Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

000000000

Köszi!
Akkor, kb. még ötven évig marad ez a „játék” eszterga.
Nem sokallom én a 230-at, csak nincsen lehetőségem rá.
Nézegettem most pár képet róla. Nem lehet rossz kis gép.
Nekem inkább egy EAN tetszene. Persze, mindegy, hogy mire nem futja.

43pbwjg8s

Egyébként mindenn mást félretéve a cserekerekeidnek működni kell a feliratok szerint!
nézd meg jobban a tengelytávállítási lehetőségeket és a kerekeket! Lehet több lehetőséged is van ezen a típuson, azonban az nem lehetéges, hogy az adott kerékkészlettel nem tudsz keréksorcserét elvégezni!

43pbwjg8s

kérdezném hogy van-e valakinek olcsóbban hasonló elektronikája mint a lenti belinkelt cucc.
Természetesen készen érdekelne!

000000000

Szia Péter!
Nem kell az, egyszerűbb a Mach3-ban a nyilakat nyomkodni! Nekem is volt kézi vezérlőm, elajándékoztam. Jobb a Mach3!

43pbwjg8s

nem akatram volna csak ezért bedobni oda egy vezérlőt.
Ez csak azért kellene, hogy ne kelljen kézzel tekerni az asztalt.
Nem is kellene mind a 3 tengelyre csak az X-re és az Y-ra.
 
Igazából akkor lesz ez érdekes, ha a PC kiszolgálja a CNC-t, és közben dolgoznék.

000000000

Kedves "tomahawk", "próbálgatom" és minden más segítőkész hozzászóló a problémámhoz!
Örömmel jelenthetem, hogy (legalább is elméletben, számszakilag, mert még a gyakorlatban nem próbáltam) meg van a megoldás! Elsősorban a kapott vázlat és képlet (ami tökéletes) adta a helyes útra való rávezetést. A táblázatban ugyanis, ami a gép oldalán van, szerepel egy-egy félrevezető fogaskerék is, amit ki kell hagyni a meghajtásból, mert csak a mellettes (valóban hajtott) kerék pozíciójának a megtartásában van szerepe.
Az 1mm előtolás tehát így fest: tokmány (36fog) hajtja Z1 (42fog) kereket, amin egy tengelyen van 24 fogú kerék, de ez csak "távtartó". Z1 (a maga 42 fogaskerekével) hajtja Z2 (48fog) kereket, a vele összeékelt 40fogú fogaskerékkel egyetemben. Ez a 48 fogú kerékkel azonos szögsebességű 40 fogú fogaskerék pedig hajtja a vonóorsót forgató (1,5mm/fordulat előtolási rátával) 45 fogú fogaskereket.
Ezeket az értékeket és összefüggéseket behelyettesítve "tomahawk" úr képletébe, tökéletesen egyezni fog az 1mm előtolással főorsófordulatonként.
....Más - az álláspontomat továbbra is fenntartom a lehetséges továbbfejleszthetőséget illetően. A fordulatszámok, (30000) teljesítmény stb. tekintetében pedig jeleztem, hogy ezek "akár" elérhető értékek, amik nem javasolt és alkalmazandó, vagy alkalmazható üzemi állapotok. Ezeket természetszerűen jóval alatta kell beállítani, de a gyári 100-1300 fordulat/min és 150W maximális lehetőségeket még így is jóval túlszárnyalva!  
Az 5A-s biztosítékot én nagyon nem ajánlanám, mert ugye az 1A F(ast) vagyis gyors kioldású biztosíték ugyan gyorsabb az elektronika leoldásánál és így rövid túlterhelésre is hajlamos egyből kiégni, (míg az 1,6A-es már engedi érvényesülni az elektronika leoldását) de ha valami bibi volna az elektronikával a gyors leoldást illetően, akkor az 5A-es bizti már nagyobb károkat okozhat az elektronikában. Az 1,6A-os nagy valószínűséggel még ilyen esetben is előbb old ki, minthogy nagyobb károk keletkeznének az érzékeny és esetleg nehezen pótolható alkatrészekben.    

000000000

Pontosítok! Az elméleti számításokat és elgondolást követte a gyakorlat és beváltotta a hozzá fűzött reményeket.
....Még valami! Ehhez a kis géphez, (ami azért a hiányosságai ellenére hobby célokra, modellezni stb. nem is olyan használhatatlan - pláne így már, hogy menetet vágni, ...később akár fogaskereket is készíteni, netalán sík-köszörülni is képes lehet) gyárilag beszerezhető forgatható késszán is, csak kicsit borsos áron! (Emlékeim szerint 15 vagy inkább 25000 pénzzért a Sieg cég magyarországi képviseleténél. A fogaskerekeket is itt vásároltam.)

4um5b65d

Pter !  
Egy kicsit tördeld el légyszíves a mondataidat,
sokkal könnyebben olvasható. Így túlzottan zömök.
 
