Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Mechanikai ötletek

Indította gaben, 2024 április 09, 15:37

Előző téma - Következő téma

zozo

Kibicnek semmi sem drága.[#nevetes1]
Te hajlítanál 50x50es zártszelvényt a marógépeden?
25-ös alucsövet én is íveltem így, de azt csak olyan 3m-es rádiuszra kellett, kézzel áttoltam a szabadonfutó görgők közt.

Csuhás

No jó igazatok van, az 50*50 már túl nagy falat. Szóval a javaslatom csak vékony anyagokhoz megoldás.

Szalai György

A koszolódás védelem nézőpontja mellett bátorkodnék felemlegetni egy másikszempontot, ami talán befolyásolhat a sínek elhelyezésében.
(Bár nem tudom, hogy mi lesz a géped célja.)

A maximális elérhető merevségre törekvés, a meglévő anyagokból.
A merevséget minden derékszögű, átlós merevítő nélküli kapcsolat jelentősen csökkenti, a munkadarab és a szerszám között. Egyszerűen a hajlékonysága miatt.
Vagyis, ha nem akarsz bumszli merevítőket, de merevséget meg igen, akkor kerülöd a derékszögű kapcsolatokat.
Mindet nyilván nem lehet megszüntetni, de ha nem alulra rakod a síneket, hanem oldalra, akkor máris kettővel kevesebb van.

Ebből a szempontból a legjobb a helyzet, ha a sínek kiemelve, felül vannak szerelve.

Szerintem.

ra8nsmk6w

A lehető legegyszerübb és leggyengébb megoldás a gép alá betekert Y hajtás. Forgácsolás szempontjából minden egyes tengely hajtásnak a körülményekhez képest a legközelebb kell lennie a maró csúcsának és az adott tengely megvezető elemeinek.
Elég egy mérőszalag ezt lemérni a linkelt képen lévő "forgácstörő" és egy a gép alján keresztülvitt hajtásnál.
Komoly mozgatott tömeget lehet megtakaritani és ezt a tömeget ésszerűen felhasználni merevitésre rezgéscsillapitásra.

RJancsi

A kiindulási alap az, hogy a meglévő gépem alkatrészeit felhasználva minél kevesebb új dolgot kelljen megvennem. A felült szerelt megoldás kétség kívül a legelőnyösebb, de ehhez kellene még egy ugyanolyan teljes meghajtást (orsót, végeket, anyát, kuplungot, motort, drivert) vadásznom. Elég esélytelen. Egyszerűbb de jóval drágább, ha egyből két teljesen egyforma szet-et veszek, a meglévőt meg megpróbálom eladni. Természetesen használtan töredék áron, mint az újakat.
A gép célja alapvetően fa (néha műanyag) gravírozás/marás, nem akarom fémmel fárasztani. Tehát a merevség nem annyira számít, a mozgatott tömeg annál inkább a gyorsítások/lassítások  miatt. Főleg, hogy "sima" léptecses megoldás lesz, nem szervós.

Szalai György

A kérdésed csak a sínek elhelyezésére vonatkozott. Ha nem akarsz két orsót, akkor nem teszel két orsót.
Attól, hogy az Y sínek az asztal felett kiemelve lennének, az orsó még akár alul-középen is lehetne.
A mozgó keret alsó fele abban az esetben csak az előtolásban vesz részt. Így annak mindössze előtolás irányban kell merevnek lennie.
A sínek feletti keretfél dolgozik a forgácsolásban, annak már több irányban is szüksége van merevségre.
Ott a lényeg, hogy merev is legyen meg könnyű is legyen.

Szerintem.

RJancsi

Erre nem is gondoltam! Köszi az ötletet, lehet, hogy így oldom meg! [#worship]

prinx

Üdv fórum társak!
Kérnék egy kis segítséget az alábbi képen látható kuplungot legyártanám ilyen formában jó a megoldásom vagy ez nem járható út? Nema 23 léptetőmotor illetve Tr12*3 orsó tengelykapcsoló lenne.
Segítségeteket illetve hasznos építő jellegű hozzászólásokat előre is köszönöm!
Üdv Attila

  

keri

Nyíró erő van a gumibetéten. Ennyi erővel kínai spirál kuplungot is vehetsz.
Csinálj két ilyet.
Ezek között a gumi kereszt csak nyomásnak van kitéve, a terhelést az alu viseli.
Vagy csinálj lemezes kuplungot.
Vagy csak simán vegyél a boltban.

Szalai György

Van ilyen kuplung.
A neten nem találok most dokumentációt, de emlékszem, hogy találkoztam már vele.
Talán van is ilyenem valahol.
A középső része nem gumi, hanem jó siklási tulajdonságú és kopásálló műanyag.
Az egy mozgó alkatrész, ami ide-oda csúszkálva egyenlíti ki az egytengelyűtlenség (szép szó) hibát.
Szerintem lehet jó is, ha jó anyagból jól van elkészítve.
De van célszerűbb, egyszerűen megvehető megoldás léptetőmotorokhoz.

000000000

Ha jól látom ez egy Oldham kuplung.
Ez akkor jó ha a két tengely párhuzamos , de nem egy tengelyű.
Szögeltérést nem tűri.
Nagyon pontos illesztés igényel mert különben zörögni vagy szorulni fog.
Kis nyomatékú hajtásikhoz ildomos használni max pár 1000 RPM-ig.  


Szalai György


000000000

A Rotex rendszerű tengelykapcsolók jobbak a léptetőmotorokhoz.
A gép is csöndesebb ha nem viszi át a kuplung a lépési rezonanciákat az orsóra.
Ezért a lemezes kuplung is felejthető ezen a téren.
Szervónál kimondottan jó a merevebb tengelykapcsolat.

svejk

Az analóg autósrádiók elengedhetetlen kelléke volt a forgókondi hajtásnál. Pedig nem is olyan rég volt...

000000000

Oda tökéletes volt.
A hangoló egységgel kötötte össze a tekerő tengelyét. (kis fém dobozka ferrit rudacskákat tologatott egy menettel)
A forgókondis egységet a skálahúr kötötte össze. [#crazya]
Sőt az egész hangoló egységet kiszedve csak 12 voltot és a AFC bemenetre MPX-et kellet kötni és kész is volt az FM transmitter [#nevetes1]