Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Marómotor és szerszámok

Indította gaben, 2024 április 09, 15:57

Előző téma - Következő téma

Szalai György

Szerintem azért, mert senki nem méri meg. Ezért nem is tudja, hogy menyi valójában a kitöltési tényező, az áram és feszültség csúcsértéke, vagy a sok csúcs integrált átlag értéke ami a motorra hat.
Csak beállítja a határértékeket a frekiváltón, aztán majd a gép eldönti, hogy mikor menyi az annyi.
Ha kevés a kakaó akkor rátesz egy lapáttal, ha melegszik akkor elvesz belőle.

000000000

Nyilván azért nem kapsz választ, mert akitől kaphatnál az ért hozzá és azért nem válaszol, mert értelmetlen dolog.
 
Üresjárásban semmi konkrét dolgot nem tudsz eldönteni.
Ha szorul a motor, akkor még villany se kell a hibamegállapításhoz.
Ha rossz a frekiváltó beállítása, amit senki nem tud, szintén.

br88fua

Köszönöm az eddigi válaszokat.
Mint írtam saját építésű a frekiváltó.
Hogy miért. Több okból. A bemenő áramot úgy mértem, hogy egy multimétert 20A-s állásban sorba kötöttem. Ez mutatta a 0.5A. A motor egyik fázisáramát pedig lakatfogóval mértem. 6A. És ez az óriási különbség zavar. Amúgy ezekszerint senki nem mérte, de ha egy frekiváltó V/F üzemben megy, akkor terhelheted a motort. Nem fog több áramot felvenni. Legalább is én ezt mértem. A bemenő áram terhelve/terheletlenül majdnem azonos volt. Sőt talán terhelt esetben egy kicsit csökkent is. (n*10mA) A motor erőm valószínűleg megvan, mert az alumíniumot simán viszi. Azzal technológiai problémáim voltak. (rossz előtolás és fordulatszám beállítás, na meg szerszám)

svejk

Az #5272-ben még ezt írtad:
 
"Üresben a bemenő áram 3A, de a fázisáram csak 0.5A "
 
Akkor most mi is van???
 
De hidd el, hogy ezek az áramok szinte semmit nem mondanak, egy frekiváltó bonyolult PWM működése miatt még rosszabb a helyzet mint a jól ismert cos.fi esetén.
 
De igen több áramot fog felvenni terhelve, de mint írtam az előzőekben nem lehet rendesen az áramot sem mérni.  
Az is kérdés egyáltalán a lakatfogód alkalmas-e a pár kHz-es PWM  áram mérésére.
 
Hidd el legalkalmasabb feszültség indikálásra az izzólámpa, a bemenetre pedig akassz egy LIDL-s fogyasztásmérőt.
 
Ezekkel az eszközökkel vedd fel a karakterisztikát terhelve és terheletlenül.
 
 

br88fua

Szia!
Valszeg csak elírás lehet, mert a fázisáramom a több. És a bemenő a kevesebb. (Az elírásért bocsi és a mért eredmények 0.5A és 3A)A fázisáram mérési hibát elismerem, hogy talán nem igaz ami a lakatfogóra van írva, de a bemenő áram 230VAC 50Hz. És azt elvileg jól kellene tudnom mérni. Vagy ott is megjelenik a nagyfreki? Az pedig mérési hibát okoz?

000000000

Ha megint nem keverted össze a dolgokat, akkor ha jól értelmezem, a frekiváltó és a motor közt mértél a lakatfohóval.
 
Kibaszottul kurvajó lakatfogónak kell lennie, hogy a szaggatott négyszög villanyt millió felharmonikussal normálisan megmérje.
Hidd el, hogy a valósághoz semmi köze a mért értéknek.
 
Ha egy szkóppal mérnéd az áramot és tudnád, hogy mit kell nézned, meglepődnél!
 
