Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Napelem, napkollektor és szélgenerátor. Technika és készítés

Indította rty42, 2025 szeptember 20, 12:58

Előző téma - Következő téma

Motoros

Erre akkor igyunk valamikor, mert az irónia átment harmóniába és különben is éljen a világbéke.[#integet2]
(most persze jön a válasz majd valakitől, hogy megbuggyantam...világbéke...miközben a nemzetközi helyzet fokozódik.)
De szerintem csak ábránd az, hogy majd egyszer jobb lesz, mert ahogy bonyolódik minden, úgy egyre rosszabb lesz... és ezt biztosan elvi okokkal is alá lehet támasztani.
Lehet ilyesmi az entrópia. A végtelenűl elbonyolított rendszerek üzemeltetése, javítása karbantartása is már most kezd ellehetetlenülni.

PSoft

IdézAhogy Psoft írta, a teljes önvezetés még odébb van pár évvel.

Valahol, olvastam...

Közel sincs meg még a feltétele az önvezetős rendszer(ek) biztonságos, stabil működésének.
A rendszer "autó oldala" talán már igen, de a technikai, "köztes" háttér még nagyon gyerekcipőbe jár.
A cikk szerint elsősorban a háttérben futó rendszereken kell nagyon sokat "kalapálni".
Műholdak, navigáció, kommunikáció, adatátviteli sebesség, válaszidők, külső befolyásoló tényezők kizárása...
A háttértechnika a jelenlegi kiépítettségi/fejlettségi szintjén egyszerűen alkalmatlan arra hogy az önvezető rendszernek létjogosultsága legyen.

Persze, ez az évekkel biztos hogy változni/fejlődni fog.
Lásd Musk irdatlan mennyiségű "űrszemetét". :)

Motoros

Egy kicsit homályos cikkITT. Ha manuál üzemben volt akkor nem kéne kiirni a márkát mert indiferens, ha viszont be volt kapcsolva az automata pilot akkor meg az egész programot le kellene állítani amig a próbapályákon ki nem hoznak egy tuti darabot, és nem élesben kísérletezni. Így is egyre veszélyesebb üzem az autózás e nélkül is. Persze ez csak a véleményem.

morvfer7

az a helyzet a műholdas internettel, hogy számomra hihetetlen, hogy ez hozza meg a megfelelő sebességet.

vagyis a sebességet igen, jönnek azok az adatok több gigás sebességgel, de mielőtt elkezdene jönni, van azért rendesen "türelmi idő"...

Évek óta sportfogadok, igazából ez a fő tevékenységem, ebből élek már kb 15 éve.

Így elég jó tapasztalatom van arról, hogy a műholdról érkező jel jóval lassabban ér ide, mint ami a földi internet kábelen közlekedik..

bizonyára a szakik jobban tudják, hogy mi alapján gondolják azt, hogy a műholdak fogják megoldani az önvezető autók kommunikációját, de a tapasztalatom alapján ebben nem hiszek..

inkább az 5G lenne erre a megoldás, azt viszont a földön kell kiépíteni, a műholdas kommunikáció is fontos, de ott több másodpercbe telik, hogy a jel felmegy a műholdra és onnan visszajön, ez az idő pedig nagyon sok ahhoz, hogy egy autó abból vakon mehessen, vagy maximum 5 km/óra lehetne a sebessége..

PSoft

Idéz...amig a próbapályákon ki nem hoznak egy tuti darabot...

Ez is csak az én véleményem de...
Úgy gondolom, az a "tuti darab" még...nagyon sokat várat magára.

keri

Azért lassabb mert azok a műholdak nagyon messzi vannak és a fénynek is kell ennyi idő mire oda vissza megjárja.

Musk műholdjai többek között ezért kerültek alacsonyabb pályára, mert így sokkal rövidebb lehet a jel útja.

Azonban ez is félreértés hogy azt remélik hogy majd minden kommunikáció ezen keresztül fog menni. Sűrűn lakott helyeken ez a fajta hálózat nem gazdaságos, és nem is hatékony. Oda jobbak a földi állomások.
Ez elsősorban arra jó hogy a ritkán lakott helyek is kommunikációhoz jussanak, ahol nagyon gazdaságtalan (vagy lassú) más fajta kapcsolat.

Önvezetéshez biztos hasznos lesz az 5G de nem ezen múlik. Ez csak egy PR duma hogy az ilyenek miatt kell. Valójában azért kell, mert a régebbi megoldásoknál már eladtak minden sávszélességet, és nem tudják bővíteni máshogy a forgalmat. Szerintem felhasználók szempontjából teljesen mindegy mi működik. 3G-vel is bőven lehetett mindent csinálni, elég is volt, csak azzal kevesebb ügyfelet tudnak kiszolgálni (vagy belassul mindenkinek) egy adott területen.

keri

Egyetértek. Addig nem kéne más gyártónak sem autót eladnia amíg nem tudnak olyat csinálni, amivel nem lehet balesetet okozni.

Én betiltanám az ABS-t is meg a légzsákot is meg minden ilyesmit. Biztonsági övet esetleg megengedném de nehogy már kötelező legyen, tök veszélyes az is.

keri


keri

Na de az irónián túl.

Kivételesen egyetértek veled [#vigyor]
Teljesen jogos az észrevételed, hogy Tesla esetén egy sajnos hétköznapi balesetből is hírt csinálnak és automatikusan feltételezik hogy az önvezetés okozta, és ez az elfogultság engem valóban bosszant.
Egyrészt ez még mindig egy vezetés támogató rendszer amivel gyakorlatilag minden most eladott autó rendelkezik. Feleségem Renault-jában is alapfelszereltség volt a sávtartó, baleset elkerülő és tempomat.

