semmi garancia nincs arra, hogy az energia ára közben nem emelkedik meg...
Persze nem írtad mivel fűtesz...

simarex

Ez igaz is lehet, de ma is csak 100e éves számlám van és ha ez a duplájára fog nőni akkor még egy darabig is ki fog tarteni. A kivitelezők arról mélyen hallgatnak hogy kb 10év az inverter élettartalma, aztán javítás  de inkább csere.Ez pedig megin + 3év ingyen áram nekem.

2vkx6unz

És a 100000 villanyszámlában benne van a fűtés is? Ha igen akkor igen takarékos vagy, vagy viszonylag kicsi a lakás amiben élsz.
10000 forint villanyszámlához nem kell 7,2kWp napelemes rendszer ehhez elegendő lenne 2kW is annak a bekerülése már csak 1,5-1,6MHUF. Annak az első éves kamata csak 220000 HUF az első évben és utána csökken... határeset, hogy az 5 éves futamidő alatt 0-ra kijössz. A végén megmarad a befektetett összeg amit újra be tudsz fektetni, de már nem lesz akkora hozamod és a villany ára is más lesz 5 év múlva.