Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Napelem, napkollektor és szélgenerátor. Technika és készítés

Indította rty42, 2025 szeptember 20, 12:58

Előző téma - Következő téma

keri

Szerintem a hidrogén autókkal kapcsolatos veszélyeket eltúlozzák az emberek, ahogy az lítium akkukét is.

Van néhány hidrogénes autó, de még egyikkel sem volt gond.

Mondjuk az már más téma amikor sufniban házilag megberhelik 10-20évesen, meg a jövedéki adótól mentes illegális hidrogént fejtik át az emberek a garázsban, akkor milyen balesetek lesznek, de ez még a jövő zenéje [#vigyor]

keri

Budapesten van egy hidrogén kút....persze nem nyilvános, előzetes egyeztetéssel lehet használni állítólag, de nem sikerült amikor a villanyautósok.hu tesztelte a Mirait.

A hidrogén töltőhálózattal az a gond, azért nem épült ki, mert míg egy 350kW-os legdrágább túlárazott, uniós pénzeket lenyúlós, Ionity töltő 40millió forintba kerül mindennel együtt, addig egy hidrogénes töltő 1-2 milliárd forintba fáj.

A Tesla saját pénzéből jóval olcsóbban oldja meg a töltőit.
Ugye a Tesla annak köszönheti a sikerét és elterjedését, hogy nem csak az autót gyártotta le, hanem épített hozzá töltőhálózatot is.

Én mindig csodálkoztam, hogy a Toyota miért nem csinálja ugyan ezt a hidrogén töltők kapcsán. Sokkal jobban fogyna a Mirai ha lenne hol tölteni.  De azt hiszem a minimum 20*-os töltő ár meg is magyarázza.
De ha tényleg hinnének benne akkor ez is megoldható lenne, viszont nekem van egy érzésem, hogy ez a hidrogénes fejlesztés csak az időhúzásra megy, csak hitegetik az embereket.
Akkus autóval pont ezt csinálták, amíg nem jött egy olyan cég aki nem abban érdekelt, hogy belsőégésűeket adjon el.

keri


onagy


keri

Nem kell, de nem is baj.
A nagy teljesítmény következmény, nem cél.

A Tesla motorjának folyamatos teljesítménye 100LE körüli. Ennyi azért kell ahhoz, hogy odébb tudjon állni a Tesco parkolóban. [#vigyor]
Azonban rövid időre túlterhelhető 500LE körüli teljesítménnyel.
Ezzel pedig gyakorlatilag egy autó használati módját tekintve ahol csak a rövid intenzív gyorsulások idejére kell ez a csúcsteljesítmény, úgy használható mintha 500LE-s lenne az autó.
Egy villanyautónál ezért a teljesítményt nem a motor, hanem az akkumulátor teljesítménye határozza meg.
Az akkumulátor teljesítménye pedig összefügg a méretével.
Következés képen, ha van egy nagy akkus autónk, ami kellően nagy hatótávot tud megtenni, az automatikusan a nagy teljesítményt is tudni fogja. Tehát ez csak egy mellékhatás, amivel jobban el lehet adni. Le lehetne korlátozni szoftveresen, de semmi hasznon nem származna belőle, ha kisebb számok szerepelnek a katalógusban. Ettől a felhasználó még be tudja tenni ECO üzemmódba ahol 100LE-t használ ténylegesen, hogy aztán a Sport módot csak akkor kapcsolja 500LE-vel amikor a haveroknak megmutatja mennyire megy a kocsi.

A másik dolog hogy a nagy teljesítmény lehetősége, nem feltétlenül jár a hatásfok csökkenésével. Egy villanyautó 500LE csúcsteljesítménye és 2 tonnás tömege ellenére simán lehet nagyon takarékos, és jó hatásfokú.

A belsőégésnél ezek ellentétes dolgok voltak, és ezért ütköznek meg az emberek, de villanyautóknál máshogy van.

keri

Ugye az E=m*c^2 képlettel pontosan ki lehet számolni mennyivel növekszik egy 100kWh-s akku tömege ha feltöltőd [#vigyor]
De gyanítom csak nano grammokban mérhető a különbség.

keri

Igen. Mindig meg is bánom. Pedig csak el akarom magyarázni a tévedéseket [#vigyor] Nem várom hogy hozzám hasonló rajongó legyen mindenki, meg nem is kell mindenkinek ilyen, teljesen megértem aki nem költ erre sok pénzt, főleg ha nincs, de a tárgyi tévedések frusztrálnak.
Nem azt mondom hogy értelmetlen ez, mert azért valamennyire nyitottabb ez a közönség a műszaki információkra, de vannak makacs elképzelések amik mindig felbukkannak újra és újra.

