Hírek:

Fontos tudnivalók a migrációval kapcsolatban, kérlek olvasd el:

A régi fórumról áthozott hozzászólásoknál a felhasználó neve adatvédelmi megfontolásokból véletlenszerűen generált értékekre lett  lecserélve. Ez akkor tud a valódi értékre visszaállni, ha az adott felhasználó a régi fórumon nyilatkozik, hogy beleegyezik az adatainak az új fórumra továbbításához, majd ezután itt a régi felhasználónevével és email címével regisztrál.
8~20 óra között, 1~30 percen belül megtörténik a jóváhagyás, 30 percenként ellenőrizd email fiókodat (SPAM-ot is) mindenképp kapsz mail-t, a sikeres regisztrácioról, vagy a hibáról és, hogy mi a teendőd.
Nézd meg  "A régi fórumról, az új fórumra költözés útmutatót."
A régi fórumon használt email címmel de más felhasználói azonosítóval érkező regisztrációs kérelmek törlésre kerűlnek.

Main Menu

Segítség, béna vagyok!

Indította gaben, 2024 április 09, 15:35

Előző téma - Következő téma

Robsy1

Ha ennyire félsz, hogy eltéved a tengelyed, akkor érdemes a mozgató orsódra felszerelni egy saját készítésű 1 cpr felbontású A-B csatornás jeladót. Ezzel a megoldással egy minimál elektronikával és pl. két DIP4-es kapcsolóval is már a teljes elmozdulás/15 ponton tudod behatárolni, kijelölni, védetté tenni a munkaszakaszt. Kényelmesebb, elegánsabb, gyorsabb megoldás, mint mechanikusan szerelgetni, tologatni két mobil végálláskapcsolót.
Mellesleg eltúlzod a lépésvesztés problémakörét, ha jól van méretezve egy léptetőmotoros hajtás, minden más esemény, tényező nagyobb valószínűséggel okoz ütközést, törést egy CNC gép esetében.

Ráadásul a Te géped viszonylag kicsi méretű, lassabb sebességű, gyengébb merevségű szerekezet egy komolyabb CNC gépvázhoz képest, így ha még ütközéskor be is feszül, valószínűleg megúszod maradandó deformáció, károsodás nélkül a mozgási energiák nullára csökkenését, tehát emiatt is túlgondolod a baj mértékét.

Robsy1

[#eljen] Így van, ahogy írod!

Sőt még kihagytad a forgó mozgásokból adódó elemek (pl. orsó, áttételek, tengelykapcsoló, motor forgórész) összenergiáját (Eforgóx=0.5*Jx*omegax*omegax), amik adott esetben nagyobb is lehet, mint a Elin=0.5*m*v*v.

Mellesleg az ütközés is (mint annyi más is a CNC világában) egy egységugrás jelenség, komolyabban ennek mentén lehet levezetni, mi fog történni, kibírja gép mechanikája az energia átlakulást káros deformáció, alakváltozás nélkül, vagy nem.
Komolyabb, nagyobb sebességű gépeken ezért mindig alkalmaznak egy jól méretezett gumi vagy fém rugós ütközőbakot is, ami megoldja a problémát végszükség esetén.

svejk

1,2 mm átmérőjű nyers rugóacél huzalból kellett pár darab cikornyás alakú rugót hajlítgatnom.

Mi is lenne a hivatalos metódus az edzésükre?

No és hogy csináljam házi körülmények közt?

sarktibsi

Nagyrítkán én is csinálok ilyesmit , a tűzhelyen felmelegítem majd amikor már izzik belenyomom olajba , aztán vízbe. De lehet az olajat ki is hagyhatod , próbálgatni kell ahogy a szervókat is szoktuk egyszer csak jó lesz.

Ja ha kész akkor tedd be a sütőbe 1 órára , feszültségmentesíteni kell.

ywathzay

Az un. rugóacélról itt elolvashatod, hogyan, mit kell. 51CRV4

sarktibsi

Párszor már esztergáltam 51crv4-es anyagot , hát nem egy leányálom ha lehet inkább kihagyom.

9pk59nuy

Ha meghajtottad a rugót, vigyázva, hogy minden hajlítás egyenletesen rádiuszos legyen, akkor beteheted a maxra felcsavart sütőbe (400 fok). A sütőt kikapcsolva, hagyni kell kihűlni együtt. Ha lehet, akkor "készüléket" kell csinálni a hajlításhoz.

svejk

Érdekeseket írtok...
Sokkal idősebb, kazánkovács volt kollégám olajban edzette, de nem emlékszem a színre.
Az említett sütőben való lassú kihülést sem értem az nem inkább lágyitásra való?
Legalábbis törött rugófül esetén felizzitva homokba dugtuk és úgy hajtottunk új fület, majd újra edzés.

Ma egy kollégám tanácsára rezsón kékig (300 fok felett kicsit) melegítettük majd vízbe dobtuk.
Érzésre egész jó lett, de szívesen olvasnak még más verziókat.

remrendes

Nem sok suto tud 400 fokot, inkabb 220-250 a jellemzo.

9pk59nuy

A rugóacél gyártáskor hőkezelt. Amikor hajlítod, akkor torzul a kialakult szövetszerkezet. A lassú hűtés a szövetszerkezet rendeződését segíti elő.

sarktibsi

Nekem egy hökezelős azt mondta az is számít milyen olajban hűtjük , vannak ere a célra külön kifejlesztett edző olajok. Lágyításkor nagyon számít a hőntartáson eltelt idő ,  hőmérséklet , kihűlési idő. De ha van egy lézeres hőmérőd azzal már könnyebb.

A rugókovácsok így állítják be a laprugó keménységét.

ANTAL GÁBOR

Sokszor gyártattam rugókat Bodrogolasziban  ( 2 db üzem is van ) . Jól összebarátkoztam a főnökökkel.  Később vettem tőlük alapanyagot ( átmérő 0.8-3mm )  és az egyszerűbb dolgokat magam csináltam

Az alapanyag az un "patentírozott" rugóacél. Ez alapból hőkezelt . A hidegalakítás után a hőkezelés egy egyszerű feszültségmentesítés .( szalmasárga futtatási színnel )

A te eseted is ez lesz .  Azt hogy a kovácsok hogyan hőkezelik a laprugókat azt nem ismerem , de a huzalból biztosan így készülnek a rugók   ( Tóth Zoli is ezen a véleményen van )

Annyit (még) fejből hogy az alapanyagban sokszor dominánsan fordul elő a szilícium ( Pl 38SiCrV6) amiben 1.5 % a szilícium

sarktibsi

Van egy kuplungos esztergám , (v.proletár) egyes lamellák nagyon elkoptak , pótolni kellet vettem  hőkezelt rúgóacélt, (55-58 Hrc) tekercsekbe lehet kapni ha jól emlékszem 4-500 mm széles 2 mm vastag. Marógépen szépen körbe martam az eredetit lemásolva.

Eltelt már vagy 5-év azóta jó a gép.

(álítólag lézerrel is ki lehet vágatni)    

Már akkor is volt vagy 5000 ft/kg

svejk


svejk

Sajnos nem kérdeztem meg a pontos anyagmonöséget, ami volt a polcon a Kossuthnénál tekercsben mindenféle átmérőben.
Ránézésre, érzésre, színre, szagra :) olyan mint amit egy barátom hozott régebben egy rugogyártótól.