Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

000000000

Sziasztok!
Cnct építenék, ami itt egyáltalán nem ritkaság!
Elsősorban nagy méretű fa, sőt akár márvány szobrok egyedi(!!!) elkészítésére használnám, másodsorban pedig szintén egyedi(!) bútorok elkészítésére (mert mellesleg asztalos is volnék), ahol talán szintén kamatoztathatnám a szobrászati tevékenységemet.
A fentiekből adódóan igen nagy és robosztus gépre van szükségem.  
Most leírom, hogy mire is jutottam. Számítok a segítségetekre, hiszen a részletek a legfontosabbak. És ki tudja, talán segíthetek is valamiben.[#vigyor0]

000000000

Az építendő gépem részletei.
 
Az elektronika:
Természetesen István vezérlője, méghozzá a Profi2!
 
Tengelyek száma:
kezdetben  4, majd később 6 (de legelőszőr csak 3, a forgató a köv. fázis)
 
A gép megmunkálási mérete:
X: 3M!, Y: 1,5M! Z:0,5-0,6M! (Szóval marha nagy)
 
A váz:
Legalább 15-18cm acélszelvény (vagy 2 össze hegesztett U profil) betonnal kiöntve!
alul fékekkel ellátott nagy teherbírású gumírozott kerekeken. az 2db "X" sínt hordozó betonos áthidalót igen magasra teszem, kb. fél méterrel az asztal síkja fölé, és sehol sem támasztom alá! (ez a nagy méretű domborművek több menetben való marásánál fontos, mivel így szinte korlátlan a "Y" befogadási méret! Én ráérek majd illeszteni, hiszen mindenből egyet csinálok!) A vázat mindenütt hegesztem, és utólag hozom síkba az X sínek alátámasztását.
 
Az "X" sínek:
két db Isel http://www.iselautomation.de/products/category.php?lang=de&ID=c54" TARGET=_fnew>MLF 2 sín a váz két szélén, sűrűn alátámasztva.
 
Az "Y" sín:
Két párhuzamos, egymás fölött/alatt elhelyezkedő Isel http://www.iselautomation.de/products/category.php?lang=de&ID=c54" TARGET=_fnew>MLF 4-es sín, egymástól kb. 40cm (külső!) távolsággal.
 
a "Z" sín:
egy 1m hosszú MLF 4-es, a fent leírtakból adódóan kb. 40cm megvezetéssel, a többi szabadon belóghat (az mlf4 szilárdsági mutatói igen jók, remélem, a rezonancia nem eszi meg...)
 
A kocsik:
saját készítésű, de Isel prizmás görgőkkel ellátott. a hosszuk X: 2x40cm Y: 2x25-30cm Z: 1x40cm. minden kocsi 2 koncentrikus és 2 excentrikus görgővel lesz felszerelve (a kottyanás mentes beállíthatóság érdekében).
 
Hajtás:
16mm-es 5mm menetemelkedésű golyós orsók. Ez jól  is hangzik, ám az X tengelyen problémás, ugyanis 3 méter hosszon biztos, hogy belóg, és magas fordulaton a centrifugális erő miatt mindent szétrázna. az átmérőt is hiába növelném 25mm-re, mert ilyen hosszon még az is behajolna és önmagában is jelentős megmozgatandó tömeget képviselne a motorok számára. a fogas szíjat elvetettem, a nagy hosszon való nyúlása és a kis "áttétele" miatt. A megoldásom a következő:
Mivel a golyósorsó szakítószilárdságára nyilván nem lehet panasz, ezért azt a 2X sín mellé fixen építem be, és az anya fog forogni, egy a mozgó felépítményre szerelt csapágyakkal ellátott spéci forgó házban, ami bele(!) lesz helyezve egy fogas szíjhoz való kerékbe. ebből értelem szerűen 2 lesz, és az X motorom is a felépítményen fog utazni, fogas szíjakkal hajtva meg a spéci házas anyáimat.
MIT SZÓLTOK HOZZÁ[#circling]? azért használnék itt két külön szíjat, mert, noha egy hosszúval is megoldhatnám, a nyúlási tényező miatt a két forgásirányban nem lenne teljesen azonos a két anyám mozgása. ez talán apróság, de én nem siklanék el az abszolút szinkron fölött!
 
