Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, Kérlek nézd meg a Régi fórumról új fórumra való költözés

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

000000000

laslie te élsz? Azt hittem hogy az úton maradtál.

4um5b65d

Én nem a Laslie vagyok hanem a Béla. A zsolti szólt a Laslie-nek, hogy adja oda nekem a belépési kódját a fórumra, míg a Laslie az úton marad. Egyébként Te ki vagy ?

000000000

Részvétem kolléga Úr!
Nekem is van egy ilyen tákolmányom.
 
Mentet nem csak azért nem fogsz tudni vágni, mert nem érted a cserekerék problémát.
Pl. nem lehet vele „kontrázni”.
Esetleg, ha visszafelé tudod vágni a menetet és van út, hogy elfogyjon a lendület.
 
Ennek nincsen hagyományos értelemben vett vonóorsó, vezérorsó. Egy éles menetes orsó adja az előtolást, meg a „vezérorsót” is.
Nincsen lakatanya és lakatszekrény sem. Vagy bekapcsolja az ember a menetes orsó forgatását, vagy nem.
Nekem a cserekerekekkel nincsen gondom. Pluszban nem adtak hozzá. Ami van rajta azzal csinálsz, amit tudsz. Nem tudom, hogy Te kaptál-e esetleg tartozékokat hozzá?
Egy táblázat van a bal oldalán, abból ki tudod spekulálni hogy milyen kerekeket hová pakolássz.

000000000

Köszönöm az együttérzést! :) ... Igen, ez egy olyan szerkezet, ahol egyetlen forog és viszi a szánt, menetes orsó mint gépi előtolás van; ha ez be van kapcsolva mint "lakat". Vagy nem és akkor a kézzel továbbíthatom elv érvényesül. Külön egyéb ínyencség ... lakatszerkény stb. nincs. Talán ezért érthetetlen egy szakembernek /Laslie/ a megfogalmazásom és a vezér orsó - vonó orsó megközelítés, mert végül is csak egy hossz irányú mozgatást kiváltó vagy vezérlő orsó van, ami egy fordulatra ha össze van kapcsolva a szánnal, /kereszt irányban csak kézi előtolás van/ 1,5 mm-t mozdít rajta. Az irányt elektronikusan lehet váltani egy átkapcsolóval, az előtolást, vagyis a főorsó /tokmány/ és az előtolást adó menetes orsó elfordulásának egymáshoz való arányát pedig a kérdéses fogaskerekek összeállítása révén lehet/ne/ beállítani.
Metrikus fogaskeréksort külön vettem hozzá és úgy véltem, hogy a táblázat alapján, amiből az 1 mm-es un. menetvágáshoz kellő összeállítást a rajzom jobb oldali részére kimásoltam a gép oldalán lévő táblázatokból, majd könnyedén összeállíthatom. /A skicc, ami a bal oldalon van a fogaskerekek összeállításáról, az az alap esetet mutatja ami 0,05 mm előtolást produkál és a kerekek melletti számok a fogaskerekek fogszámát jelentik. W fixen 36 fog és együtt forog a tokmánnyal, amit egy kefés DC-motor hajt bordás-szíjjal. Z1 két fogaskerék /cserélhető/ egy tengelyen szinkron és izokron. Z2 szintén mint az előbbi 76 és 19 foggal, Z3 pedig 90 fog, ami egy tengelyen van a gépi előtolást végző orsóval /ráékelve/, ami ugye egy fordulat esetén 1,5 mm-t mozdít a szánon./
.... Remélem így már mindenki számára érthető és egyértelmű minden! ?! /Beleértve a felvetett problémámat is/
.... Előre is köszönet minden segítségért!          

