Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

PSoft

Nagyon jó... [#eljen]
Ugyanezt találtam meg én is egy fél órája, csak még nem olvastam végig, 'mer...elbactam az időt a boncolós postommal! [#falbav]

TBS-TEAM

Itt a videó ha mégis mérni szeretnétek a tekercseket.[#integet2]
Biztonságos mérés feltételei leválasztó vagy biztonsági transzformátor.
József

PSoft

'teccik, ahogy lépésről lépésre eljutsz a..."gyári" csillagpontig! [#integet2]

PSoft

IdézÉrdekes, hogy mindkét elmélet megdőlt.

Mint a tárgyaláson...
Alperes elmondja a mondókáját, erre a Bíró...igaza van!
Felperes is elmondja a mondókáját, erre a Bíró...magának is igaza van!
Erre megszólal az írnok, aki eddig csak csendben jegyzetelt.
De Bíró Úr, olyan nem lehet hogy mindkettőnek igaza van!
Erre a bíró...
No 'lássa bassza meg...magának is igaza van! [#nyes]

mex

Folytatódik a köszörűgép saga..
Átkötöttem deltába, hozzákötöttem 60uF kondenzátort, és bekapcsoltam.Azonnal felpörög, de búg, lekapcsolva gyorsan megáll, (korongok nélkül).A kondit átkötve a forgásirány is megváltozik. Az egyes ágakban lakatfogóval mért áramok nagyon eltérőek. Volt egy 50uF kapacitásom is, csere után valamelyest csökkent az áramfelvétel, búgás, és egyenlőtlenség megmaradt. Ezután sorbakötöttem a kettőt, és így mértem, búgás elhalkult, egyenlőtlenség maradt, áramfelvétel így a legalacsonyabb. Mindezek a mérések terhelés nélkül értendőek.
60uF áramok:

50uF

Sorbakötve:

          

mex


mex

A kivezetéseket nehéz lett volna elcserélnem, mert külön varniscsőbe volt a három kezdet, és a három tekercsvég is kihozva a motortestből, ráadásul a csillagpont egybe volt csokizva, tehát csak annyi volt a dolgom, hogy kisípoltattam a tekercsek kezdeteit a csillagpont szétkötése után. Meg is jelöltem egyértelműen mindegyik tekercs kezdetet és véget is...
Most némiképp tanácstalan vagyok, mert kb tíz perc üzem után érezhető volt a tekercsek melegedése, bár ilyen áramok mellett nem csodálkozok rajta. Viszont ez hibás kötésre, és/vagy tekercshibára utal.Olvastam, hogy üresjárásban felléphet túlzott melegedés az ilymódon átalakított motoroknál, hát nem tudom.. A következőkben kiméregetem a tekercseket, dacára a külön kivezetett kezdet/végekre,hátha mégiscsak ott van a gebasz.
Találtam egy orosz oldalt, érdemes megnézni.
Innen mentettem ki két mérési változatot is, valamelyiket kipróbálom.

    

Robsy1

Egy aszinkron motornál van visszamaradó (remanens) mégneseződés.
Ennek alapján egy lehetséges biztos módszer a tekercsek kezdet-vég megállapítására, ha az első tekercsét fixen bekötöd egy kétcsatornás oszciloszkóp első bemenetére, a másodikat a szkóp második bemenetére.
Kézzel belendítve a motor tengelyt szépen látható lesz a szkópon, hogy abs(120), vagy abs(60) fok a fázis eltolódás a két indukált szinusz feszültség görbe közt.
Ha +120 vagy -120 fok, akkor a két tekercs kezdete/vége azonos.
Ezek után a második bemenetre az eddig szabadon lévő 3. tekercset kell kötni. Itt is 120 fokos fázis eltolódást kell látni, de ellentétes előjellel, mint amikor a másodikat mértük.
A szkópot ehhez a teszthez 0.1 - 0.05 s időalapra, és a motor remanens mágnesződési mértéktől, tengely fordulatszámtól függően 50 mv - 5V mérési feszültség tartományba érdemes beálíltani.

jani300

Lefordítom , 25-30 mikró állandó kondi kell neki ,vagy még talán az is sok .
Ez látszik abból amit leírtál .

