Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

zozo

Elektromos csörlővel, rádiós távirányítóval. Az "akasztó" ember kezében van a távirányító, ha baj van rögtön le tudja állítani, visszafele járatni.
Egy áramfejlesztő kell hozzá, de elférne az autón. Cserében biztonságos és kényelmes.

A hajómat egyedül így húztam ki  a sólyán. Gyerekjáték volt.

PSoft

Idéz...úgy tudom a  a robikhoz még nyomatéknövelő áttétel is létezett ,pótkocsi vontatáshoz .

Igen, egy kétlépcsős szíjtárcsa volt a főtengely végén.

jani300

Nekem volt géplapátom , annak a sodronyában volt az indító vezeték , de lehet kidobtam már a tárcsát , hajtóművet .
Azért kell a kuplung ha elakad ki lehet kuplungolni ,a csiga pedig lehet önzáró .
De van egytonnás ,hengcsigás bolgár futómacskám , csak akkor háromfázisú generátor kell ,vagy frekiváltó :)
Favágó kezébe adnál finom villamos csörlőt ? :)
A 3,5 tonnás gépeimet  én is egyedül vittem be , nem volt gond vele ,akkor :(

jani300

Hát akkor az bizonyos hogy nem ugyanarra gondolunk :)

ANTAL GÁBOR

Én könnyen beszélek mert nekem készen van ilyenem .  Hidromotoros csörlő + belsőégésű ( 13 LE Honda) motorral megcsinált hidraulikus tápegység .  Ennél jobb nem kell . Az útváltóval lehet szabályozni( fojtásos szabályzás) a sebességet , Vagyis a megállítás gyakorlatilag cm es pontosságú
A vonóerő a nyomáshatárolóval korlátozható tehát nem terhelhető túl a csörlő .A kis csőrlőmet kútfúrásnál az iszapoló mozgatására és felezős üzemben a csövek visszahúzására használom F = 1800 N   A nagy csörlőm 5000 N os ( ott van egy 3 as áttétel )
A hidromotor  mindkét esetben  OMR  típusú

RJancsi

Ha már csörlőkről van szó... Régebben vásároltam egy kompakt csörlőt. Állítólag egy színház "vasfüggönyét" mozgatta amíg le nem cserélték. Sajnos nem sokat tudok róla. Egy elég kicsi 220/380 V-os motorka van rajta 12 mm-es tengellyel. Az adattáblája alapján talán 350 W-os, legalábbis van rajta 0.35 is. Egy egyszerű rugótergelésű kúpos kuplung határolja a nyomatékot.
Jó lenne tudni mekkora terhet képes megemelni. A mechanikai áttételt még ki tudom számolni (olajban futó bronz kerekes acél csigás hajtás), a kötéldob átmérőjét megmérem, és feltételezek pl. 10% súrlódást. De mennyi lehet egy ilyen motor forgató nyomatéka amit tartósan elbír illetve mekkora indítónyomatéka lehet a teher megindításához?

      

svejk

A motor 2-2,2 Nm köröli nyomatékot tudhat.
Az indítónyomatéka 3 fázis esetén ennél kevesebb de akár lehet csak 50%-a.

A terhelt csigahajtómű vesztesége biztosan több mint 10 %, akár felmehet 40-50%-ra is.

PSoft

Nyilván, csak elírtad...[#kacsint]

Az indítónyomatéka 1 fázis esetén ennél kevesebb de akár lehet csak 50%-a.

svejk

Nem, 1 fázis esetén sokkal kevesebb akár csak 20 %.

Három fázis esetén is sokváltozós, a motor kialakításától függően akár még nagyobb is lehet mint a névleges, de általában kevesebb valamivel.

RJancsi

Köszi az infót! Jobb híján arra gondoltam valahogy "blokkolom" (pl egy masszív csőfogóval) a csigahajtás bemenő tengelyét és megpróbálok a motor tengelyére valami közvetlen súlyterhelésű kart erősíteni. Ebből legalább azt meg tudnám állapítani milyen nyomatéknál csúszik meg a kuplung. Persze ez nem sokat segít abban, hogy mire képes a motor, ha korábban valaki jól megfeszítette a rugót akár le is égethetem a motort de a kuplung nem csúszik meg. Vagy a másik eset ha a biztonság javára lazára állították a rugót és hamarabb old mint amire a motor képes lenne.

