Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Marómotor és szerszámok

Indította gaben, 2024 április 09, 15:57

Előző téma - Következő téma

000000000

Üdv mindenkinek!  
Új vagyok a CNC témában, most állok neki az első gépem építésének. Kis segítséget kérnék tőletek, mekkora teljesítményű maró motort érdemes választanom. 600x400x100mm munkaterületeű gépet szeretnék összehozni. A megmunkált anyag főleg alu lenne, tudok kompromisszumot kötni a sebesség terén...  
Mekkora fordulatszám az ideális az alu forgácsoláshoz, mekkora az a minimális teljesítmény, ami szükséges? Léghűtésben gondolkodom, jól teszem, vagy érdemesebb a vízhűtést erőltetnem?

000000000

"Mekkora az a minimális teljesítmény, ami szükséges?"
3 - 5 W.
Mivel első gépedet építed kevés gépépítési, CNC tapasztalattal, így a maximális hasznos forgácsolási teljesítmény lehetőséged 50 - 100 W lesz.

5z7aew5x

Kedves Sarpba!
 
A megmunkálások során nem az ideális fordulatot keressük, hanem az ideális vágósebességet, (ami nem más mint az adott átmérőjű maró kerületi sebessége) illetve az ideális előtolási sebességet, amit a fordulatból és a szerszám fogankénti előtolásából (ezt a katalógusban megadják),és a szerszám fogszámából számolunk ki. Alumínium esetén, egy tömör keményfém maró, akár 500 m/min vágósebességgel is mehet. Én inkább olyan 200-250 m/min körül szoktam használni a szerszámokat. Ez D=5 mm -es marónál tipikusan 15.000 ford/min -re adódik. Aluba 1 vagy 2 élű szerszámot használunk. A D=5 -ös marót ami 2 élű, aluötvözettől függően, nagyolásnál 6-800 mm/min sebességgel  simításnál ennek a 80% -ára veszem vissza. Hozzáteszem, hogy a gép vázszerkezetének merevsége meghatározza, hogy mekkora fogásmélységgel tudsz dolgozni. Ez nálam teljes horonymarás esetén nem szokott nagyobb lenni mint 0,5 mm, és mindezt egy 800W-os léghűtéses főorsóval, ráérősen, kényelmesen, komótosan. [#integet2] A vízhűtés annyival lehet jobb, hogy ha erősen porolós anyaggal dolgozol, például fa vagy grafit, akkor a főorsó nem tolja keresztül magán a port, ami ugye azért annyira nem jó.

pisti73

Sziasztok!
 
Van egy http://www.ebay.com/itm/400w-12000RPM-Spindle-Motor-Mount-12V-48V-Engraver-Cutter-Marker-CNC-/121367291074?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c420de4c2" TARGET=_fnew>ILYEN400W-os kínai "marómotorom". A problémám a következő:
 
A motor tengelye gyönyörűen fut, alig mérhető a tengelyen ütés. A ER11 befogó külső felületén ugyan ez a helyzet, viszont a befogó belső kúpos felületén 0,12mm-es ütés mérhető. Ha befogok egy gravírtűt szintén ekkora ütés mérhető rajta. Próbálkoztam a patron forgatásával hátha valamennyire tudom kompenzálni a belső felület egyenetlenségét, de nem történt semmi változás. Valamit lehetne tenni a hiba kijavítására? Kukába nem akarom dobni, ahhoz szerintem jó a motor...

Szalai György

A belső kúp finomköszörülése nélkül aligha megoldható.
Ha a hossztengelyhez képest a fél kúpszöget sikerül pontosan belőni, akkor még jó is lehet.
Esztergapad és lyukköszörű nélkül nehéz, de egy erősebb vaslapra fogva elég lehet csak a lyukköszörű egy keresztasztal is.

000000000

Én is küzdök hasonló problémával. A köszörülés megoldhatja a problémát, de csak bizonyos mértékben. Ha annyit kell köszörülni hogy a kúp és a szorítóanya menete nagyon excentrikus lesz, befogáskor a szerszámot el fogja tolni a patron.

000000000

Kedves Fórumtársak,
Szeretnék egy mérnöki konzultáció elindítani itt a fórumon főorsó csapágyazások tekintetében. Ahogy kezdek elmélyülni a témában egyre inkább azt látom,  hogy nem is olyan egyszerű és akkor finoman fogalmaztam.  
Egy fortunát szeretnék csinálni egy külső motorral meghajtva, több fokozatú hajtással, körülbelül 1000-12000 fordulatig  szeretném használni. Szeretném ha tudnék acélt is marni 6 os maróval, és 2mm es gömbvégűvel is finiselni. Öntvény házba szeretném szerelni az egészet SK30 kúppal.
Azt hogy nekem mire kell nem is olyan lényeges, mint írtam a célom inkább a problémakör átlátása.
Elő körben az a javaslatom, hogy aki ismer  a neten csapágyazásokat az linkelje be az ábrát, majd írja le (ha tudja) miért van úgy elrendezve.  Utána lehetne saját elképzeléseket felvázolni megvitatni.
Jó lenne valami olyasmire jutni, hogy mi az amit érdemes és meg is lehet csinálni egyediben.
Szerintem szűkítsük le maróorsókra, az esztergákat hagyjuk, mivel a követelmények is mások.
Én ezeket találtam első körben:
 
 
Az első egy kínai, gyanítom hogy valami nyugati koppintás
Ez elvileg 12000 ig jó.
 
http://www.imgserv.com/images/2015/03/19/Rf8LexzEW.png" border=0>
A második kettő az NSK terméke, ezek kisebb fordulatot tudnak 8000 rpm, gondolom a hengergörgős csapágyak miatt.
 