keri

És mindezek ellenére még mindig az egyik leghatékonyabb villanyautó a világon, amivel kényelmesen elviheted a gyereket az óvodába, telipakolhatod a csomagtartót Tescos bevásárlással, majd kimehetsz a gyorsulási versenyre és bealázhatod a benzines autók nagyon nagy részét, és legfeljebb azok hagynak le, amiket direkt erre építettek és másra nem is alkalmas, miközben neked még mindig ott a gyerekülés az ISOFIX-re rákattintva. [#vigyor]
Mindamellett ez egy demonstrációs célú fricska a belsőégésűeknek, mert erre már nem mondhatja senki hogy a villanyautó csak gyenge kis városi autónak való [#vigyor]

Tehát ahogy azt korábban leírtam az akku tudja, a villanymotorok itt is a hatékonyságra lettek fejlesztve azért lett ilyen durva. Ezen felül ugyan ezeket a motorokat rakják a kamionjaikba is, oda meg még indokolt is az erő.

keri

Simán teljesíthető a WLTP hatótáv. Tehát tudja.
Más kérdés hogy ki a fenének van türelme 90-el csorogni egy 300+ LE-s géppel [#nyes]
Tehát autópályán megküldöm 160-180-al, akkor nyilván nem teljesíti. Városban ahol lenne esély teljesíteni a WLTP hatótávot, meg nincs jelentősége, mert 200km-nél többet úgy sem sikerül belerakni egy nap.

keri

Szerintem arra gondolt, hogy a nagy súly nem előnyös a kanyarban. Sokkal jobb gumi kell, ami kibírja az ilyen oldalirányú erőket és gyorsabban is kopik a nagyobb terhelés miatt. Illetve a féket, futóművet is ehhez kell méretezni.

De azért nem olyan tragikus a helyzet mint gondolja.
Érezhetően másként viselkedik a nagyobb tömeg, de jó tervezés esetén nem származik ebből menetdinamikai hátrány.
Nem véletlenül villanyautók jegyzik a köridő rekordokat a Nürburgringen, vagy a Pikes Peak hegyi felfutón, amik a legdurvább ilyen jellegű megmérettetések egy autónak.

keri

Így van. Van az a pénz amiért megéri hülyeséget terjeszteni.
A te dolgod hogy gondolkodj. Az információkat megadtam hozzá.

https://villanyautosok.hu/2019/08/22/tesla-osszeeskuves-az-olajipar-minden-perce-2-millio-dollaros-uzlet/

keri

Nem tudom, de a kazán teljesítményéhez képest elenyésző annak a fogyasztása.
Összességében a ventilátornak és a hőcserélőnek köszönhetően sokkal alacsonyabb hőmérsékletű égéstermék távozhat a kéményen, ami sok energia megtakarítás.
Ezen felül ugye a 110% onnan származik, hogy az égéstermék jelentős része vízgőz. Amit, ha kicsapatnak, akkor a párolgási hőenergiát is visszanyerik, ami szintén jelentős.

Tehát nem hülyeség a dolog. Más kérdés hogy szerintem durván túlárazottak a hagyományos kazánokhoz képest a kondenzációsok.
A másik gond, hogy a kondenzáció alacsony elmenő víz hőmérsékletnél tud csak bekövetkezni. Vagyis a magasabb hőmérsékletet igénylő hagyományos radiátorokkal nem fog működni.
Padlófűtés, fancoil, vagy spéci radiátorok kellenek ehhez.

keri

A Dacia Spring (elektromos autó) meg 970kg.

Most te jössz[#vigyor]

Mint mondtam manapság az akku súlya nem növeli jelentősen az adott autó tömegét. Az autók tömege attól nagyobb, hogy magasabbak a biztonsági követelmények, ahhoz meg erősebb váz, több anyag kell.

keri

Tehát megint falra hányt borsó.
Ha nem hallgatod meg az érveket, úgy nem is állíthatod hogy "agyon hallgatjuk"
Azért innen idézek, mert ezt az oldalt ismerem, és itt mindenre írtak már cikket, alaposan érvelve.

Vitatkozz az érvekkel. Ne azzal hogy mást mondanak mint amit te tévesen elképzeltél.

keri

BMW minőséggel nem tudok vitatkozni. Nem vagyok BMW rajongó és soha nem is vezettem.

Legfeljebb ingyenes töltőnél kellett várni a potya áramra. Fizetősnél soha nem kellett várnom.

A villamos hálózat terhelésére is van cikk, de úgy sem olvasod el. Nem fárasztom magam a megkeresésére. Ha érdekel, van az oldalon kereső.