Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

Farkas Ádám

Bocs, sanyi-ra reagáltam, de KisKZ-nak szól a tanács.

43pbwjg8s

Csak kibickedj nyugodtan!
 
1. A lement nyersanyag nem zargat jelenleg, mert nem kerül pénzembe, ahogy a megmunkálás sem.
Ha egy ilyen gépet (nem ezt hanem egy olyat amit valaki hozzáértő tervezett) készítenék, ezek az alkatrészek öntve lennének. Akkor pedig nincs különösebb plusz anyag, csupán a szükségszerű csatlakozó és felfekvő felületeken.
De teljesen jogos az észrevételed.
 
2. A kocsik és a sínek nincsenek valójában oldalirányba felületre támasztva. Mindegyiknél van lehetőség arra, hogy oldalirányban elmozduljanak. A pontos beállításhoz egy irányból mindegyiknél, bizonyos távolságonként hernyócsavarok támasztanak be (ez nem látszik mindenhol a képeken). Ezek a hernyócsavarok mindenhol utólag kívülről is elérhető helyen vannak, ugyanugy ahogy a végső rögzítésre használt csavarok is.
 
3. Az Y kocsijainak beállításához lásd az előző pontot. A kocsi felett (felső két kocsi) és alatt (alsó két kocsi) lévő felület nem felfekvő felületek, hanem a beállító csavarokat foglalják magukba. Ahogy irtam ezek nem látszanak mert itt még nem tettem be Őket az összeállításba.
 
Egyébként van egy pneumatikus munkahengerrel működtetett lineáris sínes egységem. Ezt a beállítási lehetőséget arról vettem le.
Persze ettől még mindig lehet hogy hibás az elgondolás. :)
 
4. Teljesen jogos! Tegnap a végén csak kicsaptam a belső felületet könnytésnek. Nem szabad. Itt kell elhelyeznem a csatlakozását.
Köszönöm hogy figyelemztettél. Azért azt hiszem ahogy haladok tovább csak hiányzott volna. :)
 
5. Sajnos ez még mindig nem az a gép amit nyugodtan kjorlátok nálkül tervezhetek. A váz jellegű alkatrészek és a csapágyház kivételével mindenem megvan. E köré kellett építenem.
A sín helyzetét lehetnem optimálisabban a motorfelfogás és a hátsó lapon elhelyezkedő lineáris csapágyak közé tenni, de az első pontban írtak ellenére megrpóbáltam legalább az egyik alkatrésznél mégis figyelembe venni azt, hogy ne kelljen egy hatalmas tömbből rengeteg anyagot lefaragni. Igy a hátsó lapot egyszerűsítettem inkább, mert ez a nagyobb alapfelületű.
 
6. Igazad van. Gondolkodni fogok valami megoldáson.
Emellett még szeretném ugyis betervezni a kapcsolók felfogásának és ütközési felületének helyét is. Munka az még lesz.
 
7. A képen nem láthatod jól, de a kupplung alatt egy olyan csapágyház és hézegolható csapágy egység van amit bármikor ujra fel tudok használni máshol is (más tengelyeknél, de más gépnél is). Ha érdekel mutatok egy metszetet.
Ebben egy saját kihézegolt csonk van amire egy oldalról a motor, a másik oldalról az oró csatlakozik. Igy akár utólag is ki lehet cserélni az orsót másikra. Jelenleg ez TR menetes, de "rendesebb" gépnél golyósorsó leszen itt.
 
8. A marómotoron a felfekvési síkján van 4 db felfogáshoz használatos furat. Ezzel rögzítem valójában, a négy csavar amit látsz csak Az X tengely körüli esetleges elfordulás kiküszöbölésére van.
Emellett a motor síkjában van egy horony, amivel lehetne pozícionálni, azonban annak a használatával csak megbonyolítottam volna a dolgot.
 
9. lásd 6. pont.
 
Nagyon köszönöm a tanácsaidat!
És csak nyugodtan kibickedj tovább! Sőt! Kérlek rá! Ugyis elfeledkezek majd egy halom dologról amilyen vagyok.
 
