Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

svejk

Kétféle megoldás létezik az alacsony és a magasnyomású.

Én az utóbbit ismerem közelebbről, ennél amikor megjön a nyomás akkor a dugattyút a rúgó ellenében felhúzza, majd amikor vége a nyomás ciklusnak akkor a rúgó kitolja a dugattyút és a megfelelő mennyiséget a kenési helyre továbbítja.

A betétekre rá van írva hogy hány mm3 egy löket.


De a lényeg nem is ezen van hanem azon, hogy könnyen reprodukálhatóan, és olcsón meg lehessen oldani a feladatot.

Ebbe a kategóriába nem fér bele a néha  talált kenőrendszer.

Szalai György

Értem én, hogy fecskendőből telenyomod a kocsit fél folyékony, teflonos zsírral és nem nehéz nyomni, míg kimegy a kocsiból a levegő.
Ámde, mi van azután? Amikor már a retkes, beszáradt zsírt kell kituszkolni az új zsírnak a kocsiból, a szennylehúzó mellett-alatt-fölött.
(Mondjuk az a négy év szervizciklusú zsír pont nem a beszáradós fajta.)
Na de akkor már nem olyan könnyű szerintem.
A másik érdekes kérdés, hogy: Az utánnyomott tiszta zsír mikor jut el a gördülő elemig, ha azt a régi zsír veszi körül?
Vagyis, hogy van-e értelme utána nyomni a tiszta zsírt, ha előtte nem mostad ki a régit.
Hogy Jar Jar Binks-t idézzem a klasszikusok közül: ,,Ez nekem maxibűzli." [#vigyor2]

dtb

Én a faipari gépemen a következőképp oldottam meg a zsírzás kérdését, már ahol lehetett... A "Z" volt a legegyszerűbb, ez mindkét oldalról kapott egy-egy kb. 200mm hosszú, autóknál használt porvédő gumiharangot. Ezeket megtömtem zsírral, aminek nagy része ki is jött ugyan az  első minimum-maximum mozgatáskor, de még így is maradt benne bőven. A tengely innen kezdve "pormentes", és folyamatos zsírzásban részesül. Sajna ez a módszer hosszabb tengelynél nem használható, de 3-400mm hosszban még bőven jó.
Az Y-nál a két lineár csapágy közé gégecsőből vágtam olyan hosszúságot, ami kicsit több, mit a csapágyak távolsága, hogy rögzítés nélkül is befeszüljön, majd ezt is megtömtem zsírral, így amíg az összes ki nem hordódik a csapágyakon kívülre, mindig lesz a tengelyen egy vékony réteg kenés.

svejk

Te tényleg nem akarod érteni vagy csak még nem láttál ilyet?
Összerakom a gépem új elemekkel és folyamatosan megy bele a zsír nincs beszáradva semmi, időnként letörlöm a kiszivárgottat.

sanyi84

Simán jó. Időnként 1-1 kocsit leszedsz és tisztítod, de meglátod nem megy a por csak a nem dugózott sín miatt a kocsi azon részéhez ahol csak a zsír van.

Én központi olajzást használok kis nyomású rendszerben olaj mérővel, vezetővel. Legalább is jobb fordítása nincs. Csúszó vezetéket olajoz, és golyósorsót olajoz. Az más tészta hogy fa gépeknél nem elég kizárólag csak a kocsik szennylehúzójára építeni a védelmet. Kellene rá harmonika is.

Szalai György

Persze, hogy láttam már központi zsírkenést. Teherautón.
Hobby gépen és hobby megoldásban nem látom értelmét.
Nem lesz korrekt és van jobb, egyszerűbb megoldás. Vagyis jojó, csak minek.
Élettartam zsírkenés, vagy szervizciklus zsírkenésben látom a megoldást.

Melyik gyártó honlapján olvastad, hogy tömd tele zsírral a kocsit, míg orrán-száján nem dől belőle?
Hogy másik klasszikust idézzek: Ez böszmeség.
Épp annyi zsír kell bele, amennyi oda való. Nem több. Pont egy ilyen nagyon remek, kenőanyagból, amilyet használsz. A többi csak akadályoz, nem ken, hatástalan.

(A porvédelmet meg szerintem kár ide keverni, úgy gondolom, az nem a zsír dolga. Épp ellenkezőleg.)

De ez csak a saját véleményem.

frob

milyen központi olajzót használsz?
és persze milyen olajjal, gondolom a lineáris sínt kened vele, vagy a golyósorsót?
mennyi olaj fogy?
pár dolgot írj már róla légyszives, esetleg fotó is jöhet :)

köszi!

sanyi84

Régi cnc gép, vas siklik vason... A csúszó vezetéket és a golyósorsót keni. Kis fém és műanyag alkatrészekre való a gép. Nem fa!!!!

 Kínai 2 literest.
https://s.click.aliexpress.com/e/tK2bpTOg
Kellett hozzá M8x1 4 mm levegő gyors csatlakozó is. A kimenetre.

Olaj 68 As szánkenő olaj. Olajzás felépítése:
Elosztó tömbből megy a Z felé és az XY felé. X tömbje Y tömbbel összekötve.