A motorok:
6,4 Nm, az X esetében némi áttétellel (de lehet hogy 2 db-ot teszek bele[#hamm]??) Az Y és Z tengelyen direkt (kuplungos) meghajtást kapnak az orsók. Figyelmetekbe ajánlanám ezeket a http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor/Stappenmotoren/Stappenmotoren_globaal_overzicht.htm" TARGET=_fnew>nagyobb (6.4 Nm) motorokat! Érdemes átszámolni!
 
És még egy apróság (síkba marás):
Az X tengelyek alátámasztása mint írtam: "vasbeton" lesz. a rá szerelendő MLF2 sín csak mérsékelten önhordó, és felfekvés szempontjából nem számíthat semmi jóra. Ezért a "vasbeton áthidalóra Pl.: 10-15cm-enként alumínium lapokat szerelnék 2-2 süllyesztett csavarral ezek után (ideiglenesen) fölé szerelném az ekkor még egyben (3 méteres szálban) lévő MLF4-es sínt, erre agy kocsit, a kocsira egy flexet (harang alakú tárcsával) és gondos beállítás után végigtolnám az X áthidaló fölött. Síkba marva ezzel a fölszerelt alut. MIT GUNDOLTOK, BEVÁLLHAT [#circling]? elegendő ehhez 3 méter hosszon egy MLF4, ráadásul a kézi előtolás?
 
Na ez egy kicsit hosszú lett, de remélem nem haszontalanul!
KÉRLEK BENNETEKET, ÍRJÁTOK MEG A VÉLEMÉNYETEKET ezekkel kapcsolatban. Minden segítséget és aggályt szívesen vennék!
 
Üdv.: Áron
[#wave]

yuagaci9g

Lenyugozo terv, regen dedelgetek valami hasonlot;
Az elso problemat a hosszu X sinek hordozojanal latom, probaltam mar hasonlo vazat hegeszteni,(faeszterga vaza lett), a legnagyobb elovigyazatossag ellenere sem sikerult 3mm-en belul tartani a toleranciat. Vegul is ez utolag korrigalhato az alatamasztasokkal, de mindenkeppen csinalj szamitasokat a belogasra.
A betont nagyon pontosan kell keverni, semmi felesleges viz, mert (nincs hol tavozzon), ezert az ontesnel eros vibratort kell hasznalni.
Ekkor elojon a gondolat; erdemes e nehez U profilokathasznalni, az egesz megoldhato elofeszitett beton elemekkel, de ezekhez is daru kell.
A masik dolog, amitol idegenkedem, a kocsik, ami csupan negy ponton tamaszkodik, rettento nagy erok lesznek ebben a negy pontban.

yuagaci9g

Folytatnam kicsit az akadekoskodast,(ezert kerdezted, remelem)
A ket motoros meghajtassal az a baj, hogy mar ki sem lehet probalni; a motortuningnal, maximalis sebessegnel az egyik lepest veszit, nagy kinlodas ujra szinkronba allitani. Es ezt jonehanyszor el kell majd jatszani.
Azt ajanlom, hasznalj egy konnyu tengelyt, pl alucsobol, a ket motor kozott, (vagy csak egyik oldalon motorral), a fogazott szij hajtasnal, ha eleg tavol vannak, akar merolegesek is lehetnek a tengelyek.