 
[#eljen][#wave][#worship][#integet2]

43pbwjg8s

Köszönöm!
Ezt megnézem mennyit jelent.

43pbwjg8s

A Z anya ami nekem most van sajnos elég vaskos házacskában foglal helyet.
De most ahogy nézegetem a dolgot, valamennyit tudok majd még összébb húzni a dolgon.
Ha a motort átteszem akkor a csapágyházat is át kell. Ezzel sajnos nem nyerek további helyet. Legalábbis elsőre igy látom
Este azért rendesebben megnézem a lehetőségeket.

besirkyjh

Hello
 
Reggel probáltam irni de valamiért nem jelent meg .Szinte szorol szora a Sanyi leirta .
 
A maromotorral ne kinlodjd ( ha ez a fajta lessz használva ) van neki nyaka ( mint a libának ) ott megfogod és nem kell uj életbiztositást csinátatnod .
 
Ekkora tengely kapcsolo van az E2N ben is ( tudom a rajzolás öröme , én is szeretem ).
Egyszerüsitsd le és meglátod még jobb is lessz .
A sok sok felesleges marás ( olyan sokat itt nem számit a "Z" sujja ) .
 
Még valami , most látom .
A 4db "Z" csapágy tul mélyen van ,igy az "Y" hidad alatt lessz egy nagy (60-70 mm ) holt tér.Legalább egyvonalba az "Y" csapágyakkal de én még feljebb tenném .
Ha ebben a beállitásban használod , 1csapágy hossz+egy maromotor nyaka+az ER xxbefogo+a maro hossza ,ennyivel lejjebb tudsz majd dolgozni .
Ha "Z" csapágyat az "Y" föléteszed akkor ennyivel alacsonyabb lessz az "Y" hidad ( és persze merevebb és könnyebb és stb ).
 
Üdv

43pbwjg8s

Szerintem a normál eredeti megfogással sem lesz problémám a marómotornál. Legalábbis remélem.
Ha jól láttam Ádám, Te sem használtál mást. Itt melette az elöl látható oldalirányú beállításokra szolgáló csavarok a pozícionálás mellett még támasztanak is.
 
Tengelykapcsoló? Mire is gondolsz?
Itt egy sima kis AHSK2-8x8-as alu kupplung van. Ez gyári. Ezen nincs mit egyszerűsíteni! :)
Mi is az E2N??
 
A marásról konzultálok a gyártómmal. Ha neki nem gond akkor marad igy kikönnyítve. Ha igen akkor változik.
 
A csapágyak helyzetei.
Először is:
Ha megnézed Z irányban nem a csapágyak, hanem a sínek a mozgók.
A képen a felső véghelyzetben van a Z szerkezet éppen.
Nem a 4 db Z csapágy van tulzottan lenn, hanem ha mondjuk 90-100mm-es Z utat akarok akkor felül kell hogy legyen hossza a sínnek. Egyébként lefelé haladva kicsúszna a csapágyakból. Ebben az irányban ez volt a méret meghatározó. He ez nem kellene, persze sokkal kisebb kompaktabb lenne a dolog.
Ugyanez az ami miatt ezek a csapágyak viszonylag közel vannak Z irányban egymáshoz, mert ha távolabb rakom, ugye akkor hosszabb sínkinyúlás kell felfelé.
De ha a sínt átteszem a hátsó lapra és a csapágyakat a mozgó Z részre, akkor sem javul a helyzet mert a sín hossza akkor is kell.
Csupán akkor lefelé.  
Ekkor a marómotor patronja és a befogott szerszám (várható legkisebb kinyúlási hosszú szerszámot kellene nézni hozzá) megfogná a max Z irányú elmozdulás méretét. Ugye nem sok értelme lenne annak, hogy a vezetősín mélyebbre nyúljon ki mint a szerszám.
 
Az Y tengelyhez mért helyzetet még megnézegetem. Valamennyivel tudom feljebb vinni az egélsz egységet azzal, hogy lejjebb viszem az Y alsó csapágyait, de ehhez a hátlapon megint szélesítenem kellene.
 
