Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Napelem, napkollektor és szélgenerátor. Technika és készítés

Indította rty42, 2025 szeptember 20, 12:58

Előző téma - Következő téma

Szalai György

Van ennek a nagy akkumulátor tömegnek még egy sajnálatos tulajdonsága. A tömegtehetetlenség és annak az egyéb tárgyakra gyakorolt pokolian pusztító hatása.
Nem egy baleset hatását láttam orrhossznyi közelről, ahol az elszabadult tömeg mindent vitt. Fát, villanyoszlopot, kerítést. Mindent.

Szalai György

De mi van a cukor helyén? Ott is szilva? Akkor az még lekvár?

Szalai György

Az nem kell már, mert az adatokat feltölti a felhőbe.
A reflektorral meg filmet is lehet vetíteni az előtted haladó kamion hátuljára.[#vigyor2]


000000000

A BMW 10 évvel ezelőtt kezdte ezt a fajta motort használni és nincs vele probléma. a Jelenlegi az az ötödik generáció és minden autójukba az van. Nem pórszívómotorral megy, tehát a szénkefét nem darálja a kommutátor mert a kommutátorok azok gyűrűk, teljesen körbe mennek.

https://www.motortrend.com/news/bmw-ix-m60-brushed-electric-motor-tech-deep-dive

Éh bízok benne, na meg ha egyszer keféket kell cserélni, az egyszerű munka, de szerintem legalább 8-10 évig menni fog kefe cserélés nélkül. Igen, a fizika autókban is ugyanaz, de attól függetlenül van több mint egy fajta megoldás szénkefés motorokra. Szerintem jól oldották meg, mert így kevesebb mágnes kell hozzá meg jobban tudja kihasználni az energiát, kevesebbet fogyaszt és többet tud visszatölteni mintha kefementes, permanens mágneses motorral menne.

000000000

Első részre nem is válaszolok, mert azt a választ nem szeretnéd olvasni... [#kacsint]

Hidrogén az jó lenne, csak azt honnan lehetne előszedni nagy menyiségbe? Előállításra sok áram kell, tehát egy problémát megold és újat csinál. Na meg a tárolása nagyobb probléma mint amint te el tudnád képzelni. De mindegy, jelenleg nincs arra tömeghasználhatós lehetőség, de lehet hogy az a következő autó technika, aki megéli az örüljön, én nem várok arra, nekem nincs annyi évem már. Örülök hogy ezt megéltem.

Szerintem sem olaj, sem akku, sem gáz, sem hidrogén a jó, hanem egy kis minireaktor. Ha már álmodunk akkor ÁLMODJUNK igazán. [#nyes]

jani300

"Előállításra sok áram kell, tehát egy problémát megold és újat csinál. "
Helyben fel lehet vele használni a napelemek áramát ,nem kell sehova küldözgetni ... Még ráadásul egyenáram is .
És akkor tényleg azt használhatja a napelemes amit megtermelt  :)
És még oxigént is palackozhat ...
És akkor senkinek nem is kell beszólnom hogy ne gurítson már :)
Ez legalább elvben stimmel :)

000000000

Meggondoltam magam, válaszolok.

IdézÉs mennyire környezetbarát az akku előállítása és újrahasznosítása?
Az az igazság, hogy az olaj / benzin előállításánál jobb, de természetesen attól függ hol nézed, mivel hasonlítod össze. Egy olajkút Afrikában nem hasonlítható Norvégiai olajkúttal. Ugyan az a helyzet mindenféle bányával. Viszont az újrahasznosításnak jelenleg a problémája az hogy nincs elég akku amit lehet újrahasznosítani.

IdézMert erről mélyen hallgatnak a villanyautó hívők.

Templomba nem járok... [#nyes]
Ezt viszont lehet fordítani is, mert a villanyautók ördögei mindig sok butaságot vesznek fel ellene, mert sok a tudatlanság közöttük és nem akarják belátni hogy nincs igazuk. De én senkit nem akarok megváltoztatni, erre már öreg vagyok.

Idézaz akkuk miatt sokkal nagyobb az autók tömege, ami fokozott gumi, fékbetét/tárcsa és útburkolat kopást eredményez.

Ez nem teljesen igaz (csak kicsit)... Itt egy benzines:

https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/4-serie/gran-coupe/2021/bmw-4-serie-gran-coupe-tekniska-data.html#tab-0-0

Az üresen 1900 kg, ha feltöltöd benzinnel és olajjal akkor eléri majdnem a 2000 kilót.

Az én autóm pedig 2125 kg, nem kell benzin sem olaj (csak kicsi). Szerintem az a 125 kiló nem számít, nem nagy a különbség. Az akku az 400 kg, de a motor és a sebességváltó sokkal könnyebb, azért nem lesz sok különbség.

IdézÉs szerencsés az az ország, ahol van elég szélerőmű az éjszakai autó töltéshez, mert éjjel amikor a többség tölti az autóját a napelemek nem igazán hatékonyak.