000000000

Segíteni ugyan nem tudtam. De a Te problémád az enyém is. Hátha sikerülne megoldani. Bár, én az első nekirugaszkodás után lettem róla. Hátha többen, többre megyünk.
Nekem is dereng valami, hogy egymástól nem férnek a kerekek. Majd holnap lefényképezem, hogy mire jutottam. Hátha lesz tipp.
Ha tényleg nem férnek el a kerekek, akkor biztosan a táblázat is rossz.
Az a „gép” úgy el van cseszve, ahogy csak lehet.
Pár évvel ezelőtt ajándékba kaptam karácsonyra a Feleségemtől.
Nagyon megörültem neki, de gyorsan elszállt a lelkesedésem.

35kpazcgr

Az alábbi képen egy hasonló gép cserekerék elrendezése látható. Itt 2 mm-es a vonóorsó és 0,3 mm-es emelkedést (előtolást) kellett beállítani. Talán segít.
Az "x" érték az előtolás (emelkedés) nagysága.
http://kepfeltoltes.hu/100407/csereker_k_www.kepfeltoltes.hu_.jpg" border=0>

000000000

Kedves "tomahawk", nagyon köszönöm, ill. talán köszönjük "próbálgatom" "kolléga" nevében is a segítséget. Itt egy plusz közlő kereket is látok, de ennek nincs jelentősége a lényeget illetően, viszont a többi hasonlónak tűnik.
A képletben a konstrukcióval való egybevetéssel elmélyülök, mert használhatónak tűnik, bár mint "próbálgatom" úr is írta, a fogaskerekek elhelyezése is gondot okoz, mert egy 3. szint is kellene, hogy a táblázat szerinti kerék-összeállítás ne okozzon ütközést az adott fogaskerék-összeállításnál. /A közel két azonos átmérőjű kerék egy tengelyen okozza az ütközést, míg a kicsi előtolást okozó nagy-kicsi kerekek egy tengelyen nem okoznak ilyen zavart./ ....Leginkább arra tudnék gondolni, hogy a menetvágáshoz használandó kerék-összeállítás táblázatát valahogy másként kell értelmezni, mint a normál előtolásét és esetleg nem is annyi kereket, vagy nem úgy kell összeállítani mint az előbbiét. - Ámbár hogy miért, az továbbra is rejtélyes maradna!  

000000000

Ami a menetvágás problémáját tovább fokozza, hogy ezen a gépen nincsen kézi szán (kisszán), vagy hogy is nevezik. Aminek következtében éles menet esetén szükséges oldalfogás vétele nem valósítható meg. Meredekebb kúpot sem lehet esztergálni vele.
Meg lehetne oldani az előtolást egy harmadik motorral. Akkor, legalább a marónak is lenne gépi előtolása legalább egy tengelyen. Ettől, persze még nem lehet vele menetet vágni.
Elengedtem a fantáziámat és arra gondoltam, hogy lehetne cnc-síteni legalább az esztergát. De hát, ez már fantasztikus film.
No meg, valamit kellene kezdeni a főorsó hajtásával. Nagyobb átmérő (átmérő 30) felett tizedes fogásokkal is alig lehet próbálkozni, mert a védelme beleavatkozik.
Szóval, lenne mit alakítani rajta. (gyenge a főorsó csapágyazása is).
Új korában tudtam vele leszúrni. Kevés használat után, még átmérőzni sem igazán, mert remeg.
Neked, mik a tapasztalataid?