Néha néha nem árt egy egy üres sor is beiktatni,
esetleg változó hosszúságú sorokat alkotni.
 
Köszi... :)

000000000

Évek óta az ötamperessel használom és nem volt vele gondom.
Ettől függetlenül, csak tippnek szántam.
 
Marad az eredeti probléma a menetvágásnál.
A menet vége felé nem lehet a főorsót az ellenkező irányba kapcsolni.
Pontosabban, lehet kapcsolni, csak nem fog az ellenkező irányba forogni, mert az elektronika, vagy a gyengébb biztosíték kikapcsolja a motort.
Lényegében ez volt az, amiért régebben nem érdekelt a fogaskerekek kérdése.
Elképzelhető, hogy újra előveszem a témát.

000000000

...Igyekszem kellő tagoltsággal írni! ;-)
 
Technikai okokból most nem teszek fel fotót a próba 1mm menetemelkedésű acél csavarról, de nekem tényleg tetszik. Nem lehet róla megállapítani, hogy nem egy standard menetmetszővel készült.
 
Ha csinálsz egy kis hornyot a kifutásnál, akkor nem kell félni a pontos leállás elmulasztásától, mert "üresen" futhat tovább a vágóél és van idő lekapcsolni.
 
Ezután javaslom kicsit kiemelni a kést, irányt váltani, visszafuttatni a szánt, ismét fogást venni (néhány századot, vagy ahogyan a kés és az anyag elviseli) és újra azonos irányban vágni.
 
Ez ugyan kicsit macerás dolog, de ez a gép úgysem tömegtermelésre, hanem hobby célokra, az alkotás örömére készült.  
Azt hiszem, azért több van ebben a kis "jószágban", mint ami elsőre látszik, de kellő alázattal és szakértelemmel (ez nekem -még- nincs) számos dolgot meg lehet vele csinálni.
Kicsit lassan, nehézkesen, sokszor körülményesen, de szépen és otthoni használatra viszonylag pontosan.
 
Sok sikert mindenkinek, akit egy ilyennel megvert, de tőle függően akár inkább meg is áldott a Jósors! Ezzel legalább lehet kreatív az ember, hogy mit hoz ki belőle. A lényeg, hogy a helyén kell kezelni és nem elvárni tőle olyat, amire egy ipari, vagy drágább, komolyabb műszerészeszterga képes.
 
Ezzel már maga a készülék is kihívás, hogy nosza, mit tudsz még belőlem kihozni?!  :)  

4um5b65d

Sokkal jobb lett... kösziiii :)
Eleinte vonalzóval kellett nézni, hogy hol kezdődik az új sor.

000000000

Örülök, :) bár úgy vélem már mindent elmondtam, ami esetleg hasznos lehet másoknak is és hála a közösség segítségének és különösen "tomahawk" rajzának és képletének, én is ki tudtam jönni a "gödörből" és megoldottam a "fogas :)" kérdést.
 
További sok sikert mindenkinek és még egyszer köszönet és hála minden hozzászólónak, segítőnek, aki így van úgy, de hozzájárult a megoldás megtalálásához!  
 

43pbwjg8s

Gyakrolati tanácsot kérnék!
Van egy még furat nélküli bordáskerekem.
a pontosság kedvéért szeretném esztergán megcsinálni a furatot a tengely számára.
A gondom az, hogy a bordás rész két oldalon fémperemes.
Ha igy akarom simán befogni, akkor ezeket a peremeket megnyomorítom a legkisebb szorítással is.  
Hogyan fogjam be a 3 pofás tokmányba, hogy ne legyen ilyen gondom és pontos, concentrikus legyen?
Egyet már sikerült excentrikusra fúrnom régebben, szerencsére javítható egy furatbővítéssel.
 
Előre is köszönöm a válazsokat.

Szalai György

Erre én is várom a választ, mert 0 esztergályos tapasztalattal biztosan rátekernék a tárcsára egy menetet a rá való fogas szíjból, aztán rácelluxoznék három valami kis odaférő bigyót (csavaranya?) és így kínlódnám be a tokmánypofák közé.
Gondolom nem ez az optimális megoldás.

43pbwjg8s

A gondom az, hogy a szíj deformálódik. És persze nem ugy ahogy kellene.
Ha utána ugy ahogy mondod rányomnék 3 db pontosan ugyanolyan vastagságú valamivel, még akkor is kérdés, hogy az olyan szögben, ugy ahogy az kell, olyan vastagságban állna-e a pofa alatt és nyomna rá a szíjjra.
A szíjjat pedig meg kell mondjam biza félteném.
 
Mindenképpen érdekel a válasz, nézve a jövőt, de közben egy jó hír:
 
Olyan kereket is találtam, ahol van egy külön kisebb átmérőjű váll. Ugyan elég rövid, de talán azon már tudok pontosan fogni.