Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

000000000

Szia!  
Amit írtál az nem igaz matematikailag!
Csak hogy nagy hiba ne legyen a linkben,
kijavítanám.
Így helyes: arctg(60/80)=~36.87 fok

000000000


3vv2btrhv


robroy007

Üdv Néktek!
 
Kovacsk hidraulikus hajtású gépéhez szólnék hozzá!
 
a cégnél használunk 1 54000-et forgó kézi pneumatikus köszörűt!!! (nincs elírva semmi) félelmetes hangja a fogorvos is megirigyelné
 
véleményem szerint egy sima pneumatika cső (jelenleg textilborításút használunk, nagyon puha)könnyedén megoldja az meghajtó erő továbítását 7-8 bar nyomással hajtjuk a kicsikét ha kap egy kis műszerolajat még félelmetesebben forog szóval kenésérzékeny a technika
 
ebben a formályában csak egyetlen hátrányát látom, ha nagyot fog munka közben, akár meg is állhat a maró, akkor persze törik a cucc  
 
az egész amúgy 15mm átmérőjű és 15 cm hosszú kiválóan befogható ketyere plussz levegő cső 1m  
 
Üdv Robi

3rymb5s35

Köszi az ötletet és a bátorítást.

000000000

http://cnctar.hobbycnc.hu/stgellert/marofej_kicsi.jpg" border=0>
http://cnctar.hobbycnc.hu/stgellert/marofej.jpg" TARGET=_fnew>nagy méretű kép
 
Na ebből szeretnék flexibilis tengelyel működő marógépet csinálni. Nameg kúpfogaskereket szerezni hozzá:-)
A tengelyt én pászítottam hozzá, a tető lezárja egyébként.

Szalai György

Kapcsolódva © tomktom tegnap 21:37 #4106-hoz.
 
Látom, te is a kereszthuzal megoldást választottad a híd két oldalának merev szinkronban tartására.
http://magiist.fpn.hu/Kepek/Kereszthuzal.jpg" border=0>
Az én gépemen is hasonlóan kéne majd működnie. A különbség csak az, hogy két fordítógörgővel többért cserébe, a huzal a széleken megy majd, nem középen keresztezi egymást. (És talán nem is huzal, hanem acélszalag.) Egyszer kérdeztem már itt, hogy van-e valakinek ezzel kapcsolatos véleménye, tapasztalata.
(Segítség, béna vagyok!!!SzalaiGyörgy2008. ápr.21.19:58 #2157)
De akkor mindenkinek süket volt a fülében, vagy nagyon fontos dolga volt. Nem jött egyetlen reakció sem. Hasznos lenne a számomra, és talán a jövőben másnak is, ha írnál pár sort a megoldás gyakorlati oldaláról.
Milyen huzalt használtál? Kipróbáltál-e több félét is? Nem jelentett-e problémát a fordítógörgők tengelyrögzítésének esetleges rugalmassága? El tudtál-e érni vele nagyobb merevséget, mint a gép elméleti felbontása? A huzal fordítgatása a görgőkön mennyivel növelte az előtoló motor terhelését? Stb.
 
Köszönettel.

3k74cecek

Nehogy most is válasz nélkül maradjál.
1. nem tudom mire vonatkozik az első sorod, mert ebben a topikban még nincs 4106-os számú hozzászólás.
2.véleményem: Nem látom egyenlőre, hogy miért jobb ha a szélén vezeted a huzalt és nem középen keresztezik egymást?
Ennek egyenlőre csak hátrányát látom:
a. több görgő drágább
b. a több hajlítás miatt nagyobb terhelést jelent (ez ugyan elhanyagolható lehet ha jó a huzal vagy a szalag)  
c. a több görgő hosszabb huzalt jelent aminek nagyobb a rugalmas alakváltozása. Ez is rontja a pontosságot.
 
A görgőket persze a lehető legmerevebb módon kell megoldani, mert az bizony nagyon számít a pontosságban.
Nem tudom, hogy mennyi az elméleti felbontás amire kérdezel, de ha pl. 0.01mm akkor biztosan állítható, hogy a huzallal  
ez a pontosság nem érhető el.  
 
