Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

4um5b65d

Ne máááá, azt hittem profi vagy.... :)
A "csőrike" mikró sajnos nem eladó, nincs belőle feleslegem. De nem is értem, ha már vettél a Vaterán akkor minek neked még 1 ? Vagy 25-től felfelé lenne szükséged még egyre ?

4um5b65d

Egyébként az enyémek 5-30-ig és 30-55-ig mérnek...

ybm4ifb

Persze..az enyém is 5-30-ig mér,csak hirtelen a külső mikro méréshatárt itam be...igen,30-55-ösöm nincs még..és a Tied pont olyan.
Megvagyok nélküle is..de szeretem ha van sajátom.
 
Szép a szőgmérőd is,de nekem van mégszebb.
Elöbb-utobb rámszolnak..ugyhogy nem írok több nem ide illő hozzászolást.

4um5b65d

Van a vaterán egy használt 25-50 mikrométer.
http://www.vatera.hu/furat_mikrometer_25_50mm_156192593.html" TARGET=_fnew>ITT

43pbwjg8s

Most megint fordulóponthoz érkeztem.....
A tanácsotokat kérném!
1.7 Nm-es motorjaim vannak, és jelenleg csak 3 db.
A kérdés az, hogy melyik megoldással miért érdemesebb foglakozni:
A egyik, hogy az asztal mozgog, a másik pedig az, hogy az Y-híd és vele persze a Z mozog az asztal felett.
E második esetben mindenképpen kell hogy mind a két oldalon vontassa az ember szinkronban az Y hidat az asztal felett, avagy elég az egyik oldalon?
Előre is köszönöm a válaszolat!

43pbwjg8s

A multkor mgé volt nálam. Tudtam volna adni egyet ajándékba.
Most már azt hiszem mindet odaajándékoztam a nálam megfordulóknak. De a hétvégén szétnézek ha gondolod.

Szalai György

Megint csak szerintem.
A cél nálam az elérhető legnagyobb dinamika, hogy elérhessem az elérhető legjobb pályakövetést.
Tehát, hogy mozgóhíd-állóasztal, vagy állóhíd-mozgóasztal, azt az dönti el, hogy hogyan aránylik a tárgyasztal és munkadarab tömege, a híd és rászerelt készülékek tömegéhez. Melyiket lehet kisebb energiával, hatékonyabban mozgatni.
 
Hogy a mozgó hidat vagy asztalt kell-e mindkét oldalon mozgatni, azt nálam a mozgatandó felület megvezető négyszögének oldalaránya dönti el. Ha a mozgásiránnyal párhuzamos oldal hosszabb mint a mozgásirányra merőleges, akkor a keresztbe fordulás szöge csak igen nagy erők esetén lehet jelentős. Mert ilyen oldalarányok mellett kis mértékű keresztbe forduláshoz is, a vezetők jelentős deformálódása szükséges. Ha az oldalarányok megválasztásával ez a stabilitás nem biztosítható, akkor van szükség a kétoldali vontatásra.
 
Én is várom mit mondanak azok, akiknek már nem csak elvi gépük van.

ukcge40u

A gépem még elvi,de nem véletlenül használom az asztalmozgatást. Nagyjából én is úgy gondolom, mint Te, csak én nem tudok annyit, hogy ilyen szépen megfogalmazzam. :)
A lényeg ugyanaz.

besirkyjh

Jo reggelt mindenkinek  
 
Ugy sztatikailag mint a mozgatott tömeg szempontjábol az állo hid-mozgo asztal a megbizhatobb .Viszont a mozgo asztal miatt közel 2 X akkora hely kell neki .Figyeld meg hogy egy gép minél nagyobb igénybe vételnek van kitéve annál biztosabb a hogy ezt a verziot használják .Fém ipari gépeknél mozgo "X-Y eggyütt " és oszlopon a "Z" .Nagy faipari gépeknél mozgo "X" ( keresztben , rövid oldal ) és fix "Y hid " , az extrém hosszu gépeknél vissza térnek a mozgo "Y" hid hoz , de ez csak kompromisszum a hely miatt .Ha megnézel pár honlapot ( CR ONSRUD , WEEKE stb ezek faipari  gépek) ménden fajtájábol lehet látni , a felhasználás dönti el .
 