000000000

Szia Lampas!
Köszönöm az aggályoskodást, hiszen ez lendít mindent előre!
Ami a kocsik négy pontos támaszkodását illeti, abban kétségtelenül igazad lehet, de azt gondolom, hogy ha már lemértem azokat a bizonyos erőket, még mindig ráérek felszerelni néhány pótgörgőt.
Az X síneket hordozó áthidalók esetén én is gondoltam hasonlóra, csakhogy az ilyesmihez egyáltalán nem konyítok: hogyan szereljem egymáshoz, vagy az alu alátámasztókhoz, hol szerezzem? Talán épületeknél alkalmazott beton födémgerendákra gondolsz?
A speciális forgó anyákhoz mit szólsz? Nálam ez az egyik legkritikusabb pont, illetve a síkba marás, hogy milyen pontosan tudom ezzel a módszerrel kivitelezni.
 
Előre is köszönöm a választ:
Áron

000000000

Kösz Lampas!
Az alu csövet "tengelyt" úgy érted, hogy vigyem végig az egész Y sín hosszán (1,5M) esetleg a sínprofil belsejében?
Szerinted szükségem lesz egyáltalán a 6.4-nál nagyobb nyomatékra az X-en? S ha igen, két azonos motor merev kapcsolata helyett jobb az egy nagy? Ha a két motor azonosan, egyként kezelve van kötve az elektronikára, esetleg mégis mást csinálnak?
Milyen távolságon oldható megy a merőleges tengely fogas szíjjal?  
 
Köszönöm: Áron

yuagaci9g

Az athidalokat, ugy gondoltam, kionthetned betonbol, feszitett drotvazra. a zsaluzat keszulhet mdf-bol festve, nehany ontest kibir.
A feszitett betonban az armatura elo van feszitve, igy ontik be, feszites alatt, (pl a beton lampaoszlopok, ahol az armatura acel sodrony)
Nem lenne konnyu kivitelezni, az biztos.
A rogziteseknel hegesztett bajuszokkal beontott acel lemez darabok, ami szukseg eseten meretre munkalhato.
A forgo anyak jo otletnek tunnek, csak ez esetben itt kell lotyogesmentes csapagyazast kesziteni, ami legegyszerubben ket szembeforditott radial axialis csapaggyal oldhato meg.
A sikba marast nemigen tudom elkepzelni a leirt modszerrel.
Az alucso tengelyt meglathatod a 12-es mehanikamnal. A tengelyek meroleges meghajtasahoz 10mm-es szijjal legalabb18-20cm kell, de ez nagyon fugg a kerekek nagysagatol.
Ket kissebb motorral tobb a veszodseg, de gyorsabb forgasra birhato a kissebb indukcioja miatt, mint a nagy, de lomha motorok. Eppen a fenti okbol nem szoktak tulmeretezni a motorvalasztast.
Holnap elokeresek par kepet a gyujtemenyembol, van ott egy nagy szobraszgep, ami tanulsagos lehet. Az egy szerelogodor fole van epitve, vaza se nagyon van ebbol kifolyolag, csak valami a betonba ontott sin. Ekkora mereteknel es a felhasznalast tekinve nincsen semmi ertelme a szazad milimeteres pontossagnak, a munkadarabon ugysem latszik, csak a koltsegeket noveli exponencialisan.

000000000

Köszönöm szépen! Egyenlőre szétnézek a födémgerendák között, és újragondolom a kérdéses részeket. Érdeklődéssel várom a képeket!
Üdv.: Áron

000000000

A tömegekre és mechanikai ellenállásokra figyelj oda! A léptetőmotor nem csodamotor![#wink]

000000000

Köszönöm, figyelek:
a mozgó felépítmény természetesen aluból lesz kb. 50-60 kg összsúllyal.