A (Segítség, béna vagyok!!!SzalaiGyörgy2008. ápr.21.19:58 #2157)  hozzászólásodban több centi széles acél szalagot emlegetsz. Hol lehet ilyet beszerezni a kivánt hosszúságban ?
A több centis szélesség elég sok gondot fog okozni a terelőgörgők kialakításánál, a két szalag kereszteződésének megoldásáról nem is szólva.  
Elsőre ennyi jutott eszembe.

000000000

Én csak azt tudom, hogy a flexibilis tengelyes hajtás azért izgat, mert a fortunás hajtás, hacsak nem bordásszíjat használok, szintén csúszhat...  
ergo a flexibilis tengelyes hajtás kismérvű csúszása tán még jobb is erőátvitelre, mint a síma szíjas hajtás.
Amire elméletileg (mindennémű gyakorlati alapot nélkülözve, tehát lehet, hogy olyan bődületes marhaság, mint, hogy vashajó nem úszhat a vízen) jutottam, hogy a fogaskerekes, "merev hajtás" előnye a pontos terhelés számíthatóság... x lóerő/kilowatt y fordulatszámon xy fogásmélységgel xyx előtolással xyxy forgácsleválasztást eredményez...
Ez rugalmasabb rendszernél nem egzakt, iparilag nem megfelelő, illetve nagyon kényes szerszámoknál (keményfémbetét, forgácslapka) modellezhetetlenebb hibajelenségeket okozhat...
De ezek csak tippek.
 
Ez csak annyiban kapcsolódik Szalai kérdés-válaszfeltevéséhez, hogy biztosan kell tudni, adott terhelésnél megcsúszhat e valami, vagy nem.
Pozicionálásnál a bowdent gáznak érzem, mint rugalmas rendszert...
Erőátvitelnél nem, de ez majd a saját bőrömön kiderül:-)

Szalai György

Abszolút igazad van, ebben a topikban nincs 4106. sor, azt meg nem írtam oda, hogy Adok, Veszek, Cserélek. Elnézést kérek a pontatlanságomért. Azt remélem, talán tomktom érti, hogy neki címeztem a kérdéseket. (Persze mindenki véleménye jól jön)
 
Azért tartom célszerűbbnek, ha az asztal közepe alatt nincs keresztben a két huzal, mert oda más terveim vannak. 60cm átmérőjű forgó asztal, aminek középen lóg le a motorja.
a. Több görgő drágább, de van ha kell, több is mint kéne.  
b. A több hajlítás nagyobb terhelés akkor igaz, ha nem elég nagyok a görgők, a huzal vastagságához képest. Ezért gondoltam vékony szalagra inkább.
c. A több görgő, hosszabb huzal, nagyobb nyúlás, engem is aggaszt, de ezt a szalag szélesség választásakor kell majd figyelembe vennem.
A görgőket a lehető legmerevebb módon kell megoldani, ezért hibásnak látom tomktom tervében, hogy a görgök tengelyét csak az alsó végükön rögzíti. Így a görgő tengelye az asztal közepe felé rugalmasan elhajolhat. Én az alsó és felső végüket is rögzíteném.
Igen az elméleti felbontást 0.01mm-re tervezem és magam is azt gondolom, hogy ez acélhuzallal (pláne egy sodrott bowdennel) nem érhető el. Ezért gondoltam szalagra inkább. Szerintem, az kevésbé nyúlik és jobban hajlik. A vitorlás sport kevlár köteleket is használ, ahol nem szabad, hogy nyúljon a kötél. Egy párhuzamos kevlárszál köteg fut bennük, fonás nélkül, és ezt egy szövött külső réteg fogja össze. Talán érdemes lenne nyúlásméréseket végeznem velük.  
Ebben az ügyben ez a legnagyobb kérdés a számomra. Hol lehet ilyet beszerezni a kívánt hosszúságban? Hát, egyenlőre fogalmam nincs. Ez az egyik ok, amiért kikérem a vének tanácsának véleményét.
A két szalag keresztezése nehéz kérdés. Talán a görgőtengelyek enyhe döntésével megoldható.
Köszönöm a hasznos észrevételeidet.