A frekiváltó bemenetén mért ért5ékednek sem van semmi köze a valósághoz.
Mint már említettük, ottegy egyenirányító előtti áramot méred, ami szintén erősen felharmonikusos.
És ezzel a villannyal egy kondit töltesz!
Vagyis a kondi által felvett áramot méred, valamilyen szinten.

jani300

A váltakozó áramnak az effektív értékét kellene mérni elvileg . De mivel a frekvencia váltó kondenzátorokról dolgozik , amik csak a hullám csúcsával töltődnek , egy állandóan változó ,valamilyen hullámforma darabokat kellene valahogy átszámolni a korrekt méréshez . Ezért szerintem igen nehéz megállapítani ezt az effektív értéket ,pláne hobbi kategóriában . De páran már írták hogy korrekt értéken igen nehezen fogsz kapni .

svejk

Mivel mint írtad házi építésű a frekiváltód, szinte bármi előfordulhat és ezt nem rosszindulatból írom.
 
De ugorjunk az elejére, ha jól rémlik akkor abból indult ki a dolog hogy gyenge a motorod.
 
Tegnap azt írtad, hogy már "megjavult".
ha ez így van akkor azt mondom hagyd a csudába ezeket a méréseket. Ha mégis, akkor goto #5280.
 
Majd ha egyszer hozzájutsz egy gyári frekiváltóhoz, -akár kölcsönbe is- rögtön nem is akarod Te azt a házi frekiváltót még a "több ok" ellenére sem.

svejk

De ígérem neked, még ma megmérek egy 400W-os 165 V-os 300Hz-es Perske motort.

keri

BLDC RC modell motorra milyen megoldások vannak 1/8"-os gravírtű befogására?
 
Van több ötletem, de hátha van rá "kész" megoldás.
 
Illetve van egy elképesztően egyszerű ötletem, de nem akarom befolyásolni az ötletadókat, szóval a végén mondanám el :)

Révész Richárd

Valaki egyszer azt mondta nekem, hogy ezekből egyszerűen kivehető a tengely és helyére mehet a gyári ER befogó.

keri

másik kérdés
Szerintetek lehet úgy tengely ütést/rezonanciát indikálni, hogy pl, egy magnó pick-upot, teszek közel a tengelyhez, másik oldalról mágnessel gerjesztem és szkópon nézem a jelet?

svejk

A hálózatból a frekiváltóba bemenő áramot felejtsd el, mint áramot tudhatod pontosan mérni, de nem sok mindenre mégy vele.
Ide teljesítmény(fogyasztás)mérőt tegyél, úgy is a felvett teljesítmény értéke húzza a pénztárcádat.
 
A kimenő áram már fontos, hiszen a motorra megengedett max. áramot nem szabad túllépni.
ebből a szempontból nem érdekes a feszültséggel szembeni fáziseltolódás, ugyanis a meddő áram is melegíti a vezetéket.
A motor tengelyén leadott teljesítmény szempontjából viszont már érdekes a fázis késés.
 
A gyári frekiváltók ezt többé kevésbé jól is mérik, de nálad elfogadható az a megoldás amit Szalai is írt, hogy ha nagyon melegszik akkor visszaveszel a feszültségből ha nem melegszik akkor adsz még rá, vagyis úgy állítod az U/f karakterisztikát, hogy ne égjen le a motorod és ne legyen morgó hangja, ez ugyanis már jele a túl nagy áramnak.
 
Persze nem tudom milyen módon tudsz te belenyúlni a házi készítésűben a karakterisztikába.
 
 

keri

[#worship][#eljen]
Érdemes volt kérdezni. Tovább nem is gondolkodok.
 
Nekem az egyszerűbb megoldásom is bonyolultabb.
Azt akartam, hogy befúrok egy illesztett mínuszos 1/8"-os furatot a tengelybe, behasítom és kúpos szorítóval rögzítem a szerszámot benne.

Révész Richárd

Bízzunk benne, hogy a Te mocidból is ki lehet venni.