000000000

Szia Szobrász!
Nekem is elég nagy gépem van (2m*1m*0,3m). Az elmúlt másfél év tapasztalata: az X tengelyhez két golyósorsót kell a két végére, egyszerűen nem lehet olyan merev kocsit építeni (az enyém kb. 50 kg, acél, mindkét X sínen kb. 60 cm-t támaszkodik fel) hogy ha szélén marsz ne csavarodjon el egy kicsit. Én úgy oldottam meg, hogy erősebb motorra váltottam (szervo), a két szélén az asztalnak két 25 mm-es golyósorsó, és az 1 db motor fogasszíjjal hajta meg mindkét orsót. Azon is gondolkodtam, hogy két motor kéne, de a mi szintünkön nem lehet megoldani a szinkronizációjukat, plusz ha valami hiba van, keresztbe fordul az egész mechanika. A Z tengelyre lehet hogy kicsit felesleges 6.4 Nm-es motor, ha csökkenteni akarod a kocsi súlyát, szerintem oda fele akkora motor is elég. (bár ha akarsz A, B tengelyt is, akkor nem tudom.) Üdv:
Giorgio

000000000

Szia Giorgiocnc!
Igen, én is két db "X"-es orsót fogok használni.
Tudnál nekem képeket küldeni a gépedről?
Neked nem jelentkezik a 2 méteres orsók belógásából és a centrifugális erőből adódóan rezonancia a nagyobb fordulatokon?
Mekkorák voltak a lecserélt léptecseid? Nagyjából hány Nm-es léptecseknek felelnek meg a mostani szervóid, ha lehet egyáltalán ilyet kérdezni?
Üdv.: Áron

000000000

nekem is 2*1 m-es gépem van , de a szobor marás nem egyszerü feladat, én irtam hozzá speciális programot ami a 3dimenzios polygonvázat átszámitja  használható adatokra, de még valakinek meg is kell ám tervezni azt a szobrot ami nem kis feladat ám :)
 
a tancsom hogy vegyél egy kisebb olcsobb gépet, és keresd meg a nagyobb árát
ezért tuti meg leszek kövezve, de nekem ez a tapasztalatom, még ugyis rengeteg az elpocsékolt idö pénz hogy a gép már megvan :)
 
 

000000000

Tudod Vers, neked teljesen igazad van!
Ám fiatal korom ellenére én már túl "öreg" vagyok ehhez.
1.
A helyzet az, hogy, már jó pár szervemet dobták ki a kutyáknak, de most is négyszeres áttétem van... Szóval nemigen gondolkodhatok több lépcsőben, sőt, "megélni" sem akarok, hisz én úgysem adom el, amiket csinálok! A kenyérre ott  a rokkantnyugdíj. Én pusztán jelet szeretnék hagyni ezen a világon a még meg sem született fiam (vagy fiaim![#papakacsint]) számára
2.
A szobor tervezés, persze valóban nagy feladat, esetemben a legfontosabb. Nekem azonban már rendelkezésemre áll egy teljes életműnyi 3ds Max-el rajzolt "virtuális szobrom", amelyek ( mások, az ország legnevesebb művészettörténészei szerint) "kifogástalan színvonalúak”
3.
Még csak nem is "karriert" szeretnék, hiszen ezt már megcsináltam így is (Műcsarnok, nívódíj, stb.),azon kívül az én helyzetemből nézvést még a szó is kissé bizarr.
4.
Mással lemaratni a munkáimat, sem pénzem, sem szándékom nincsen. Ezt biztosan nekem kell végigcsinálnom, hogy a végén nyugodt szívvel írhassam alá.
 
Summa-summarom: ilyen ember is van [#vigyor4]!
 
A programod viszont nagyon érdekelne!
Mit gondolsz, meg tudnánk egyezni? Segítesz nekem?
 
Üdvözlettel: Áron

000000000

Szia Szobrász!
 
Addig még nem érzékeltem semmiféle belógás okozta rezonanciát magasabb fordulatszámon sem. Nem is lóg be sokat, ha a kocsi teljesen az asztal végén van, akkor kevesebb mint fél mm-t  
lóg be. Az X tengelyen unipolárisan 2 Nm-es motor volt, a szevo meg 300 W-os,  Nominális teljesítményű (72 V, 4.5 A áramfelvételű) szervo, a nyomatékát nem tudom, de bőven elég. Képeket küldtem. Üdv: Giorgio