000000000

Használtan vettem és akié volt, az is ajándékba kapta. A CNC-sítést én is elgondoltam már és van két apróbb léptetőmotorom amit némi csökkentőáttétellel applikálnék rá, mert a mozgatás a lötyögések csökkentése okán elég energiaigényes. /Persze így is némi kontrollal a valóságos lépés indikálására és az esetlegesen szükséges beavatkozás elvégzésére felkészítve a léptetőelektronikát./
A késszán valóban nagy hiányossága. ....Kell egyet készíteni házilag! :)
A marómotort szerintem egyszerűen le kell cserélni egy faipari felső-maróra és nagyon finoman bánni vele. A nagy fordulat a kis fogásmélység révén kompenzálja a kisebb terhelhetőségű csapágyak igénybevételét. /!Szerintem!/ A megoldás viszonylag egyszerűnek tűnik egy közbülső lap révén, de akár az eredeti megvezetés is megmaradhat és akkor tényleg csak a hajtás marad a felső-maró motorra, ami így jelentősen javítja a gyerekes maróteljesítményt. /Kb. 6-8000 Ft-ból kivitelezhető és ennyit a gigantikus előrelépés /akár 30000-es fordulat a közvetlen meghajtás esetén és 1000-1200 Watt teljesítmény/ biztosan megérhet.
...Valószínűleg túlontúl nagy csodákat belevarázsolni nem érdemes, mert "ipari" gép soha nem lehet belőle, de az egyszerűbb átalakítások /CNC-sítés, kisebb "felturbózások", mint a maró is és esetleg a hajtások teljes szétválasztása, késszán, stb./ rentábilis lehet.//
....Az 1A-es bizti valóban könnyen elszáll, de 1,6A-esre cserélve a rövid idejű hirtelen megszorulásokat is elviseli mindenféle károsodás nélkül és még a bizti is túléli. /Azért persze nem ajánlom senkinek, de le ne kopogjam, nekem eddig több rövid megtorpanást is a leírtak szerint vészelt át. - Persze azonnal ki kell kapcsolni a főkapcsolóval!!!!/  

besirkyjh

Szia  
 
Ha javasolhatok valamit , ezt a felsömaro dolgot hesegesd el a gondolataidbol .Azon felül hogy a tokmányoknak is van egy max fordulata ( ami nem 30 000 )a felsömaromotor sem birja meghajtani .A fordulatszám szabályzojuk meg nem igazán tartják a nyomatékot .
Ez a gép erre van méretezve motorral eggyütt .
Probáld inkább a csapágyazását átnézni hátha megszüntethetö a rezgés .

skwby94ub

Fiúk, a legjobban jártok, ha eladjátok ezeket a gépeket. Biztosan lesz, akinek pont ilyen kell.
Ajánlom helyette az E1N esztergát használtan,mint kezdó profi gépet!

besirkyjh

Szia  
 
Csak hogy elfér-e .
Nálam pl a XV emelet a mühely :))
 
[#fejvakaras]

000000000

„A késszán valóban nagy hiányossága. ....Kell egyet készíteni házilag! :)”  
 
Ezen én is gondolkodtam és arra jutottam, hogy nem megy.
Nem egészen 20 mm-be kellene beleférni. Indulj ki a késtartó aljából.
Mérd meg a keresztszán és a főorsó tengelyvonala közötti távolságot.
 
„A marómotort szerintem egyszerűen le kell cserélni egy faipari felső-maróra „
 
Említed, hogy nagyobb fordulat, kisebb fogásmélység.
Nem igazán megoldás, mert a vágósebesség olyan nagyra adódik, hogy a szerszám nem viseli el. Még hűtéssel sem! Igaz, megoldani sem lenne egyszerű, mert mindenhol lenne hűtővíz.
Cnc-mintára lehetne neki egy fülkét csinálni, de akkor nem látjuk, hogy a szerszám hol tart.
(Ezért is jó lenne céencésíteni.)
 
 
„....Az 1A-es bizti valóban könnyen elszáll, de 1,6A-esre cserélve a rövid idejű hirtelen megszorulásokat is elviseli „
 
Én már régen 5 amperesre cseréltem.
Nem volt kedvem percenként cserélgetni,
Van benne egy védelem, ami lekapcsolja a motort egy bizonyos terhelés után.
Nem túl nagy mozgásteret ad ez sem. De itt elég csak kikapcsolni és újra visszakapcsolni. Nem kell biztosítékot cserélni.
Megértem én az gyártó óvatoskodását, de engem idegesít.

000000000

Elviekben igazad lehet.
Esetemben ajándék volt.
Mibe kerül egy ilyen E1N?

000000000

230000Ft-ért már vehetsz fórumtárstól!