Szél sem szokott éjjel nagyon fújni, legalább is itt nem. Ha szél van, legtöbbször nappal. Azért is írtam amit írtam a végén. Kell más is, szél és nap nem elég, itt meg az előző kormány nem akarta sem a vízi erőműveket, sem atomenergiát kibővíteni. Ha tovább folytatták volna és nem választottuk volna őket le, akkor sok problémát okoztak volna.

IdézAttól meg, hogy nem a kocsi végén, hanem kilométerekkel távolabb egy fosszilis erőmű állítja elő a villanyt még nem lett sokkal zöldebb a végeredmény.

Ezt nem értem. Neked van olyan autód ami direkt szívja a benzint vagy a Dieselt alulról ahogy vezetsz? Ugye nincs. De az az igazság, hogy ami olajat te használsz az autódba azt ha villany gyártásra használnák akkor jobb lenne, mert jobb az erőművekbe átalakított energia mennyiség mint amit te az autódba égetsz. Tehát akár hogy forgatod és nézed, vagy csavarod ezeket a dolgokat, igazad nem lesz. Mert egy villany autó jobb egy olajos autónál, akkor is ha minden lépést beleszámítsz, gyártásától haláláig, és akkor is ha a villanyt olajos erőmű készíti. Mindegy hogy ezt belátod vagy nem, ezt már nálad is és nálam is sokkal okosabb emberek régen kiszámolták, úgyhogy ezek ellen harcolni csak Don Quijote harcol.

RJancsi

"Első részre nem is válaszolok, mert azt a választ nem szeretnéd olvasni..."

A végén még kíváncsivá teszel. Szerinted nálatok Svédországban eltűrnének egy olyan bányát/technológiát, ahogy Afrikában meg Ázsiában bányásszák és feldolgozzák az akkukhoz szükséges ritka földfémeket?

Ha tanultál kémiát, emlékezhetnél, hogy a víz 1 oxigén és 2 hidrogén atomból áll. Elektromos árammal elég egyszerű a vízbontás és a hatásfoka nem annyira rossz. A tárolás pedig akár sűrítve akár cseppfolyósítva megoldott. Ellenben az akkuk még mindig a legpocsékabb energiasűrűséggel rendelkeznek, véges a ciklusidejük, a belepakolt energia nem nyerhető ki belőlük, cserébe önkisüléssel folyamatosan vesztenek a bevitt energiából. Ha már nem gazdaságos az üzemeltetésük (kb. 75-80%-nál már kuka), nem megoldott az újrahasznosítás. Egy gázpalack évtizedekig megőrzni a belepumpált gázt, ha meg leselejtezik számtalanszor újra lehet önteni (természetesen a fém tartályokat). A minireaktoron meg ülögéljen az, akinek csernobili ősei vannak. Talán ha sikerül a fúziós technikát ipari kivitelben megvalósítani. De jelenleg nem sok különbség van egy atomerőmű és egy időzített bomba között. És nem kell terrorcselekmény, elég egy felelőtlen emberi mulasztás (Csernobil) vagy egy be nem tervezhető természeti csapás (Fukushima). De Pakson is volt már komoly fűtőelem leolvadás, ami szerencsére nem okozott környezetszennyezést, de ez inkább a szerencsének mint a hozzáértésnek volt köszönhető.

000000000

Elvben jó az ötlet, csak mit csinálnánk naplemente után...? Na meg mekkora lenne az a súly amit az autóra kell tenni? Elvileg jó, de gyakorlatilag...? [#nemtudom]

MoparMan

meglepő módon a földgázból könnyebb ezáltal olcsóbb kinyerni a hidrogént.
az olajipari vállalatok már régen foglalkoznak ezzel. az elmúlt évtizededben jelentősen átalakult az olajszektor. most már inkább energiaszektor.
én is inkább a hidrogént pártolnám az akkuk helyet pedig elég veszélyes anyag (pl. szinte láthatatlan lánggal ég!) és kimondottan nehézkes a tárolása.

jani300

Elvben jó az ötlet, csak mit csinálnánk naplemente után...?
Hümm , akkor most mégsem napenergiával autóztok ?
Súly az autóra ?  Nem léggömb az .
Acélpalackban lehet tárolni hidrogént is 200 bár körül .
De lehet van más mód is a hidrogén tárolására ,nem követem ezt .

ywathzay

Ugyanazt néztük? Én technikai adatoknál 1695kg-ot látok.

2f428kduf

A hidrogént vajon miből csinálják, nehogy a régi újságírói szöveget mondjátok: az autó vízzel megy!
Bizony földgázból, esetleg szénből (lássd vízgáz, ha még van valaki aki ismeri), és sok koszos macerával. A hidrogén a legkönnyebb ami van a természetben: Tárolás. Húzol magad után egy zeppelint.
No,lehet cikizni!

PSoft

IdézHümm , akkor most mégsem napenergiával autóztok ?

Hááá...dehogynem!
Amelyik tetején napelemet látsz, az...mind azzal megy. [#kacsint]