Másrészt az teljes önvezető rendszerét nem adja ki a Tesla még a nyilvánosságnak, hanem teszteli ahogy te is írtad. Béta teszt folyik, de erre csak válogatott felhasználók kapnak lehetőséget, és aláíratják velük hogy itt bizony jobban kell figyelni a rendszer hibáira mintha maguk vezetnének.
Ahogy Psoft írta, a teljes önvezetés még odébb van pár évvel.

keri

Igazából gyorsan és jó ütemben haladnak az önvezetés fejlesztései.
A jelenleg forgalomban lévő vezetés segédek egy része is ezek részeredményein alapul.
De ahogy haladnak előre, kiderül hogy a teljes önvezetés mindig komplexebb probléma mint ahogy elsőre gondolták.

Jelenleg két féle iskola van. Egyik amit a WayMo csinál, hogy azt a környezetet ahol közlekedni kell, mm pontosan végig szkenneli, azonosítja, és küldi/fogadja a központból, így navigál egy ismert helyen, pl. egy városban. Ismeretlen helyen ezek nem működőképesek.

A Tesla megközelítése meg az hogy ugyan úgy kell vezetni mint ahogy az ember. Kamera képek alapján a környezeti tárgyakat felismerve navigálja magát a térben, ez pedig ismeretlen helyen is működik. Ez a része már egész jól is megy. Viszont kiderült hogy nem elég ismerni a teret, meg a KRESZ könyvet. Millió apró egyedi szituáció van, amit mind máshogy kell megoldani (ezt nevezik vezetői rutinnak) Jelenleg ezeket tanítgatják a rendszerüknek. Pl. ami előre lépés hogy már tud szabálytalankodni is ha szükség van rá [#vigyor]

Motoros

Erre akkor igyunk valamikor, mert az irónia átment harmóniába és különben is éljen a világbéke.[#integet2]
(most persze jön a válasz majd valakitől, hogy megbuggyantam...világbéke...miközben a nemzetközi helyzet fokozódik.)
De szerintem csak ábránd az, hogy majd egyszer jobb lesz, mert ahogy bonyolódik minden, úgy egyre rosszabb lesz... és ezt biztosan elvi okokkal is alá lehet támasztani.
Lehet ilyesmi az entrópia. A végtelenűl elbonyolított rendszerek üzemeltetése, javítása karbantartása is már most kezd ellehetetlenülni.

ebalint

Gondolom minden országnak, vagy tartománynak joga fellőni minimum 12 000 műholdat.


Amúgy ezek nem a világ végén vannak. Kb Körmend-Kassa

"...Hogy pontosan mennyi műholdat szeretne a Starlink keretein belül fellőni a SpaceX, az egyelőre bizonytalan, mindenesetre 12 ezer egység felbocsátására már megkapták az engedélyt, és a cikk írásának pillanatában 358-nál tartanak. Ezen a ponton érdemes megemlíteni, hogy a Starlink-műholdak alapvetően alacsonyabb (mintegy 550 km magas) pályára állnak, így nem zavarják a nagyjából 2 ezer másik műholdat, amik jellemzően 1000 km-es magasságban mozognak."

PSoft

IdézAhogy Psoft írta, a teljes önvezetés még odébb van pár évvel.

Valahol, olvastam...

Közel sincs meg még a feltétele az önvezetős rendszer(ek) biztonságos, stabil működésének.
A rendszer "autó oldala" talán már igen, de a technikai, "köztes" háttér még nagyon gyerekcipőbe jár.
A cikk szerint elsősorban a háttérben futó rendszereken kell nagyon sokat "kalapálni".
Műholdak, navigáció, kommunikáció, adatátviteli sebesség, válaszidők, külső befolyásoló tényezők kizárása...
A háttértechnika a jelenlegi kiépítettségi/fejlettségi szintjén egyszerűen alkalmatlan arra hogy az önvezető rendszernek létjogosultsága legyen.

Persze, ez az évekkel biztos hogy változni/fejlődni fog.
Lásd Musk irdatlan mennyiségű "űrszemetét". :)

Gyula65


morvfer7

az a helyzet a műholdas internettel, hogy számomra hihetetlen, hogy ez hozza meg a megfelelő sebességet.

vagyis a sebességet igen, jönnek azok az adatok több gigás sebességgel, de mielőtt elkezdene jönni, van azért rendesen "türelmi idő"...

Évek óta sportfogadok, igazából ez a fő tevékenységem, ebből élek már kb 15 éve.

Így elég jó tapasztalatom van arról, hogy a műholdról érkező jel jóval lassabban ér ide, mint ami a földi internet kábelen közlekedik..

bizonyára a szakik jobban tudják, hogy mi alapján gondolják azt, hogy a műholdak fogják megoldani az önvezető autók kommunikációját, de a tapasztalatom alapján ebben nem hiszek..

inkább az 5G lenne erre a megoldás, azt viszont a földön kell kiépíteni, a műholdas kommunikáció is fontos, de ott több másodpercbe telik, hogy a jel felmegy a műholdra és onnan visszajön, ez az idő pedig nagyon sok ahhoz, hogy egy autó abból vakon mehessen, vagy maximum 5 km/óra lehetne a sebessége..