2si5rj3b

Mindenféle hosszasabb levezetést mellőzve jó közelítés gyanát úgy is gondolkodhatsz, hogy mekkora munkát képes elvégezni a gép: Egy LE=736 Watt. Ez kb. 73,6 kg-nak megfelelő súlyerőt képes mozgatni, azaz emelni egy méter magasra, egy másodperc alatt.
350-es motorod ennek majdnem a felét tudja teljesíteni, (pontosabban 0,47-szeresét). Vegyük úgy tehát, hogy 35 kg-ra képes.
Ha mondjuk az áttételekkel 0,1 m/s az emelési sebesség, (a méter tizede) akkor a 35 kg tízszeresével 10x35=350 kg lesz a mozgatható tömeg. Ezt felére vesszük a csigán elvesző nyomaték, és egyéb veszteségek miatt. Ekkor 175 kg-ot kapunk eredményül.
Egyfázisú motor indítónyomatékára ne nagyon számolj, általában teher nélkül kell indítani őket. Pl. ugye induláskor nem feszes az emelőkötél.

2si5rj3b

Ez lemaradt:
Mérd meg mennyi idő alatt csévél fel egy méter kötelet a gépezet, és föntebiek alapján jó közelítést kaphatsz.

Ha nyomaték alapon számolsz, az hosszadalmasabb, és az áttétel pontos vesztesége akkor se lesz ismert. A csigánál ez mindennél jobban függ a kenőanyagtól, és a felhasznált anyagoktól is.
A teljesítmény = fordulatszám x nyomaték. (1/s) A nyomaték tehát számolható. A csigaáttétel ezt felszorozza, és a kötéldob és a csiga átmérőkülönbsége van még amivel számolni kell. (Ha több sor kötél van, akkor a legnagyobb cséveátmérő jelenti a legnagyobb terhelést is egyben.) De szerintem ne merülj ennyire bele. [#kacsint]

RJancsi

Köszi a tanácsokat!  Még az is lehet, hogy egyszerűbben oldom meg. Nagyjából ugyanazt a tömeget kellene mozgatnia, így egyszerűen ráakasztom és megnézem hogy "könnyedén" megindítja-e, nehezen de elbánik vele vagy szánalmas zümmögésbe kezd. Igazából az utánfutómat (megrakva kb. 1 tonna) szándékozom a szűk, enyhén emelkedő kocsibejárómon behúzni ill. kiengedni az utcára. Tolatva autóval is megoldhatnám, de nem akarom leégetni a kuplungot. Arra gondoltam, hogy a bejáró közepére ledűbelezem a csörlőt, ráakasztom az ufót és szép kényelmesen behúzom az utcáról. Mivel elég lassan megy a csörlő ezért kényelmesen tudnám "kormányozni". Kifelé a lejtőn simán kigurulna a kapun, a csörlő csak ellentartana, hogy ne kézzel kelljen visszafogni. Ha úgy látom, hogy felfelé erőlködik vagy meg sem indítja, egy (mozgó)csigával megduplázhatom a húzóerőt. Abban azért bízom, hogy nem kell csigasort építenem hozzá.

2si5rj3b

Nekem mindenhogy jó, ha boldogulsz! Nehogy tudálékosságnak, vagy zaklatásenak vedd amit írtam, ez a lényeg! Manapságf a tudomény az sokszor ördögnek a tömjén ugye...

RJancsi

Dehogy veszem annak, őszintém megköszönök minden tanácsot. Az elmélettel többé-kevésbé tisztában vagyok, de egy hiányos adattábla és ismeretlen mechanika birtokában néztem ki a fejemből mint az üregi nyúl. Épp ezért tettem fel itt a kérdést, sok okos és gyakorlatban tapasztalt ember olvasta és adott ötleteket. Mindegyik hasznos volt. Arra pl. álmomban sem gondoltam, hogy egy olajban futó csigahajtás csak 40-50% hatásfokot tud felmutatni. Azt hittem sokkal hatákonyabb.
Már az is megfordult a fejemben, hogy valahogy mérnem kéne csörlőzés közben a motor áramát. Ha a teljesítményét elhiszem (az adattábla alapján) nagyjából ki lehetne számolni mekkora áram mehet át rajta füstölés nélkül.