Nézzük csak!
Ha a majdani Y híd legalsó részére teszem fel az alsó Y síneket, (egy kicsit ugye azért hagyunk ott is helyet az állításhoz) akkor nyerek pár 10 mm-t az Y magasságából.
Viszont a két alsó Y csapágyat ehhez a mostani Z mellé, kintebb tudnám csak tenni, igy a szélesebben széttett Y csapágyak miatt majd 100 mm-el hosszabb Y sínek kellenének.
Nem biztos hogy megéri.
 
Azért köszönöm a tippeket és továbbra is várom a továbbiakat!

43pbwjg8s

Egyébként a felesleges marás kilőve. :)
Az oldallapok egyszerűen külön készülnek és csavarozva lesznek az előlaphoz. Utána fogják még egyszer felhúzni a fontos felületeket.

43pbwjg8s

Nézegetem, nézegetem ezt az orsót és anyát......
Sajnos ez az ami nagyon behatárol.
Ha valami kisebb golyósorsó D12 környékén kis anyával max. 160 mm hosszal. Egyből több helyem lenne.
Esetleg TR orsó és hozzá egy kisebb átmérőjű, vagy lelapolt anya.
De a legrosszabb esetben egy lelapolt anya, TR 13x valamennyi (ezt most hirtelen nem tudom).
 
Egyébként most a kikönnytett vázdarab 63mm a sín felfekvő felülettől a motor felfekvőig. A kép csalóka lehet, ezért írom inkább ide.

43pbwjg8s

Talán igy érthetőbb amit itt gagyogok lenn:
http://kepfeltoltes.hu/091027/1745666203_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" border=0>

2vkx6unz

Korábban szóbakerült, hogy Z tengely kocsijai az y alá lógnak vagyis csökkenti egy adott y magasságnál a megmunkálási méreteket #5978 Kulcsár Zoltán hozzászólása. Ezt és a felső kocsit is feljebb kell(ene) tenni úgy hogy az alsó kocsi széle legfeljebb az y kocsit pozícionáló darab síkjáig érjen. a felső szintén, csak ott a felső élre vonatkozik a javaslat. A jelenlegi megvalósításban a Z -t érő erőhatásokból a forgatónyomaték kb. az alsó sínre esik. Ha a két Z kocs feljebb kerül akkor a két Y sín közé esne.
 
Ha a csapágyházat is feljebb teszed ( a motorhoz közelebb akkor ismét nyerhetsz ~10 mmétert a Z-y távolságból.
Érdemes lenne erőket számolni a kocsikra.

besirkyjh

Viccnek szántam , a csapágy házat néztem tengelykapcsolonak ( most már látszik hogy ez egy csapágy ház ) .
Persze hogy a sinek mozognak , látom a rajzon .
 
Megint a Sanyira tudok hivatkozni , csak én egyszerübben irtam .
 
Akkor méretezed jol a "Z" asztalodat ( szerintem ) ha a maromotorod patronja nem ér lejjeb az "Y" hidad aljánál és a "Z" csapágy és az "Y" csapágy központja minél közelebb van egymáshoz .Nem kell szélesebb "Y" minek az ugy jo ahogy van .Ezzel nem csinálsz semmit csak rövidited az "Y" hidad magasságát , az áteresztö képessége ugyan az hiszen a patronod illetve az abban lévö szerszám határozza meg .
Nem csak 10 mm-röl van szo ( felfogato palást és az ERxx patron ).
 
E2N biztosan tudod az egy eszterga ( nem is akármilyen ) a hajtomotorja és a sebválto között van egy tengelykapcsolo , elsöre arra hasonlitott a kuplung-nak nézett csapágy házad .
 
Üdv
 
Ennek a motornak a felfogatását csak részben ismerem ,azt látom hogy van rajta egy ( 43-48 mmm) palást ami szabványosan felfogatáshoz valo .Logikus , ha van a hátulján 4 db rögzitö furat akkor azt kell használni .