Szalai György

Ha jól értem, a fő problémád, hogy a slip miatt nem egzakt a pontos terhelés számíthatóság.
Mindegy honnan ered a valós érték csúszása a számítotthoz képest. Használhatnál bordásszíjat is, vagy fogaskerék áttételt, akár hidraulikát, ha a motorod kicsi úgy is leesik a fordulat. A motor már az elején eldönti a dolgot. Nem véletlen a régi gépeken a több kilóvattos rövidrezárt forgórészű motor. Ehhez képest (fordulatszám tartás terén) nagy előrelépés, ha a motor kommutátoros. Pláne, ha fordulatszám érzékelésen alapuló visszacsatolt szabályzás táplálja. Az után már csak annyi a dolgod, hogy a pontos fordulatszámtartást ne told el egy megcsúszó erőátvitellel.  
És végül, amire az elején gondoltam drágábbért, az a BL motor, fordulatszám tartó szabályzókörben, közvetlen szerszám befogással. Flexibilis rézvezetéken hajtva.
 
Pozicionálásnál a sodrott bowdent én is gáznak érzem, ezért zártam ki az elején, és gondolkodtam a szalag irányában. Sajnos nanocső szalaggal személyesen még nem találkoztam, pedig meghatározó lesz a jövőben, az biztos. Viszont a kevlár már elérhető.
Sok sikert.

3k74cecek

Amit írsz a középen kereszteződés ellen az valóban indokolja a széleken vezetést. Ez jogos érv.
Pusztán az, hogy egy görgő tengelyének csak az egyik fele van megfogva, még nem jelenti azt, hogy az nem elég merev.
Ezt csak akkor lehet eldönteni, ha tudjuk a a kialakítás pontos méreteit és a terhelő erőket.
A kétoldali megfogással persze könnyebb merevebbet kialakítani, viszont esetleg rosszabb gyártani és szerelni.
A bowden sem jelenti egyértelműen azt, hogy az sokkal rosszabb mint a szalag. Ez megint méret és terhelés kérdése.
Lehet, hogy két (vagy több) bowdennel egyszerübb megoldani mint széles szalaggal.
A több centi széles szalagnál elég körülményesnek tartom a gögők döntésével megoldani a kereszteződést.
Ehhez ugyanis nagyon precizen kell pozicionálni a görgő tengelyét. Persze semmi sem lehetetlen, de minek nehezítsük a dolgunkat ha nem muszáj.
A kevlár műszaki adatait és a tulajdonságait nem ismerem, de lehet, hogy ami megfelel a vitorlás sportnak az használhatatlan a gépiparban.
A nyúlás csak egy jellemző, és még soknak meg kell feleljen a kiválasztott anyag.  
A pontosságra: ha a híd két oldalát szeretnéd 0.01 mm pontossággal pozicionálni, akkor az ilyen görgős bowdenes/szalagos megoldást el kell felejteni, mert sosem lesz ilyen pontos. Ebben az esetben szerintem csak a két orsó jöhet szóba, de még ott is kételyeim vannak az ilyen pontossággal. Nem tudom mit akarsz csinálni a géppel, de szükség van ekkora pontosságra, ilyen méretek mellett? Ekkora gépnél a rugalmas alakváltozás sokkal nagyobb ennél.

000000000

Köszönöm a válaszod, rágódom rajta (főleg a bl motor rézkábel dolog érdekes, ez eszembe se jutott), én most a nagy teljesítmény alacsonyabb fordulatszám bűvöletében élek... majd meglátjuk, mi lesz belőle:-)

000000000

 
http://mentomelleny.hu/hirek.php?Action=ShowNews&NewsId=18" TARGET=_fnew>Kevlár kötél - a végén teherbírás, nyúlás

2vkx6unz

A kevlárral csak óvatosan, negatív a tk-ja. Bár ekkora méretben ez nem biztos, hogy sokat számít. A belinkelt kötelet nem erre a feladatra találták ki ami persze nem jelenti azt, hogy nem lehet erre használni, de szerintem nem lenne tartós. Inkább egy kevlár betétes fogazott szíj lehetne a megoldás.