Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

000000000

Üdvözlök mindenkit!
[#wave]
Köszönöm, hogy nem hurrogtok le azonnal egy-egy butaságért, hanem mind segítetek a helyes út megtalálásában.
Aludtam párat az "X" főtartóra. A betonnal kiöntött szelvény tényleg nem jó! [#schmoll2](nem vagyok statikus, nézzétek el nekem)  
Most a következő gondolataim vannak:
(Fontos: a valós áthidalandó távolság nem 3 méter! Ez csak a "bruttó" sínhossz. a kocsihossz miatt a netto "X" mozgás csak kb. 2,5 méter, így a lábak belső távolsága sem kell, hogy nagyobb legyen. -Sasi: azért nem támaszthatom több helyen alá, mert át szeretnék dugni alatta nagyobb táblásított munkadarabokat, és részletekben megmunkálni, így növelve meg az "Y" irányt. Mobillá tenni egy ekkora szerkezetet beláttam már, hogy nem lehet, ezért nem is akarom)
A kézenfekvő az, hogy rátok hallgassak (Lámpás, Sasi, Imi). Az alsó feszítés biztosnak tűnik, de van néhány félelmem is:
1. Rezonancia (fánál nincs ekkora, de jó lenne a márványig is eljutni)
2. A szelvénnyel (Pl.: I) együtt már meglehetősen magas, így csökkenti az alatta átdugható munkadarab max magasságát.
3. Ez biztos amatőr félelem: Nem lesz ettől rugalmas? És oldal irányban kellően merev lesz?
 
A következő ötletem:
Mi lenne, ha mégis visszakanyarodnék az építészetben használatos előfeszített "I" betongerenda háza tájára, de a következő módon:
Megnéztem őket, a teteje tényleg rettenetes, illetve (természetesen) íves is, de az oldala nem! (talán nem kell mondjam, marha olcsó, esetünkben jelentéktelenül, és bivaly erős, merev)
Szerelési gond:
Beszéltem építész statikusokkal, és arra jutottunk, hogy (elméletileg) az I nyakánál vizszintes furatokkal meg lehet gyengíteni, elég sűrűn is. (természetesen ráhagyással nagyobb átmérővel, mint amire szükségem volna, és átmenő csavarokkal már tudnék rá alátámasztásokat (akár teljes hosszon, akár szakaszosan) szerelni, amit utána síkba hozhatnék. (Ez esetben az mlf2 sínjeimet ugyebár a gerenda oldalára szerelném, mintegy 90 fokban elforgatva a talpán állásához képest.) A fúrókalapács biztosan átviszi a gerendát. Én az ütve fúrás miatti rezonanciától félek! Nem okozhat ez a rázás olyan belső hajszálrepedéseket, elvállásokat, amik tönkre tehetik, az egészet???  
[#help]
Kérlek benneteket, mondjátok el, hogy mi a véleményetek erről!
Előre is köszönöm!
Üdv. mindenkinek:
Áron

f6kuxbs9f

Szia Szobrász!
 
A feszített beton gerenda rugalmas, nem biztos, hogy elég merev lesz.
Nem tudom, hegesztésre és utólagos megmunkálásokra milyen lehetőségeid vannak, de érdemes lenne hegesztett rácsszerkezetben gondolkodni. A méretek miatt olyan tömegű szerkezettel lehetne csak a szükséges merevséget elérni, amiknek a mozgatása, gyorsítása, megállítása komoly problémákat fog okozni.  
 
Többször is belefutottam már a neten egy szoborfaragó cnc gépbe, persze most nem találom :-(  
A megmunkálandó tömböt egy forgatható síktárcsára állították (pl. selejtezett karuszell esztergából). A szerkezet maga egy fuggőlegesen álló oszlopon magasságában mozgatott, elforduló kar volt, amin egy kocsin mozgott a megmunkáló motor. Valamelyik amerikai egyetemen fejlesztették, ha jól emelékszem.
Senki sem emlékszik az URL-re?
Üdv