mex

Ha a kettő kondit sorbakötöttem, akkor gondolkozott, felpörögjön, vagy sem...
Időközben szétszedtem mert hangos is volt, meg kíváncsi is voltam a belsejére. Látszik, hogy valamikor már tönkrement benne csapágy, a forgórész belejárt az álló részbe, és úgy tűnik, hogy a forgórész lamellák is megmozdultak azon a részen.A kalicka nem tudom mennyire károsodott, úgyszintén nem látszik az állórész tekercsek állapota sem.
Mindenesetre kicseréltem a csapágyakat, helyrehoztam az előző csapágycserekor szétkalapált tengelyvéget, és új tárcsákat gyártok, mert a régiek már nem tudják biztosítani az egyenletes kőbefogást. A tengelyeken nyomott hagyott a svédfogó, mert hát azzal rögzítették köcsere idejére..[#nyes]

    

B.Zoltán

Az Universal-3 esztergámba 550W 2870n 3fázisú motor van.
Deltába kötve 230V-tal 30uF üzemi kondival indul, ami mindig rajta van. De plusz van még benne 40uF kondi, amit talán kétszer kapcsolt rá a segédfázisos relé, amikor kontráztam vele.

Nem tudom milyen nehéz a köszörűn a kő, 30-40uF üzemi kondival elindulhatna, de ha nem, tegyél rá egy nyomógombot induláskor rásegítesz még egy nagyobb kondival.
Kicsit macerásabb, mintha relé csinálná, de olcsóbb egyszerűbb.

jani300

Sose járattam egyfázisról motort deltában . (220/380)
Nincs más indokom mint hogy nem szimpatikus .
Javaslat: 60 mikró , indítógombbal , és valamennyi állandó kondi .
Régi motorok ...
Vagy egy öreg átszellőzött dahlander motoros FO23 mas fúrógépem .
Két motorral - Az egyik motor szintén belejárt az állórészbe ,  azon leszabályoztam a forgórészt . (nőtt a légrés ! )
A másiknak törött volt a hátsó pajzsa . Azt nem sikerült még központosra beállítani , Vagy a fene tudja mi a baja :)
Hát ez régi történet ,és már nagyon itt lenne az ideje hogy működjön ....
Most ki kell dobnom egy motort egy asztrából , meg az utánfutómat gatyába rázni , az f asztrát lehet kidobom simán ,(oka van ,de nem részletezem ) haverság végének látszik ez a dolog , de nem a kocsi az ok  :( Inkább gyalogolok .....
Ezek után vagy megy az egyik régi dahlander ,patentul , vagy kap egy modernebb motort ,mindegy ha nem dahlander is .
Ma (tegnap) elkezdtem megint mühelyt rendezni már majdnem befér megint autó .
Cseppet elegem van mindenből :)
Ja hónapokkal ezelőtt lepadkáztam a fasztra kerekét ,kuka a gumi ... Na tegnap előtt más miatt mentünk gumishoz , és 6 ezerért felrakott egy ugyanolyan használt de újszerű gumit , na most legalább megint egyforma jó gumikkal mehet a levesbe ......  Szép az élet . A lényeg lehet összeszedtem megint magam ,szép az idő is , lehet dolgozom kicsit végre  .(magamnak persze )
Bocsi :)  [#integet2]

jani300

Előbb kezdtem el írni ,de mégis megelőztél ...
De talán hasonló a véleményünk . Ennyi vígaszom maradt :)

Rabb Ferenc

Ha az 50uF-os és 60uF-os kondikat sorba kötöd, az eredő kapacitás 27uF lesz. Ne csodálkozz azon ha a motor töpreng egy kicsit indulás előtt.

Párhuzamosan kötve lesz 110uF.

mex

Tisztába vagyok a kondenzátorok soros, és párhuzamos kapcsolásával, az eredő értékek kiszámításával...
Nem csodálkozok,azon, hogy bizonytalan a felpörgése, viszont biztos motoradatok nélkül egy próbát megért, időben sem volt több pár percnél. Valami okosat azért mondhatnál a lakatfogóval mért értékek láttán, (gondolom szakmába vág).
Ja, még induktivitásmérővel is rámértem a tekercsekre, jó közelítéssel stimmelnek az értékek, persze hálózati feszültségen ez semmit nem garantál. Szívárgó áram a védőföld felé üzem közben minimális, 1-2mA.