Azt hogy 1 vagy 2 orsot használsz a csapágyzásod a mozgatott asztal tömege és a megmunkálási igénybe vétel dönti el .Lehetöleg 2 orso használata a javasolt ( nincsenek mechanikus szinkron problémák ) .Durván mondva minél szélesebb az " X " asztal annál biztosabb hogy két orso szökséges .
Szerintem egy mozgo hid a csapágyazás szélessége miatt nem igazán terhelhetö ( a hid tömege , magassága ) mind beleszolnak a végeredménybe .Az " Y" hid mozgatása szerintem esztétikai és hely hiány miatt jött ebben a formában létre ( másnak más a véleménye ) és valamivel kevesebb a költsége .
A 3db 1.7Nm motor pont elég , a "Z"-nek valamivel kissebb is elég ( nálam 1.4Nm és kb 7kg mozgat 6m körüli sebességgel egy 16 X 1.5 trapéz orson ) nem volt még vele gondom .
Nekem van mind akét fajtábol de a csapágyazásuk nem egyforma nem igazán lehet semmi következtetést le vonni belöle más a feladatuk .
 

43pbwjg8s

köszönöm!
Eddig egyértelmű és egyetértünk, de azért még másokat is meghallgatnék, hogy milyen egyéb szempontok lehetnek még.
Azért szeretem igy általánosan feltenni a kérdést, mert sokkal többet mondotok a dolgokról. :)

Rabb Ferenc

 A #6222-ben leírtak korrekt megállapítások. Én a mozgó asztalos változatot építem, már csak a "Z" orsó beépítése van hátra. Kétségtelen nagyobb a helyigénye, de kisebb keresztmetszetű "X" irányú megvezetéseket lehet alkalmazni. A teljes terhelés (Y híd és Z mozgatás plusz a marómotor és a forgácsolóerő) nem mind az "X" síneken adódik át. Így az összes mozgás hibája és a deformációk sem adódnak mind össze.  
  Az egyoldali mozgatást nem javaslom, mert könnyen befeszülés lehet belőle. Jobb a középen lévő orsó, vagy ha ez nem oldható meg - akkor a kétoldali. Pár évvel ezelőtt már egyszer leírtam a befeszülés kritériumait,megpróbálom előkeresni újra. (merthogy nem két hete kezdtem az aktív fórumozást, csak volt egy kis szünet ...)

43pbwjg8s

Mindent érdemes megnézni és tanulni belőle!
Nagyon megköszönnám ha megtalálnád és közzé tennéd, bár ugye most ez egy picit nehézkes lesz egy ideig. :(

Rabb Ferenc

Lineáris megvezetéseknél bizonyos esetekben mozgás közben akadás léphet fel. Ez akkor fordulhat elő, ha az egyenesbe vezetés viszonylag rövid, és a mozgató erő hatásvonala túl távol van a megvezetéstől. A szakirodalom szerint az akadás elkerülhető, ha teljesül a következő egyenlőtlenség:
l>2u*y
ahol "l" az egyenesbe vezetés hossza (az egy vezetéken lévő kocsi, vagy két kocsi esetén azok távolabbi pontjainak távolsága) "u" a vezetés nyugvó súrlódási tényezője (csúszó súrlódásnál 0,2 golyós vezetéknél 0,08) "y" a mozgató erő hatásvonalának távolsága a vezetéktől (két párhuzamos vezeték esetén a két vezeték szimmetriatengelyétől mért távolság)
  Minél nagyobb az egyenlőtlenség, annál biztosabban kerülhető el az akadás, másnéven a keresztirányú befeszülés.
A fentiekből látható, hogy szimmetrikus felépítésnél (két sín között középen van a mozgató orsó, vagy kétoldalon egy-egy orsó) az egyenlőtlenség jobboldala=0. Attól pedig már a legrövidebb kocsi is hosszabb - tehát a befeszülés nem következik be.
Minden egyéb esetben célszerű ezt az egyszerű számolást elvégezni

s7manbs8

"befeszülés nem következik be"
 
a hajtástól magától legalábbis, de ha a munkatérben a forgácsoló erők is megjelennek, már nem annyira ideális a helyzet, mert más hatásvonalak is bekerülnek amiatt.

besirkyjh

A kétoldalas szinkron hajtásnál nincs befeszülés .