Motoros

Szia Szobrász!
Hátha segítek ezzel a címmel: http://www.nmine.com/5axis.htm   Itt kimondottan nagyméretű gépek találhatók és jól látható a megvalósítás mikéntje. Jellemző mindegyikre hogy hegesztett fémvázúak javarészt és az egyenesbevezetés fel van csavarozva a robusztus tehertartó vázra. Szerintem a hegesztett váz nincs síkbamunkálva hanem az egyenetlenségeket a lin. elemek felcsavarozásánál hézagoló lemezekkel is ki lehet egyenlíteni. A sűrű csavarmegfogás elég merevséget ad. A rezgéseket a gép együttes jelentős tömege nyeli el, valószinü betonnal nincs kiöntve. Figyelemre méltó ez a megoldás:  
http://www.nmine.com/5axis/images/SB-44X_400.jpg. A lábakon álló általad elképzelt gigantikus gépet házilagosan elkészíteni szerintem nagy nehézségbe ütközik. Ha csak arra gondolok hogy az elemeket emelgetni kell amihez csőrlő szükséges és egy kisebb üzemcsarnok, és emberek és sok dohány--
Persze valamit mindíg könnyeb megmagyarázni, hogy miért nem lehet-- mint megcsinálni. Sok sikert kívánok hozzá.
Üdvözöl:Motoros

000000000

Szia Viktorhu!
Félre érthettél!? Itt most csak az X alátámasztásáról van szó!
Ami a mozgó felépítményt illeti, attól nem félek, mivel az természetesen alumíniumból lesz. Az "Y" tengely MLF 4-esből lesz (önhordó, jó statikai adatokkal), 1,5 méteres teljes hosszal, és abból is 2 db párhuzamosan, egymás alatt/fölött, Úgy 25 cm-re egymástól, azaz 40 cm külső él távolsággal (lehet hogy 45 fokos bordákat is teszek bele végig a 1,5 méteren cikk-cakkban 80x40-es alu profilból).
Így már kellően erős lesz!
A "Z" tengelyem szintén MLF 4-es lesz, 1 db. ezt is megfelelőnek látom...
Az egész mozgó felépítmény így nem haladja majd meg a 60 kilót.
 
Motoros! (vagy Motyoros[#awink])
Az előfeszített beton I gerenda nem is olyan súlyos, mint első hallásra! én a 3,2 méterest ("30"-as a jele, 20 cm a ráhagyás) néztem ki :ez 137 kiló (a 260 cm-s 117 kiló).
Ehhez még nem kell daru! Van segítségem, rendes gyerekek, tegnap emeltünk ennél többet is.
 
De a GERENDÁK ÁTFURÁSA KÖZBENI REZONANCIA!!!
NEM OKOZ KATASZTROFÁLIS BELSŐ ELVÁLLÁSAKAT, HAJSZÁLREPEDÉSEKET???
[#help]

000000000

Ja! Nekem nem kell ám "termelésszerű" masszív márványmarógép! Azét elsősorban fáról van szó! Csak (nagy lassú előtolás mellett) jó lenne ha keményebb anyagokkal is magbírkózna...[#finom]

f6kuxbs9f

Szia Szobrász!
Nem értettelek félre, csak nem pont arra írtam, hanem általánosabban.
Az Általad leírt portál természetesen elég merev lesz, függőleges erőhatásokkal szemben. Ne felejtsd el a vízszintes irányú erők ellen is merevvé tenni.  
Az a 60 kg nem kevés ám! A léptetőmotorok - elméletileg - nem folyamatosan mozgatják, hanem lépésenként "rángatják" ezt a tömeget + a megmunkáláshoz szükséges erőt is le kell adják.
A fa megmunkálása során elég magas előtolási sebességekre is szükséged lehet, ehhez kellenek a nagy motorok.  
Az én mechanikámon a portál nincs 20 kg, amit most 2 db kb. 1,2 Nm nyomatékú motor hajt. Lehetne akár gyorsabb is.  
Még egy tapasztalat: a portál két végén, két tengelyt hajt a két motor. Azonos gyártó, azonos típusú motorjai, mégis az egyik hamarabb veszt lépést, mint a másik (ez határolja az elérhető sebességet). Ennek az a nyűgje, hogy ha az egyik oldal lépést veszít, az egész portál elferdül, rossz esetben befeszül, de legalább is lehet újra párhuzamosra állítani. Jó lenne a két tengely szinkronizálását megoldani, de ez még a jövő feladata.  
Gondolj arra is, hogy fánál csak elszívásra van szükséged, de pl. kőnél már hűtésre is. Ehhez az egész munkadarabot egy tepsibe kell beállítsd, ahonnan egy szivattyúval keringetheted a hűtőfolyadékot.  
Egy darabig nem fogsz unatkozni ;-)
Üdv

