Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

7vpav5d32

Nem kell félni a szíjtól. Ebben a kategóriában mérhetetlen a nyúlás miatt a méret hiba. Gondoljatok bele ha 0.2mm-et nyulik a szíj egy 60-as tárcsán akkor az kb 0.4 szögperc ami 5-ös orsora 0.004-0.005mm. Engem ez nem zavar. Abban is biztos vagyok, hogy egy léptecs vagy egy kis szervó szétszakadna mikorra 0.2mm-et nyujtana a szíjon.

Szalai György

A középmotoros megoldást tartom jobbnak
A hídnak mindég az az oldala terheltebb, ahol a megmunkálás épen folyik. Szélső helyzetben a túlsó orsón alig van erő. Egyik szélső helyzetben az egyik szíj viszi a terhet, középen mindkettő fele arányban. Tehát a szíjak ugyanakkora max erőnek vannak kitéve. Nem is a megmunkáláshoz szükséges előtoló erő veszi őket igazán igénybe, hanem a feszítésükhöz szükséges erő. Egy darab hosszú szíj alkalmazásakor ezt mind ráterheled a motor tengelycsapágyára is. Mekkora erő ez egy méteres fesztávnál? Ezért is tartom jónak a rövid szíjra törekvést. Akkor a két szíj egyenlő előfeszítő ereje szépen kiegyenlítődik a középen lévő motor tengelyén. Jóformán csak a hasznos, előtoláshoz szükséges erő marad. Nem baj az,  ha sokáig tart a csapágy.
Ha mindenképp az egy szíj, oldalsó motor megoldás mellett döntesz, akkor legalább minél hosszabban támaszd alá a szíj odamenő és visszatérő ágát is. (Lemez és rá teflon vagy grafit szalag.)

2vkx6unz

Pedig van rá példa. A találkozón volt Omron/yaskawa AC szero és ott van ilyen master-slave üzemmód.

2vkx6unz

Egy apróságot azért még figyelembe kell venni. A szíjat nem lehet tetszőleges erővel előfeszíteni mert nem fogja bírni a motor vagy a főorsó csapágya, ezért nem csak a nyúlás hanem a belógás miatt is lehet eltérés. Érdekes lenne végre egyszer végigszámolni tulajdonképpen miről is vitázunk, milyen hatása van a pontosságra. Én egyébként szjí párti vagyok mivel ez a hajtásmód két számomra fontos dologgal rendelkezik: 1 áttétel kialakításának lehetősége, 2 kuplung kiváltása.

0gbwyh99

Üdv. mindenkinek!
Csináltam még egy rajzot . Most fogtok csak szörnyűlködni ! Azt hiszem túlbonyolitottam , nyugodtan kritizáljátok ! Hm , hosszan alátámasztani ... nyilván lesz még egy rajz .[#wave]

0gbwyh99

http://cnctar.hobbycnc.hu/Svertel/attetel3.jpg" border=0>

4um5b65d

Mi lesz itt még......?!?!
 
 
[#fejvakaras][#vigyor3]

svejk

Mivel kijelentetted hogy léptetős lesz, szinte mindegy milyen hajtást választasz.
Éppen a léptetős miatt ne  feszítsd túl a szíjt mert éppen akkor kapsz több rezonanciát, vagyis a motorét átviszed a vázra, valamint ahogy Sanyi írta nagyon végesek lesznek a csapágyak élettartama.
Az már többen kitapasztalták, hogy a mikrostepp a pontosságot nem igazából javítja, ha pedig marad a féllépés akkor a normál feszítésnél sem fogod meghaladni a motor lépésének a szögét.
Azontúl a kicsit rugalmas (fél motorlépésnél nem több) hajtás szintén javítja a hajtás tulajdonságait.
 
Legelterjedtebb az "omegás" egy szíjjal (gondolom olcsóbb mint két kisebb szíj meg a motoron dupla tárcsa)

0gbwyh99

Mondtam hogy lesz szörnyűlködés !!
Erre mit mondtok ?
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Svertel/attetel4.jpg" border=0>

0gbwyh99

HOPPÁ , valami forditva van !

nffab2gnr

Péter! Az enyém csak 500*700-as két léptető két vezérlő viszi, de idönként én is "szomorú" vagyok mert van olyan eset,hogy kiesik a szinkronbol az egyik motor. Direkt hajtással mennek az 10 mm orsók.

4um5b65d

Szép zöld....
A 90 fokos hajlásnál nagyobb görgőkkel dolgozz, mert előbb megy tönkre a szíjad a kis hajlítási sugártól.

svejk

Egyébként lett számítva a tárcsák átmérője a szíjsebesség, méret és nyomaték függvényében, vagy csak hasraütés?
 
Tényleg tudtommal még ilyen számítást sem vezetett le itt a fórumon senki, pedig hasznos lenne, állítólag sokat számít.

0gbwyh99

Na , azt hiszem ez lesz a végső változat !
Valakinek még valami ellenvetése ?
 
http://cnctar.hobbycnc.hu/Svertel/attetel5.jpg" border=0>

4um5b65d

Á, még nem hagyunk pihenni.....
A felső két zöld "bizb@sz" a bordázattal találkozik. Jó ez így ?