Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Napelem, napkollektor és szélgenerátor. Technika és készítés

Indította rty42, 2025 szeptember 20, 12:58

Előző téma - Következő téma

remrendes

En csak 55-60 ezret megyek egy evben, de nekem mar itt sem mindegy, hogy 5-600km-t le tudok e tolni egyhuzamban, vagy tobbszor meg kell allnom utkozben.

remrendes


keri

Azt ugye tudod hogy ezek már nem ólom akkuval mennek? [#vigyor]
Mai villanyautó nem nehezebb egy ugyan olyan kategóriás diesel autónál.
Akku minimális többlet tömeget eredményez, a jelenlegi autók nagy tömege attól van hogy nagyobbak, és durván erősebb a szerkezetük.

Példa:
BMW 3 LIMOUSINE M=1780kg
Tesla Model 3=1752kg 55kWh akkuval, 1830kg 82kWh akkuval

2f428kduf

Vajon ebből a 110%-ból levonták a levegőt biztosító ventilátor teljesítményét? Az is fogyasztás!!

Rabb Ferenc

A nagyobb össztömeghez nagyobb tapadóerő is párosul, tehát a kisodródás veszélye nem növekszik igazán. Az alacsony súlypont - és inkább erről volt szó - határozottan csökkenti a borulás veszélyét.

Szalai György

Felém nem ezek futnak, nem ezek okoznak baleseteket.
Nem azzal van a probléma amivel nincs probléma.

remrendes

Egy Ford Fiesta meg 1100kg, es? Ez 2 kulonbozo gyartmany, semmi kozuk egymashoz.
Epp itt emlitettek, hogy a 4-es BMW eseten ez 1695kg es 2125 kg. Azert az szemmel lathato kulonbseg.

RJancsi

Egy cseppet egyoldalú, hogy egyetlen honlapról idézel minden támogatást. Kb. mintha a laposföld hívők oldaláról idlznél, hogy mindenki hülye aki nem abban hisz. [#nyes]

De mindegy, előbb utóbb biztos valami más megoldás lesz a belsőégésű motorok helyett, de ami most a mindenáron történő villanyautósítás érdekében megy az nagyon erőltetett. Norvégiában lassan több az elektromos töltőoszlop mint a benzinkút, itthon meg sorba kell állni, hogy etethesd a villanyost. A napelemek visszatermelését leállították, mert nem bírja a hálózat. A villanyautó gyorstöltőket bírni fogja?

Más. Mielőtt valaki azt mondaná, hogy azért vagyok BMW ellenes mert irigykedem. A feleségem egy nagy multinál felső vezető, korábbi Passatja helyett választhatott, hogy Audit vagy BMW-t kér cégautónak. Az Audinak megbízhatatlan az indexe, ezért inkább egy felső középkategóriás BMW-t kért. Alig vártuk, hogy leteljen az 4 éve és megszabaduljunk tőle. Az első pillanattól kezdve hetente egy-két alkalommal kijelezte, hogy nem ég a hátsó helyzetjelző. Pedig de. A szakszerviz több alkalommal is megpróbálta megtalálni a hibát - sikertelenül. Elég unalmas úgy vezetni, hogy pár 10 km után újra és újra  a pofádba világít egy bazi nagy sárga felkiáltójel a műszerfal közepén. Törlöd aztán újra előjön. Télvíz idején egy külföldi síelés alkalmával a jobb hátsó ablak egyszerűen beesett az ajtóba. Széthullott az ablakemelő mechanika. Az üzemmód választó kapcsoló (sport, normál, eko) matt krómozása kb. 1 év után filmszerűen felpöndörödött, előbújva alóla a zöldes-sárga műanyag. A klímája csapnivaló volt, a "gagyi" japán autóm (peugeot motorral) az indulástól számított 1 km-en belül már hűt és fűt, a BMW 5 perc után is jégverem volt télen, nyáron meg szégyenlős volt a klíma, jó sokára lehetett érezni, hogy be van kapcsolva. Lehet, hogy csak mi fogtunk ki egy rosszul összerakott 15 millás autót, de az is átment valahogy a gyári MEO-n. Most egy skoda van, sokkal kulturáltabb, megbízhatóbb és kényelmesebb.