43pbwjg8s

Semmi gond! gondoltam hogy valami ilyesmi lehet ezárt húztam szét (gyakorlatilag Z -ban egy picit túl is a szükséges max elmozdulásnál) a szerkzetet hogy lásd mi van odabenn.
 
A két csapágy közpotjaazért nem érhet olyan közel egymáshoz, mert mindegyik állítható. Ehhez fel kell tudnom laíítanom Őket. Ha egymással szembe egy lap két oldalára teszem Őket , ez lehetetlenné válik.
Ezért van az ami mondtam, vagyis, ha Z irányban egy szintbe tenném a csapágyakat akkor egymás mellett kll hogy legyenek Y irányban. Azt hogy a Z csapágyak milyen távolságban vannak egyrészt meghatározza az, hogy odabenn milyn helyem van, másrészt (bár ez nemfeltétlen csupán esztétikai) hogy a motorom milyen széles és milyen felfogási és állítási helyigénye van.
Harmadrészt van egy optimális terpesztés amire szükség van ha oldalirányú terheléseket vesz fel a szerkezet. Ha túl közel vannak egymáshoz a motor felfogás és a marótengely távolságához képest nézve akkor ugy vilselkedik mint ahogy egy enyhe terpeszben álló ember a széles mély terpeszben állóhoz képest amikor oldalról meg akarják lökni. (talán igy a szemléletes). A kinematikai szimulációt még ugyis finomgatni kell, de igy is érthető azt hiszem.
 
Tehát ha leteszem az Y két alsó csapágyát a Z magasságába, (most 40mm-el van fentebb csak az alsó Y csapágy mint a leendő Y alsó széle) akkor nyerek ugye 40mm-t, de az Y csapágyat ki kell tennem oldalrébb. Az kétszer a csapágyhossz, vagyis 2x40mm plusz a szélességben. Ez akkor 80mm plusz Y irányban a 40mm-el alacsonyabb Y-ért.
 
Ha az X csapágyakat távolítom egymástól annak egyenes folyamodványa a drága Z sín hosszabbítása, a hosszabb orsó, a plusz marandó anyag
 
Sanyi!
Azért kérlek nézd meg a lenti ábrákat is ne csak az autolsót, mert azokon láthatod alapállpotban a szerkezetet. Ez az utóbbi kép túl van mozgatva a leendő Z úton most 10mm-el!
Tehát ez a legrosszabb állapot lenne kihajlás és az odalirányú terhelésből adódó, a marómotort "elhajlítani" szándékozó terhelés.
 
Bár...Igazándiból nem értem miért gondolkodunk még az X asztal távolságon és az Y híd tartómagaságán. Az még arrég van!
De azért várom a további tanácsokat!

43pbwjg8s

Pedig csak meg kellene oldanom, hogy az Alsó Z ne a kétkarú emelő csuklópontjaként funkcionáljon...... :(
Gondolkodok még.

4um5b65d

Bocsi, le vagyok maradva az olvasással, lehet, hogy nem is ez a gondod...
Azt a 62mm-ert szeretnéd csökkenteni valahogy?

43pbwjg8s

Szia Les!
Nem nem!
Az már régen kevesebb.
Most éppen 45 és ugy néz ki a TR anyánk köszönhetően ennél kisebb már nem lesz.
 
A gond most inkább az mire Zoli és Sanyi felhívta a figyelmemet, hogy jó lenne ha a Z csapágyai az Y csapágyak között helyezkednének el.  
Természetesen teljesen igazuk van. Csak rágcsálom éppen,hogy hogyan merről kőne nekimenni, mert mindenképpen növekedni fog sok más méret emiatt. Keresném a legjobb megoldást, mert sem TR orsóm nincs sok sem pedig sínem. Próbálok mindenhonnan spórolni egy kis távolságot ahonnan lehet.
De hát ha nem lehet....... akkor nem.
 
Alapvetően nem akarok kemény anyagokat munkálni, de pl. Azért jó lenne megprószálni az Alut is.
Ha pedig szeretném, akkor jó hallgatni azokra akik tudják a dolgukat.
Na gondolkodok még egy kicsit aztán ugyis beszunya.