Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Napelem, napkollektor és szélgenerátor. Technika és készítés

Indította rty42, 2025 szeptember 20, 12:58

Előző téma - Következő téma

keri

Természetesen követem az eseményeket én is [#vigyor]
FSD 9.2 beta változat kifejezetten ügyesen kezeli már a felmerülő problémákat. A korábbiak azért még bénáztak ember számára egyértelmű helyzetben.
Kb. olyanok voltak mint egy nagyon kezdő tanulóvezető.
Ez a legutolsó meg úgy vezet mint egy ügyes tanulóvezető, nagyon ritkán hibázik.

keri

Azért lassabb mert azok a műholdak nagyon messzi vannak és a fénynek is kell ennyi idő mire oda vissza megjárja.

Musk műholdjai többek között ezért kerültek alacsonyabb pályára, mert így sokkal rövidebb lehet a jel útja.

Azonban ez is félreértés hogy azt remélik hogy majd minden kommunikáció ezen keresztül fog menni. Sűrűn lakott helyeken ez a fajta hálózat nem gazdaságos, és nem is hatékony. Oda jobbak a földi állomások.
Ez elsősorban arra jó hogy a ritkán lakott helyek is kommunikációhoz jussanak, ahol nagyon gazdaságtalan (vagy lassú) más fajta kapcsolat.

Önvezetéshez biztos hasznos lesz az 5G de nem ezen múlik. Ez csak egy PR duma hogy az ilyenek miatt kell. Valójában azért kell, mert a régebbi megoldásoknál már eladtak minden sávszélességet, és nem tudják bővíteni máshogy a forgalmat. Szerintem felhasználók szempontjából teljesen mindegy mi működik. 3G-vel is bőven lehetett mindent csinálni, elég is volt, csak azzal kevesebb ügyfelet tudnak kiszolgálni (vagy belassul mindenkinek) egy adott területen.

keri

Mondjuk a cikk nem az FSD-ről szól, hanem az AP-ról.

keri


000000000

IdézFeleségem Renault-jában is alapfelszereltség volt a sávtartó, baleset elkerülő és tempomat.

...hm... de az nem ugyan az mint ami a Teslába (vagy mi két autónkba) van...

Nem ismerem a Renault, de néztem Magyar és Svéd web oldalait, de nem találok hasonlót, pláne nem az alapfelszerelésekbe. Na meg ezzel az opcióval sem jön közelébe:

VEZETÉS PLUSZ csomag: VEZETÉS csomag + Adaptív tempomat

    Követési távolságra figyelmeztető rendszer
    Aktív vészfékező rendszer gyalogosérzékelővel
    Sávelhagyásra figyelmeztető és sávtartó rendszer
    Adaptív tempomat
    Vészhívás funkció


Sok minden hiányzik, pl.
Automatikus (kamera + radar + ultrahang alapú) parkolás éjjel, nappal, ködben, hóban, esőben, bármilyen szögben, szoros helyekre is, nem csak kijelölt helyekre.
Automatikus visszatolatás parkolás után, nem csak egyenesen hátra hanem bonyolult helyzetekből is, kanyarogva ha kell. Az utolsó 50 métert az én autóm emlékbe tart.
Automatikus sávváltás, nem csak tartja a sávot, de ha indexelek balra (vagy jobbra) akkor sávot vált ha nincs mögöttem közelbe más.
3D kamera ("birds eye view)
360° érzékelők (kamera + ultrahang + radar alapú) parkolásra, sávváltásra és még kisebb háziállatokra is érzékeny.
Nem tudom a Renault "Adaptív tempomat" mit jelent, de a mi autóink előttünk levő kocsihoz távolságot tart. A feleségemé kamerás, az enyém kamerás + radaros, az maximum 210 km/h működik.

Az automatikus parkolás és az automatikus tolatás használata közben nem szabad a kormányt fogni, mert akkor megáll, mert úgy érti hogy hibát csinált az autó, azért fogtam meg a kormányt.

Ezek csak néhány dolgok, de még az enyémet sem lehet egy teljesen felszerelt Teslával összehasonlítani. Pl. van egy kollégám aki autópályán munkából hazafelé szívrohamot kapott és elvesztette eszméletét. A kocsi észrevette állapotát, az autója lelassult, lement az út szélére, megállt és automatikusan hívta a mentőket. Ez nem ma történt hanem 4 évvel ezelőtt, úgyhogy ma még jobb ezek az automatikus dolgok.  Az én autóm, bár sok mindennel el van látva, ezt nem tudja. Ha elengedem a kormányt akkor tiltakozik, és megáll ha nem fogom újra, de nem megy út szélére és nem hív automatikusan mentőt ha nem üközök senkivel előttem. Ha én (vagy valaki más) megnyomja az SOS gombot akkor lehet egy operátorral beszélni aki tud riasztani. Ha senki nem válaszol az operátor szavaira akkor küld automatikusan mentőt.