RJancsi

Azért megjegyzem, hogy közúton akkor szoktak felborulni az autók, ha a vezetőjének elgurult a gyógyszere. Az persze más kérdés, ha a vétlen autóst valaki megtorpedózza vagy árokba löki. Arról sem az autó sem a vezetője nem tehet.

2f428kduf

Ha már a villany autóknál tartunk. Ahogy korábban jósoltam, az áramszolgáltató közölte: karbantartás-hibák miatt áramszünetek várhatók. Ez egyben "spórolás" is, villany nélkül a gázkazánok sem mennek. Dupla haszon, csak nem nekünk, akik majd RÁfáznak.
Korom miatt, meg az országúti matadoroktól való félelmem miatt a legkissebb villamos autóra váltottam, egy Dáciára. Ez úgy 27 KWh-nyi teljesítményű akkuval bír, ami 240 Voltos. Ez közel van a mi hálózatunkhoz, gondolt-e valaki valami egyfázisú freki-váltóra ami ezzel a feszültséggel elmenne, túlélve a "karbantartás-hibák" idejét?

remrendes


remrendes

Egyre tobb kismeretu szigetuzemu napelemes rendszer epul, viszont a halozatrol le kell valasztani. De erre mar megvannak a megfelelo (olcso-kinai) inverterek, Epever, EASUN, PowMr stb...

keri

Hidrogént nagyon régóta használ az ipar, és ahogy mondod főleg földgázból reformálva.
Ugye ammónia gyártás így történik, ami egy csomó vegyipari termék, robbanó anyag, műtrágya alapanyaga.

Zöld hidrogén csak most kezdi bontogatni a szárnyait, meg a vizet. A világ hidrogén termelésének kimutathatatlan része származik megújuló energiákból jelenleg.

Szerintem a zöld hidrogén előtt hatalmas jövő áll, de már az is hatalmas előre lépés lesz, ha csak az iparban használt mennyiséget sikerül megtermelni tisztán. Ehhez nem kell különösebben tárolni sem, illetve meglévő infrastruktúrákat lehet használni.

Aztán ha nagyon sok lesz az olcsó hidrogénünk, kiépül az infrastruktúra, terjed előbb a szállítmányozásban, lesz töltőhálózat, akkor lehet rá építeni a hidrogénes személyautókat, házi hidrogénes áramtermelőket és fűtéseket.

A hidrogénnek ugye ott lesz szerepe, hogy akkuban eltárolni a nyári napelemes betermelést nem lehet. Nem is érdemes. Akkuban energiát elraktározni pár napra érdemes a ház ellátására, ez még megfizethető költség. De hogy télen is legyen elég energia, túl kell méretezni a napelemeket, amik nyáron jelentős többletet termelnek, ezt a felesleges energiát lehet fordítani bármilyen energia igényes folyamatra, pl. hidrogén termelésre, vagy alumínium galván kohók üzemeltetésére.

Tehát én úgy gondolom az akku és hidrogénes technológia, egymást kiegészítve fog párhuzamosan terjedni.

Személy autókban mondjuk az akkuk már megnyerték a versenyt, de tehergépjárművekben, hajókban, repülőkben, vonatokban a hidrogén jobb lehet. Ott a hátrányai eltörpülnek a haszonhoz képest, illetve lehet cseppfolyós hidrogént használni, ami jelentősen jobb energia sűrűségű mint a sűrített hidrogéné.

Illetve azt el tudom képzelni, hogy belső égésű hobbi autóknál lesz hidrogénes. A Toyota csinált ilyen versenyautót, szerintem pont azért hogy ne vesszen ki a móka a világból. [#vigyor]

keri

A Toyota Mirai mint hidrogénes üzemanyag cellás autó, karbon kompozit tartályokat használ. 700BAR nyomáson, 5kg hidrogén fér el benne 122liter térfogatban.
Az acél tartályokon viszonylag gyorsan diffundál a hidrogén.
A Mirai tartályaiban belül van valami spéci bevonat, tippem szerint aranyfüst, ami jelentősen lecsökkenti ezt a jelenséget.

keri

Ja, csak itt kivették a motort, és az üzemanyag tartályt a 120-asból és a járda lapokat a kocsi aljára csavarozták [#vigyor]
A villanyautóknál jellemzően tengely alatt van a súlypont, pontosan a két tengely között, 50-50%-os tengelyterheléssel.
Ezzel jobb a súlyelosztása, mint egy középmotoros Lamborghini-nek