Az adagolók külön vannak tengelyenként. Olajozza a golyósorsót is. Több átfolyási ráta van!
https://s.click.aliexpress.com/e/BCK0vAWc

Még nem írtam okosságot hogy akkor olajozzon ha X métert megtett a szán. De akkor jó lenne 3 tartály...


Fotó talán van... Nézz szét itt:
https://www.instructables.com/id/Home-Renovation-of-Old-Cnc-Machine-With-Fagor-800m/

svejk

"Melyik gyártó honlapján olvastad, hogy tömd tele zsírral a kocsit, míg orrán-száján nem dől belőle?"

Szerinted mi történik amikor nincs folyamatos kenés hanem mondjuk az előírt 1-6 hónapos intervallumra írja elő a gyártó a zsírzást?
TELETÖMÖD és a szennyezett elöregedett részt kitolod az újjal.
Egy gyártó sem írja hogy szedd miszlikre a 60 millás géped, a kocsikat mosd ki és egy borsószemnyi zsírt rakj bele. Érdekes is lenne...

Szóval ha jó ez a folyamatos zsírzás mondjuk a HAAS-nak akkor nekem is jó lenne.

A porvédelmet ugyan nem én írtam, de valóban a kitüremkedett zsír az egyik akadályozója annak hogy a finom por bejusson a kocsikba. Ha csak a golyók kapnak minimál kenést akkor a szennylehúzók mínusz idő alatt elkopnak, mint láthatod a fórumon árult használt lineárok java részénél, mert mint tudjuk ha a dolgozóra van bízva a kenés akkor azt meg lehet ba..ni.

"Hobby gépen és hobby megoldásban nem látom értelmét."

Nem is láthatod, mert 13 év alatt még egyet sem sikerült összeraknod. [#crazya][#nevetes1]

No mindegy az eredeti kérdésem csak annyi volt, hogy látott-e valaki hobby megoldást a folyamatos zsírozásra.... és hogy én is idézzek egy klasszikust: Ugorgyunk!

keri

Mintha vbodi megcsinálta volna...vagy csak a zsírzó szemeket vezette ki? már rég volt.

frob

nagyon köszi!
tehát ha jól értem, van egy ilyen kínai olajzó, ami néha lök egyet , és az elosztókon ( arról is kérhetnék egy képet vagy linket) keresztül megy el mindenhova, milyen csővel? valami vékony levegőcső, pl 4mm es? ( nem tudom van e ilyen méret)

erről az olajról van szó?

egy átlag motorolajhoz képest mennyivel másabb a viszkozitása, hígabbnak képzelem egyébként...


az olajzónak mi a legkisebb mennyisége amit tud nyomni, mondjuk van kocsi dögivel szóval van mit, csak még is jó lenne ha nem ázna el minden :)
gondolom úgy csináltad, az első menetet hogy kijárattad az összes csőből a levegőt és utána kötötted fel a helyére csatlakozókkal

kösz!

keri

Amúgy egy csomó zsírzószemes csapágyazásnál van karbantartási utasításban, hogy addig nyomjuk bele a zsírt amíg ki nem nyomja.

Persze világos mit mond György, én is úgy tanultam hogy egy zárt csapágyat 2/3-ban töltsünk csak fel zsírral, mert túlzott melegedéshez és a zsír kiolvadásához vezet ha teli rakjuk, de gondolom zsírzó szemnél nehéz megoldani hogy ne nyomja teli.

sanyi84

Kocsikat zsírozni szoktuk iparban is, évente 2x. Az olaj a golyós orsókhoz kell LM guide esetén. Nálam más mert siklóvezeték van. Én a makláriak olaját és hűtővizét (emulzióolaját) javaslom. Damat Lubs. Abból sem a repce jellegűt. Plusz hozzá egy ipari porszívó, lefölözni az olajat a vízről. Valami piros dobozosat használok, ha elfogy beruházók 20 liter szánkenőre/emulzióra és veszélyes anyag szállításra.

svejk

A kivezetés jó dolog lenne, de az is a dolgozóra van bízva.
Vagy keni vagy nem...

A melóhelyemen egy célgépnél f@szán kivezettük a zsírzógombokat 4-es pneumatika csővel.
(Nem egyszerű mert általában a kocsikon véletlen sem olyan menetet használnak ami passzolna a push-in pneumatika csatik menetével, menet átalakítókat kellett esztergálnom.)
Dolgozóknak elmondva hogy néha a kézi zsírzóval nyomjanak bele, amíg meg nem jeleneik a kocsik szennylehúzójánál.
Mindössze 4 db hozzáférhető helyre kivezetett zsírzógombról volt szó.

Kis idő múlva látom ám, hogy útközben minden csupa zsír.
Persze a dolgozó inkább odahúzta a 180 kg-os pneumatikus pumpával ellátott zsíroshordós kocsit és megnyomta a zsírzógombokat.
No erre a 200 barra a PA pneumatika csövek 10 cm-es felhasadással reagáltak. :)

Dezső

Na de, van automata zsírzópatron, ott belehet állítani, hogy az adott mennyiségű zsírt hány hónap alatt tolja ki.
Azért célszerű használat előtt a csöveket kézi zsírzóval feltölteni!