http://www.imgserv.com/images/2015/03/19/mfFDb9ESj.png" border=0>
 
http://www.imgserv.com/images/2015/03/19/BljJ4HCT.png" border=0>
 
Ezek az NTN preciziós csapágy katalógusból valók, mindegyik beépített motorral, magas fordulatra.
 
http://www.imgserv.com/images/2015/03/19/H2UE5.png" border=0>
 
http://www.imgserv.com/images/2015/03/19/oZxf2.png" border=0>
 
http://www.imgserv.com/images/2015/03/19/myQ1N6b.png" border=0>
 
http://www.imgserv.com/images/2015/03/19/BUgTkW.png" border=0>
 
http://www.imgserv.com/images/2015/03/19/NRilS0.png" border=0>
 
Ma már fáradt vagyok, hogy elemzést írjak róluk, hülyeséget meg nem akarok
Majd holnap, de ti se fogjátok vissza magatokat. Főleg arra kéne kiélezni hogy mi az ami megvalósítható és érdemes is megvalósítani egyediben.
 
Üdv
 
Gábor

000000000

Látom az érdeklődés nem túl nagy, de sebaj.
Az első képen lévő csapágyelrendezés nem logikus számomra. A hátsó két csapágy külső gyűrűje elvileg szabadon mozog a házban, így tengelyirányban ezek nem támasztanak semmit. De akkor mi tart ellent az első kettőnek?  Szóval nem nagyon értem. Akkor lenne logikus ha elöl lennének „O” ban, hátul meg mélyhornyú lenne.
 
A NSK nél az elsőn a két hengergörgős radiálisan biztos hogy hatalmas erőt fel tud venni. A kúpos belső gyűrűnek azt az előnyét látom első ránézésre, hogy nem kell váll, nincs feszültség gyűjtő hely. Tengelyirányban, viszont csak egy pár csapágy dolgozik,  érdekes, hogy a külső gyűrű és a ház nincs szorosan illesztve, tehát kizárólag tengelyirányban támaszt. A hatásszögül is jó nagy, szerintem B-s csapágyak lehetnek. Hátul megint csak hengergörgős. Biztos hogy nagyon masszív, de a fordulatot behatárolja a hengergörgős csapágy. Én kb 30 as tengelyátmérőben gondolkodom, katalógusban utánanézve 12000 illetve 14000 a megengedett fordulat, kenési módtól függően, határeset...
 
A második NSK-nél alul dupla tandenben kisebb hatásszögű csapágyak, ugyanakkor hátul megint csak hengergörgős szab határt a fordulatnak. Érdekes az első csapágyak közti támasztógyűrűk alakja, vajon kenésnél lehet szerepük?
Csapágyhézag állítási lehetőség nincs egyiknél sem, a csapágypárok gyári előfeszítése dolgozik.
 
Az első 3 NTN-ben közös, az első csapágyazás dupla tandem. A hátsó csapágy viszont elgondolkodtató. Kicsit kicsik a képek viszont az a lényeg, hogy a csapágy külső gyűrűje el tud mozogni rugó ellenében, tehát egy állandó előfeszítést kap. Valószínű az első kettőnél a fordulatszám maximalizálása a cél.  A 3. NTN megegyezik a 2. NSK-vel, csak egysoros a hengergörgős csapágy. Itt biztos, hogy kisebb a fordulat mint az előző kettőnél.
 
A 4. NTN nél, szintén kicsi a kép (az ábrák megtalálhatók a NTN preciziós csapágykatalógusában)
Ha jól látom a csapágyak külső gyűrűjének távolsága állítható, na meg a kenő rendszer, ezt a megoldást meghagynám a neves gépgyártóknak,  de jó ilyet is látni.
Az utolsót már köszörűkbe is ajánlják, rugó adja az előfeszítés a dupla tandemnek.

Gyati

Szerintem a felvetett kérdésen agyalni lehet, de nem érdemes beleölni az energiát.
Annyiba lesz mire legyártod, mint egy használt gyári, és nem biztos, hogy lesz olyan jó.
Amennyiben mégis vennél, van egy komplett eladóm.  :)

Csuhás

A csapágy elrendezésnél szempont hogy tengelyirányban csak az egyik oldalon legyen megfogva, mert az orsó és a ház nem egyforma melegedése befeszülést vagy kotyogást okozna.

000000000

Igen ezt lefektethetjük mint alaptételt, kiegészítve azzal hogy ez a szerszám felül legyen.

istvan58

szia,
nézd meg a topikomba a #850 körüli bejegyzéseket...
10000 ezerig jol megy.

000000000

Kérdéseim.
 
A befogó szárát köszörülted? vagy hagytad eredetiben (asszem elvileg h6 tűréssel vannak) ha hagytad akkor elég laza rajt a csapágy ez nem jelent gondot?
 
Ütése mennyi?
 
Preciziós vagy olcsó csapágyakat használtál? (nem a távtartókra gondolok:D)
 
Amúgy tetszik. Szinte ugyanilyen lépcsős fogasszíj hajtást képzeltem el 3 fokozattal. Hogy raktad össze a tárcsákat, hogyan menesztetted a tengelyen? mekkora a teljesítmény?

istvan58

a topicomba a csapagyak is le vannak irva,
amugy ZEN 7204.
 
http://www.zen.biz/
 
A szár az én esetembe + 1,5 százados volt, csiszolnom kellet hogy a csapágy rámenjen.
Az ütés is le van mérve órával....olvasd végig ..:)

istvan58

helyesbítek, régen volt, kicsut viszaolvastam és a tengely pont 20mm volt, kicsit azért csiszoltam hogy a csapágy ne nagyon szoruljon.
Valahogya Zen csapágy szoros volt nagyon, mig egy másik könyebben rá ment, pl az olcsó távtartók.