3vv2btrhv

Szia Szobrász.
Megkapdat a DVD - ét ??.
Néz meg ezeket  
http://www.satellitemodels.com/html/faqs.html" TARGET=_fnew>szobor1
http://www.danielsengraving.com/foam/fine_art_gallery.shtml" TARGET=_fnew>szobr2
Ha valami ijent szeretnél csinálni akkor inkább másol le az ö gépüket .
Tibor

000000000

Szia Tibor!
Ma kaptam meg a lemezt, köszi!
De nem éppen ilyesmit szeretnék, azért kösz.
Üdv.: Áron

000000000

Erről senki? [#pardon1]
 
"De az ELŐFESZÍTETT GERENDÁK ÁTFURÁSA KÖZBENI REZONANCIA!!!  
NEM OKOZ KATASZTROFÁLIS BELSŐ ELVÁLLÁSAKAT, HAJSZÁLREPEDÉSEKET??? "
 
[#nemtudom]

f6kuxbs9f

Ha kellően éles fúróval dolgozol, és több lépésben fúrod fel a kívánt átmérőre, akkor nem lesz baja. Szerintem.
Arra erősen oda kell figyelni, hogy ne a benne levő vasalást találja el az ember.
Nézd meg, hogy létezik-e még beton kiváltó gerenda. Az nem feszített, ettől merevebb szerkezet. A súlyproblémákkal persze még annyira sem leszel előrébb ;-)
Üdv

sasi

Szia Szobrász!
 
Az előfeszített betongerendákról nem sokat tudok, de azt gondolom, ezek belső feszültségét nem lehet büntetlenül megbontani, valamint nagy kihívás a vasalás elkerülése a fúrásnál, melyet csak röntgennel lehetne biztonságosan megoldani.
Ha nekem kellene ilyen gerendával megoldani az X pályát, ragasztással rögzítenék rá húzott fényes C45-ös minőségű laposacélt, és erre rögzíteném a lineáris vezetéket. Mivel hozzám a vas közelebb áll, szimpatikusabb megoldásnak látom az „I”-vas alkalmazását.
sasi

000000000

Szia Sasi!
Nagyon érdekel, amit a ragasztásról írsz!
Nagyon megköszönném, ha részleteznéd nekem #worship]!!!
Létezik ilyen anyag, ami a betonhoz ragasztaná a vasat??? (Elérhető áron) És ezek után egyenesbe marni még a húzott lapos acélt, vagy azt nem kell már? (bocsánat, de mi az a c45?)
 
Beszéltem statikusokkal, szerintük az előfeszített "I" gerenda nyugodtan könnyíthető, de csakis a nyakánál. Itt egyébként nincs benne vas!
Csak a fúrási rezonanciától tartok.
Üdv: Áron

000000000

#worship]!!! =[#worship]

000000000

Ja! És ha már létezik ilyen ragasztó, nem ragaszthatnám-e egyből a betonra a sínjeimet? Vagy enyire azért nem erős? És ha erös is, nem mállhat ott le a beton (a cement)?
Üdv.: Áron

sasi

- No igen, miért is lenne a betongerenda semleges szálában vas? Ha oda fúrsz lukakat, az valóban nem csökkenti a szilárdságát.
- A betont ütvefúróval szokták fúrni, az összetöri a kavicsokat, és így halad előre. A gerenda gyártásakor nyilván osztályozott, kisméretű sódert használnak, így talán az ütések hatására keletkező repedések nem tudnak messze terjedni, azaz csak a kavics határfelületéig.  
Ütvefúrás nélkül is ki lehet fúrni a betont, csak közben vízhűtést kell alkalmazni.
- Léteznek olyan, általában kétkomponenses ragasztók, melyek alkalmasak tartós kapcsolatot létesíteni a fém és a beton között. Ajánlani nem tudok típust, kicsit körbe kellene járni a témát. MLF 4 beragasztását nem javasolnám, meg kellene hagyni az oldhatóságot, a jusztírozás lehetőségét.
- A C45 egy szénacél jelzés, edzhető anyag, pl. ebből készül a beton farigcsálására alkalmas szerszám is. Az ebből húzott laposacél nagymértékben mérethű, felülete egysíkú, valamint elég nagy a szilárdsága, de még jól megmunkálható. Három méteres szálakban lehet kapni a    
http://www.ferroglobus.hu/index.php?akt_menu=577&s_focsop_id=1&s_kiegcsop_id=7&s_anycsop_id=28&s_gyartcsop_id=105&s_mincsop_id=254" TARGET=_fnew>Ferroglobus-nál.
Üdv sasi