IdézMásrészt az teljes önvezető rendszerét nem adja ki a Tesla még a nyilvánosságnak

De igen, csak hivatalosan nem hívja teljes önvezetőnek, csak segítőnek (hivatalosan: Auto pilot). A kormány mögött kell ülni (kivéve ha a parkolóból jön hozzád anélkül ha akarod) nem szabad aludni, figyelni kell, de minden önálló. "Teljes ónvezető" azt jelenti hogy te csak hátra beülsz, egy címet mondasz és oda visz. Az nincs, de nekem nem is kellene.

keri

Igazából gyorsan és jó ütemben haladnak az önvezetés fejlesztései.
A jelenleg forgalomban lévő vezetés segédek egy része is ezek részeredményein alapul.
De ahogy haladnak előre, kiderül hogy a teljes önvezetés mindig komplexebb probléma mint ahogy elsőre gondolták.

Jelenleg két féle iskola van. Egyik amit a WayMo csinál, hogy azt a környezetet ahol közlekedni kell, mm pontosan végig szkenneli, azonosítja, és küldi/fogadja a központból, így navigál egy ismert helyen, pl. egy városban. Ismeretlen helyen ezek nem működőképesek.

A Tesla megközelítése meg az hogy ugyan úgy kell vezetni mint ahogy az ember. Kamera képek alapján a környezeti tárgyakat felismerve navigálja magát a térben, ez pedig ismeretlen helyen is működik. Ez a része már egész jól is megy. Viszont kiderült hogy nem elég ismerni a teret, meg a KRESZ könyvet. Millió apró egyedi szituáció van, amit mind máshogy kell megoldani (ezt nevezik vezetői rutinnak) Jelenleg ezeket tanítgatják a rendszerüknek. Pl. ami előre lépés hogy már tud szabálytalankodni is ha szükség van rá [#vigyor]

keri

Igen, ott van hogy sávtartó, adaptív tempomat...stb. Ezt fedi a Tesla AP-ja is.
Felesleges azon fennakadni hogy melyik a jobb rendszer. Nyilván a Tesláé és azt folyamatosan fejlesztik eladás után is, de amúgy a Renault rendszere a jobbak közé tartozik (nyilván vették valakitől, nem ők fejlesztik)

Csak arra a felvetésre írtam, hogy más gyártók is kiadják ezeket a vezetéstámogatókat, pedig koránt sem tökéletesek.
Persze mindenki hatóság előtt tesztpályán bizonyít mielőtt megkapja rá a forgalomba helyezési engedélyt, beleértve a Teslát is.
Azonban hiába nem 100%-os biztonságú egyik gyártó szerint sem, képes arra hogy végső esetben esetleg ember életeket mentsen, ahogy te is írod rosszul lét esetén nem a fának mész, hanem megáll az autó.

https://villanyautosok.hu/2021/08/18/lepodjunk-meg-az-osszes-vezetoasszisztens-atverheto/

ebalint

Gondolom minden országnak, vagy tartománynak joga fellőni minimum 12 000 műholdat.


Amúgy ezek nem a világ végén vannak. Kb Körmend-Kassa

"...Hogy pontosan mennyi műholdat szeretne a Starlink keretein belül fellőni a SpaceX, az egyelőre bizonytalan, mindenesetre 12 ezer egység felbocsátására már megkapták az engedélyt, és a cikk írásának pillanatában 358-nál tartanak. Ezen a ponton érdemes megemlíteni, hogy a Starlink-műholdak alapvetően alacsonyabb (mintegy 550 km magas) pályára állnak, így nem zavarják a nagyjából 2 ezer másik műholdat, amik jellemzően 1000 km-es magasságban mozognak."

keri

Ja és Zoe.
Annál nincs külön "Vezetés" csomagok. Csak a legolcsóbb változatban nincs benne alapból.

De egyik ismerősöm is nemrég vett Clio-t abban is bene volt.

Gyula65


PSoft

Idéz...tavaly szeptemberben kanadai rendőröknek sikerült elfogniuk azt a vezetőt, aki miután beszállt a Tesla Model S típusú gépkocsijába, beállította a tempomatot, hogy az autópályán 140 kilométer/órás sebességgel haladjon, majd nyugodtan elaludt az ülésében.

Ha ez valóban így volt, erre...mit is lehet mondani.
Idióta emberek mindig is voltak, vannak, lesznek.... Kanadában is, Európában is, meg bárhol a világban is.

keri

Természetesen követem az eseményeket én is [#vigyor]
FSD 9.2 beta változat kifejezetten ügyesen kezeli már a felmerülő problémákat. A korábbiak azért még bénáztak ember számára egyértelmű helyzetben.
Kb. olyanok voltak mint egy nagyon kezdő tanulóvezető.
Ez a legutolsó meg úgy vezet mint egy ügyes tanulóvezető, nagyon ritkán hibázik.

remrendes

Az  angol cikkben is azt irjak, hogy nem tudjak, hogy be volt e kapcsolvaaz autopilot.

keri

Mondjuk a cikk nem az FSD-ről szól, hanem az AP-ról.

remrendes

Egyelore a Tesla is a 2-es szintu onvezetest tudja, illetve talan attol mar kicsit tobbet is.
Az elorelepesnek inkabb jogi hatarai lesznek, mint ahogy az A8 D5 mar jo par eve tudja a 3-ast, de nem aktivaljak az eladott autokban.